Wel of geen dropper?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Fietsen met een dropper is veel leuker. Je kunt veel actiever je bovenlichaam gebruiken en je gewicht verplaatsen zonder dat je zadel in de weg zit. Dat maakt het kleine nadeel (als dat er zou zijn) qua gewicht voor mij meer dan goed.
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Ik heb sinds enkele maanden een dropper gemonteerd en moet eerlijk zeggen dat het goed bevalt , bepaalde steile technische afdalingen durf ik nu wél aan of gaan gemakkelijker en met meer vertrouwen dan voorheen en de jump( jes) :tong gaan nu ook beter. Doe je zulke dingen niet dan zie ik de toegevoegde waarde van een dropper niet zo.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

suravida schreef: di 25 februari 2020, 12:17
En idd, ik heb 1x een dropper gehad die het na 4 jaar begaf tijdens een Malmedy rit. Wat ik me daar vooral van herinner is hoe irritant het is om elke met de hand je zadel omhoog en omlaag te moeten zetten. :roll: (Overigens was dat de dropper waar Ad nu nog steeds mee rond rijdt, dus na de reparatie van 12,- blijkt de pen gewoon uitermate degelijk)
Wàt??! Al zó oud en nog gerepareerd ook???? Dat zegt ie nu pas.... :o
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ad58 schreef: di 25 februari 2020, 13:07
suravida schreef: di 25 februari 2020, 12:17
En idd, ik heb 1x een dropper gehad die het na 4 jaar begaf tijdens een Malmedy rit. Wat ik me daar vooral van herinner is hoe irritant het is om elke met de hand je zadel omhoog en omlaag te moeten zetten. :roll: (Overigens was dat de dropper waar Ad nu nog steeds mee rond rijdt, dus na de reparatie van 12,- blijkt de pen gewoon uitermate degelijk)
Wàt??! Al zó oud en nog gerepareerd ook???? Dat zegt ie nu pas.... :o
Ik wist niet dat je oren ook slecht waren? :wink: Maar het desbetreffende defecte onderdeel (kabelklemgeval onderop de pen) is in zijn geheel vervangen door een nieuwe, dus deels is hij een stuk nieuwer!
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

theemutz schreef: di 25 februari 2020, 12:46 Doe je zulke dingen niet dan zie ik de toegevoegde waarde van een dropper niet zo.
Kip/ei 😁
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2210
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Misschien moet ik eens een cursus dropper-rijden doen dan, want ik begrijp niet wat er leuker aan is. Ik kan me meer ergernis herinneren bij het gebruik van een dropper, vooral als je toch nog even wil aanzetten, kun je niet gaan zitten. Of je rijdt een afdaling in en dan moet je nog even door de knieen om dat ding omlaag te doen. Tijdens de trailtoer van Bikeboutique heb ik dat ding verrot gescholden. Ook in Malmedy sta ik telkens onderaan een frikin' steile afdaling met de dropper omhoog, vergeten deze omlaag te zetten. En het is niet zo dat ik daar alleen afdalingen rijdt die makkelijk zijn. Ik gebruik dat ding dan ook vrijwel alleen als ik het parcours ken en ik weet waar de dropper handig is (maar ik ken Malmedy heel erg goed en daar vergeet ik de dropper ook vrijwel altijd te gebruiken), en bij het stoplicht om comfortabel met mijn poten aan de grond te kunnen. Waarschijnlijk komt dat omdat ik al 20 jaar rondrij zonder dropper en ik het zadel instinctief vermijdt. Ofzo. En dan niet alleen in Reusel, maar ook Passaporte Du Soleil, Malmedy, Luxemburg trails, etc. Dus ik vind een dropper een hype, onnodig, duur en zwaar en weer een extra ding wat kapot gaat. Call me old and grumpy, I don't care.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

suravida schreef: di 25 februari 2020, 13:17
Ad58 schreef: di 25 februari 2020, 13:07

Wàt??! Al zó oud en nog gerepareerd ook???? Dat zegt ie nu pas.... :o
Ik wist niet dat je oren ook slecht waren? :wink: Maar het desbetreffende defecte onderdeel (kabelklemgeval onderop de pen) is in zijn geheel vervangen door een nieuwe, dus deels is hij een stuk nieuwer!
Wel eens van plagen gehoord? :lol: En inderdaad, mijn oren zijn ook slecht. Vraag maar aan mijn vrouw! :lol:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

