Fully als volgende stap

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Vraag me af of je je doel (oa sneller naar beneden) niet beter kan halen door te werken aan techniek.

Rijd zelf een 120mm en heb geen moment het gevoel dat dit te weinig is. Merk wel dat mijn techniek een stuk beter kan.

Anders krijgen we toch een beetje dit verhaal :wink:
viewtopic.php?f=15&t=144877
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThijsE schreef: wo 19 februari 2020, 18:57 Rijd zelf een 120mm en heb geen moment het gevoel dat dit te weinig is. Merk wel dat mijn techniek een stuk beter kan.
Daarom neem je juist meer veerweg, dan hoef je niet aan je techniek te werken! :bier: :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Maar 140 mm is ook geen beperking. Het is niet dat zo een fiets dus opeens een hobbelpaard wordt, zoals regelmatig gesuggereerd wordt.

En het is ook niet perse de veerweg die zo een fiets veel capabeler maakt, dat is voor een heel groot deel de geometrie en de zithouding. Die zorgt er trouwens ook voor dat je op het vlakke of bergop minder efficiënt tempo kunt maken, ieder voordeel heb zijn nadeel, zeg maar :wink:

En als je ziet hoe krampachtig 99% van de rijders om wortels en kuilen heen rijdt, kun je ook zeggen dat je het met extra vering ook extra spannend kunt maken. Door gewoon de kortste weg te kiezen. Je kunt ook ongeveerd over die obstakels hobbelen trouwens. Is minder efficiënt, maar zorgt inderdaad dat je harder moet werken. Je kunt die energie ook sparen om juist harder omhoog of zelfs naar beneden te knallen.

Genoeg jongens en meiden die aangeven de extra veerweg niet als beperking te zien, maar juist als fun-factor, zelfs in NL. Maar natuurlijk gaat een gemiddelde snelheidsmaniak niet blij worden van een 14 kg fiets met een opoefiets-zithouding. Omdat je daar op de gehele ronde niet het snelst mee bent.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Fuel EX met voorsprong als het tussen dat en een Kubus gaat.
Reed zelf een 2020 Top Fuel met 120mm voor en achter waar ik geen vriendjes mee werd na mijn oude TF met 120vork en 100 achter. Uitgebreid rijden op de 2020 EX was een verademing. Ding laat zich rijden als een XC bike waar nodig, en gaat naar beneden als een Slash op zwaarder terrein. Zit en rijgedrag hebben ze echt verbeterd tov de oude, waar ik ook niet heel wild van was. Setje banden voor NL (nwe XR3 ipv de OEM XR4) erom en de OEM bandjes bewaren voor het buitenland. Rij lokaal nu met een Supercaliber, maar gaat een EX mee naar Ardennen/Vogezen dit jaar 😉
De Cube vind ik basic. Doet wat ie moet doen. Niet meer, niet minder. Prima betrouwbare keuze.

Ben het in zoverre met Lars eens dat een 130-140mm bike absoluut geen beperking hoeft te zijn, MITS het gewicht van mn de vork enigszins beperkt blijft. Goed afgestelde 140mm vorken en dempers veren niet significant meer in dan hun 100-120mm counterparts onder gelijke belasting, maar bieden een wat fijnere veercurve en reserve in extremer terrein. Dus ja: met name onder niet NL omstandigheden zal een goede 140mm bike minder van je techniek vragen dan diezelfde run op een XC achtige bike. Ook al omdat zitpositie voor de gemiddelde goedbedoelende recreant wat lekkerder is dan die op een XC racer, uitzonderingen daargelaten.

Wat er echter nu gebeurt (op mn de Heuvelrug), dat er een beweging is die meent dat er minimaal 150mm nodig is om die paar simpele stukjes naar beneden te rijden. Da's dan wel weer wat doorgeslagen, zeker als je een inmiddels lang gepensioneerde WC rijder in zn 40's op een hardtailtje ziet rondgaan daar.....en niemand zn wiel kan houden...veerweg ten spijt 😉
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

aurelius schreef: ma 17 februari 2020, 18:51 Paar vragen nog, om een beter idee te krijgen met wat voor fiets bij je zou kunnen passen:
Hoe lang ben je, hoe zwaar?
95% vd tijd rijd je dus in Nl, vlak en UHR. En af en toe eens een weekendje Ardennen of Winterberg? Die laatste 2 moet je nog ontdekken begrijp ik, of daar toch al vaker gefietst?
Vind je bergaf 'de uitdaging', omdat je dat het leukste vindt? En kun je dus al best goed dalen, je wilt alleen nog harder kunnen door geveerd te gaan rijden? Of... is het de uitdaging, omdat je dalen juist het lastigst vindt, omdat je van nature niet zo'n technische rijder/daler bent?
En hoe makkelijk wil je in de Ardennen (veel hm's) ook snel, vlot, kunnen klimmen?
In hoeverre fiets je eventueel met fietsmaten, en op wat voor fietsen rijden die? Zijn het hardrijders, toerrijders, trailrijders? Wat voor afstanden rijd je gemiddeld?
Houd je je oude hardtail ernaast voor in Nl, of wordt de nieuwe fully in principe je enige fiets, waar je overal mee wil kunnen rijden?
Je hoeft ze niet allemaal te beantwoorden, hoor, maar 'hoe lang, hoe zwaar' is een niet onbelangrijke...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
twowheels
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 17 februari 2020, 09:03

Ha ha, zegt de HT/fatbike rijder!
Meer is niet perse beter, en een HT blijft erbij.
maverick76 schreef: wo 19 februari 2020, 12:06 Ja voor die remhobbeltjes heb je aan 140mm niet genoeg op de UHR. Ik zou zeker kijken richting de 160mm enduro fietsen voor de UHR.

