XC of iets wat tussen XC en Trail in zit?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Svebby
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: ma 9 maart 2020, 18:20
Mijn mountainbike: Cube LTD Race '16 - Canyon Neuron CF 9.0 '20

Na een tijdje gelezen te hebben op dit forum toch maar een account aangemaakt omdat ik er voor alsnog niet helemaal uitkom. Laat ik beginnen mij even kort voor te stellen:

Ik ben Sven, 42 en woonachtig in de kop van Noord Holland. Ik rij mijn MTB-rondjes (rij ook met de racefiets in de regio (zomer) en sinds kort op de trainer (winter)) vooral op het parcours in Schoorl. Daarnaast ook het PWN gebied, GMA en Dijkgatbos. Verder gaat mijn MTB mee op vakantie als er enigszins een parcours in de buurt ligt. Ik ben van plan mijn ritten uit te breiden en wil richting UHR etc. om vaker nieuw terrein te ontdekken. Schoorl is gaaf maar er is natuurlijk meer!

Ik rij een Cube LTD Race (HT) uit 2016 en ben in de markt voor een fully. Dit vanwege het comfort en mijn rug. Ik wil langere ritten maken maar mijn HT begint mij op te breken.
Nu lees ik mij al een maand of twee helemaal scheel aan reviews, kijk filmpjes, vergelijk geometrie en...begin weer opnieuw. Soms valt er een fiets af en wordt het lijstje een beetje kleiner. Inmiddels neig ik richting de Canyon Lux CF SL 7.0 of nieuwe Neuron 9.0. En juist deze versies vanwege de Shimano afmontage.
Goed om te weten: ik ben 1,85m en weeg momenteel structureel tussen de 95 en 100kg. Streefgewicht 92kg. Dat is wellicht pittig maar het is betrekkelijk goed verdeeld, heb best een gespierde/sportieve bouw. Toch moet ik dat gewicht wel vooruit bewegen en het liefst ook een beetje snel. Ik fiets in de eerste plaats voor het plezier en geniet echt enorm van de bossen. Maar eerlijk: ik heb Strava live-segments uitgezet op mijn Garmin omdat ik mij er door laat opjutten om toch weer harder te gaan, nog meer van mezelf te vragen...ook wanneer dat misschien niet verstandig is. :o
Ik verbeter mijzelf graag maar wil vooral plezier hebben. Die combi lijkt mij een XC-bike keuze op te leveren maar de Neuron (na het lezen van de gepassioneerde comments op diverse plaatsen van @Lars) speelt toch ook nog in mijn hoofd. Juist omdat hij tussen een echte XC en een trailbike in zou zitten.
Dit maakt dat ik slecht tot een keuze kan komen.
Ik hoor graag wat visie's van ervaringsdeskundigen :D
Repetition is the mother of all skill
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Als je de dempers van een trailbike wat straffer zet kun je die heel dicht bij een XC set-up krijgen. Andersom is lastiger. M.a.w. De Trailbike is veelzijdiger en als het echt mooi wordt op een paar stukjes van de UHR of op vakantie in het buitenland heb je de bonus.

En je geeft zelf al iets aan. de doelgroep van de XC bike zijn de mannen die leven bij live segments.

Mijn eerste trailbike trouwens gekocht na een hele serie proefritten, dat maakte de keuze Helder. misschien kun je met iemand op het forum iets regelen? Ik heb met veel plezier forumleden laten proefrijden op mijn Bikes.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Svebby schreef: wo 11 maart 2020, 00:38
Lars TB schreef: di 10 maart 2020, 23:29 Je zou de vraag naar 'Bikeadvies' kunnen verplaatsen: viewforum.php?f=3


Enige wat ik te melden heb is dat de Neuron niet tussen XC en trail in valt, maar gewoon een trail bike is. Scott Spark, Trek Top Fuel, Orbea Oiz, dat zijn marathonbikes die tussen die twee categorieën invallen.

Wat niet weg neemt dat je met een Neuron geen toptijden neer kan zetten.

En waar jouw gewicht echt wel aan de bovengrens zit van een xc- of marathon fully en dat die fietsen om die reden voor jou al minder gaan werken... . Slappe hap. Minder vertrouwen.
Ik zal mijn bericht verplaatsen, had ik zelf ook kunnen bedenken ;-)

Nog een korte reactie: wat ik terug heb gelezen is dat de Neuron juist tussen de Lux en (dacht ik) de Spectral instaat. Comfort maar ook flink sportief. Uiteraard geen racemonster maar ook niet al te lomp/lui. Of heb ik dat niet goed gelezen?
De Spectral zit al aan de ruige kant van trailbikes, noemen ze ook wel allmountain en de Spectral zit toch ook al wel in het enduro segment.

De Neuron is een echte trailbike, met een minder racy geometrie, standaard niet de meest sportieve zithouding. En met vrij soepele vering.

