Canyon Lux ivm rug problemen of toch Canyon Exceed.

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 518
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

suravida schreef: ma 24 februari 2020, 12:04 Je bent wel een twijfelaar he? ;-)

In dat geval zou ik gewoon nog meer ervaring op doen! Komend weekend is de Bikemotion in Utrecht, met testparcours en genoeg testfietsen. Uiteraard niet representatief voor het echte werk op een goed afgestelde fiets, maar zeker wel de moeite waard om gewoon eens wat meer fietsen te hebben gereden. Niet teveel denken over prijzen en maten en inzetgebieden, maar gewoon eens zoveel mogelijk fietsen pakken om te kijken wat je wel en niet bevalt. :-q
Haha ja ik twijfel zeker over deze grote aanschaf ;-) Maakt het voor mij lastig dat ik nu uitkom bij een fiets waar ik in het begin niet echt het onderzoek in heb gedaan, maar wel graag een fiets wil aanschaffen,.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik zou nu vooral niet té snel een fiets aanschaffen.....

Lees je eerst nog wat in, en test vooral fietsen. Zou jammer zijn als je nu te snel iets koopt en er vervolgens toch achteraf nog twijfels over krijgt...
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Torsten schreef: ma 24 februari 2020, 11:53 Ik wil het geheel eigenlijk niet nog ingewikkelder maken, maar stel dat ik nou met jouw advies wil meegaan, welke fiets zou je mij dan aanraden? Ik begin nu toch ook wel twijfel te hebben bij de oiz. Misschien realiseer ik mij nu meer en meer dat ik een gewone rijder ben die lol wil hebben op de parcours. Natuurlijk ook pr's verbeteren. Maar comfort is voor mij erg belangrijk. De oiz was zeer comfortabel, maar misschien dus toch teveel een wedstrijdfiets?
Probleem is dat jij de enige bent die kan aangeven en voelen wat je wilt. Ik kan een advies geven op basis van wat je aangeeft en als je het gevoel goed beschrijft dan kan ik op basis van mijn ervaring zeggen wat je eventueel moet veranderen.

Dat je aangeeft meer wielrenner te zijn betekent voor mij dat je dus minder ervaren bent in mountainbiken. Dan komt een gemoedelijkere fiets je meer tegemoet. Wat sturen en wat vering betreft.
Maar je zegt ook dat je houdt van met een groepje gelijkgestemden te knallen. En dan is het gevoel dat een xc-bike je geeft gunstiger. Maar dan blijft de mindere ervaring een thema en dan zou het op veel xc-bikes zo kunnen zijn dat je op slingerstukken zou moeten afhaken omdat je (nog) niet stuurvast genoeg bent (wat ik in overgrote mate tegenkom op de routes).

Da is het dus aan jou om aan te geven waar de nadruk ligt. Maar die beslissing moet je wel kunnen nemen op basis van een hoop feiten. Veel beter zou zijn als je die beslissing zou kunnen nemen op basis van een hoop ervaring - jouw ervaring! - want dan neem je pas echt de juiste keuze.


In feite is de Project12 die ik heb laten bouwen een soort combinatie van beide categorieën: xc-geometrie met iets meer veerweg. Maar niet alle xc- en trail-bikes liggen zo ver uit elkaar. Wat ik gebouwd heb kun je ook min of meer wel in de winkel kopen. Die Orbea Oiz TR komt al aardig in de buurt en ook Trek heeft in de huidige Top Fuel een allrounder aan de 'snellere' kant van het spectrum.
Met de zithouding kun je sowieso wat spelen, dus je kunt een tikje minder sportief op een Oiz komen te zitten, of juist sportiever op een Neuron. Maar dan is de afstelling van de vering weer een thema. De Neuron zal bij aanzetten iets meer inveren. Of dit meer dan 0,5% extra energie kost ten opzichte van bijvoorbeeld een Lux is onduidelijk. Misschien niet, misschien wel, meetbaar is het niet. Maar het gevoel zegt iets anders. Wat je bij een korte proefrit vaak doet denken dat zo een Neuron-achtige trager is. Totdat je gaat meten. En bij vrijwel alle minder ervaren rijders is die Neuron sneller op bijvoorbeeld een rondje Zeist.
Maar het is ook niet zo dat je op een compleet andere fiets stapt als je van een Oiz naar een Neuron gaat. Het is weer een beetje anders, net als van een hardtail naar een Oiz. Beter? Slechter? Sneller? Langzamer? Anders!


