Canyon Lux ivm rug problemen of toch Canyon Exceed.

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Hi!

Ik ben al een tijdje op zoek naar m,n eerste MTB. Rijd nu al een tijdje op een leen Canyon Grand Canyon. Mijn beoogde model is een Canyon exceed 6.0. Budget rond de 2200,-

Alleen zit ik met het probleem dat ik al een aantal jaar lage rug problemen heb, en toch mogelijk een fully moet overwegen. Begonnen met een hernia in de lage rug, en later altijd wel wat last van lage rug problemen. En ik merk op m'n locale trails altijd wel wat pijn in de lage rug.

Ik rijd enkel in NL , Noordwijk en Zeist, crosscountry. Enerzijds kan ik voor een lichte hardtail gaan en niet al te gek/lang mtben. Maar nu zit ik het toch te overwegen misschien een Canyon lux aan te schaffen. Stuk duurder en minder afgemonteerd. Maar mogelijk een stuk comfortabeler? Maar is de lux perse comfortabeler?

Ik gebruik het vooral om de wintermaanden door te komen wanneer ik niet racefiets. Maar ik vind ondanks het ongemak in de lage rug het wel erg leuk om te doen.

Iemand tips? Doorsparen voor een lux 2900,-), of toch een goedkopere Exceed aanschaffen? Of andere tips? Qua merk wil ik denk ik toch canyon vanwege ervaring van vrienden.

mijn measurements: 186cm lang, 85cm inseam (ik heb een lang bovenlijf) en zo rond de 75 kilogram.

Alvast dank!
Laatst gewijzigd door Torsten op di 18 februari 2020, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ten opzichte van een hardtail is iedere dubbelgeveerde mountainbike comfortabeler.

Maar van alle fullies is de LUX de minst comfortabele. De LUX is een racebak waar de vering vooral afgestemd is om op hogere snelheden wat meer controle te geven. Hij veert soepel genoeg, maar een LUX strijkt minder obstakels glad dan andere fietsen.

Eerst nog een stapje terug: heb je al eens een geveerde zadelpen geprobeerd? Of als je inderdaad vooral wielrenner bent: kom je wel vaak genoeg uit je zadel? De rondjes die je noemt zijn typisch van die rondjes waar je de hele ronde kunt blijven zitten. Maar als je bij kleine afdalinkjes even uit het zadel komt, dan ontlast je je rug meteen een hele hoop! En een beetje je core oefenen met oefeningen thuis helpt vaak ook al enorm.

Met Canyon is absoluut niets mis, maar dat is er ook niet bij andere merken, dus in dat opzicht zou je je niet hoeven te beperken.


Binnen Canyon heb je als comfortabelere stap de Neuron. Ook een uitstekende fiets, weliswaar iets meer gericht op allround werk, maar met een sportieve zithouding (iets anders afgesteld dus) een vrijwel net zo snelle fiets als de LUX. En dan wel met vering waar je rustig kunt blijven zitten door een kuil heen.

Scott en Trek leveren allebei een fully met 120 mm veerweg die aanvoelt als een LUX wat rijgedrag betreft, maar dan met vering met iets meer reserve, misschien ook erg interessante fietsen voor jouw gebruik.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Dank voor je reactie Lars! Sowieso moet ik inderdaad nog erg wennen aan de impact van de hobbels en afdalingen/klimmetjes ten opzichte wielrennen. ik merk dat ik ook nog er krampachtig op de mtb zit vanwege de afwezigheid van techniek/ ervaring. Dit helpt natuurlijk niet maar dat is kwestie van oefenen. Coretraining daar ben ik ook mee bezig, maar ik denk dat het vooral de houding is en de ondergrond met de impact van kuilen en dergelijke.

