Canyon Lux ivm rug problemen of toch Canyon Exceed.

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Brambo67 schreef: za 22 februari 2020, 12:02 Hoi Torsten, ik lees terug dat je al flink veel input hebt gehad van de twee van de meest fanatieke verdedigers van hun fietsvoorkeuren hebt gehad. Jouw achtergrond (fietsen en fysiek) maar ook je toekomstige plannen (pr's blijven breken) pleiten voor een XC of marathon fully. In dit geval dus het verhaal van 'Aurelius'.
Je leest niet echt hè? Volgens mij raad ik hem ook een xc-fully aan :roll:

Maar ik probeer vooral te beschrijven wat de keuzes en effecten zijn, zodat TS zelf een keuze kan maken. Waar ik wel iets stuur omdat TS zelf wel bepaalde punten aangeeft. En die sturing gaat richting een xc-fully... .
Brambo67 schreef: za 22 februari 2020, 12:02 Laat je dan ook niet wijsmaken dat je in NL beter af bent met 120 mm vering voor en achter. Met jouw relatief korte BB-lengte kun je prima op een Lux maar ook op een OIZ in 'L'. Beide zijn niet te lang zoals de meest recente racebikes dat wel aan het worden zijn.
Het gaat niet om de veerweg. Het gaat om het type fiets. Volgens mij ben ik daar ook vrij duidelijk in. Maar probeer jij nu nog steeds de vooroordelen in stand te houden. Die al heel lang niet meer op gaan. En waar ik door duidelijk te beschrijven probeer daar wat inzicht te kweken.

En langere fietsen gebruiken een kortere stuurpen (mits de balhoofdhoek ook wat vlakker is!). En is de zithouding dus gelijk. Geen onzinnige argumenten gebruiken dus.
Brambo67 schreef: za 22 februari 2020, 12:02 Ik zou kiezen voor een Lux. Waarom? Het is een 'wat grotere' 'L' met een moderne maar niet idiote reach. De 'stack' is ook prima en met spacers kun je bepalen hoe hoog je je stuur wilt. ... De Oiz is ook prima maar hun 'L' heeft een behoorlijk kortere zitbuis met daarom meer zadelpen wat uitsteekt. Echter moet het met je BB-lengte kunnen. 100 mm is volgens mij prima maar bij de Oiz kun je naar 120 mm. De fiets wordt daardoor iets 'luier' maar biedt meer veerreserve. Al denk ik, zoals al gezegd, dat dit vooral voor het buitenland is.
Je mist volgens mij het gehele punt, het gaat niet om de reach in dit geval. Het gaat om het rijgedrag. En je mist duidelijk de ervaring om daar een uitspraak over te doen, gaat er zelfs mee tegen de inzichten van de fietsmerken in.


Let wel, dit is geen aanval op jou, ik vind het prima dat mensen hun ervaringen geven. Maar ga feiten niet omdraaien en kom niet met drogredenen. Als je zou zeggen dat een Lux prima voldoet, dan ontken ik dat niet, doe ik ook niet. Maar als je hem dan gaat vergelijken, houd het bij de feiten.

Ik vind het prima als TS uiteindelijk zegt dat hij een Lux heeft gekocht nadat hij zelf ervaren heeft hoe ook een Oiz fietst. Het kan best dat dat rijgedrag hem beter aanspreekt. Maar het overgrote deel wat wel ervaren heeft hoe de 2 rijden neigt naar een Oiz-achtige. Waar trouwens jouw Scott heel dicht in de buurt komt met zijn al jaren vrij progressieve geometrie!!!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

En ik begrijp dat ik zo langzamerhand weer als een drammer over begin te komen in dit topic, maar dat is omdat ik iedere keer die onzin weer moet rechtzetten. Dat volgens mij redelijk uitgebreid en onderbouwd doe en toch krijg ik iedere keer die ongefundeerde 'feiten' weer terug. Of gewoon weer woorden in de mond gelegd die ik niet zeg.