Gezien wat jij eerder omschreven hebt denk is nog steeds dat je het in het sportievere segment moet zoeken, eventueel dan eerder de 120 mm-versies van de echte hardcore fietsen. Daarop kun je meer dan voldoende lol hebben, waarschijnlijk meer lol dan op een Neuron, gewoon in de beleving.
Enige twijfel is hooguit je rug, maar als je nu al aangeeft dat het op die Oiz uitstekend gaat, dan is ook die twijfel weg :wink:


De enige manier om daar zeker van te zijn is meer fietsen testen. Komende week op de Bike Motion staat er een hoop moois wat je ook nog kunt berijden (maar op dat testparcours kun je geen enkel oordeel vellen!!!) en in de weken daarna zullen ook de testdagen bij dealers weer los komen, waarbij je bepaalde merken op een mountainbike route kunt gaan testen.

En eerlijk gezegd denk ik dat je gewoon die Oiz TR in XL moet kopen, dat is een uitstekende fiets waar je heel veel lol mee gaat hebben. En beter al vanaf volgende week dan dat je nog 3 maanden gaat zitten twijfelen (en dan alsnog die Oiz koopt :winkie: ).


(en Suravida was me gedeeltelijk voor...)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

suravida schreef: ma 24 februari 2020, 12:21 Ik zou nu vooral niet té snel een fiets aanschaffen.....
Lars TB schreef: ma 24 februari 2020, 12:23 En eerlijk gezegd denk ik dat je gewoon die Oiz TR in XL moet kopen, dat is een uitstekende fiets waar je heel veel lol mee gaat hebben. En beter al vanaf volgende week dan dat je nog 3 maanden gaat zitten twijfelen (en dan alsnog die Oiz koopt :winkie: ).
:o :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 518
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Mag ik jullie in ieder geval alvast onwijs bedanken, informatie van jullie ervaren mountainbikers is voor mij veel waard. De Oiz is echt een hele vette fiets. En een wereld van verschil t.o.v. mijn hardtail. Ik kwam met de vraag of ik beter een fully kan nemen dan de Canyon Exceed. Met jullie tips ben ik toch echt de fully gaan overwegen en gaan testen, en wat een verschil is dat! Oiz vs Canyon Exceed , dan is de oiz voor mij denk ik het verstandigst van de twee. Nogmaals dank voor jullie tijd en input!
De beentjes van Enrique Mas, que?'
vincent75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 25 september 2009, 07:58
Mijn mountainbike: BullS Grinder-1, Canyon Lux CF 7.0

@Torsten
Ik heb sinds eind dit jaar een Lux. Komend van een hardtail (cannnodale F29) moet ik zeggen dat deze fiets de irritante oneffenheden er lekker uitfiltert waardoor ik rustiger (niet trager vlgns Strava) kan rijden en hiermee het idee heb wat minder energie te verbruiken. Echt een heel groot verschil tussen mijn hardtail en Lux zit er niet, net even de scherpe kantjes eraf en wat meer contact met de grond waarbij ik op mijn hardtail nog wel eens merkte dat het achterwiel omhoog/weg kwam. (De Cannondale was overigens uitgevoerd met een Save zadelpen om iets mijn rug te sparen).
Overigens kan dit natuurlijk ook heel goed door mijn rijstijl en gebrek aan techniek liggen.

Vorig jaar een keer een test dag gedaan waarbij ik o.a. ook een Trek (Top?) Fuel heb mogen testen, wat mij hierbij opviel was de hoge mate van comfort. Dit was voor mijn gevoel iets te relaxed rijden, maar kan me voorstellen dat dit voor lange tochten zeker een dikke plus is.

