Wel of geen dropper?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2210
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: di 25 februari 2020, 16:49
Ik vraag me dan af wat voor dropper je had.
Ik op het knopje van de remote druk, dan zakt het ding, ook als ik er met mn reet op blijf zitten.
Ik bedoel, als je staat en je drukt op het knopje, dan blijft je dropper gewoon staan. Je moet er op gaan zitten dus. In een afdaling niet het meest handige om te doen als je al achter je zadel hangt. En ja, je moet dan beter anticiperen. Dat kan ik niet.
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

zonoskar schreef: di 25 februari 2020, 17:45
ThaSingleTrackMastah schreef: di 25 februari 2020, 16:49
Ik vraag me dan af wat voor dropper je had.
Ik op het knopje van de remote druk, dan zakt het ding, ook als ik er met mn reet op blijf zitten.
Ik bedoel, als je staat en je drukt op het knopje, dan blijft je dropper gewoon staan. Je moet er op gaan zitten dus. In een afdaling niet het meest handige om te doen als je al achter je zadel hangt. En ja, je moet dan beter anticiperen. Dat kan ik niet.
Mmmm, niet kunnen anticiperen met mountainbiken? Lijkt me lastig 🤔
Hoe schakel jij dan :roll:
Niet lullig bedoeld hé!
Ride a bike!
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik kan maar heel lastig achter mijn zadel hangen zonder dropper. En terugkomen lukt al helemaal niet! Ik vraag me toch af hoe je dat doet? Of staat je zadel erg laag dan?
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2210
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ad58 schreef: di 25 februari 2020, 17:57 Ik kan maar heel lastig achter mijn zadel hangen zonder dropper. En terugkomen lukt al helemaal niet! Ik vraag me toch af hoe je dat doet? Of staat je zadel erg laag dan?
25 jaar ervaring, jonguh! Je blijft alleen af en toe met je baggy achter je zadel hangen. Big deal.

En schakelen gaat toch echt wel anders dan een dropper. Je duwt op het knopje en de ketting schuift op (maakt niet uit of je op- of afschakelt). Dat is anders dan een dropper, waar je op een knopje duwt en vervolgens ook nog eens op je zadel moet zitten.
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

zonoskar schreef: di 25 februari 2020, 18:04 Dat is anders dan een dropper, waar je op een knopje duwt en vervolgens ook nog eens op je zadel moet zitten.
Je hebt gelijk. Veel te lastig allemaal :roll:

I rest my case :bier:
Ride a bike!
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1742
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Volgens de statistieken is in mijn geval de kans op een falende dropper groter dan de kans op een lekke band :lol:
Het is hier geen ponykamp!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Qprs schreef: di 25 februari 2020, 20:05 Volgens de statistieken is in mijn geval de kans op een falende dropper groter dan de kans op een lekke band :lol:
Want je rijdt tubeless?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2210
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

RaMoNNeKe schreef: di 25 februari 2020, 19:55
Je hebt gelijk. Veel te lastig allemaal :roll:

I rest my case :bier:
Welja, jij hebt de waarheid in pacht. Je zou je eens openstellen voor andere meningen....
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ad58 schreef: di 25 februari 2020, 17:57 Ik kan maar heel lastig achter mijn zadel hangen zonder dropper. En terugkomen lukt al helemaal niet! Ik vraag me toch af hoe je dat doet? Of staat je zadel erg laag dan?
Heeft vlgs mij ook met de lengte van huidige mtb-geo te maken. Met mijn oude Medium Karate Monkey kom ik makkelijk achter mijn zadel, met mijn iets modernere Large Krampus gebruik ik toch liever een dropper als het echt naar beneden gaat.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Ik ben heel blij met mijn dropper..
..wanneer ik een 30+% pad vol rotsen en wortels af aan het stuiteren ben.

