Lars TB schreef: ↑di 18 februari 2020, 20:02
. Het is eerder andersom op twee manieren: de meeste wielrenners zitten te diep (kijk o.a. naar de reacties van de wielrenners die overstappen op een wat zithouding betreft comfortabelere gravelracer!)
"Probleem" bij racefietsen is dat de mooiste fietsen (in de ogen van velen dan) gewoon te diep en te lang zijn voor de gemiddelde wielertoerist. Ook voor de wat meer getrainde. Een Pinarello F12, Bianchi Oltre, Spesh Venge; allemaal lang en diep. Hoe vaak zie je dit soort fietsen wel niet met een enorme stapel spacers langs komen.
Wil je als wielrenner iets lichts, snel, beetje flitsende look en zonder 28 of zelfs 32mm banden dan wordt je al bijna "gedwongen" naar die diepe hardcore racers.
Daar waar bij de ATB de geometrie m.i. in positieve zin is veranderd (XC bikes zijn veel beter en vergefelijker geworden tov 5jr geleden) zie je bij de racefietsen juist een verschuiving naar extremere aero of juist naar gravel/opoefiets geo). De goede allrounder is er bijna niet meer.
Orbea Oiz TR is iets rustiger, comfortabeler dan een Lux. De 100mm zal vergelijkbaar zijn.
Ik zou persoonlijk voor een Spark 120mm of een Oiz TR kiezen. Mooi compromis tussen sportief en comfort/controle.