Advies aanschaf mountainbike :)

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Snelle Buffer schreef: zo 8 maart 2020, 20:01 Lars je hebt gelijk :-q

Mooi dat je " gelijk" wilt halen en dat weer met mooie anekdote's doet , zodat je iemand anders, die dat niet doet gelijk in een ander daglicht zet .
Val mij nou niet aan, maar leg gewoon uit waarom een meting wel werkt. Je bent weinig geloofwaardig als je zegt dat ik geen gelijk hebt maar niet uitlegt waarom.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
RsAp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 19:24
Mijn mountainbike: Specialized Chisel-Ghost Lector lc7-Sensa Pordoi-Giant ATX 850

Ik ben na jaren van carbon weer over gestapt op een aluminium frame. Ik kwam van een Ghost Lector en rijd nu op een Specialized Chisel.
En dat is een wereld van verschil qua comfort. Het aluminium frame is veel comfortabeler, gisteren de marathon van Apeldoorn (105km) nog gefietst en geen centje pijn. De Lector was lichter en sneller, maar zo hard als een plank. Kortom: testfietsen op zoveel mogelijk verschillende fietsen die binnen je budget vallen.
Put something exciting between your legs!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Snelle Buffer schreef: zo 8 maart 2020, 20:01 Bepaal het budget ga bij verschillende winkels advies inwinnen , filter daaruit wat jij belangrijk vindt en maak je keuze , upgraden naar bv een andere vork of wielen kan later ook nog , en doe je aanpassingen aan je fiets als je gaat fietsen , bv een langere of kortere stuurpen , zadel naar voor of achter of verander , indien , mogelijk je stuur . Zoals ik eerder aangaf .
Even terug naar het begin.
Snelle Buffer schreef: zo 8 maart 2020, 13:58 Enige wat je kan doen als je zeker wilt weten of het de juiste geometrie is , is een bike fitting , daarbij krijg je als het ware "maatwerk" .

Voor de rest zal elke goede dealer , je lichaam opmeten en daaraan een frame maat koppelen, wat je zelf nog kan doen is ,na aanschaf frame, bv langere of korte stuurpen, ander stuur met meer en minder rise , en je zadel horizontaal verschuiven , zodat je uiteindelijk de juiste zit hebt op je fiets , bij bike fitting zit dat allemaal in1 , dus je krijgt een maatadvies , dus bv framemaat , stuurpen lengte ect .
Waar ik dus over val is de kreet 'bike fitting', 'maatwerk' en 'wat je zelf nog kunt doen' in een zin.

In principe heb je niet ongelijk. Hé, let je op, ik geef je geen ongelijk!

Maar bikefitting is dus absoluut geen maatwerk. Je moet - MOET - daarna dus aan de gang met fine tuning. Dat 'bikefitting' kan een dealer dus ook doen door je even op 1, eventueel 2 fietsen te zetten. Dan weet je meteen welke framemaat goed is. Een officiële meting gaat dan nooit goed aangeven wat de juiste lengte stuurpen etc. is. Dus een meting is overbodig.

Waarom ik daar zo een probleem van maak? Die meting is om je geld uit de zak te kloppen. Je krijgt die meting 'gratis'. Je krijgt je geld terug als je de fiets koopt. Met andere woorden, je betaalt de meting extra in plaats van een beetje korting te krijgen. Zo worden die metingen ook bij de dealer aan de man gebracht: dat ze minder korting hoeven te geven. Gedeeltelijk een goed argument, want een hele hoop consumenten willen daadwerkelijk voor de gek gehouden worden!! Maar gaan we er van uit dat je gewoon een scherpe prijs wilt krijgen, dan betaal je in feite gewoon extra voor niets wat de dealer in 20 seconden ook zonder meting kan bepalen.

Als een klant aangeeft iets gemoedelijker te willen zitten, dan kun je dit in sommige meetsystemen ingeven. Wat zo een systeem dan doet is gewoon 10-20 mm van de stuurpen af trekken. Tja, dat kan een dealer natuurlijk nooit zelf verzinnen... .

Het komt er dus op neer dat je na enigszins de juiste maat bepaald te hebben je op zoek gaat naar de ideale afstemming. Inderdaad precies wat je aangeeft (je hebt gelijk!!). Maar dat kan dus geheel zonder enig meetsysteem.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Bij een bikefitting wordt een fiets afgesteld/advies geven naar jouw lichaam, toch?
Dat zegt toch helemaal nix over de geometrieen en het (ontbreken van) comfort van verschillende fietsen?
Es3001
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 8 maart 2020, 12:53

