1 fiets voor (bijna) alles

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
KarinMTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:14

Ik heb momenteel een 100mm Hardtail. Nu wil ik de komende jaren graag wat meer de grens over.
Ik zou het fijn vinden om dat met mijn eigen fiets te kunnen doen, ipv altijd te moeten huren als het wat gekker gaat.
Ik heb echter geen ruimte voor tig bikes in de schuur. Dus zou het graag bij 1 houden.

Nu kwam ik laatst de Orbea Oiz M20 TR tegen. Een fully met 120mm (voor en achter geloof ik) en een dropper (keuze tussen 125mm en 150mm). Deze valt nog in hun CX -range . Net onder hun trail model (Occam).

Nu lijkt deze setup mij een gulden middenweg. 120mm is natuurlijk wat heftig voor nederland, maar je kunt in het buitenland leuk trails mee rijden lijkt mij. Echte Downhill is aan mij toch niet besteed (zeg nooit nooit). Ik rij in nederland wel wat wedstrijdjes, maar doe absoluut niet mee voor prijzen. Enkel voor de lol.

Wat zeggen jullie. Is dit een fiets waar je alle kanten mee op kan. Of verwachten jullie dat je dan nog aan het huren moet.
Want dan heeft het geen zin om een dergelijke setup te overwegen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

KarinMTB schreef: za 7 maart 2020, 22:10 Nu lijkt deze setup mij een gulden middenweg. 120mm is natuurlijk wat heftig voor nederland,
:o
Waar is de AED?

Maar wat rij en huur je nu in het buitenland?
KarinMTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:14

Nu nog niks wat ik niet met mijn hardtail af kon. Ik vind de huur nogal aantikken namelijk boven op alles.
Ik heb de flowtrails in Winterberg gereden op een geleende trek fuel.

Is die 120mm echt zo`n drama dan in NL dat je een AED nodig bent?
Ik dacht dat het wel mee zou vallen omdat de fiets in essentie nog voor de CX bedoelt is.
Het is echt niet nodig in NL uiteraard. Maar het zal toch ook niet zo`n enorm nadeel zijn ofzo?
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

120mm is tegenwoordig standaard XC volgens mij en dat was ook een grapje :winkie:
Heel kort door de bocht: 140mm = all mountain, 160mm = enduro, 180mm = freeride en 200mm is downhill.
naar mate dat je hoger in veerweg gaat, wordt de bike steviger en dus ook zwaarder (ook de geometrie verandert mee, maar die laat ik voor het gemak even buiten beschouwing).

Zou je een all-round fiets willen dan denk ik dat je richting de 140mm moet gaan denken. In NL nog bruikbaar, maar ook bruikbaar bij wat ruwer terrein.
Alles daarboven wordt zwaarder en specifieker, alles daaronder wordt lichter en specifieker.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Wij rijden geen wedstrijdjes, wel toertochtjes als where the streets have no name, etc, in het buitenland mooie tochten en trails en zo nu en dan ook een bikepark.
De Missus had voorheen een Trek Fuel (130mm) en ik een Canyon Nerve (110) en zijn de laatste paar jaar allebei heel erg blij met een Canyon Spectral (140/150) en een trek Remedy (150-160) en om het helemaal schokkend te maken, ook nog 27.5 :o
Daar rijden we in NL snellere banden onder en in het buitenland stevigere. Strava hebben we niet dus geen komeritius, maar ik heb nou nooit het idee gehad van joh dit rondje is niet te rijden met mijn fiets. Ik heb ook niet het idee dat mensen in onze fiets groepjes met epics en dergelijke nu wezenlijk harder gaan of meer lol hebben op de hollandse paadjes. Ik weet 100% zeker dat als we met zn allen in de Eiffel fietsen elk jaar weer zeggen dat ze volgend jaar een fiets voor het stevigere werk willen.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
KarinMTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:14

maar in essentie zeggen jullie dat ik met bovenstaande fiets dus niks zou opschieten, qua het sneller moeten huren van een "echte" fiets.
Dat hij nog net zo tekort schiet als mijn hardtailtje.

Je zegt namelijk dat 140 bruikbaar is in Nederland. Maar Nederland blijft nog wel de hoofdmoot.
Dus ik wil nog wel echt vlot rondkomen. Ik wil met de wedstrijden niet laatste worden zeg maar ;) .
Wat tot zover nog wel lukt.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Hoe groot, hoe zwaar ben je?
En waar/wat wil je in het buitenland kunnen rijden?
In Nl wil je ook je wedstrijdjes voor de lol blijven kunnen rijden?

Als je niet heel groot/zwaar bent, en in het buitenland blijft het bij XC-en en lichtere trails rijden, dan zal dat prima gaan met een 120mm OIZ TR. Wedstrijdjes hier ook prima.
Ik doe soortgelijke dingen met een Lux met 110mm 34 Fox vork met dropper, soortgelijke fiets.

Ben je groot, zwaarder, wil je zware trails gaan rijden met meer de focus op bergaf, dan zal een trail- AM fully geschikter zijn voor dat werk ‘daar’... maar dan zit je een beetje met de wedstrijdjes ‘hier’. Daar is zo’n bike dan weer wat minder op gericht.