Ik ben niet tegen xc-bikes, ik ben voor je juiste fiets voor de juiste rijder. En aangezien de fietsindustrie xc-bikes voor wedstrijdrijders maakt en mijn zeer uitgebreide ervaring dat ook onderbouwd, is het vaak niet de eerste fiets die ik zou aanraden. Ja, velen hebben het jarenlang op 26" fietsjes uitgehouden, daar de grootste lol op gehad. Maar iedereen die nu terug gaat naar zo een fietsje schrikt zich dood. Als je de ervaring hebt op een snelle trailbike of zelfs een gemoedelijkere xc-bike, dan ga je ook schrikken als je op een extreme variant van een xc-bike stapt. Extreem als een Lux.

Naast dat ik zelf de ervaring heb op al die type fietsen, geef ik ook clinics en zie de moeite die velen hebben op zo een 'nerveuze' fiets, daar zie je wat een fiets voor een minder ervaren rijder kan doen. Ook onderweg kom ik genoeg snelle jongens en meiden tegen die ik gewoon zie worstelen met hun racebak. En daarom ook mijn fanatisme om mensen op de juiste fiets te krijgen, omdat ze niet alleen meer lol gaan hebben, maar ook nog eens sneller worden!

En als je dan iedere keer weer die achterhaalde redenen krijgt door mensen zonder al te veel ervaring, dan word ik weer fel. Gewoon omdat die ouderwetse meningen wel vaak op het gevoel spelen van degene die advies zoekt, omdat ze dat vaker gehoord hebben. Maar dat maakt het nog niet waar.


Misschien kan iemand mij dan vertellen hoe je dat soort achterhaalde boodschappen netjes aan kunt pakken?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Prima reactie Lars al kloppen niet al je conclusies... er zijn meer mensen met kennis, ervaring én een mening. Maar laat duidelijk zijn; ik lees je reacties graag en je neemt altijd de tijd om inhoudelijk te reageren. Gebaseerd op wat TS schrijft komen we klaarblijkelijk tot dezelfde conclusie.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Brambo67 schreef: za 22 februari 2020, 19:13 Prima reactie Lars al kloppen niet al je conclusies... er zijn meer mensen met kennis, ervaring én een mening. Maar laat duidelijk zijn; ik lees je reacties graag en je neemt altijd de tijd om inhoudelijk te reageren. Gebaseerd op wat TS schrijft komen we klaarblijkelijk tot dezelfde conclusie.
Maar weerleg dan eens die conclusies van mij! Ik weet ze te onderbouwen, krijg altijd alleen maar meningen terug, die niet gebaseerd zijn op feiten.

Ik heb te vaak met wedstrijdrijders getest om daar nog enige 'waarheid' van aan te nemen. De meting zei vaak al het tegenovergestelde. Dat wil niet zeggen dat ze er allemaal naast zitten, maar er zijn er maar weinig die wel precies aan kunnen geven wat ze voelen of willen. Dat geldt in grote mate ook voor de rest van de mountainbikers.


Ik heb niets tegen meningen, maar het probleem is dat die persoonlijk zijn. Ik geef niet mijn mening, ik geef de feiten. Mijn mening is hooguit op die feiten gebaseerd. En als je nog een interessant feit wilt: ik ben sneller op vrijwel alle parcoursen en secties op een xc-racemonster met voor en achter 100 mm vering dan op enige andere fiets. Hooguit op een enkele afdaling is zo een fiets zwaar inferieur, maar dat heb ik in de klim al 2x gecompenseerd. En Aurelius is ook sneller op zijn huidige fiets dan op de meeste andere fietsen.

Maar gebaseerd op de feiten kun je dat bij lange na niet overzetten op het overgrote deel van de rijders. Simpelweg omdat de meesten in de praktijk niet van de voordelen van zo een fiets gebruik (kunnen) maken. Dus zijn ze meestal op een andere fiets sneller. Of hebben ze meer lol.