zonoskar schreef: di 25 februari 2020, 13:34 Misschien moet ik eens een cursus dropper-rijden doen dan, want ik begrijp niet wat er leuker aan is. Ik kan me meer ergernis herinneren bij het gebruik van een dropper, vooral als je toch nog even wil aanzetten, kun je niet gaan zitten. Of je rijdt een afdaling in en dan moet je nog even door de knieen om dat ding omlaag te doen. Tijdens de trailtoer van Bikeboutique heb ik dat ding verrot gescholden. Ook in Malmedy sta ik telkens onderaan een frikin' steile afdaling met de dropper omhoog, vergeten deze omlaag te zetten. En het is niet zo dat ik daar alleen afdalingen rijdt die makkelijk zijn. Ik gebruik dat ding dan ook vrijwel alleen als ik het parcours ken en ik weet waar de dropper handig is (maar ik ken Malmedy heel erg goed en daar vergeet ik de dropper ook vrijwel altijd te gebruiken), en bij het stoplicht om comfortabel met mijn poten aan de grond te kunnen. Waarschijnlijk komt dat omdat ik al 20 jaar rondrij zonder dropper en ik het zadel instinctief vermijdt. Ofzo. En dan niet alleen in Reusel, maar ook Passaporte Du Soleil, Malmedy, Luxemburg trails, etc. Dus ik vind een dropper een hype, onnodig, duur en zwaar en weer een extra ding wat kapot gaat. Call me old and grumpy, I don't care.
Beetje oefenen met de dropper kan inderdaad geen kwaad. Zelfde geldt voor de rijtechniek die mogelijk is met je zadel omlaag. Droppers, tubeless en progressieve geometrie zijn voor mij echt dingen die mountainbiken veel leuker maken dan het vroeger was. Meer snelheid, meer mogelijkheden, grotere uitdagingen overwinnen, noem maar op.
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

Ik denk dat Zonoskar een beetje een knuppel in het hoenderhok aan het smijten is :tong :bier:
Kijk maar eens op zijn nieuwste aanwinst:

viewtopic.php?f=14&t=143871
Ride a bike!
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2210
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

RaMoNNeKe schreef: di 25 februari 2020, 15:36 Ik denk dat Zonoskar een beetje een knuppel in het hoenderhok aan het smijten is :tong :bier:
De dropper in mijn P0 is weer verhuist naar de Enduro, dus ik rij daar nu weer met een normale zadelpen rond, zie foto op pagina 6.

Maar waar ik wel het nut van slack en tubeless inzie, zie ik voor een dropper slechts specifieke toepassingen. Dus daar geen knuppel en hoenderhok situatie.

/edit: ik bedenk me nu dat tijdens de passeportes du soleil ik wel met een dropper reed. Kan me niet meer herinneren dat ik die heel veel gebruikt heb.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Hoeveel travel heeft die dropper? De laatste paar jaar zijn droppers met 150mm of meer de norm. Dat maakt wel uit. Ik begon met een 125mm met een hendel. Nu een 150 met remote en ik gebruik hem continu, ook in NL. Of juist in NL. Als je In het buitenland een afdaling van een uur doet zonder tussendoor ooit omhoog te hoeven kan je ook af met een old-skool snelspanner. Met als nadeel dat je zadel in de normale stand nooit exact op de goede hoogte staat (waar ik echt niet tegen zou kunnen).
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

zonoskar schreef: di 25 februari 2020, 13:34 Waarschijnlijk komt dat omdat ik al 20 jaar rondrij zonder dropper en ik het zadel instinctief vermijdt. Ofzo. En dan niet alleen in Reusel, maar ook Passaporte Du Soleil, Malmedy, Luxemburg trails, etc. Dus ik vind een dropper een hype, onnodig, duur en zwaar en weer een extra ding wat kapot gaat. Call me old and grumpy, I don't care.
Juist! En daarom snap ik het niet zo :~
In die 20 jaar al wel zat vooruitgang gezien, zodat je nu met: slacke headtube angle, breder stuur, 1x, hydraulische remmen, etc rijdt. Maar een dropper??? En die van BrandX zijn nou niet heel duur te noemen (vooral als je net een custom hardtail heb laten bouwen :wink: )

Het feit dat je hem vergeet lijkt me vooral een psychisch iets (ik wil het niet :cry: ), en dus niet zozeer een wel overwogen keuze.
Dat je ze op de XC WC tegenwoordig ziet (jaja, okee: dat zijn wat heftigere trails als wat wij in NL zien), laat alleen maar zien, dat het al oude idee van XC toch meer de kant van "trail" op gaat (achterdempers/breder stuur/bredere velgen).
Oftewel: het bied wel degelijk voordelen. Nu moet je ze alleen nog inzien :kiss:
Laatst gewijzigd door RaMoNNeKe op di 25 februari 2020, 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Ride a bike!
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2210
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Oli4k schreef: di 25 februari 2020, 16:06 Hoeveel travel heeft die dropper? De laatste paar jaar zijn droppers met 150mm of meer de norm. Dat maakt wel uit. Ik begon met een 125mm met een hendel. Nu een 150 met remote en ik gebruik hem continu, ook in NL. Of juist in NL. Als je In het buitenland een afdaling van een uur doet zonder tussendoor ooit omhoog te hoeven kan je ook af met een old-skool snelspanner. Met als nadeel dat je zadel in de normale stand nooit exact op de goede hoogte staat (waar ik echt niet tegen zou kunnen).
Die Crank Brothers Joplin pen had 100mm travel. Het was in 2009 een van de eerste droppers. En ja, deze is kapot gegaan. Op een onhandig moment. Op een super gave rit :-{

Als ze nou eens een dropper uitvinden die uit zichzelf omlaag gaat (dus zonder dat je er op zit, maar wel on-request van de rijder), dan zie ik meer nut van dat ding.