Maar wat Heckler ook al zegt: met wat aanpassingen aan de zithouding en de afstelling van de vering is het een vrij sportieve fiets. Die marthonbikes waar ik het over heb, die hebben al dezelfde demperafstelling (stugger!) als de 100 mm xc-bikes en een zithouding die vrijwel gelijk is. Daar kun je de zithouding dan wel gemoedelijker krijgen, heel veel soepeler zal de vering niet kunnen worden tenzij je de demper uit elkaar laat trekken en binnenin de afstelling laat veranderen.

Maar voor jouw gewicht is maar weinig van dat lichte spul dus echt geschikt, dus om die reden zou ik die categorie gewoon negeren. Lekker op een Neuron (-achtige) gaan fietsen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

+1.
Met dat gewicht zeg ik ook, als Lux-liefhebber (en die Lux 7.0 is wel de mooiste naar mijn smaak, 1x12 XT en mooie 34 Fox 110mm vork oa): de Neuron.
Cube Stereo 120 is ook een relatief lichte goed afgemonteerde sportievere optie overigens.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2068
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Herkenbaar verhaal (inclusief het uitzetten van de live-segmenten :-) ); anderhalf jaar geleden stond ik voor dezelfde keuze. De Neuron stond bij mij op de shortlist, maar uiteindelijk is het een Santa Cruz Tallboy (v3) geworden. Ik heb er nog geen dag spijt van gehad en mis het "racy XC gevoel" van mijn vorige bike (Canyon Grand Canyon, uit de tijd dat de GC nog het topmodel hardtail van Canyon was) eigenlijk nauwelijks.
De voordelen die ik ervaar van een meer trail georienteerde bike:
- Je kunt er nog steeds hard op doorrammen als je dat wilt
- de extra veerweg maakt dat je jezelf in Nederland iets meer kunt permitteren (ik heb wel eens de neiging nogal lomp te landen)
- de "slackere" geometrie maakt dat je naar beneden toe ineens heel andere (leukere) lijntjes gaat kiezen
- de dikkere vorkpoten (34 ipv 32 mm) maken de voorkant merkbaar stijver
- mijn rug vindt het ietsje rechterop zitten (in combinatie met de achterdemper) heel prettig (diep zitten is alleen zinvol als je vaak met 25+ km/u over marathonpaden rijdt)
- zolang je geen 2m drops of 15m jumps wil gaan maken kun je er ook prima mee omlaag in het hooggebergte (en als ik strava mag geloven, niet eens zo heel langzaam :winkie: )

Als je rij-terrein voornamelijk Nederland is, en je van doorrijden houdt, dan zou ik je wel adviseren om een beetje aan de XC kant van trail te blijven (dus niet voor een fiets te gaan met gigantische veerweg en mega luie balhoofdhoeken).
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Svebby
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: ma 9 maart 2020, 18:20
Mijn mountainbike: Cube LTD Race '16 - Canyon Neuron CF 9.0 '20

Heckler40 schreef: wo 11 maart 2020, 10:09 Als je de dempers van een trailbike wat straffer zet kun je die heel dicht bij een XC set-up krijgen. Andersom is lastiger. M.a.w. De Trailbike is veelzijdiger en als het echt mooi wordt op een paar stukjes van de UHR of op vakantie in het buitenland heb je de bonus.

En je geeft zelf al iets aan. de doelgroep van de XC bike zijn de mannen die leven bij live segments.

Mijn eerste trailbike trouwens gekocht na een hele serie proefritten, dat maakte de keuze Helder. misschien kun je met iemand op het forum iets regelen? Ik heb met veel plezier forumleden laten proefrijden op mijn Bikes.

Enjoy!!
Dat die XC in mijn hoofd blijft zitten is meer wens dan realiteit. De snelheid komt voort uit mijn competitief karakter. :D Toch weet ik ook dat mijn gewicht daarin een 'dingetje' is. Dus de gedachte dat ik met de settings e.e.a. kan aanpassen waardoor ik zo dicht mogelijk in de buurt van best of both worlds kan komen is een goede suggestie :-q
Repetition is the mother of all skill
Svebby
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: ma 9 maart 2020, 18:20
Mijn mountainbike: Cube LTD Race '16 - Canyon Neuron CF 9.0 '20

Lars TB schreef: wo 11 maart 2020, 10:32
Svebby schreef: wo 11 maart 2020, 00:38

Ik zal mijn bericht verplaatsen, had ik zelf ook kunnen bedenken ;-)

Nog een korte reactie: wat ik terug heb gelezen is dat de Neuron juist tussen de Lux en (dacht ik) de Spectral instaat. Comfort maar ook flink sportief. Uiteraard geen racemonster maar ook niet al te lomp/lui. Of heb ik dat niet goed gelezen?
De Spectral zit al aan de ruige kant van trailbikes, noemen ze ook wel allmountain en de Spectral zit toch ook al wel in het enduro segment.

De Neuron is een echte trailbike, met een minder racy geometrie, standaard niet de meest sportieve zithouding. En met vrij soepele vering.