Die allerlaatste opmerking gaat ook op voor mij: ik heb ook meer lol op een andere fiets dan op een xc-bak. Maar ik kan me ook prima voorstellen dat dat niet perse op gaat voor TS, ook al zou die op die andere fiets sneller zijn!


Maar gebaseerd op de feiten is de Oiz sneller dan de Lux.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Lars TB schreef: za 22 februari 2020, 15:50 En ik begrijp dat ik zo langzamerhand weer als een drammer over begin te komen in dit topic, maar dat is omdat ik iedere keer die onzin weer moet rechtzetten.

Misschien kan iemand mij dan vertellen hoe je dat soort achterhaalde boodschappen netjes aan kunt pakken?
Gewoon zo doorgaan @Lars!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

+1
Interessante stukken leesvoer!
Bicycle, bicycle, bicycle
ruijtersfotografie
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 27 mei 2016, 23:36
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 7.9 (green), 203Hc-Storm, Hope Pro4/NoStance Flow ex, Cema-BB KMC,Crankbrother pedalen
Contacteer:

Ik weet niet of jij in Eindhoven bij Canyon langs kunt gaan om eens op een verschillende bikes te rijden. In Koblenz is het wel mogelijk! Mij laten meten om de juiste maat te kopen.

Geen van jou vrienden een Neuron in de maat van jou om te proberen?
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Gisteren eindelijk daadwerkelijk een fiets kunnen testen. De Orbea Oiz M10 TR. Op mij locale parcours in Noordwijk, dus ik kon goed vergelijken. Wat een prachtige fiets is dat zeg! En wat een wereld van verschil met mijn oude hardtail. Mijn scepsis ten opzichte van een fully is compleet verdwenen. Comfort is echt zo veel beter doordat de hobbels veel minder hard binnen komen. Nu besef ik mij eigenlijk pas hoe hard een hardtail is voor je rug. De fiets was natuurlijk wel de duurdere carbon versie, maar ik ga ervan uit dat de aluminium soortgelijk aanvoelt. Het was in het begin wel even wennen, want de fiets voelt wat groter aan dan mijn hardtail. De maat waarop ik reed was een XL. Deze paste volgens de bikeshop vanwege mijn lengte (186cm) een stuk beter dan de L. Volgens de winkel is het vanwege de Spaanse maten ook iets kleinere frames t.o.v. andere merken. Het reed zo anders dan een hardtail, zo veel rustiger, minder klappen. En niet langzamer. Ik reed op parcours deel twee 10 seconden van mijn PR af. Dus eigenlijk ben ik om en zou deze fiets (orbea Oiz H20) een hele goede keuze voor mij zijn.