Ik heb reeds een canyon vcls pen besteld om te kijken of dat iets van verzachting bied. De stap naar een fully vind ik nog een beetje lastig of moeilijk, vanwege het gewicht van de fiets en dat het mogelijk overkill is? Daarom leek mij de lux een mooie 'tussenoplossing'. Meer vering maar niet extreem, omdat ik geen extreme parcours zal fietsen. maar als ik jou zo hoor bied de lux niet echt meer comfort met de extra demper.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
odp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 286
Lid geworden op: za 4 april 2015, 15:27

Ik heb een paar jaar geleden ook een hernia gehad en heb deze in 2019 nog een keer nieuw geblesseerd. imho doet een fully niet heel veel voor je onderrug mbt die blessure. 3 uur fietsen voel ik op de gravelfiets en AM/enduro eigenlijk precies op de zelfde manier.

Mijn oplossing is eigenlijk dat wat Lars ook al aangeeft, een actieve houding op de fiets en kracht/core oefeningen. Zodra ik lui met mijn oefeningen wordt komt de pijn weer langzaam terug.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Voor bepaalde rugproblemen is de positie op je fiets een stuk belangrijker dan vering. Beide fietsen zijn racy te noemen, je zult door de lagere stack dieper zitten dan op de grand canyon. Daar is overigens prima wat aan te doen.
Waar woke is, is vuur
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Torsten schreef: di 18 februari 2020, 17:57 De stap naar een fully vind ik nog een beetje lastig of moeilijk, vanwege het gewicht van de fiets en dat het mogelijk overkill is? Daarom leek mij de lux een mooie 'tussenoplossing'. Meer vering maar niet extreem, omdat ik geen extreme parcours zal fietsen. maar als ik jou zo hoor bied de lux niet echt meer comfort met de extra demper.
Een fully is geen overkill, absoluut niet. In het terrein is een fully sowieso sneller, het gewicht speelt niet heel erg een rol.

De LUX is een wedstrijdfiets en is wat vering zo afgesteld dat die minder beweegt bij aanzetten. Dat zorgt namelijk voor een iets 'vager' gevoel en dat gevoel houden wedstrijdrijders niet van. Het is nog nooit echt aangetoond dat het ook energie kost (en als het dan een heel klein beetje energie zou kosten dan wordt dat weer volledig (en meer) goed gemaakt doordat de vering dus beter door het terrein rolt). Maar omdat de vering minder beweegt, filtert deze de schokken ook minder weg. Nu is zelfs een LUX vele malen beter dan een geveerde zadelpen, dus zo erg is het niet.

Maar het gaat er ook om hoe je de fiets gaat gebruiken. Naast de afstelling van de vering is ook het stuurgedrag gericht op wedstrijdgebruik. En dat betekent dat de fiets nerveus stuurt en om een strakke hand vraagt. En als het even kan om ervaring. Rijd je vaker in een groepje dat vooral achter elkaar aanjaagt en vooral op de rechtere stukken van de parcoursen snelheid maakt, dan is de LUX op zijn plek. Fiets je vaker alleen, gaat het je minder om de snelste tijden en heb je moeite met de krappe slinger bochtjes, dan ik een fiets als de Neuron meer een geschikte fiets voor je. Let daarbij dus niet op de veerweg, dat is een foute raadgever voor de juiste fiets. Je hebt misschien maar maximaal 100 mm nodig, maar die 100 mm komt dus wel in een heel specifieke verpakking. Misschien is voor NL juist een Neuron met 80 mm wel de juiste fiets voor de meeste mensen, maar die fiets bestaat dus niet. En het is dus niet zo dat meer vering meer energie zou kosten!!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Allen dank voor de reacties! Als ik jullie adviezen goed interpreteer is het niet per se een fully die mijn rugklachten tijdens het fietsen zullen wegnemen? Maar eerder techniek, houding/zit en een sterke core. Mogelijk dan toch mijn eerste gedachte, de exceed overwegen. Zorgen dat ik hier een meer rechte zit op heb met misschien een kortere stuurpen? Mijn idee was ook wel dat een hardtail (canyon exceed) lichter is dus makkelijker te bewegen is op het parcours, lijkt mij dat dit ook dus minder spier/core kracht kost.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Bij een voorgeschiedenis met rugklachten, zeker na een hernia, zal een fully altijd de klappen en krachten op een rug beter wegfilteren dan een hardtail. Daar kan geen hardtail tegenop, ook niet met comfortabele pen. Die natuurlijk wel uit te proberen valt, en het kan voldoende zijn, maar een fully kan het altijd nog beter. Scheelt 30% qua belasting tgv de klappen die op de HT ongefilterd doorkomen.