Verwacht van de Lux geen uiterst comfortabele zoals de door mij getetste Trek Fuel, het is nog steeds een racebak. De Oiz zou hier wel eens tussen kunnen hangen.
Ik denk dat het grootste deel van je belasting op je rug door de geometrie van de fiets wordt bepaald en niet door de extra vering.
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 490
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

2 jaar geleden heb ik tijdens het Bikefreak festival een Neuron en een Lux getest, de Neuron was stukken comfortabeler maar voelde ook echt trager en logger aan. Misschien dat het in tijd niet zoveel scheelt, maar het gevoel wil ook wat.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Hadden ze dezelfde banden? :wink:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dizer schreef: ma 24 februari 2020, 20:26 2 jaar geleden heb ik tijdens het Bikefreak festival een Neuron en een Lux getest, de Neuron was stukken comfortabeler maar voelde ook echt trager en logger aan. Misschien dat het in tijd niet zoveel scheelt, maar het gevoel wil ook wat.
Daar doel ik dus ook op met de afstelling van de vering en demping. Maar het gaat dus grotendeels om gevoel. En ook daaraan wen je erg snel.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Lars TB schreef: ma 24 februari 2020, 21:06
Dizer schreef: ma 24 februari 2020, 20:26 2 jaar geleden heb ik tijdens het Bikefreak festival een Neuron en een Lux getest, de Neuron was stukken comfortabeler maar voelde ook echt trager en logger aan. Misschien dat het in tijd niet zoveel scheelt, maar het gevoel wil ook wat.
Daar doel ik dus ook op met de afstelling van de vering en demping. Maar het gaat dus grotendeels om gevoel. En ook daaraan wen je erg snel.
En als je daar nou vooral niet aan wil wennen, omdat je gewoon een andere smaak hebt wat gevoel betreft?
Een Neuron is gewoon wat logger en trager qua gevoel, al is ‘t maar omdat ‘ie wat zwaarder is en een van het stuur bedienbare lockout mist (ook met andere banden).
Moet dat, een lock out? Nee hoor. Maar houd je van een efficient gevoel bij het wat steiler staand bergop rijden, bij een sprint trekken? Met een Neuron ga je dat niet krijgen.
Staat dus geheel los van ‘beter’, ‘sneller’. Heeft wel alles te maken met ‘gevoel’, of ‘karakter’. Misschien vind je het een wel gewoon lekkerder en wil je daarom helemaal niet wennen aan het ander. Geldt twee kanten op :wink: .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: ma 24 februari 2020, 22:14
Lars TB schreef: ma 24 februari 2020, 21:06

Daar doel ik dus ook op met de afstelling van de vering en demping. Maar het gaat dus grotendeels om gevoel. En ook daaraan wen je erg snel.
En als je daar nou vooral niet aan wil wennen, omdat je gewoon een andere smaak hebt wat gevoel betreft?
Dan moet je ook leven met de nadelen van xc-afgestelde vering.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Lars TB schreef: ma 24 februari 2020, 22:29
aurelius schreef: ma 24 februari 2020, 22:14

En als je daar nou vooral niet aan wil wennen, omdat je gewoon een andere smaak hebt wat gevoel betreft?
Dan moet je ook leven met de nadelen van xc-afgestelde vering.
Kan prima! ‘t Is maar wat je lekker vindt, wat je nodig hebt :bier: !!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: ma 24 februari 2020, 22:31
Lars TB schreef: ma 24 februari 2020, 22:29

Dan moet je ook leven met de nadelen van xc-afgestelde vering.
Kan prima! ‘t Is maar wat je lekker vindt, wat je nodig hebt :bier: !!
Maar je moet ook weer niet overdrijven met dat gevoel. Zo een Neuron voelt bij een goede afstelling behoorlijk strak aan en met de duurdere uitvoeringen kun je daar nog verder naar persoonlijke voorkeur mee spelen. Zonder dat de kwaliteit van de veerweg echt achteruit gaat.