Hoe meer veerweg hoe meer fun, toch?
twowheels
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 17 februari 2020, 09:03

Ha ha, zegt de HT/fatbike rijder!
Meer is niet perse beter, en een HT blijft erbij.
maverick76 schreef: wo 19 februari 2020, 12:06 Ja voor die remhobbeltjes heb je aan 140mm niet genoeg op de UHR. Ik zou zeker kijken richting de 160mm enduro fietsen voor de UHR.

Hoe meer veerweg hoe meer fun, toch?
twowheels
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 17 februari 2020, 09:03

120 is niet slechter of 150 niet beter, de geometrie v.d. Cube 120 was voor iets te nerveus.
Wel raar want op mijn HT heb ik nu 07 graden stuurhoek, en deze 67meen ik.
De 150 was 66 graadjes.
En techniek kan altijd beter, en daar werk ik zeker nog aan.
ThijsE schreef: wo 19 februari 2020, 18:57 Vraag me af of je je doel (oa sneller naar beneden) niet beter kan halen door te werken aan techniek.

Rijd zelf een 120mm en heb geen moment het gevoel dat dit te weinig is. Merk wel dat mijn techniek een stuk beter kan.

Anders krijgen we toch een beetje dit verhaal :wink:
viewtopic.php?f=15&t=144877
twowheels
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 17 februari 2020, 09:03

Dan bedoel je zeker mister BB!
Grappig om te zien dat ik laats op een stukje Rhenen net 1 seconde langzamer was.
Maar hij zal (denk ik) net als de gemiddelde XC rijder dit stuk gebruiken om een beetje bij te komen v.d. klim daarvoor.
Ik zag ook tijden voorbij komen, dat je een raket moet hebben gehad of zo, maar och Strava is geen KOM.
De nieuwe fiets is niet exclusief voor de UHR, of ook maar voor langere stukken.
Har77 schreef: vr 21 februari 2020, 14:13 Fuel EX met voorsprong als het tussen dat en een Kubus gaat.
Reed zelf een 2020 Top Fuel met 120mm voor en achter waar ik geen vriendjes mee werd na mijn oude TF met 120vork en 100 achter. Uitgebreid rijden op de 2020 EX was een verademing. Ding laat zich rijden als een XC bike waar nodig, en gaat naar beneden als een Slash op zwaarder terrein. Zit en rijgedrag hebben ze echt verbeterd tov de oude, waar ik ook niet heel wild van was. Setje banden voor NL (nwe XR3 ipv de OEM XR4) erom en de OEM bandjes bewaren voor het buitenland. Rij lokaal nu met een Supercaliber, maar gaat een EX mee naar Ardennen/Vogezen dit jaar 😉
De Cube vind ik basic. Doet wat ie moet doen. Niet meer, niet minder. Prima betrouwbare keuze.

Ben het in zoverre met Lars eens dat een 130-140mm bike absoluut geen beperking hoeft te zijn, MITS het gewicht van mn de vork enigszins beperkt blijft. Goed afgestelde 140mm vorken en dempers veren niet significant meer in dan hun 100-120mm counterparts onder gelijke belasting, maar bieden een wat fijnere veercurve en reserve in extremer terrein. Dus ja: met name onder niet NL omstandigheden zal een goede 140mm bike minder van je techniek vragen dan diezelfde run op een XC achtige bike. Ook al omdat zitpositie voor de gemiddelde goedbedoelende recreant wat lekkerder is dan die op een XC racer, uitzonderingen daargelaten.

Wat er echter nu gebeurt (op mn de Heuvelrug), dat er een beweging is die meent dat er minimaal 150mm nodig is om die paar simpele stukjes naar beneden te rijden. Da's dan wel weer wat doorgeslagen, zeker als je een inmiddels lang gepensioneerde WC rijder in zn 40's op een hardtailtje ziet rondgaan daar.....en niemand zn wiel kan houden...veerweg ten spijt 😉
twowheels
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 17 februari 2020, 09:03

He hallo, best een uitdaging om alle reacties te beantwoorden, maar leuk dat je reageert.
Ik ben 176 met 72 kilo(80 rijklaar).
De uitdaging van het dalen....
Eerst scheet ik in mijn broek, echt letterlijk.
Daarna heb ik mijn techniek geoefend door het vaker te doen, en ook gewoon te denken" dan maar op je..."
Sommige stukken heb ik (harrie slinger) geoefend eerst geremd, daarna zonder remmen/ op flow, en later met een aanloop, en op een paar plekken doortrappen. Net als de flow afdaling in Rhenen.
Op alle plekken probeer je een beetje bepaalde lijnen uit, en het gaat ook steeds snellen, makkelijker, en ruimte om te spelen.