Belangrijk: de fiets moet je wel passen, want zonder goede zithouding/maat wordt het sowieso niks, niet op een HT, maar ook niet op een fully.

Met je race-achtergrond past een race-marathonfully prima bij je wat betreft de rij-eigenschappen die je zoekt. Relatief snel op de door jou genoemde parcoursen, relatief licht, lekker efficient, en echt: oha comfortabel zat... Maar ook weer niet altijd... Wat bv ook telt: hoe lang ben je en wat weeg je?

Ik rijd zelf ook een 'goedkopere' 110mm Lux (de duurste echte racebakken hebben 100mm) en ik doe er alle dingen mee die een gemiddelde trailrijder nog niet met een trailbike uithaalt, durf ik wel te stellen. Ook in het buitenland overigens, zoalang het stevig XC-en betreft. Geen gespring etc in bikeparken, maar flowtrails in bikeparken, lange trappen, drops… geen enkel probleem. Wat daarbij wel meehelpt: mijn kleine lengte en lage gewicht (en wat techniek die komt/kwam met de jaren ervaring). Ik zit op een S vrij 'horizontaal' en niet te diep danwel te gestrekt. Heerlijk comfortabel. En veerweg zat, ik kan die 110mm zo plush maken als ik wil, bij slechts 67-68kg.
Maar ben je erg lang, en erg zwaar, dan zul je waarschijnlijker al veel dieper komen te zitten, en zul je sneller door je relatief beperktere veerweg heen razen... Dan zul je merken dat een 130mm fully als de Neuron je al beter kan passen qua zit en qua veerweggebruik, qua comfort. Niet perse wat betreft gewenste rij-eigenschappen, een trailbike zal nooit zo efficient aanvoelen als een lichtere Lux met eventuele lockout, lichtere wielen etc.
Vandaar dus altijd mede de vraag: hoe lang is iemand, wat weegt 'ie? Los van welke rij-eigenschappen zoekt/wenst iemand, waar(voor) ga je je fiets gebruiken.

Wil je toch dat efficiente racy karakter behouden, dan heb je ook nog de categorie race-marathonfully's met een tik meer veerweg dan een pure 100mm racer. Die zijn meer richting trail getuned, voor de niet-wedstrijdrijders, voor de lange afstand comfortabel, tikkie potenter. De 110mm Lux hoort daar al bij (zeker als je de dikkere110mm Fox 34 voorvork uitvoering kiest (maar die is duurder)). Maar de Orbea Oiz TR met 120mm is dan bv ook een hele mooie.
En wil je toch richting een trailbike, dan behoren de relatief lichte Cube Stereo 120 (met overigens 130mm of zelfs 140mm!) en Canyon Neuron met 130mm tot de relatief lichteren en sportieveren uit dat trailbike segment.
Een fiets die een beetje tussen die 2 types inzit is dan bv een Scott Spark. De gewone 120mm uitvoering dus, niet de 100mm RC uitvoering.

Je bent nu de Grand Canyon gewend.
Dat is meer de toer/trail variant op HT gebied wat Canyon betreft. De Exceed is de snelle race-HT.
Ook daar zul je merken dat de laatste lager/dieper/langer zal zitten dan de Grand Canyon. De Exceed is racier, de Grand Canyon zal van nature wat rugvriendelijker zijn? Maar goed: een Exceed valt ook op comfort te tunen. Behalve de flexende zadelpen helpen bredere volumineuzere banden enorm. En je kunt de zit eventueel wat minder diep, wat korter en rechterop, tunen (meer spacers onder je stuurpen/kortere stuurpen met evt meer rise/stuur met meer rise ipv een flatbar).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

@ aurelius, dank voor je uitgebreide reactie. Alvorens je bericht helemaal goed door te nemen zal ik wel alvast één vraag even snel beantwoorden.

mijn measurements: 186cm lang, 85cm inseam (ik heb een lang bovenlijf) en zo rond de 75 kilogram.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