Het enige waar ik nog een beetje mee zit is de maat. De bikeshop in Haarlem raad mij een XL aan. Hier heb ik ook de testrit op gedaan. Dit voelde naar mijn idee goed. Alleen voelt het voor mij gek dat ik een XL nodig zou hebben. De website raad mij een L aan. Bij de L zou het stuur te dicht bij mijn knieen staan en zou de fiets voor mij nerveuzer aanvoelen. Maar de xl voelde voor mij wel lang aan, maar dit komt volgens de winkel ook omdat je meer fiets voor je neus hebt dan mijn hardtail. Hebben jullie hier nog een advies over. Mijn lengte is 186 cm en m'n binnenbeen lengte is rond de 86 cm.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Je hebt de vraag ook al in een ander topic gesteld en ook daar al een aantal antwoorden gehad. Er valt veel over te zeggen maar ook weer niet. Ik denk dat je moet beginnen met bepalen wat bij je past. De een zit anders dan een ander. Ik heb dezelfde lengte met 5 cm meer binnenbeenlengte. Ik heb vaak derzelfde vraag; L of XL. Je valt net op de grens van L en XL. Een dynamische fietspositiemeting kan je veel vertellen maar is waarschijnlijk ook wat duurder, geld dat je niet aan je fiets kunt besteden en wat daardoor misschien een lastige keuze is. De in het andere topic gemaakte opmerking klopt wel; een grotere maat is wat minder nerveus. Is ook logisch want je hebt meer wielbasis en zit meer 'in' de fiets dan 'op' de fiets. Heerlijk op langere stukken maar wat minder wendbaar. Je zou uiteraard ook nog eens een 'L' kunnen testen en dan bepalen wat je wilt. Er zijn veel feiten maar ook veel meningen. Ik heb met mijn Spark RC een 'L' waar een 'XL' geadviseerd werd, door Scott en de dealer. Twee jaar later denken ze er bij Scott én de dealer anders over... Qua maat zit een Scott Sparkt RC wel iets in tussen een Oiz L en XL. De Lux volgens mij ook. Nogmaals succes. Volgens mij eens een fietsmeting laten doen én de 'L' testen.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dit is inderdaad verwarrend dat je nu in 2 topics bezig bent...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Lars TB schreef: zo 23 februari 2020, 23:34 Dit is inderdaad verwarrend dat je nu in 2 topics bezig bent...
Je hebt gelijk. Maar gezien de titel van dit topic vond ik het niet echt handig voor mensen mijn vraag te kunnen beantwoorden. De vraag is nu wat anders. In ieder geval dank voor alle input en uitleg! Zeer behulpzaam.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Lars TB schreef: za 22 februari 2020, 20:04
Brambo67 schreef: za 22 februari 2020, 19:13 Prima reactie Lars al kloppen niet al je conclusies... er zijn meer mensen met kennis, ervaring én een mening. Maar laat duidelijk zijn; ik lees je reacties graag en je neemt altijd de tijd om inhoudelijk te reageren. Gebaseerd op wat TS schrijft komen we klaarblijkelijk tot dezelfde conclusie.
Maar weerleg dan eens die conclusies van mij! Ik weet ze te onderbouwen, krijg altijd alleen maar meningen terug, die niet gebaseerd zijn op feiten.

Ik heb te vaak met wedstrijdrijders getest om daar nog enige 'waarheid' van aan te nemen. De meting zei vaak al het tegenovergestelde. Dat wil niet zeggen dat ze er allemaal naast zitten, maar er zijn er maar weinig die wel precies aan kunnen geven wat ze voelen of willen. Dat geldt in grote mate ook voor de rest van de mountainbikers.


Ik heb niets tegen meningen, maar het probleem is dat die persoonlijk zijn. Ik geef niet mijn mening, ik geef de feiten. Mijn mening is hooguit op die feiten gebaseerd. En als je nog een interessant feit wilt: ik ben sneller op vrijwel alle parcoursen en secties op een xc-racemonster met voor en achter 100 mm vering dan op enige andere fiets. Hooguit op een enkele afdaling is zo een fiets zwaar inferieur, maar dat heb ik in de klim al 2x gecompenseerd. En Aurelius is ook sneller op zijn huidige fiets dan op de meeste andere fietsen.

Maar gebaseerd op de feiten kun je dat bij lange na niet overzetten op het overgrote deel van de rijders. Simpelweg omdat de meesten in de praktijk niet van de voordelen van zo een fiets gebruik (kunnen) maken. Dus zijn ze meestal op een andere fiets sneller. Of hebben ze meer lol.

Die allerlaatste opmerking gaat ook op voor mij: ik heb ook meer lol op een andere fiets dan op een xc-bak. Maar ik kan me ook prima voorstellen dat dat niet perse op gaat voor TS, ook al zou die op die andere fiets sneller zijn!