Lars TB schreef: zo 8 maart 2020, 19:39
Es3001 schreef: zo 8 maart 2020, 18:51 Dank voor alle antwoorden.
Jeetje vind het gewoon heel lastig..
Vind het dua lekker om op een hardtail te fietsen maar wil gewoon niet alle kanten op stuiteren.
Weet niet zo goed waar ik goed aan doen. Zit ook veel in zadelpen hoorde ik ook als advies en in carbon frame. Verder dacht ik dus een betere voorvork te nemen..
Ik ben zelf 180 en heb vrij lange benen. Vind het lekker om een beetje rechtop te zitten.
Hebben jullie voor mij adviezen welke bike ik zou moeten testen/kopen..
Je hebt al een Cube getest en die vond je wel lekker. Uiteindelijk is jouw mening belangrijk. Maar op basis van wat je aangeeft valt ook wel te verklaren dat die Cube best goed zat. Wat Pollekes ook al zei: die Scott is langer. Of omgedraaid: de Cube is vrij kort. En kort betekent dat je meestal ook iets rechter zit. Wat jou dus bevalt. Nu is een zithouding op vrijwel iedere fiets flink aan te passen, maar het kan zijn dat je de rijeigenschappen daarmee wel wat verandert. Dit hoeft niet eens negatief te zijn, het zou zomaar kunnen dat je er beter door gaat sturen bijvoorbeeld. Het is in dat opzicht lastig te zeggen wat dus ideaal is. Maar in de basis zou een korter gebouwde fiets beter zijn.

Inderdaad kan een zadelpen iets bewegen. Maar dan moet je een hoogwaardige carbon of titanium zadelpen nemen om daadwerkelijk een effect te voelen. En carbon kan inderdaad iets comfortabeler zijn dan andere materialen, maar dan moet je wel de duurste frames nemen. In mijn ervaring is het C62 frame van Cube harder en onaangenamer dan hun betere aluminium frames. Verwacht dus sowieso niet zo heel veel comfort van een hardtail, de verschillen zijn klein, wel voelbaar, maar of het echt iets brengt is de grote vraag.

Goede vering brengt natuurlijk wel wat. Maar de grote verschillen merk je pas als je echt aan het knallen bent. Ook de goedkopere vorken zijn namelijk vrij comfortabel. Hooguit hebben ze bij grotere klappen minder controle. Maar je moet inderdaad wel op het niveau van een Rockshox Reba of FOX Rhythem zitten om zowel comfort als controle te hebben.


Viel de Cube AMS die je had tegen dat je nu naar een hardtail wilt overstappen? De vering van Cube is op toeren afgesteld, lekker soepel, gebruikt makkelijk veel veerweg. Geeft daardoor wel het gevoel minder direct te zijn, maar bij een minder actieve rijstijl is het een voordeel dat de schokken goed opgevangen worden terwijl je in het zadel blijft zitten.
Wil je een directer gevoel, dan zou je voor een wedstrijdgerichte dubbelgeveerde fiets kunnen kiezen. Stukken comfortabeler dan een hardtail, maar de vering werkt niet heel soepel en voelt daardoor directer aan. Het nadeel van die fietsen is weer dat ze wat langer en lager gebouwd zijn, waardoor je flink moet gaan sleutelen om rechter te zitten. Maar het is te realiseren.


Eigenlijk kun je niet echt fout gaan, aan alles valt te wennen en veel is aan te passen. Maar als je meer probeert, dan krijg je meer keuzes en een beter idee van wat jou bevalt. Hier kunnen we uiteindelijk toch ook niet zeggen wat precies de ideale fiets voor jou is.
Dank voor je reactie Lars.
Waar zou ik kunnen proberen dan? Ik kan alleen cubes testen omdat zei trailcentrum hebben in Leersum of zijn er ook nog andere plaatsen waar je andere bikes zou kunnen testen??

Betr de cube ams daar zat ik beetje erg naar voor gedoken op naar mijn gevoel. Ging wel prima maar rechterop zitten voelt achteraf meer comfortabel. Zo heb ik laatst een getest met veerweg van 140 en dat was heel fijn.

Wat is naar u gevoel de meest comfortabele hardtail. Ik wil graag hardtail omdat ik het gevoel heb dat ik meer snelheid behoud tov fully.
Grtz
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Es3001 schreef: zo 8 maart 2020, 22:15 Wat is naar u gevoel de meest comfortabele hardtail. Ik wil graag hardtail omdat ik het gevoel heb dat ik meer snelheid behoud tov fully.
Grtz
Hmmm, nu is een fiets met voor- en achtervering per definitie het snelst in het terrein omdat die het beste zijn snelheid behoud :wink:
Alleen is het trapgevoel anders en lijkt het minder direct. En omdat je op een hardtail meer stuitert heb je meer snelheidssensatie, terwijl je best wel eens langzamer onderweg kunt zijn... .

Als ik een hardtail zou kiezen, dan neig ik naar titanium of staal, dat geeft een gevoel dat de kleine trillingen echt geabsorbeerd worden. Dat gevoel krijg je op erg dure carbon fietsen ook. Maar het blijft marginaal... .
Es3001 schreef: zo 8 maart 2020, 22:15 Zo heb ik laatst een getest met veerweg van 140 en dat was heel fijn.
Vanwege de zithouding of het comfort?

