Canyon Lux ivm rug problemen of toch Canyon Exceed.

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: wo 19 februari 2020, 09:53 Hard en PR’s kapot rijden en met een snelle groep rijden, Exceed vs Lux, de meest rug-vriendelijke? De Lux.
Inderdaad, in jouw (TS) geval is de LUX waarschijnlijk de beste optie!
aurelius schreef: wo 19 februari 2020, 09:53 De Neuron heeft dat karakter gewoon niet. Ik fiets op een Lux, een maat op een Neuron. Als het tempo omhoog gaat, bergop wordt aangezet, hangt de Neuron net wat meer achteraan. En bergaf in Nl... eitje met een Lux en echt comfort zat, laat je niet gek maken.
"Comfort zat" is erg relatief... .

En zelfs "net wat meer achteraan" is erg relatief. Sportief opgebouwd zal de Neuron voor 90% van de gebruikers echt sneller zijn!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yves
Reporter
Reporter
Berichten: 3938
Lid geworden op: do 7 oktober 2004, 15:17
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7, trek slash , trek cross rip, 2020 trek fuel ex 9.7 , trek remedy 8
Contacteer:

Heb je de trek supercaliber ook al eens bekeken?
Lijkt een beetje de zoektocht van trek naar een compromis tussen hardtail en fully .. of dit geslaagd is laat ik even in het midden maar wellicht wel goed om eens te bekijken ...

Persoonlijk vind ik dat een fully vooral actief moet veren of anders liever geen fully . Ik heb best wat race fullies gereden, maar voor mij was dat voor mijn rug niet perse beter dan een ht. Hoe actief ik een hardtail rijdt en hoe ik erop zit ( kleine aanpassingen zoals lengte stuurpen) doen voor mij veel meer dan wel of niet fully.( race dan wel ).
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Nog even een andere optie; de Orbea Oiz vind ik ook een prachtige fiets. Maar is dit een zelfde type fiets als de lux? Dus meer race en minder comfortabel? Of is dit een fiets die mogelijk wel meer comfort zal bieden? Prijs/afmontage vind ik netjes. Ik zie dat ze ze bij bikeplanet in Haarlem hebben staan, dus mogelijk zou ik deze kunnen testen.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Lars TB schreef: di 18 februari 2020, 20:02 . Het is eerder andersom op twee manieren: de meeste wielrenners zitten te diep (kijk o.a. naar de reacties van de wielrenners die overstappen op een wat zithouding betreft comfortabelere gravelracer!)
"Probleem" bij racefietsen is dat de mooiste fietsen (in de ogen van velen dan) gewoon te diep en te lang zijn voor de gemiddelde wielertoerist. Ook voor de wat meer getrainde. Een Pinarello F12, Bianchi Oltre, Spesh Venge; allemaal lang en diep. Hoe vaak zie je dit soort fietsen wel niet met een enorme stapel spacers langs komen.
Wil je als wielrenner iets lichts, snel, beetje flitsende look en zonder 28 of zelfs 32mm banden dan wordt je al bijna "gedwongen" naar die diepe hardcore racers.
Daar waar bij de ATB de geometrie m.i. in positieve zin is veranderd (XC bikes zijn veel beter en vergefelijker geworden tov 5jr geleden) zie je bij de racefietsen juist een verschuiving naar extremere aero of juist naar gravel/opoefiets geo). De goede allrounder is er bijna niet meer.


Orbea Oiz TR is iets rustiger, comfortabeler dan een Lux. De 100mm zal vergelijkbaar zijn.
Ik zou persoonlijk voor een Spark 120mm of een Oiz TR kiezen. Mooi compromis tussen sportief en comfort/controle.
Bicycle, bicycle, bicycle
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Torsten schreef: wo 19 februari 2020, 10:52 Nog even een andere optie; de Orbea Oiz vind ik ook een prachtige fiets. Maar is dit een zelfde type fiets als de lux? Dus meer race en minder comfortabel? Of is dit een fiets die mogelijk wel meer comfort zal bieden? Prijs/afmontage vind ik netjes. Ik zie dat ze ze bij bikeplanet in Haarlem hebben staan, dus mogelijk zou ik deze kunnen testen.
Ook de Oiz is racy, maar het beste is dit gewoon te gaan testen. Dan kun je zelf een oordeel vellen! Dat laatste is het belangrijkst.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

@ Lars, ja precies! Ik heb voor zaterdag een afspraak kunnen maken om de Orbea Oiz te testen :-q
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Al even meelezend is die Orbea Oiz zeker een goeie keuze...schijnt wel een flinke wachttijd op te zitten, zo schreef een ander forumlid hier laatst; die had er al 1 besteld en levering was pas in juni met kans op uitloop... :-{
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Wiel-Maat schreef: wo 19 februari 2020, 15:19 Al even meelezend is die Orbea Oiz zeker een goeie keuze...schijnt wel een flinke wachttijd op te zitten, zo schreef een ander forumlid hier laatst; die had er al 1 besteld en levering was pas in juni met kans op uitloop... :-{
Ai dat zou jammer zijn, had gehoopt niet dezelfde taferelen als bij Canyon tegen te komen .
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Torsten schreef: wo 19 februari 2020, 15:22
Wiel-Maat schreef: wo 19 februari 2020, 15:19 Al even meelezend is die Orbea Oiz zeker een goeie keuze...schijnt wel een flinke wachttijd op te zitten, zo schreef een ander forumlid hier laatst; die had er al 1 besteld en levering was pas in juni met kans op uitloop... :-{
Ai dat zou jammer zijn, had gehoopt niet dezelfde taferelen als bij Canyon tegen te komen .
Kan misschien meevallen...is wellicht nog afhankelijk van het type dat je wil hebben, gezien het aantal subtypes van de Oiz. Hoop het voor je!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Wat is je maximale budget, bereid het op te rekken?
Een 120mm OIZ TR bv is wat duurder als instap (gewone 100mm OIZ of 110mm Lux ook trouwens, als je ook een beetje op het gewicht zou gaan letten). Een rode Lux met stijvere 110mm Fox 34 en wat lichtere wielen in L zou er vanaf eind maart kunnen zijn, de OIZ geen idee.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

aurelius schreef: wo 19 februari 2020, 19:51 Wat is je maximale budget, bereid het op te rekken?
Een 120mm OIZ TR bv is wat duurder als instap (gewone 100mm OIZ of 110mm Lux ook trouwens, als je ook een beetje op het gewicht zou gaan letten). Een rode Lux met stijvere 110mm Fox 34 en wat lichtere wielen in L zou er vanaf eind maart kunnen zijn, de OIZ geen idee.

Ja het budget is wel wat op te rekken. Daarom is de lux nog niet van de baan. Als ik de lux 6.0 met orbea oiz H20 vergelijk, is het een behoorlijk mooie fiets, carbon frame t.o.v. aluminium bij orbea en stuk lichter dan de orbea. Alleen is voor mij het belangrijkste dat de fiets voor m'n rug bevalt. Dus daarom eerst de Orbea Oiz testen en zien hoe dat gaat. Komende van een hardtail hoop ik daar een stuk comfortabeler op te rijden. De lux kan ik eigenlijk niet testen. Jammer dat de carbon frames van de orbea Oiz toch echt een prijscategorie veel te ver is voor mij (3699).
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Wiel-Maat schreef: wo 19 februari 2020, 15:19 Al even meelezend is die Orbea Oiz zeker een goeie keuze...schijnt wel een flinke wachttijd op te zitten, zo schreef een ander forumlid hier laatst; die had er al 1 besteld en levering was pas in juni met kans op uitloop... :-{
Wachttijd schijnt vooral op de kleur te zitten, die je bij Orbea min of meer zelf kunt samenstellen. De standaard fietsen gaat nog wat levering betreft, die staan ook bij de diverse dealers.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Torsten schreef: wo 19 februari 2020, 20:30
aurelius schreef: wo 19 februari 2020, 19:51 Wat is je maximale budget, bereid het op te rekken?
Een 120mm OIZ TR bv is wat duurder als instap (gewone 100mm OIZ of 110mm Lux ook trouwens, als je ook een beetje op het gewicht zou gaan letten). Een rode Lux met stijvere 110mm Fox 34 en wat lichtere wielen in L zou er vanaf eind maart kunnen zijn, de OIZ geen idee.

Ja het budget is wel wat op te rekken. Daarom is de lux nog niet van de baan. Als ik de lux 6.0 met orbea oiz H20 vergelijk, is het een behoorlijk mooie fiets, carbon frame t.o.v. aluminium bij orbea en stuk lichter dan de orbea. Alleen is voor mij het belangrijkste dat de fiets voor m'n rug bevalt. Dus daarom eerst de Orbea Oiz testen en zien hoe dat gaat. Komende van een hardtail hoop ik daar een stuk comfortabeler op te rijden. De lux kan ik eigenlijk niet testen. Jammer dat de carbon frames van de orbea Oiz toch echt een prijscategorie veel te ver is voor mij (3699).
De Lux 6.0 is (in beide kleuren) direct leverbaar in L.
Carbon, 11,7kg. 110mm SID, maar met 75kg geen probleem. 74gr/69gr. Tikkie langere reach en bovenbuis.
De Orbea OIZ H20, alu, met 13,4kg wel een stuk zwaarder. Mooie stevige 120mm 34 Fox vork. Mooie Shimano 1x12 groepmet iets meer bereik. Relatief wat zwaardere wielen (maar te upgraden naar dezelfde wielen als de Lux). 75gr/68gr. 2cm breder stuur icm 1cm kortere stuurpen.
'De zit' zal op beide fietsen wel vergelijkbaar zijn dus.
2x een hele mooie fiets!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Lars TB schreef: wo 19 februari 2020, 21:16
Wiel-Maat schreef: wo 19 februari 2020, 15:19 Al even meelezend is die Orbea Oiz zeker een goeie keuze...schijnt wel een flinke wachttijd op te zitten, zo schreef een ander forumlid hier laatst; die had er al 1 besteld en levering was pas in juni met kans op uitloop... :-{
Wachttijd schijnt vooral op de kleur te zitten, die je bij Orbea min of meer zelf kunt samenstellen. De standaard fietsen gaat nog wat levering betreft, die staan ook bij de diverse dealers.
Aha kijk dat scheelt weer. Dan valt dat voor T(or)S(ten) hopelijk mee. ;)
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Haha :-q
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Plaats reactie