Wel of geen dropper?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Mooie fiets trouwens! Proficiat met deze aanschaf! Krijgen we hem nog te zien?
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

1 ding wat ik dus nog niet helemaal snap: waarom zou je geen dropper nemen? Het kost +-150 euro, en t maakt je fiets een paar honderd gram zwaarder. Maar de voordelen van een dropper wegen veel zwaarder dan de genoemde nadelen.
Dus waarom niet, en wat boeit het dat het een Xc bak is in de kwestie wel of geen dropper?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Crapton schreef: ma 24 februari 2020, 16:53 Ik heb na sterk aandringen van de MTB forumcommunity hier een dropper gekocht van Brand-X, dit tbv een Alpen tocht in 2020.

Dit is een 30.9 mm, en de prijs alleszins redelijk ca. 120 €. Dus dat is wel te overzien. Kwaliteit vooralsnog prima.

Mijn gedachte is de dropper te gebruiken voor die Alpen tour, en daarna weer de carbonnen zadelpen er in. In NL heb ik een dropper echt niet nodig, en zo spaar ik dat ding (slijtage) en spaar ook gewicht.

Twee jaar geleden een Alpen tour gedaan zonder dropper en achteraf best wel een gemis. Had ik toen echt wel moeten hebben.
Dit dus.
Zeker als je de bergen ingaat is een dropper een mega update! Naast een setje stevigere banden met meer grip.
Ik denk dat zelfs dat je relatief meer hebt aan een 100mm HT met dropper, dan aan een 100mm Racefully zonder dropper, om de winst die een dropper verhoudingsgewijs oplevert tov wat veerweg aan de achterkant maar eens aan te geven.

Een Cannondale HT met bv een KS Lev in ‘maatje 27’ is prima, de keuze is inderdaad beperkter in 27.
Iets als NoNi’s 2,25-2,35 tubeless erin, en klaar ben je voor de stevigere ritten.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Ad58 schreef: ma 24 februari 2020, 18:14 Mee eens! Ik heb die Dropper niet echt nodig, maar vind het een zege bij stilstand, op- en afstappen.
+1
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

Dat dit überhaupt nog een vraag is :bier:
Doet mij een beetje denken aan dat filmpje uit de jaren 90 waarin mensen gevraagd worden of ze ook een mobiele telefoon willen hebben, zodat ze altijd bereikbaar zijn...😉
Ben niet bekend met de ‘oude’ manier van mtben, maar kan mij niet voorstellen dat je terug wil naar de situatie voor het dropper tijdperk. Over 10 jaar kan niemand zich nog voorstellen hoe het is om zonder te rijden.
Juh!
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Ad58 schreef: ma 24 februari 2020, 18:39 Mooie fiets trouwens! Proficiat met deze aanschaf! Krijgen we hem nog te zien?
Die sys volgt zeker, alleen staat hij nog even bij de LBS voor een paar kleine aanpassingen.
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Shredwithcare schreef: ma 24 februari 2020, 18:44 1 ding wat ik dus nog niet helemaal snap: waarom zou je geen dropper nemen? Het kost +-150 euro, en t maakt je fiets een paar honderd gram zwaarder. Maar de voordelen van een dropper wegen veel zwaarder dan de genoemde nadelen.
Dus waarom niet, en wat boeit het dat het een Xc bak is in de kwestie wel of geen dropper?
Ik zeg ook niet dat hij er niet komt, alleen heeft de LBS het afgeraden voornamelijk vanwege de smalle diameter. Ik was benieuwd wat de meningen daarover waren op het forum en of er mensen zijn die hetzelfde gedaan hebben.
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Kaasopjepannenkoek schreef: ma 24 februari 2020, 23:03 Dat dit überhaupt nog een vraag is :bier:
Doet mij een beetje denken aan dat filmpje uit de jaren 90 waarin mensen gevraagd worden of ze ook een mobiele telefoon willen hebben, zodat ze altijd bereikbaar zijn...😉
Ben niet bekend met de ‘oude’ manier van mtben, maar kan mij niet voorstellen dat je terug wil naar de situatie voor het dropper tijdperk. Over 10 jaar kan niemand zich nog voorstellen hoe het is om zonder te rijden.
Beetje overdreven, maar snap je punt. Als je nu bij een gemiddelde toertocht gaat kijken denk ik dat je nog geen 10% vindt die met een dropper rijdt. Het zou inderdaad nog wel eens 10 jaar kunnen duren 8)
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik rij een 27.2 dropper met 125mm drop. Werkt prima, maar als ik meer dan 80 kg zou wegen zou ik het wat spannender gaan vinden.