@Ramon: Op een XC rondje met heftige drops wat je vaker dan 1 keer rond rijdt zou ik hem misschien ook wel vaker gebruiken omdat je van te voren kunt anticiperen waar je hem dropt en waar je hem weer omhoog laat komen. Maar als ik onverwachts een drop tegen kom, heb ik geen tijd meer om te droppen. Als je een afdaling inrijdt, ga ik niet meteen dat zadel lager zetten, want wellicht is het helemaal niet zo steil en kan ik nog wat bijtrappen om harder te gaan. Uit het zadel vind ik dat toch lastiger, vooral omdat je zittend een andere versnelling gebruikt dan staand (staand meestal een stuk zwaarder). Als de afdaling dan steiler wordt, vind ik het gevaarlijk om dan nog even het zadel omlaag te duwen. Dus laat maar staan dan, het lukt me ook wel om zonder die dropper de afdaling te rijden.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

zonoskar schreef: di 25 februari 2020, 13:34 Misschien moet ik eens een cursus dropper-rijden doen dan, want ik begrijp niet wat er leuker aan is. Ik kan me meer ergernis herinneren bij het gebruik van een dropper, vooral als je toch nog even wil aanzetten, kun je niet gaan zitten. Of je rijdt een afdaling in en dan moet je nog even door de knieen om dat ding omlaag te doen. Tijdens de trailtoer van Bikeboutique heb ik dat ding verrot gescholden. Ook in Malmedy sta ik telkens onderaan een frikin' steile afdaling met de dropper omhoog, vergeten deze omlaag te zetten. En het is niet zo dat ik daar alleen afdalingen rijdt die makkelijk zijn. Ik gebruik dat ding dan ook vrijwel alleen als ik het parcours ken en ik weet waar de dropper handig is (maar ik ken Malmedy heel erg goed en daar vergeet ik de dropper ook vrijwel altijd te gebruiken), en bij het stoplicht om comfortabel met mijn poten aan de grond te kunnen. Waarschijnlijk komt dat omdat ik al 20 jaar rondrij zonder dropper en ik het zadel instinctief vermijdt. Ofzo. En dan niet alleen in Reusel, maar ook Passaporte Du Soleil, Malmedy, Luxemburg trails, etc. Dus ik vind een dropper een hype, onnodig, duur en zwaar en weer een extra ding wat kapot gaat. Call me old and grumpy, I don't care.
Ik vraag me dan af wat voor dropper je had.
Ik op het knopje van de remote druk, dan zakt het ding, ook als ik er met mn reet op blijf zitten. Alleen een GravityDropper moet je even ontlasten voordat ie gaat bewegen.
Maar ik lees verderop iets over CB Joplin.
Mijn favoriete merk... dus niet verbaasd.
Ik kan je nog vertellen over een fietsmaat die tijdens een steile singletrack zn ballen moest inslikken omdat Joplin besloot omhoog te schieten...

Maar gek genoeg, juist in de Alpen kan je nog wel zonder dropper (maar dan niet zonder een QR!).
De afdalingen zijn Lang, dus 1x stoppen en je zadelpen laten zakken mag de pret niet drukken.
Bikepark net zo.
Maar in Z-Limburg of de Ardennen is het telkens op en neer. Dan wordt je verdrietig van een QR (en heel blij van een remote).

Misschien dat je nieuwe dropper je meer plezier gaat geven.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

Helemaal met Thasingletrackmastah eens wat betreft waar je het grootste plezier van een dropper kunt beleven: in NL. Zelf ga ik hooguit 2 à 3 keer per jaar elders (lees: andere Europese landen) fietsen en ben ik er erg blij mee. Maar ik moet er niet aan denken om in NL zonder dropper te moeten rijden. Juist omdat het hier zo op en neer kan gaan. Voor mij betekent een dropper speelser fietsen. Er zijn ook XC bikers die met stratosferische zadelpennen technische hoogstandjes kunnen, maar (niet alleen) voor de middelmatige biker (zoals ik) biedt de dropper veel meer plezier. Zelfs bochten rijden vind ik met dropper veel uitdagender en leuker dan zonder.
En voor die keer Frankrijk erg handig en leuk natuurlijk!
Die techniek is ook hetgeen ons onderscheid van de (bos)wielrenners, dunkt mij.
Kun je niet ergens een mtb met dropper huren om het eens te ervaren?
Juh!
Plaats reactie