Ervaringen BMC Fourstroke vs Agonist

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

Zijn er mensen op het forum die ervaring hebben of wel eens met een BMC Fourstroke of Agonist gereden hebben.
Ik kan er niet veel over vinden op het forum.

De geometrien in maat L;
Fourstroke vs (Agonist) reach 465mm (455mm), stack 600mm (615mm), bovenbuislengte 630mm (634mm), wielbasis 1180mm (1169mm), balhoofdhoek 67,5 (69,5), zitbuishoek 75,6 (73,75), veerweg 100mm (110mm).

De Fourstroke is de xc racer en de Agonist wat meer trial gericht. Waarbij de geo van de Fourstroke behoorlijk afwijkt van andere xc fietsen.
Ik ben erg benieuwd hoe dit in de praktijk uitpakt aangezien ik op zoek ben naar een XC fully die wat sportiever en speelser is dan mijn Specialized Camber. Ik zoek een fiets specifiek voor de Nederlandse MTB routes, vooral Sallandse heuvelrug, Hardenberg, Sleen etc.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Agonist is niet speelser dan een camber. Is een xc+/marathonbike. Die hebben doorgaans wat meer veerweg, maar zithouding neigt nog steeds XC.
Zoek je speelser, dan moet je naar een Speedfox binnen het BMC gamma, of iets vergelijkbaars van andere merken (Fuel EX/Stereo/etc)
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik denk dat de Fourstroke van deze 2 op basis van de geometrie en de vering zowel de meest sportieve als de meest speelse is. Die reach en bahoofdhoek plaatsen je mooi tussen de wielen en als je dan een beetje met je lichaam gaat werken, dan heb je een lekker wendbaar fietsje dat normaal gesproken heel veel vertrouwen geeft.

Maar dat is op basis van ervaring met andere fietsen. Op deze 2 heb ik niet gereden. Oude Fourstroke was wel een lekkere fiets, maar juist behoorlijk nerveus... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

Ja dat meer tussen de wielen zitten lijkt me wel wat. De Fourstroke heeft een korte achterbrug 429mm, dus dat zal wel makkelijk de hoek omgaan. De balhoofdhoek van 67,5 graden vind ik wel slack voor een cc racer en dan ook nog een vorkoffset van 44mm. Zal in ieder geval niet nerveus zijn.
Plaats reactie