Klopt dat de zithouding op dat soort fietsen (trail/all mountain - bikes) stukken meer rechtop is om meer controle te hebben. Maar die zithouding gaat dus wel een beetje ten koste van de pure snelheid. Maar de zithouding komt wel door een groot deel door de kortere stuurpen en het hogere stuur, dus dat is over te nemen op sportievere fietsen. Alleen hoort die stuur/stuurpen combinatie wel een beetje bij de bouw van de fiets, vooral bij een zeer vlakke balhoofdhoek. Dus om de stuureigenschappen te behouden zou je niet al te veel moeten afwijken. Maar andere stuureigenschappen zijn niet per definitie fout.

Veel moderne 140 mm trailbikes trappen ook nog eens heel behoorlijk. Niet super strak, maar zonder deinen in ieder geval. Als je dan niet voor toptijden gaat of perse een groepje bij moet houden, is daar best mee te leven. Of het nodig is, is een tweede, want het effect is ook op sportievere fietsen met 120 of zelfs 100 mm te bereiken (comfort dus) en die fietsen zijn vaak sowieso lichter, wat ook een rol in de snelheid speelt. Maar een Cube met 140 mm rijdt nauwelijks anders dan eentje met 120 mm. Bij andere merken is het verschil soms wel groter omdat meer veerweg vaak afgesteld is op nog meer controle en comfort.
Es3001 schreef: zo 8 maart 2020, 22:15 Betr de cube ams daar zat ik beetje erg naar voor gedoken op naar mijn gevoel. Ging wel prima maar rechterop zitten voelt achteraf meer comfortabel.
Die AMS was erg 'compact' gebouwd en daar zat je inderdaad vrij sportief op. Die zithouding is dus wel een punt om op te letten. Op de gemiddelde hardtail in jouw maat zal je snel diep zitten. In de uitvoering zoals die geleverd wordt. Je zou met een dealer af kunnen spreken dat je een paar keer van stuur en stuurpen mag wisselen tot je een goede houding gevonden hebt. Maar sowieso kun je een fiets dus meteen iets aan laten passen. Maar wedstrijdgerichte fietsen, zoals het gros van de hardtail en de meeste 100 mm fullies zitten dus wel erg voorover.
Es3001 schreef: zo 8 maart 2020, 22:15 Waar zou ik kunnen proberen dan? Ik kan alleen cubes testen omdat zei trailcentrum hebben in Leersum of zijn er ook nog andere plaatsen waar je andere bikes zou kunnen testen??
De komende tijd zijn er weer veel testevenementen via dealers. Op websites van diverse merken staan die evenementen vaak aangekondigd. Trek, Specialized, Cube, Cannondale zijn er erg actief mee. Orbea heeft ook veel testfietsen en wil ze vaak ook voor een weekend aan dealers uitlenen. Gewoon even informeren bij een dealer dus. Maar nog een paar verschillende Cubes testen kan ook geen kwaad.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Lars, nu ga het echt bergafwaarts....

Ze zeggen U tegen je Afbeelding
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

TenZNL schreef: zo 8 maart 2020, 22:48 Lars, nu ga het echt bergafwaarts....

Ze zeggen U tegen je Afbeelding
Ik las het :-{


Ga straks onder de dekens liggen huilen :cry:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Es3001
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 8 maart 2020, 12:53

Wow dankjewel voor al die antwoorden. Superfijn!
Zwl geen u meer zeggen ;)
Ik ga morgen bij een aantal dealers informeren.
Ik woon in Hilversum kunnen jullie toevallig nog goede betrouwbare dealers aanbevelen??
Fijne avond nog groetjes
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Lars TB schreef: zo 8 maart 2020, 21:22

Waarom ik daar zo een probleem van maak?
Meneer Lars , je hebt helemaal gelijk :-q , ik zal het niet meer schrijven ; "maatwerk", en " bikefitting" , en de volgende keer vermelden dat bikefitting geld klopperij is * :-q

:bier:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

:D :D :D
TenZNL schreef: zo 8 maart 2020, 22:48 Lars, nu ga het echt bergafwaarts....

Ze zeggen U tegen je Afbeelding
Juh!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Es3001 schreef: zo 8 maart 2020, 23:10 Ik woon in Hilversum kunnen jullie toevallig nog goede betrouwbare dealers aanbevelen??
https://www.facebook.com/Allizibikes/

In Bussum.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Es3001 schreef: zo 8 maart 2020, 23:10 Wow dankjewel voor al die antwoorden. Superfijn!
Zwl geen u meer zeggen ;)
Ik ga morgen bij een aantal dealers informeren.
Ik woon in Hilversum kunnen jullie toevallig nog goede betrouwbare dealers aanbevelen??
Fijne avond nog groetjes
Allizzi Bussum
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Gebruikersavatar
Konabud
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: ma 23 september 2019, 00:45
Mijn mountainbike: Kona Honzo '20

https://bikefreak-magazine.eu/mtb-e-mtb ... -mei-2020/

Dit zou ook een mooie mogelijkheid zijn voor TS om wat verschillende fietsen aan de tand te voelen.

Voor wat meer “comfort” zou de Trek procaliber met die isospeed zadelbuis ook een optie kunnen zijn.
Plaats reactie