Ik zou sowieso niet voor een knalharde racebak als een Exceed gaan met jouw voorgeschiedenis met je rug. Natuurlijk, houding op de fiets en oefeningen voor je rug zullen positief bijdragen maar een fully is toch wel fijner hoor. Voor de snelheid hoef je zeker niet te laten. En je weet het misschien zelf nog niet maar je gaat mountainbiken heel erg leuk vinden en de rondjes Noordwijk en Zeist zullen waarschijnlijk uitgebreid worden met de rest van de UHR, Schoorl etc :wink: Succes met je keuze.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: di 18 februari 2020, 18:47 Met je race-achtergrond past een race-marathonfully prima bij je wat betreft de rij-eigenschappen die je zoekt. Relatief snel op de door jou genoemde parcoursen, relatief licht, lekker efficient, en echt: oha comfortabel zat... Maar ook weer niet altijd...
Je draait hier het verhaal om. De zithouding mag dan misschien bij een xc-wedstrijdbak lijken op de (te) diepe zithouding van een racefiets, maar dat is niet de reden om dan ook maar voor een wedstrijdfiets te kiezen. Het is eerder andersom op twee manieren: de meeste wielrenners zitten te diep (kijk o.a. naar de reacties van de wielrenners die overstappen op een wat zithouding betreft comfortabelere gravelracer!) en veel wielrenners hebben niet de ervaring om met het nerveuze rijgedrag om te gaan dat een xc-wedstrijdfiets geeft, door de geometrie en door de zithouding die te weinig controle geeft.

Je moet dus gewoon kijken hoe de fiets gebruikt gaat worden en daar de fiets op uitkiezen. En dus niet van vooroordelen uit gaan.

Kijk voor de gein ook eens een half uurtje bij een druk bereden route, kijk hoe de boswielrenners langs komen en op wat voor fiets ze zitten. We hadden met de 5 van HG een mooi voorbeeld van zo een groepje dat vlak voor onze neus het parcours op dook. Mijn punt werd volledig gemaakt door die groep wielrenners, tot en met het compleet onnodig op hun bek gaan omdat 40 cm ruimte aan de buitenkant van de bocht niet genoeg was (de rijder kon dus niet sturen, zat op de verkeerde fiets).
aurelius schreef: di 18 februari 2020, 18:47 Ik rijd zelf ook een 'goedkopere' 110mm Lux (de duurste echte racebakken hebben 100mm) en ik doe er alle dingen mee die een gemiddelde trailrijder nog niet met een trailbike uithaalt, durf ik wel te stellen. Ook in het buitenland overigens, zoalang het stevig XC-en betreft. Geen gespring etc in bikeparken, maar flowtrails in bikeparken, lange trappen, drops… geen enkel probleem. Wat daarbij wel meehelpt: mijn kleine lengte en lage gewicht (en wat techniek die komt/kwam met de jaren ervaring). Ik zit op een S vrij 'horizontaal' en niet te diep danwel te gestrekt. Heerlijk comfortabel. En veerweg zat, ik kan die 110mm zo plush maken als ik wil, bij slechts 67-68kg.
Maar ben je erg lang, en erg zwaar, dan zul je waarschijnlijker al veel dieper komen te zitten, en zul je sneller door je relatief beperktere veerweg heen razen... Dan zul je merken dat een 130mm fully als de Neuron je al beter kan passen qua zit en qua veerweggebruik, qua comfort. Niet perse wat betreft gewenste rij-eigenschappen, een trailbike zal nooit zo efficient aanvoelen als een lichtere Lux met eventuele lockout, lichtere wielen etc.
Vandaar dus altijd mede de vraag: hoe lang is iemand, wat weegt 'ie? Los van welke rij-eigenschappen zoekt/wenst iemand, waar(voor) ga je je fiets gebruiken.
Ten eerste kun je goed sturen, ten tweede geef je al toe dat de geometrie voor jou verhoudingsgewijs al compleet anders is (goed, het punt dat als TS ook <170 cm is, is dan gemaakt, in dat geval komt de fiets hem een tikje meer tegemoet dan als TS >180 cm is). Maar dat de fiets het eventueel zou kunnen klopt niet, het is de rijder die het er mee doet. Als je super kunt sturen, dan is een xc-wedstrijdbak minder een beperking. Maar er is vast een reden dat de geometrie van een enduro compleet anders is... .

