Wel of geen dropper?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik zou het zonde vinden van die halve kilo extra op een licht gewicht hardtail voor iemand die een dropper nooit nodig heeft gehad.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Daar merk je helemaal niets van volgens mij. Althans, ik ben overgestapt van een lichte carbon zadelpen naar een KS Lev Integra dropper en heb eigenlijk niets van het gewichtsverschil gemerkt. Maar dat kan ook wat over mij zeggen natuurlijk.... :lol:
Laatst gewijzigd door Ad58 op za 29 februari 2020, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Een normale zadelpen weegt rond de 300 gram en een dropper ca 600. Is dus +300 ipv halve kilo.

Neemt niet weg dat als je alleen zo hard mogelijk je xc rondje wil afwerken en alle technische elementen zo veel mogelijk mijdt dat het extra gewicht, kosten en onderhoud zijn waar je niks mee doet.

Aan de andere kant heb ik gemerkt dat je met een dropper meer vertrouwen krijgt en juist de uitdagingen gaat opzoeken. Dat maakt het fietsen wel leuker en uitdagender.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4823
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Ad58 schreef: di 25 februari 2020, 17:57 Ik kan maar heel lastig achter mijn zadel hangen zonder dropper. En terugkomen lukt al helemaal niet! Ik vraag me toch af hoe je dat doet? Of staat je zadel erg laag dan?
Je moet je zadel natuurlijk niet zo hoog zetten als op je race.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Been nét niet gestrekt
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

Maverick76: de man van de bunnyhops, manuals en jumps. Vertegenwoordiger en uithangbord van de dropper. Maar ziet hier totaal het nut niet in van de dropper. Jij wisselt net zo snel van standpunt als dat jij van (type) fiets verandert. 😂😘
Juh!
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4823
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Ad58 schreef: zo 1 maart 2020, 13:18 Been nét niet gestrekt
Dát is doorgaans de regel op een race, Ad. 109% van je bbl.
Ik denk dat mijn zadel zeker 4 cm lager staat, heb dan ook nooit last dat ie in de weg zit
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ah ok. Maar als ik hem lager zet, krijg ik last van mijn knieën. Maar ik ben Happy met mijn Dropper hoor!
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Giant-E schreef: zo 1 maart 2020, 13:22
Ad58 schreef: zo 1 maart 2020, 13:18 Been nét niet gestrekt
Dát is doorgaans de regel op een race, Ad. 109% van je bbl.
Ik denk dat mijn zadel zeker 4 cm lager staat, heb dan ook nooit last dat ie in de weg zit
De reden dat droppers bestaan is zodat je zadel op de juiste hoogte kan én het niet in de weg zit wanneer nodig. Je zadel te laag altijd te laag hebben is volgens mij sowieso geen goed idee. Voor je knieën niet fijn en je kunt helemaal niet optimaal kracht leveren.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4823
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Bij lange rechte stukken, bij duurritje in de polder of gravelpaden, zet ik m'n zadel wél op de goede hoogte. Op een mtb route pak je juist winst als je zadel wat lager staat. De statistieken wijzen dit uit. Maar dit is natuurlijk erg persoonlijk.

Ik ben een pure xc rijder, ik zie een dropper toch meer trail gerelateerd. Zeker in NL.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik vind een dropper vooral handig bij op- en afstappen en bij stoplichten. Eigenlijk vind ik mijn carbon Niner RDO zadelpen veel mooier....
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1389
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Ad58 schreef: zo 1 maart 2020, 18:32 Eigenlijk vind ik mijn carbon Niner RDO zadelpen veel mooier....
Snap ik :lol:
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

Oli4k schreef: zo 1 maart 2020, 17:40
Giant-E schreef: zo 1 maart 2020, 13:22

Dát is doorgaans de regel op een race, Ad. 109% van je bbl.
Ik denk dat mijn zadel zeker 4 cm lager staat, heb dan ook nooit last dat ie in de weg zit
De reden dat droppers bestaan is zodat je zadel op de juiste hoogte kan én het niet in de weg zit wanneer nodig. Je zadel te laag altijd te laag hebben is volgens mij sowieso geen goed idee. Voor je knieën niet fijn en je kunt helemaal niet optimaal kracht leveren.
Mijn LBS heeft me op zowel mijn wegfiets als MTB "gezet". Zadelhoogte is bij beide gelijk (tov trapas). Lijkt me logisch, want dat zou voor mij de meest efficiënte houding moeten zijn. Kan me niet voorstellen dat je met 4cm verschil met de "juiste" hoogte nog behoorlijk kunt fietsen.
Op een route met heel veel bochten waarin je niet kunt trappen, zul je daar niet veel last van hebben. Maar op de meeste MTB-routes kun je bijna overal trappen, vaak ook ín de bochten. Zou betekenen dat je constant met de dropper in de weer moet zijn om een voordeel te halen.

Ik probeer de voordelen van een dropper te zien. Op-en afstappen en stilstaan in het verkeer vind ik nou niet echt een goede reden, (kunt toch gewoon op je tenen steunen of een paaltje uitzoeken?) en achter mijn zadel hangen en weer terug lukt mij razendsnel. Misschien heb ik wel een afwijkende lichaamsverhoudingen.....
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

De voordelen van een dropper (op je thuis rondje) hangt heel erg af van waar je woont.
Op mijn thuisrondjes gebruik ik hem heel veel, maar daar zitten dan ook de nodige hoogtemeters in. (de dichtstbijzijnde 2 routes hebben allebei ongeveer 150hm in 5km)

De gemiddelde Brabantse route heb je hem niet nodig denk ik.

Al moet ik trouwens wel zeggen dat je een dropper vaak ook gaat gebruiken als je hem hebt (en je er voordeel van voelt). En hoe vaker je hem gebruikt, hoe makkelijker je hem gebruikt. Het wordt dan snel een automatisme.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

JoopO schreef: ma 2 maart 2020, 16:17 ... en achter mijn zadel hangen en weer terug lukt mij razendsnel. Misschien heb ik wel een afwijkende lichaamsverhoudingen.....
Als je achter je zadel hangt heb je eigenlijk helemaal geen controle. Met je armen gestrekt kun je je gewicht niet meer verplaatsen. In plaats daarvan wil je juist je gewicht omlaag kunnen brengen (attack position) en je gewicht kunnen verplaatsen vanuit de heup om te sturen. Met een dropper kan dat wel.
Plaats reactie