Canyon Lux ivm rug problemen of toch Canyon Exceed.

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

aurelius schreef: wo 19 februari 2020, 22:26
Torsten schreef: wo 19 februari 2020, 20:30


Ja het budget is wel wat op te rekken. Daarom is de lux nog niet van de baan. Als ik de lux 6.0 met orbea oiz H20 vergelijk, is het een behoorlijk mooie fiets, carbon frame t.o.v. aluminium bij orbea en stuk lichter dan de orbea. Alleen is voor mij het belangrijkste dat de fiets voor m'n rug bevalt. Dus daarom eerst de Orbea Oiz testen en zien hoe dat gaat. Komende van een hardtail hoop ik daar een stuk comfortabeler op te rijden. De lux kan ik eigenlijk niet testen. Jammer dat de carbon frames van de orbea Oiz toch echt een prijscategorie veel te ver is voor mij (3699).
De Lux 6.0 is (in beide kleuren) direct leverbaar in L.
Carbon, 11,7kg. 110mm SID, maar met 75kg geen probleem. 74gr/69gr. Tikkie langere reach en bovenbuis.
De Orbea OIZ H20, alu, met 13,4kg wel een stuk zwaarder. Mooie stevige 120mm 34 Fox vork. Mooie Shimano 1x12 groepmet iets meer bereik. Relatief wat zwaardere wielen (maar te upgraden naar dezelfde wielen als de Lux). 75gr/68gr. 2cm breder stuur icm 1cm kortere stuurpen.
'De zit' zal op beide fietsen wel vergelijkbaar zijn dus.
2x een hele mooie fiets!

Ik moet toch zeggen, even buiten het feit of de fiets wel of niet bij mij zal passen, dat ik het verschil in gewicht behoorlijk vind als je kijkt naar de prijs. Orbea Oiz H20 13,2 kg , en geen carbon frame voor 2799,- De lux in tegenstelling is maar 11,7 kg , carbon frame en voor 2899,-
Natuurlijk heeft de afmontage daar mee te maken, maar hoe lichter hoe beter lijkt mij toch?
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: wo 19 februari 2020, 22:26 Carbon, 11,7kg. 110mm SID, maar met 75kg geen probleem. 74gr/69gr. Tikkie langere reach en bovenbuis.
69,5 graden. Niet 69. Als de 100 mm echt 70 graden is, dan haalt de 110 mm niet eens de 69,5 graden.

Full hardcore ouderwets nerveus. Niets eens in de buurt van gemoedelijk.


Niet dat er iets mis mee is, de afgelopen 10 jaar zijn de meeste fietsen zo geleverd en hele volksstammen menen nog steeds dat dat het beste was wat ze ooit overkomen is (na een 26" mountainbike te hebben gehad), dus het gaat ook nu nog prima.
Maar de markt verschuift behoorlijk en de meeste andere xc-wedstrijdfietsen zitten - zoals de Orbea - op 68 graden. 1,5 graad verschil. Dat is een gigantische stap. En dat maakt de Orbea en veel andere fietsen in dat segment zoveel toegankelijker. Zeker voor een minder ervaren rijder.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Torsten schreef: wo 19 februari 2020, 23:25 Ik moet toch zeggen, even buiten het feit of de fiets wel of niet bij mij zal passen, dat ik het verschil in gewicht behoorlijk vind als je kijkt naar de prijs. Orbea Oiz H20 13,2 kg , en geen carbon frame voor 2799,- De lux in tegenstelling is maar 11,7 kg , carbon frame en voor 2899,-
Natuurlijk heeft de afmontage daar mee te maken, maar hoe lichter hoe beter lijkt mij toch?
Gewicht maakt een verschil. Maar die anderhalve kilogram is slechts heel beperkt van invloed op je snelheid. Het enige waar je het verschil in gewicht echt gaat voelen dat is bij de wielen. Maar een set lichte banden maakt dan weer het grootste verschil.

De rolweerstand van een set banden is uiteindelijk van grotere invloed op je snelheid dan dat beetje gewichtsverschil. Los van het feit dat je zeer waarschijnlijk door het stuurgedrag van de Orbea op de door jou gereden slingerroutes ook nog eens sneller bent!