Ik wil op de UHR en Limburg/ Belgenland etc. wat langere tochten maken, aan me techniek werken etc.
Tijdens een clinic echt op techniek geoefend(was de enige met een HT), daar maakten we echt lastige bochtjes naar beneden, echt stapvoets rijden, kijken, beetje hoppen en door.

Eerder op het punt gestaan om een fully te kopen, maar om de prijs/keuze etc, toch weer een HT gekocht.
ik vind techniek van de spullen ook interessant en heb nog een eigen build op de lijst staan.
Dan zou een Stanton wel een mooie basis zijn, lekker staal.

aurelius schreef: vr 21 februari 2020, 16:13
aurelius schreef: ma 17 februari 2020, 18:51 Paar vragen nog, om een beter idee te krijgen met wat voor fiets bij je zou kunnen passen:
Hoe lang ben je, hoe zwaar?
95% vd tijd rijd je dus in Nl, vlak en UHR. En af en toe eens een weekendje Ardennen of Winterberg? Die laatste 2 moet je nog ontdekken begrijp ik, of daar toch al vaker gefietst?
Vind je bergaf 'de uitdaging', omdat je dat het leukste vindt? En kun je dus al best goed dalen, je wilt alleen nog harder kunnen door geveerd te gaan rijden? Of... is het de uitdaging, omdat je dalen juist het lastigst vindt, omdat je van nature niet zo'n technische rijder/daler bent?
En hoe makkelijk wil je in de Ardennen (veel hm's) ook snel, vlot, kunnen klimmen?
In hoeverre fiets je eventueel met fietsmaten, en op wat voor fietsen rijden die? Zijn het hardrijders, toerrijders, trailrijders? Wat voor afstanden rijd je gemiddeld?
Houd je je oude hardtail ernaast voor in Nl, of wordt de nieuwe fully in principe je enige fiets, waar je overal mee wil kunnen rijden?
Je hoeft ze niet allemaal te beantwoorden, hoor, maar 'hoe lang, hoe zwaar' is een niet onbelangrijke...
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

twowheels schreef: vr 21 februari 2020, 18:44 Dan bedoel je zeker mister BB!
Grappig om te zien dat ik laats op een stukje Rhenen net 1 seconde langzamer was.
Maar hij zal (denk ik) net als de gemiddelde XC rijder dit stuk gebruiken om een beetje bij te komen v.d. klim daarvoor.
Ik zag ook tijden voorbij komen, dat je een raket moet hebben gehad of zo, maar och Strava is geen KOM.
De nieuwe fiets is niet exclusief voor de UHR, of ook maar voor langere stukken.
Har77 schreef: vr 21 februari 2020, 14:13 Fuel EX met voorsprong als het tussen dat en een Kubus gaat.
Reed zelf een 2020 Top Fuel met 120mm voor en achter waar ik geen vriendjes mee werd na mijn oude TF met 120vork en 100 achter. Uitgebreid rijden op de 2020 EX was een verademing. Ding laat zich rijden als een XC bike waar nodig, en gaat naar beneden als een Slash op zwaarder terrein. Zit en rijgedrag hebben ze echt verbeterd tov de oude, waar ik ook niet heel wild van was. Setje banden voor NL (nwe XR3 ipv de OEM XR4) erom en de OEM bandjes bewaren voor het buitenland. Rij lokaal nu met een Supercaliber, maar gaat een EX mee naar Ardennen/Vogezen dit jaar 😉
De Cube vind ik basic. Doet wat ie moet doen. Niet meer, niet minder. Prima betrouwbare keuze.

Ben het in zoverre met Lars eens dat een 130-140mm bike absoluut geen beperking hoeft te zijn, MITS het gewicht van mn de vork enigszins beperkt blijft. Goed afgestelde 140mm vorken en dempers veren niet significant meer in dan hun 100-120mm counterparts onder gelijke belasting, maar bieden een wat fijnere veercurve en reserve in extremer terrein. Dus ja: met name onder niet NL omstandigheden zal een goede 140mm bike minder van je techniek vragen dan diezelfde run op een XC achtige bike. Ook al omdat zitpositie voor de gemiddelde goedbedoelende recreant wat lekkerder is dan die op een XC racer, uitzonderingen daargelaten.

Wat er echter nu gebeurt (op mn de Heuvelrug), dat er een beweging is die meent dat er minimaal 150mm nodig is om die paar simpele stukjes naar beneden te rijden. Da's dan wel weer wat doorgeslagen, zeker als je een inmiddels lang gepensioneerde WC rijder in zn 40's op een hardtailtje ziet rondgaan daar.....en niemand zn wiel kan houden...veerweg ten spijt 😉
Die (BB) niet nee.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Plaats reactie