Wel of geen dropper?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
jappiex
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 18 mei 2020, 15:05

Bedankt. Ik denk nu dat het wel een waardevolle aanvulling is.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

De vraag is wel of geen dropper? Mijn antwoord is wel. Tenzij
-Je voornamelijk asfalt en vlakke bospaden rijdt op een mtb
-Je voornamelijk xc wedstrijden rijdt en toch geen voordeel haalt uit een dropper omdat die kerel voor je met 200 gram lichtere fiets eerder boven was en het pad te smal is om erlangs te denderen op weg naar beneden
-Je zodanig bent vastgeroest in je techniek dat je het aantoonbare voordeel van je zwaartepunt op de ideale positie tov je fiets kunnen brengen niet weet te gebruiken
-Je alleen maar in Alpen of DH/Bikepark rijdt. In de alpen stop je toch na die drie uur klimmen even om van het uitzicht te genieten dus dan is die 3 sec extra voor zadel inklappen geen probleem. In bikepark hoeft ie uberhaupt niet naar boven.

In alle andere gevallen voegt het wat toe. Vind ik. Ikzelf rij alles wat een beetje steil of rotsig naar beneden gaat liever op mijn hardtail met dropper dan op de fully met zadel omhoog.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

MonkeyRider schreef: zo 24 mei 2020, 13:38 Op mijn starre 1x11 Krampus heb ik dan juist wel weer een (goedkope BrandX 27.2) dropper :-D , maar dat zit hem in het feit dat ik daar graag de lastigste offroute stukken mee rijdt en ik graag ver achterin hang bij hard dalen met vaste vork.
Tijdig bedienen blijft wennen inderdaad, ik vergeet hem nog wel eens.
Het gebruik heeft even een leercurve, ja. Na verloop van tijd wordt het net zo automatisch als schakelen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik heb mijn dropper heel lang slecht/binair gebruikt. Op slingertrails is een paar cm droppen een verademing. Ja: je bent energie aan het vergooien maar een sprintje door ginkelduin gaat echt heerlijk met je zadel net iets lager.
Waar woke is, is vuur
jappiex
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 18 mei 2020, 15:05

Ik ga nu een fiets bestellen met 120mm dropper, voor gebruik in NL. Ik ben erg benieuwd naar die paar cm lager op onze tracks. Ik hoop er een beter stuurgedrag en betere gewichtsverdeling uit te halen en intensiever gebruik van de fiets. Met name het meer gebruik maken van je benen spreekt me aan, zo worden de track van 5 a 15 minuten ook een krachtttraining en daar heb ik weer voordeel van bij wedstrijden, althans, het zou mooi zijn als dat zo werkt.. ;-)

Mocht het tegenvallen kan er voor € 25,- altijd weer een uitstekende PRO zadelpen in. Maar vooralsnog zie ik de voordelen die ik eerst niet zag nu wel. Bedankt voor de input.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

TenZNL schreef: zo 24 mei 2020, 23:38
MonkeyRider schreef: zo 24 mei 2020, 13:38 Op mijn starre 1x11 Krampus heb ik dan juist wel weer een (goedkope BrandX 27.2) dropper :-D , maar dat zit hem in het feit dat ik daar graag de lastigste offroute stukken mee rijdt en ik graag ver achterin hang bij hard dalen met vaste vork.
Tijdig bedienen blijft wennen inderdaad, ik vergeet hem nog wel eens.
Het gebruik heeft even een leercurve, ja. Na verloop van tijd wordt het net zo automatisch als schakelen.
Ik gebruik dat ding echt zo vaak, zodra er kronkelpaadjes, jumpjes of echte obstakels in beeld zijn gaat het zadel iets of veel naar beneden...
Eigenlijk kan ik maar één nadeel bedenken van een dropper, als je er zo aan gewend bent geraakt als ik kun je niet meer zonder :oops:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Hier nóg een. En het automatisch een paar cm naar beneden zetten wordt al heel snel een automatisme inderdaad. Net zoals het naar beneden zetten bij afstappen of bij stoplichten. Want dat is ook erg handig.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Ja je moet er in het begin erg bewust gebruik van maken, en zoveel mogelijk! Na een tijdje gaat het automatisch en heb je veel voordelen. Ik zou zelfs op een gravel fiets een (lichte) dropper zetten.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Bij remmen denk je niet meer na, bij in/uitklikken denk je niet meer na, bij je dropper gebruiken denk je op enig moment ook niet meer na.
Heb je er geen, dan 'mis' je misschien niks. Ben je er een gewend en moet je een keer zonder, dan mis je hem wel! Een dropper maakt het leuker, speelser, safer, hij maakt het inzetbereik van je fiets wat breder.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ik moet zeggen dat ik zelf van de tussenstanden vrijwel nooit gebruik maak. Het is bij mij iha volledig op of volledig neer.

Het moeten nadenken over een dropper wordt trouwens door prof xc racers ook als nadeel genoemd. Die gasten kunnen heus wel ergens aan wennen maar ik weet ook uit ervaring dat als je zwarte vlekken ziet van de pijn in je benen, dan is het beter om zo min mogelijk knopjes op je stuur te hoeven bedienen. Hoe geoefend en gewend je ook bent.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Maar ze willen wel allemaal 1 of 2 lockouts op het stuur..... :roll:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ik ga er vanuit dat ze dat zelf het beste weten, wat in hun situatie beter werkt. Een race waar het gaat om onderlinge positie is nou eenmaal iets heel anders dan een tijdrit of een recreatieve rit. En als ze niet zelf weten wat goed voor ze is dan zoeken ze het maar lekker uit ook. Ik rij lekker met dropper en zonder lockouts.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

suravida schreef: ma 25 mei 2020, 09:44 Maar ze willen wel allemaal 1 of 2 lockouts op het stuur..... :roll:
Ja, logisch dat ze in de war raken.
Gewoon die lockouts weglaten en 1 knopje voor de dropper ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Nee, joh! En een dropper, en een remote lock out! Heerlijk :-q ….
Links je lock- en dropperbediening, rechts je 1x12 shifter.
Ruimte zat op het stuur, en dan heb je alles aan boord.
Heb ook nog een bel, trouwens :bier: .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

ak-77 schreef: ma 25 mei 2020, 09:36
Het moeten nadenken over een dropper wordt trouwens door prof xc racers ook als nadeel genoemd. Die gasten kunnen heus wel ergens aan wennen maar ik weet ook uit ervaring dat als je zwarte vlekken ziet van de pijn in je benen, dan is het beter om zo min mogelijk knopjes op je stuur te hoeven bedienen. Hoe geoefend en gewend je ook bent.
Heel herkenbaar. Sta meestal al beneden en bedenk me dan dat ik een dropper heb.....

Nou ben ik ook altijd mijn ballans kwijt als ik dat zadel kwijt ben tussen mijn benen. Laat hem in een bikepark meestal maar een paar cm zakken alleen als het echt nodig is........ Zie hier boven. :bier:
Plaats reactie