Alleen als je al een dolle op de pedalen gaat rammen, dan merk je dat je inderdaad kunt forceren dat een trialbike erger deint dan een xc-bak.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Nu overdrijf jij. Dat gevoel van een beetje deinen ontstaat al veel eerder. Jij vindt het misschien geen enkel probleem, prima, nogmaals, smaken verschillen, maar doe mij maar iets meer ‘hardtail feeling’ als er wat te kiezen valt, bij dat soort klimmetjes.
Het beetje deinen ontstaat zelfs al als ik als lichte niet dolle rijder met de Lux zelf ongelocked relaxed staand op de pedalen klim. Had mijn Lux geen lock gehad dan had ik ‘m nu nooit gereden.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 518
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Brambo67 schreef: za 22 februari 2020, 12:02 Hoi Torsten, ik lees terug dat je al flink veel input hebt gehad van de twee van de meest fanatieke verdedigers van hun fietsvoorkeuren hebt gehad. Jouw achtergrond (fietsen en fysiek) maar ook je toekomstige plannen (pr's blijven breken) pleiten voor een XC of marathon fully. In dit geval dus het verhaal van 'Aurelius'. Zelf zit ik in mijn tweede hernia periode. In 2005 meer dan een jaar L5-S1 en nu ook al weer 4+ maanden... Gelukkig lijkt het de goede kant op te gaan maar voorlopig zit ik niet op mijn fiets.

Ik heb al jaren XC-fully's. De laatste twee jaar een Scott Spark RC, vergelijkbaar met een Lux en een Oiz. Daarvoor een Anthem Advanced 29'r. Ik heb er een tweedehands Trek Procaliber bij gekocht, een hardtail met feature (ISO-decoupler...) die de scherpe randen van de trillingen haalt. In 3 jaar Anthem en 2 jaar Spark RC heb ik regelmatig last gehad van mijn rug. Dit is terug te voeren naar vermoedelijk toch wat slechte core stability en -helaas- een beroerde rug (volgens deskundigen én MRI-scan) Toch was het te doen! Lange tochten zoals de Bartje 200 en 100 km tochten in NL probleemloos, ook op de Porcaliber hardtail. Nu dan toch de hernia.

Ik denk dat vooral trainen (conditie en core stability), gezond leven (voeding, roken, alcohol) en een goede zithouding op de fiets bepalend zijn voor hoe je rug het houdt. In NL doen we echt geen hele rare dingen op een fiets. Wel kun je km's lang over wortelpaden denderen. Als je dan moe ben en te gestrekt, of te kort, zit kan zich dat wreken. Een XC-fully helpt daarbij zeker. De trillingen worden minder en je hebt wat meer controle omdat de fiets vergevngsgezind is. Laat je dan ook niet wijsmaken dat je in NL beter af bent met 120 mm vering voor en achter. Met jouw relatief korte BB-lengte kun je prima op een Lux maar ook op een OIZ in 'L'. Beide zijn niet te lang zoals de meest recente racebikes dat wel aan het worden zijn.

Ik zou kiezen voor een Lux. Waarom? Het is een 'wat grotere' 'L' met een moderne maar niet idiote reach. De 'stack' is ook prima en met spacers kun je bepalen hoe hoog je je stuur wilt. Carbon is en blijft kwetsbaarder maar al lang niet meer zo als vroeger. Ik ben net zo lang als jij maar veel zwaarder en mijn Spark RC 'draagt' mij al twee jaar. De Oiz is ook prima maar hun 'L' heeft een behoorlijk kortere zitbuis met daarom meer zadelpen wat uitsteekt. Echter moet het met je BB-lengte kunnen. 100 mm is volgens mij prima maar bij de Oiz kun je naar 120 mm. De fiets wordt daardoor iets 'luier' maar biedt meer veerreserve. Al denk ik, zoals al gezegd, dat dit vooral voor het buitenland is.

Er zijn uiteraard veel alternatieven; Spark RC, Anthem Advanced (Pro) etc. Dit is een leuke tijd; uitzoeken welke het wordt. Veel succes en plezier daarbij en daarna genieten.
Thanks Brambo67 voor je persoonlijke verhaal. Zwakke rug is inderdaad erg vervelend en die speelt mij zeker parten. Ik heb er buiten het mountainbike ook last van. Dus ben ik dan ook vorige week begonnen met extra coretraining om mijn core te verstevigen.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Plaats reactie