Dan is het ook een optie voor 2 bikes te gaan. 1 voor hier, 1 voor daar (koop danwel huur, da’s vers 2...).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

KarinMTB schreef: za 7 maart 2020, 22:35 Nu nog niks wat ik niet met mijn hardtail af kon. Ik vind de huur nogal aantikken namelijk boven op alles.
Ik heb de flowtrails in Winterberg gereden op een geleende trek fuel.

Is die 120mm echt zo`n drama dan in NL dat je een AED nodig bent?
Ik dacht dat het wel mee zou vallen omdat de fiets in essentie nog voor de CX bedoelt is.
Het is echt niet nodig in NL uiteraard. Maar het zal toch ook niet zo`n enorm nadeel zijn ofzo?
Die AED was idd een grapje, ik rij hier in NL rond met 130mm achter en 140mm voor.
Een beetje hetzelfde idee, al rij ik wss wel wat ruiger spul. Ik heb eerlijk gezegd nooit de indruk gehad dat de fiets op de nederlandse rondjes overkill is.

Er rijden in NL bakken met mensen rond op trailfietsen zoals Neuron`s, Jeffsy`s, etc. 120mm is tegenwoordig idd XC-standaard (CX is veldrijden :wink: ) en vering is vandaag de dag zo efficient dat het niet of nauwelijks energie kost. Ik heb ook een 115mm fully en ben van mening dat de 130mm het hier in NL net zo goed doet en nog beter in het buitenland.

Edit:
KarinMTB schreef: za 7 maart 2020, 22:44 Ik wil met de wedstrijden niet laatste worden zeg maar ;) .
Wat tot zover nog wel lukt.
Bovenstaand was bedoelt voor een recreant. Als je wedstrijden rijdt wordt het wellicht een ander verhaal (gewicht, houding, etc)
Laatst gewijzigd door TenZNL op za 7 maart 2020, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
KarinMTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:14

waar is overal het liefst . In de bergen.

Ik ben 65kg (op z`n zwaarst na de feetsdagen) en 1,70. Dus ik zit in de lichte categorie (mag ik hopen).

En ja ik wil de wedstrijdjes in Nederland nog wel een beetje competitief rijden.

Country Flow trail in Willingen vond ik heel vet. Meer van dat . Wellicht iets ruwer. Kleine dropjes.
En wie weet wat voor drempels ik in de toekomst nog overwin.
KarinMTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:14

XC en CX is bij mij ongeveer hetzelfde probleem als links en rechts :winkie:
Bij voorbaat excuses :tong :oops:
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik denk dat je met die Orbea een heel eind bent, alleen het houdt ook weer niet over.
Voor nl zeker nog zeer geschikt, maar het houdt in het buitenland ook weer niet over.

Zit je 1 week en 2 weekeinden op ruigere trails ? Dan de Oiz tr.
Is het beduidend meer zou ik richting 140mm gaan.

Ibis Ripley misschien ?

Edit : als je nog wat wilt in wedstrijden 120mm dus.
Laatst gewijzigd door tiewrap op za 7 maart 2020, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Rogier13
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: do 9 mei 2019, 19:45

Van een 120 mm vork en dropper ga je echt niet langzamer rijden. :wink:
Canyon Lux Trail - Swett Smockelaer - Kona Honzo ST
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

X is een kruis oftewel cross in het engels.
XC= Cross county, CX cyclocross :wink:
KarinMTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:14

tiewrap schreef: za 7 maart 2020, 22:56 Ik denk dat je met die Orbea een heel eind bent, alleen het houdt ook weer niet over.
Voor nl zeker nog zeer geschikt, maar het houdt in het buitenland ook weer niet over.

Zit je 1 week en 2 weekeinden op ruigere trails ? Dan de Oiz tr.
Is het beduidend meer zou ik richting 140mm gaan.

Ibis Ripley misschien ?

Edit : als je nog wat wilt in wedstrijden 120mm dus.
Bij nader inzien kan ik wel wat specifieker zijn .
Ik zou bijvoorbeeld de sudety challenge in Tsjecië of de beskidy in CZ/PL/SL willen gaan rijden.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik zit ongeveer in die categorie, 1,68m, 67-69kg...
Als je in Nl competitief wil zijn, en de bergen af en toe bezoekt, het prima vindt daar overal met iets meer gemak en controle beneden te komen dan nu met je HT: 120mm OIZ prima. Dan gaat dan evt wel wat rustiger aan, en met wat meer stuurkunst, dan met een trailfully, die bergaf veel potenter, makkelijker rijdt. Hangt natuurlijk ook af van je skills en lef.
Omdat je klein bent zul op een marathonfully met meer veerweg niet heel diep zitten, bovendien zit er een dropper op. Met je lichte gewicht kun je ook met net wat minder veerweg rijden. En een marathonfully blijft lekker licht. Voor het wat snellere werk in Nl erg lekker, maar ook voor de lange klimmen in de bergen een dikke pre, een relatief lichte fiets.

Heb trouwens met @Tiewrap in best uitdagend terrein gereden (Garda)... hij op een pracht Trail/AM fully, ik op zo’n iets potentere race/marathonfully. Ging prima samen op de trails daar :wink: ... maar vanwege het gewenste wedstrijdkarakter en het overwegend hier rijden... die 120mm OIZ dus in jouw geval.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie