Canyon Lux ivm rug problemen of toch Canyon Exceed.

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je lang genoeg twijfelt zijn de 2020 modellen alweer vervangen door 2021 modellen.
Dat geeft voor sommigen uiteraard genoeg aanleiding weer een jaar te twijfelen enz. ;)

Er worden hier wat persoonlijke en algemene voorkeuren verteld.
Wat voor jou het beste uitpakt zal je zelf moeten ontdekken / ondervinden.
Ook evolueer je zelf, jouw ideale fiets van nu hoeft niet jouw ideale fiets van over een paar jaar te zijn.
Dus knoop doorhakken en fietsen.
Voorlopig is zo'n beetje iedere fiets prima en zodoende kan je dus geen slechte keuze maken.
Over een paar jaar kijk je gewoon weer verder.

Als jouw rug een probleem is, dan is het niet zo dat de ene fiets je rug sloopt en de andere fiets je rug geneest.
Op iedere fiets kan je met wat aandacht de goede houding aangemeten krijgen.
En omgekeerd. :roll:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Interessant topic. Heeft de TS al een keuze gemaakt?
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

rokl schreef: vr 3 april 2020, 22:11 Interessant topic. Heeft de TS al een keuze gemaakt?
Nee ik heb nog geen keuze gemaakt. Ik heb besloten dat de rugproblemen eerst moeten verminderen voordat ik een goed oordeel kan vellen over een proefrit/mountainbike.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Nielsefiets
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 810
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 18:37
Mijn mountainbike: Just a Surly Krampus black Ops

Torsten schreef: za 4 april 2020, 15:41
rokl schreef: vr 3 april 2020, 22:11 Interessant topic. Heeft de TS al een keuze gemaakt?
Nee ik heb nog geen keuze gemaakt. Ik heb besloten dat de rugproblemen eerst moeten verminderen voordat ik een goed oordeel kan vellen over een proefrit/mountainbike.
Hoi,

Ik kan niet in jouw lichaam kijken maar heb zelf ook aardig wat rugklachten. 3 versleten tussenwervelschijven en kan er wel iets over vertellen, mijn medische geschiedenis zal ik maar achterwegen laten 😅

Heb ook niet het hele topic gelezen maar wat mij sowieso al opvakt is dat je zegt dat je niet altijd ontspannen op de fiets zit. Ik herken dat, op de "intensievere" stukken ga je toch wat meer verkrampen. Dat is het grootste punt, wanneer ik soepel op de fiets zit heb ik al minder last. Ook na een dagje tuinieren heb ik meteen last op de fiets.

Kan er nog dagen over praten maar denk ik dat de Lux de oplossing is voor jou?
Nee dat denk ik niet, denk dat de houding die jij op jouw fiets hebt belangrijker is dan dat beetje vering op de lux. Zou iig die diepe racehouding achterwegen laten.
Resist much, obey little.
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Ik heb ook wel lage rugklachten gehad. Ik heb veel gehad aan Taijiquan ofwel Tai Chi, omdat mijn houding daardoor aanmerkelijk verbeterde. Juist de nadruk op ontspanning versus inspanning, goede houding en voelen waar spanning zit met daarop volgend correctie van de houding was voor mij het ei van Columbus. Met als oefening het tegelijk strekken van de kruin en het stuitje. Zodat dat stuk ahw 1 lijn wordt in plaats van allerlei bochten en knopen in de spieren. Chen Zhonghua noemt dat een 'stretch'. https://www.youtube.com/watch?v=qXnv9O39vYg
Verder heb ik al vrij lang een fully. Dat scheelt qua impact en dus belasting ook.

Mijn idee is overigens dat het corrigeren van de houding op de fiets, ook het ontspannen zitten (eigenlijk vooral) op de wat langere ritten hetgene is waar de meeste winst te behalen is.
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Tof dat jullie ondanks dat topic al even stil ligt nog met input komen! Ik realiseer me nu ook dat inderdaad de houding , en zorgen dat je niet te gespannen op de fiets zit, dat daar een groot deel van de crux zit. En een hardtail gaat het echt niet meer worden, fully all the way. Maar inderdaad de houding op de fiets verschilt nogal per model. De Oiz die ik testte is mogelijk teveel xc , daar zat ik toch redelijk voorover gebogen. Maar ik vind dat gewoon zo'n vette fiets 😅
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Plaats reactie