Maar gebaseerd op de feiten is de Oiz sneller dan de Lux.
Dus jij zou MTB'ers eerder richting een Neuron wijzen dan een Lux? Simpelweg vanwege de zit die de fiets nerveuzer maakt?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dizer schreef: ma 24 februari 2020, 09:59 Dus jij zou MTB'ers eerder richting een Neuron wijzen dan een Lux? Simpelweg vanwege de zit die de fiets nerveuzer maakt?
Als iemand aangeeft een 'gewone' mountainbiker te zijn, geen xc/marathon-wedstrijden rijdt en ook niet voor de snelste tijden op NL rondjes gaat, dan val je volgens de fietsfabrikanten in de klasse 'trail-bikes'. Fietsen die dus gericht zijn op de 'gewone' mountainbiker.

En ja, ervaring met zelf op verschillend materiaal rijden, met clinics geven, met gewoon kijken wat er voor je op de routes gebeurt, kan ik inderdaad niet anders dan de fietsindustrie gewoon gelijk geven dat die trailbikes de beste keuze zijn voor die hele grote groep.



Het is de geometrie die een xc-bike nerveus maakt, de zithouding die je minder controle geeft en de vering die niet optimaal functioneert voor gewoon gebruik.

En dan moeten we ook nog van het 'misverstand' (complete leugen...) af dat trailbikes per definitie langzamer/langzaam zijn.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Lars TB schreef: ma 24 februari 2020, 11:23
Dizer schreef: ma 24 februari 2020, 09:59 Dus jij zou MTB'ers eerder richting een Neuron wijzen dan een Lux? Simpelweg vanwege de zit die de fiets nerveuzer maakt?
Als iemand aangeeft een 'gewone' mountainbiker te zijn, geen xc/marathon-wedstrijden rijdt en ook niet voor de snelste tijden op NL rondjes gaat, dan val je volgens de fietsfabrikanten in de klasse 'trail-bikes'. Fietsen die dus gericht zijn op de 'gewone' mountainbiker.

En ja, ervaring met zelf op verschillend materiaal rijden, met clinics geven, met gewoon kijken wat er voor je op de routes gebeurt, kan ik inderdaad niet anders dan de fietsindustrie gewoon gelijk geven dat die trailbikes de beste keuze zijn voor die hele grote groep.



Het is de geometrie die een xc-bike nerveus maakt, de zithouding die je minder controle geeft en de vering die niet optimaal functioneert voor gewoon gebruik.

En dan moeten we ook nog van het 'misverstand' (complete leugen...) af dat trailbikes per definitie langzamer/langzaam zijn.
Ik wil het geheel eigenlijk niet nog ingewikkelder maken, maar stel dat ik nou met jouw advies wil meegaan, welke fiets zou je mij dan aanraden? Ik begin nu toch ook wel twijfel te hebben bij de oiz. Misschien realiseer ik mij nu meer en meer dat ik een gewone rijder ben die lol wil hebben op de parcours. Natuurlijk ook pr's verbeteren. Maar comfort is voor mij erg belangrijk. De oiz was zeer comfortabel, maar misschien dus toch teveel een wedstrijdfiets?
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Je bent wel een twijfelaar he? ;-)

In dat geval zou ik gewoon nog meer ervaring op doen! Komend weekend is de Bikemotion in Utrecht, met testparcours en genoeg testfietsen. Uiteraard niet representatief voor het echte werk op een goed afgestelde fiets, maar zeker wel de moeite waard om gewoon eens wat meer fietsen te hebben gereden. Niet teveel denken over prijzen en maten en inzetgebieden, maar gewoon eens zoveel mogelijk fietsen pakken om te kijken wat je wel en niet bevalt. :-q
Verder ben ik helemaal eens met Lars en denk ik dat 90% van de MTBers in NL veel meer hebben aan trail achtige fiets dan aan een echte XC fiets. Zoals gezegd: Ik ben met mijn 140mm hardtail sneller op Zeist dan met elke XC fiets die ik daarvoor heb gehad. (en dat waren er ook best wel wat)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Plaats reactie