Maar afgaande op je verhaal zou ik het niet doen. Die enkele keer in het buitenland dat je je zadel iets lager wil hebben bij een bepaalde afdaling zou ik gewoon handmatig doen. Een dropper is zo maar 400 gram zwaarder dan een lichte vaste pen, dus om daar nu ongebruikt het hele jaar mee te rijden in Nederland.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15565
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Kaasopjepannenkoek schreef: ma 24 februari 2020, 23:03 Dat dit überhaupt nog een vraag is :bier:
Doet mij een beetje denken aan dat filmpje uit de jaren 90 waarin mensen gevraagd worden of ze ook een mobiele telefoon willen hebben, zodat ze altijd bereikbaar zijn...😉
Ben niet bekend met de ‘oude’ manier van mtben, maar kan mij niet voorstellen dat je terug wil naar de situatie voor het dropper tijdperk. Over 10 jaar kan niemand zich nog voorstellen hoe het is om zonder te rijden.
In ruig terrein voegt een dropper vooral gemak toe, vroegah moest je gewoon even stoppen om je zadel op hoogte te zetten als je de afdaling overleefd had. In een bikepark of vergelijkbare setting heb je er ook geen nodig, daar kan het zadel permanent laag. In NL rijdt ik zowel met als zonder maar gebruik ik de hem niet of nauwelijks, meer omdat het kan dan uit noodzaak. Op mijn XC fiets op de vaderlandsche trails mis ik het echt niet. Ik kan me goed voorstellen dat je een dropper monteert als je naar de bergen gaat maar voor gebruik in NL, mwoah...

Ik moet hier wel aan toevoegen dat ik ook een hekel aan mobiele telefoons, ik wil helemaal niet altijd bereikbaar zijn :winkie:
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Eens hier in Nederland niet echt nodig.
Ja natuurlijk is het makkelijk met op en afstappen en een verkeerslicht, maar dan zijn klikpedalen ook niet het meest ideale :tong
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Als we het gaan hebben over wat je niet nodig hebt in NL, dan moeten we allemaal op een crosser met cantiremmen gaan rijden..... Als iets het fietsen leuker maakt is het wat mij betreft de moeite waard. Harry Slinger is mét dropper gewoon leuker dan zonder, dus laat ik hem er in NL lekker opzitten.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Wat voor de ene “leuker” is hoeft voor de ander natuurlijk niet leuker te betekenen.

Ik rij nu voornamelijk de Nederlandse flowtrails op een CX met canti remmen, dat maakt het voor mij leuker.

Makkelijker is voor de meeste mensen tegenwoordig leuker, maar er is ook nog een groepje mensen dat moeilijker juist luiker maakt.

Van makkelijker is nooit iemand gegroeid, hooguit in de breedte :lol:
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2207
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

suravida schreef: di 25 februari 2020, 11:39 Als we het gaan hebben over wat je niet nodig hebt in NL, dan moeten we allemaal op een crosser met cantiremmen gaan rijden..... Als iets het fietsen leuker maakt is het wat mij betreft de moeite waard. Harry Slinger is mét dropper gewoon leuker dan zonder, dus laat ik hem er in NL lekker opzitten.
Op de Hoge Ginkel (Snakerun) heb ik geen voordeel/extra fun van een dropper ervaren, kan me niet voorstellen dat Harrie Slinger veel extremer is dan HG. Misschien is het de 20 jaar op de fiets zonder dropper syndroom, maar ik ervaar vrijwel alleen nadelen van een dropperpost. Als ik hem al gebruik. Voor mij is het 1 van de meest overhypte producten voor je fiets, na ovalen kettingbladen.

Enne, waarom zou je geen dropper willen? Minder gewicht, geen geld uitgeven aan stuf wat je niet gebruikt. Minder onderhoud. Minder dingen die kapot kunnen (ik herinner me nog een Malmedy ritje waar we een half uur hebben staan prutsen om iemands dropper te repareren). En die andere dingen die ik al noemde (dikkere banden en slackere geo op je fiets als je de dropper _wel_ nodig hebt).
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Leuker is voor mij ook Lage Vuursche op de gravelbike, dus leuker betekent zeker niet altijd makkelijker. Maar de fiets een beetje onder je heen en weer kunnen gooien is gewoon leuker op de UHR afdalingen dan vooral bezig zijn met je zadel ontwijken. Nodig? Nee! Leuker voor mij? Ja!
En het interesseert me geen zak of ik ergens sneller ben, als ik maar lol heb! Dat extra gewicht is geen issue met mijn BMI, mijn Bikeyoke doet het gewoon altijd, en het is meer moeite om hem uit de fiets te halen dan hem te laten zitten. Allemaal non issues voor mij dus. Maar als mijn vaste rondje Reusel zou zijn zou ik ws ook geen dropper monteren, maar daar zou ik dan ook alleen op de gravelbike rijden ;-)
Ik kan me nog wel een rondje Hoge Ginkel herinneren waar ik toch best wel even heb moeten wachten onderaan de Snakerun. :winkie:

En idd, ik heb 1x een dropper gehad die het na 4 jaar begaf tijdens een Malmedy rit. Wat ik me daar vooral van herinner is hoe irritant het is om elke met de hand je zadel omhoog en omlaag te moeten zetten. :roll: (Overigens was dat de dropper waar Ad nu nog steeds mee rond rijdt, dus na de reparatie van 12,- blijkt de pen gewoon uitermate degelijk)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Plaats reactie