Dat van die veerweg "zo plush maken als je wilt" gaat echt niet op. De afstelling van de demper is anders en de aansturing van de demper is anders. Je komt niet in de buurt van de afstelling van een trailbike. Maar die ervaring mis je blijkbaar. Dat van die 100 of 110 mm maakt verder geen ene reet uit, hooguit dat de afstelling van de voorvork anders is omdat het geen race voorvork is zoals een 32 of SID.
aurelius schreef: di 18 februari 2020, 18:47 Wil je toch dat efficiente racy karakter behouden, dan heb je ook nog de categorie race-marathonfully's met een tik meer veerweg dan een pure 100mm racer. Die zijn meer richting trail getuned, voor de niet-wedstrijdrijders, voor de lange afstand comfortabel, tikkie potenter. De 110mm Lux hoort daar al bij (zeker als je de dikkere110mm Fox 34 voorvork uitvoering kiest (maar die is duurder)). Maar de Orbea Oiz TR met 120mm is dan bv ook een hele mooie.
De LUX hoort daar niet bij. De LUX is en blijft een ouderwetse hardcore wedstrijdfiets.



Let op, ik heb in mijn eerdere berichten nergens gezegd dat de LUX de verkeerde keuze is voor TS (Topic Starter). Ik zet er wel een serieus vraagteken bij omdat het in de meeste gevallen niet de beste keuze is. Alleen vanwege heel veel vooroordelen rijden teveel mensen op dat type fiets.

Maar als TS inderdaad aangeeft een voorkeur voor 'knallen' te hebben, dan zou de LUX misschien wel de betere keuze zijn. Die opening heb ik volgens mij ook duidelijk gelaten in eerdere stukken.

Het gaat me er alleen om dat er niet om de verkeerde reden een fiets aangeraden wordt en al helemaal niet om foute redenen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

Wat je het beste kan doen is wat fietsenzaken in de buurt afgaan en vragen of je eventueel een fully kan testen op een MTB route. Giant heeft best wel wat dealers in Nederland en bijvoorbeeld de Giant Anthem is een prima fully. Of een dagje een fully huren in de buurt van een route.
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Allen dank voor reacties en input!

Het wordt voor mij nog een aardige breinbreker waar ik wijs aan doe en wat ik graag in een bike zou willen. Ik rijd over het algemeen alleen of met mensen die al meer dan 15 jaar op mtb rijden. Vaak hard :-) Ik moet eerlijk zeggen dat ik het toch heerlijk vind om m'n pr's kapot te rijden en te knallen op de fiets. Maar inderdaad een hardtail stuitert nogal en dat voel ik in m'n rug. Ik had gehoopt dat de lux misschien een goede combinatie is van de snelheid van een hardtail met extra comfort van de extra vering. Maar als ik de verschillende reacties zo lees zal Lux mogelijk toch niet het comfort bieden waar ik naar op zoek ben. En is de extra vering meer voor snelheid dan voor comfort. Toch voelt de neuron voor mij net teveel gaan richting een zwaardere, minder racy fully.

Nogmaals bedankt voor alle input, gaat mij zeker helpen. Zoals laatste reactie al melde, mogelijk maar eens langs Canyon in Eindhoven gaan om eens op de lux/neuron te zitten. En anders bestellen en 30 dagen test ;-)
De beentjes van Enrique Mas, que?'
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Hard en PR’s kapot rijden en met een snelle groep rijden, Exceed vs Lux, de meest rug-vriendelijke? De Lux.
De Neuron heeft dat karakter gewoon niet. Ik fiets op een Lux, een maat op een Neuron. Als het tempo omhoog gaat, bergop wordt aangezet, hangt de Neuron net wat meer achteraan. En bergaf in Nl... eitje met een Lux en echt comfort zat, laat je niet gek maken.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

:-D
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Plaats reactie