Op de trails in Nederland waar ik fiets (west en midden NL) heb ik die paden nog niet kunnen vinden. De enige situaties waar ik het ding soms gebruik zijn de "gevaarlijkste afdaling" op Schoorl en sommige stukjes Kwintelooien. Ik heb een tijdje heel bewust geprobeerd het zadel vaker omlaag te doen in bochten, bij sprongetjes, e.d., maar ben tot de conclusie gekomen dat ik met de dropper omlaag (1) geen cm/s harder door de bochten kom, (2) geen mm verder of hoger spring en (3) het vooral irritant is in stukken waarin staan en zitten veel afgewisseld worden en waar je door kunt blijven trappen (zo ongeveer overal waar ik fiets dus)

Conclusie: het zadel zit gewoon niet in de weg genoeg om het gebruik van een dropper in (west- en midden-) Nederland te rechtvaardigen.

Behalve bij op- en afstappen natuurlijk. Dan komt de dropper heel erg van pas! (zeker met moeie pootjes :winkie: :bier: )
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

38x10 schreef: wo 26 februari 2020, 13:02 Ik ben heel blij met mijn dropper..
..wanneer ik een 30+% pad vol rotsen en wortels af aan het stuiteren ben.

Op de trails in Nederland waar ik fiets (west en midden NL) heb ik die paden nog niet kunnen vinden. De enige situaties waar ik het ding soms gebruik zijn de "gevaarlijkste afdaling" op Schoorl en sommige stukjes Kwintelooien. Ik heb een tijdje heel bewust geprobeerd het zadel vaker omlaag te doen in bochten, bij sprongetjes, e.d., maar ben tot de conclusie gekomen dat ik met de dropper omlaag (1) geen cm/s harder door de bochten kom, (2) geen mm verder of hoger spring en (3) het vooral irritant is in stukken waarin staan en zitten veel afgewisseld worden en waar je door kunt blijven trappen (zo ongeveer overal waar ik fiets dus)

Conclusie: het zadel zit gewoon niet in de weg genoeg om het gebruik van een dropper in (west- en midden-) Nederland te rechtvaardigen.

Behalve bij op- en afstappen natuurlijk. Dan komt de dropper heel erg van pas! (zeker met moeie pootjes :winkie: :bier: )
Ik rijd ook een paar maanden met een Dropper en vergeet hem consequent, lukt mij ook slecht om situaties te vinden waarin ik er voordeel uit haal. Snel eens naar Limburg of Nijmegen, daar weer ik wel een paar afdelingen waar het denk ik gaat helpen!
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Laatst op Schoorl zag ik iemand met een mooie fully een afdaling remmend en achter het zadel hangend nemen, met de dropper omhoog. Echt zonde. Ding omlaag, gewicht naar de fiets toe brengen, heupen gebruiken voor balans (in plaats van de schouders) en het wordt allemaal zoveel leuker. Zo’n afdaling wordt dan ineens een speeltuin met sprongetjes en heerlijk lopende bochten.
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

Heeft TS al een keuze gemaakt? Lijkt mij erg makkelijk met al die eenduidige meningen :bier:
Juh!
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

TS zit rustig mee te lezen met al die eenduidige meningen :-D . Nog wat extra vragen die ik had zijn in de tussentijd ook al beantwoord...

Ik denk dat hij er uiteindelijk wel komt, maar voor nu geen haast. Heb wel gezien dat er nergens plaats is voor een extra kabel, dus dat zou dan een constructie moeten worden met tie wraps. Uit cosmetisch oogpunt zit je daar dan niet echt op te wachten.
Heb de fiets gisteren opgehaald. Als het een beetje opgedroogd is doe ik van het weekend nog een ritje op de Cube, en daarna is de FSI aan de beurt. Maar mocht iemand er nog een dropper willen verkopen voor een schappelijke prijs, stuur gerust een pb!
Laatst gewijzigd door Agamer op vr 28 februari 2020, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Je zou een dropper met een hendel onder het zadel kunnen kiezen. In mijn Cannondale Prophet had ik er een omdat dat frame ook geen routing voor een extra kabel had (voordat ik hem naar 1X ombouwde). Het was een Tranz-X dropper met 125 mm travel als ik me niet vergis die op zich prima werkte. Het nadeel van een hendel is dat je je hand van het stuur moet halen en onder je zadel moet grijpen om hem te verzetten. En laat je nou net op de moment dat een dropper van pas komt meestal je handen juist aan het stuur willen houden. Die remotes zijn niet zomaar uitgevonden.
Plaats reactie