En in de loop van de tijd kun je altijd nog wat lichtere onderdelen toevoegen als je dat wenselijk vindt. Kost dan uiteindelijk wel wat meer.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Thanks voor de input! @Lars; En een aluminium frame t.o.v. een carbon. Is het niet beter gelijk voor carbon frame te gaan? Deze zal je nooit meer upgraden lijkt mij. En carbon is toch stijver/lichter. Pech is alleen dat de orbea carbon pas begint bij 3699,- en dat dat mijn budget ver te boven gaat.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Hi, hi , die Lars toch, “Full hardcore ouderwets nerveus. Niets eens in de buurt van gemoedelijk”. Gelukkig zit er ook nog een goede vork en demper op, het gaat natuurlijk om meer dan hoeken alleen. Overdrijven is ook een kunst.
Hij is een Grand Canyon gewend. Ik denk dat hij een Lux wel zal overleven :winkie: .
Ik zou zeggen, check gewoon eens meerdere reviews en testen :wink: .

En 11,7kg vs 13,4 kg?
Is natuurlijk een flink verschil, dat voel je zeker! Sneller? Het voelt sowieso veel sneller en lichtvoetiger, bij accelereren, bij over obstakels heen wippen, op lange steile klimmen. Dus los van wel/geen tijdswinst, een fijnere beleving. Zeker als je zelf maar 75kg weegt. De Orbea heeft en zwaardere wielen, en zwaardere banden, en een zwaarder alu frame. De wielen kun je echter lichter kiezen in de configurator, zelfde als de Lux. Zou ik zeker doen, maar weinig meerprijs. Bandjes ook upgraden. Heb je een snel licht setje voor hier, en trailwaardigere banden voor als je eens steviger terrein opzoekt. Is het gewicht wat teruggebracht op de plek waar je overgewicht het meeste voelt, de roterende massa. Houd je alleen nog het verschil in framegewicht over, wat je minder ‘voelt’.
En tubeless gaan rijden, maakt de wielset nog een tik lichter.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: wo 19 februari 2020, 23:54 Hi, hi , die Lars toch, “Full hardcore ouderwets nerveus. Niets eens in de buurt van gemoedelijk”. Gelukkig zit er ook nog een goede vork en demper op, het gaat natuurlijk om meer dan hoeken alleen. Overdrijven is ook een kunst.
Hij is een Grand Canyon gewend. Ik denk dat hij een Lux wel zal overleven :winkie: .
Mijn nuance stond iets verder naar onderen. Maar als je de keuze hebt, waarom zou je dan voor het minst gunstige kiezen? Ieder andere fiets is de LUX (ver) voorbij in geometrie(-inzichten). En dan overdrijf ik niet.

Het is inderdaad zo dat de LUX prima te rijden is, de rest is echter beter. En in dit geval bedoel ik ook echt beter!

aurelius schreef: wo 19 februari 2020, 23:54 Ik zou zeggen, check gewoon eens meerdere reviews en testen :wink: .
Hmmm, ik heb die Duitsers van je favoriete bladen in het verleden uit moeten leggen/proberen uit te leggen hoe het precies zit met geometrie. Ik zou er niet blind op vertrouwen dat ze het inmiddels helemaal door hebben. En afgezien dat ze een behoorlijk potje kunnen sturen is hun mening niet gestuurd door de ervaringen maar door de advertenties... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Alle niet Duitse reviews die ik vind zeggen dat de SL de perfecte XC racer is voor rijders die vooral pure snelheid belangrijk vinden en weinig tot geen belang hechten aan comfort.
Snelheid komt niet puur uit laag op de fiets zitten voort, en al helemaal niet op de nieuwe stijl Hollandse banen zoals Zeist. Als ik even mijzelf als voorbeeld neem: Afgelopen jaar heb ik een LTHT (Long Travel HardTail) voor mezelf opgebouwd om vooral mee in technisch terrein in het butenland te gaan rijden. Staal frame, 29" wielen, 140mm voorvork, 65 graden balhoofdhoek, 50mm stuurpen, langere reach (450mm voor mijn 1.75m), etc. Doordat ik daarna ook nog een full suspension heb gebouwd is de hardtail nu gedegradeerd tot mijn Hollandse XC fiets.
En nu komt het: Daarmee blijk ik, met een wat snellere wielset (RAD15/Wolfpack FTW!), een stuk sneller te zijn op routes als Zeist dan voorheen op elke andere fiets die ik heb gehad. :o
De conditie is momenteel ruk, maar toch blijk ik volgens Strava een stuk harder te gaan dan voorheen op meer XC fietsen en zelfs probleemloos in het wiel te blijven van snellere goden op snellere fietsen (Paulus op zijn Giant Anthem bijvoorbeeld), zeker als er wat meer bochten in het parcours zitten.
Laat je dus niet teveel leiden door marketingpraat, Duitse "tests" of Aurelius zijn voorliefde voor de Lux, maar ga vooral zelf eens testrijden, en hou er rekening mee dat een setje snelle banden en wielen, in combinatie met een goede geometrie meer doen dan een laag gewicht en je neus op het voorwiel. :winkie:

(Bouwpakket hier op het forum rijdt op de Heuvelrug trouwens godsgruwelijk hard op zijn Ibis Ripley, mocht je nog twijfelen of je wel hard kan gaan op een trailbike)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

suravida schreef: do 20 februari 2020, 12:16 Alle niet Duitse reviews die ik vind zeggen dat de SL de perfecte XC racer is voor rijders die vooral pure snelheid belangrijk vinden en weinig tot geen belang hechten aan comfort.
Welke fiets bedoel je met SL?
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

De Lux, met 110mm vork
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

suravida schreef: do 20 februari 2020, 13:00 De Lux, met 110mm vork
Duidelijk!

Ik ben benieuwd, maar als ik iedereen zo hoor, en gelet op mijn rugproblemen is de Orbea OIZ een goede keus. Zaterdag testen, dus ben erg benieuwd. Geen idee of het de xc of tr versie is. Wel wordt het een carbon versie. Deze zal het qua budget niet worden, maar ik ga ervan uit dat als het uiteindelijk de aluminum versie wordt het gevoel redelijk hetzelfde moet zijn. En dan qua budget nadenken voor welke versie ik zal gaan, h20 of h30, wel of niet upgrades aan bijvoorbeeld wielen. En dan de vraag XC of TR. Wil het budget eigenlijk niet maximaal oprekken, aangezien mijn inzet mogelijk de exceed van 2200,- was. Maar in comfort mag voor mijn zwakke rug geïnvesteerd worden dus er kan wel wat bij :wink:
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Mach0
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8

Torsten schreef: wo 19 februari 2020, 23:34 Thanks voor de input! @Lars; En een aluminium frame t.o.v. een carbon. Is het niet beter gelijk voor carbon frame te gaan? Deze zal je nooit meer upgraden lijkt mij. En carbon is toch stijver/lichter. Pech is alleen dat de orbea carbon pas begint bij 3699,- en dat dat mijn budget ver te boven gaat.
Ik kan de gegevens zo niet meer terug vinden, maar ergens meen ik gelezen te hebben dat het aluminium frame maar een paar honderd gram zwaarder is dan de carbon versie. welke carbon versie weet ik dan weer niet, want volgens mij is de M10 een ander carbon dan de M20 en M30.. de Orbea site geeft wat dat betreft ook weinig info..ik heb zelf ook naar Orbea Oiz lopen kijken voor een nieuwe fiets later dit jaar, maar voor dat geld nam ik denk ik toch een H20 en liet daar dan een andere wielset inzetten.. De Lux vind ik wel een prijstechnisch interessante fiets, maar het oog wil ook wat en ik vind die simpelweg niet mooi..
Laatst gewijzigd door Mach0 op do 20 februari 2020, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Torsten schreef: do 20 februari 2020, 13:12 Ik ben benieuwd, maar als ik iedereen zo hoor, en gelet op mijn rugproblemen is de Orbea OIZ een goede keus.
Dat zeg ik dus niet!

Het is nog steeds een sportief afgestelde fiets en zal niet heel veel comfortabeler zijn dan de LUX. Of helemaal niet. Dan moet je echt over naar een trailbike. Maar ten opzichte van een hardtail is het sowieso een enorme winst (en dat gaat ook op voor de LUX). Maar dat moet je dus zelf ervaren.

Ik heb het over het sturen van de fiets waar de Oiz de betere keuze is. Voor de rest komen beide aardig overeen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Lars TB schreef: do 20 februari 2020, 15:39
Torsten schreef: do 20 februari 2020, 13:12 Ik ben benieuwd, maar als ik iedereen zo hoor, en gelet op mijn rugproblemen is de Orbea OIZ een goede keus.
Dat zeg ik dus niet!

Het is nog steeds een sportief afgestelde fiets en zal niet heel veel comfortabeler zijn dan de LUX. Of helemaal niet. Dan moet je echt over naar een trailbike. Maar ten opzichte van een hardtail is het sowieso een enorme winst (en dat gaat ook op voor de LUX). Maar dat moet je dus zelf ervaren.

Ik heb het over het sturen van de fiets waar de Oiz de betere keuze is. Voor de rest komen beide aardig overeen.
Helemaal duidelijk :wink:
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

Mach0 schreef: do 20 februari 2020, 14:15
Torsten schreef: wo 19 februari 2020, 23:34 Thanks voor de input! @Lars; En een aluminium frame t.o.v. een carbon. Is het niet beter gelijk voor carbon frame te gaan? Deze zal je nooit meer upgraden lijkt mij. En carbon is toch stijver/lichter. Pech is alleen dat de orbea carbon pas begint bij 3699,- en dat dat mijn budget ver te boven gaat.
Ik kan de gegevens zo niet meer terug vinden, maar ergens meen ik gelezen te hebben dat het aluminium frame maar een paar honderd gram zwaarder is dan de carbon versie. welke carbon versie weet ik dan weer niet, want volgens mij is de M10 een ander carbon dan de M20 en M30.. de Orbea site geeft wat dat betreft ook weinig info..ik heb zelf ook naar Orbea Oiz lopen kijken voor een nieuwe fiets later dit jaar, maar voor dat geld nam ik denk ik toch een H20 en liet daar dan een andere wielset inzetten.. De Lux vind ik wel een prijstechnisch interessante fiets, maar het oog wil ook wat en ik vind die simpelweg niet mooi..
Plus dat de aluminium frames van OIZ ook nog eens prachtig zijn afgewerkt, mooie bikes!
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Hoi Torsten, ik lees terug dat je al flink veel input hebt gehad van de twee van de meest fanatieke verdedigers van hun fietsvoorkeuren hebt gehad. Jouw achtergrond (fietsen en fysiek) maar ook je toekomstige plannen (pr's blijven breken) pleiten voor een XC of marathon fully. In dit geval dus het verhaal van 'Aurelius'. Zelf zit ik in mijn tweede hernia periode. In 2005 meer dan een jaar L5-S1 en nu ook al weer 4+ maanden... Gelukkig lijkt het de goede kant op te gaan maar voorlopig zit ik niet op mijn fiets.

Ik heb al jaren XC-fully's. De laatste twee jaar een Scott Spark RC, vergelijkbaar met een Lux en een Oiz. Daarvoor een Anthem Advanced 29'r. Ik heb er een tweedehands Trek Procaliber bij gekocht, een hardtail met feature (ISO-decoupler...) die de scherpe randen van de trillingen haalt. In 3 jaar Anthem en 2 jaar Spark RC heb ik regelmatig last gehad van mijn rug. Dit is terug te voeren naar vermoedelijk toch wat slechte core stability en -helaas- een beroerde rug (volgens deskundigen én MRI-scan) Toch was het te doen! Lange tochten zoals de Bartje 200 en 100 km tochten in NL probleemloos, ook op de Porcaliber hardtail. Nu dan toch de hernia.

Ik denk dat vooral trainen (conditie en core stability), gezond leven (voeding, roken, alcohol) en een goede zithouding op de fiets bepalend zijn voor hoe je rug het houdt. In NL doen we echt geen hele rare dingen op een fiets. Wel kun je km's lang over wortelpaden denderen. Als je dan moe ben en te gestrekt, of te kort, zit kan zich dat wreken. Een XC-fully helpt daarbij zeker. De trillingen worden minder en je hebt wat meer controle omdat de fiets vergevngsgezind is. Laat je dan ook niet wijsmaken dat je in NL beter af bent met 120 mm vering voor en achter. Met jouw relatief korte BB-lengte kun je prima op een Lux maar ook op een OIZ in 'L'. Beide zijn niet te lang zoals de meest recente racebikes dat wel aan het worden zijn.

Ik zou kiezen voor een Lux. Waarom? Het is een 'wat grotere' 'L' met een moderne maar niet idiote reach. De 'stack' is ook prima en met spacers kun je bepalen hoe hoog je je stuur wilt. Carbon is en blijft kwetsbaarder maar al lang niet meer zo als vroeger. Ik ben net zo lang als jij maar veel zwaarder en mijn Spark RC 'draagt' mij al twee jaar. De Oiz is ook prima maar hun 'L' heeft een behoorlijk kortere zitbuis met daarom meer zadelpen wat uitsteekt. Echter moet het met je BB-lengte kunnen. 100 mm is volgens mij prima maar bij de Oiz kun je naar 120 mm. De fiets wordt daardoor iets 'luier' maar biedt meer veerreserve. Al denk ik, zoals al gezegd, dat dit vooral voor het buitenland is.

Er zijn uiteraard veel alternatieven; Spark RC, Anthem Advanced (Pro) etc. Dit is een leuke tijd; uitzoeken welke het wordt. Veel succes en plezier daarbij en daarna genieten.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Plaats reactie