Maar wat Heckler ook al zegt: met wat aanpassingen aan de zithouding en de afstelling van de vering is het een vrij sportieve fiets. Die marthonbikes waar ik het over heb, die hebben al dezelfde demperafstelling (stugger!) als de 100 mm xc-bikes en een zithouding die vrijwel gelijk is. Daar kun je de zithouding dan wel gemoedelijker krijgen, heel veel soepeler zal de vering niet kunnen worden tenzij je de demper uit elkaar laat trekken en binnenin de afstelling laat veranderen.

Maar voor jouw gewicht is maar weinig van dat lichte spul dus echt geschikt, dus om die reden zou ik die categorie gewoon negeren. Lekker op een Neuron (-achtige) gaan fietsen.
En het negeren van die XC (en marathonbikes) categorie is dan met name gericht op comfort of meer het rendement van de fiets waarvoor ze bedoeld zijn?
Ik kan mij namelijk voorstellen dat vrijwel alles nu meer comfort geeft dan mijn huidige HT. De vraag is dan natuurlijk meer of dat na een aantal ritten nog steeds zo is... Ik zal, als ik het goed vertaal, met/door mijn gewicht eerder de einduitslag van de veerweg pakken waardoor zowel het beoogde effect als het comfort geminimaliseerd raakt...correct? En dan heb ik nog niet eens een goed beeld van de duurzaamheid :o
Repetition is the mother of all skill
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Svebby schreef: wo 11 maart 2020, 13:09 En het negeren van die XC (en marathonbikes) categorie is dan met name gericht op comfort of meer het rendement van de fiets waarvoor ze bedoeld zijn?
Ik kan mij namelijk voorstellen dat vrijwel alles nu meer comfort geeft dan mijn huidige HT. De vraag is dan natuurlijk meer of dat na een aantal ritten nog steeds zo is... Ik zal, als ik het goed vertaal, met/door mijn gewicht eerder de einduitslag van de veerweg pakken waardoor zowel het beoogde effect als het comfort geminimaliseerd raakt...correct? En dan heb ik nog niet eens een goed beeld van de duurzaamheid :o
Nee. Daar heb ik het niet over. Afgezien van dat het verschil in rendement minimaal (of zelfs positief voor trailbikes) is.


Ik geef al 2x aan dat xc-bikes voor jou te licht gebouwd zijn, te flexibel. Wat zeker voor een verlies aan rendement gaat zorgen. Niet omdat het frame zou bewegen onder invloeden van trappen, maar gewoon omdat je er niet nauwkeurig mee kunt sturen, je dus minder vertrouwen hebt, de remmen onder de maat zijn waardoor je minder vertrouwen zult hebben als je meer op de limiet gaat rijden.

XC-bikes zijn in principe bedacht voor 70 kg lichte mannetje. De limiet in bruikbaarheid ligt praktisch bij pakweg 90 kg, maar zelfs dat moet je kritisch bekijken. Ik kan met mijn 85 kg en lompe rijstijl niet overweg met een 32 mm vork of een 1.300 gram wielsetje.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Svebby
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: ma 9 maart 2020, 18:20
Mijn mountainbike: Cube LTD Race '16 - Canyon Neuron CF 9.0 '20

Lars TB schreef: wo 11 maart 2020, 13:19
Svebby schreef: wo 11 maart 2020, 13:09 En het negeren van die XC (en marathonbikes) categorie is dan met name gericht op comfort of meer het rendement van de fiets waarvoor ze bedoeld zijn?
Ik kan mij namelijk voorstellen dat vrijwel alles nu meer comfort geeft dan mijn huidige HT. De vraag is dan natuurlijk meer of dat na een aantal ritten nog steeds zo is... Ik zal, als ik het goed vertaal, met/door mijn gewicht eerder de einduitslag van de veerweg pakken waardoor zowel het beoogde effect als het comfort geminimaliseerd raakt...correct? En dan heb ik nog niet eens een goed beeld van de duurzaamheid :o
Nee. Daar heb ik het niet over. Afgezien van dat het verschil in rendement minimaal (of zelfs positief voor trailbikes) is.


Ik geef al 2x aan dat xc-bikes voor jou te licht gebouwd zijn, te flexibel. Wat zeker voor een verlies aan rendement gaat zorgen. Niet omdat het frame zou bewegen onder invloeden van trappen, maar gewoon omdat je er niet nauwkeurig mee kunt sturen, je dus minder vertrouwen hebt, de remmen onder de maat zijn waardoor je minder vertrouwen zult hebben als je meer op de limiet gaat rijden.

XC-bikes zijn in principe bedacht voor 70 kg lichte mannetje. De limiet in bruikbaarheid ligt praktisch bij pakweg 90 kg, maar zelfs dat moet je kritisch bekijken. Ik kan met mijn 85 kg en lompe rijstijl niet overweg met een 32 mm vork of een 1.300 gram wielsetje.
Ok, dan begreep ik je niet goed. Wat dat betreft ben ik nog druk lerende. Ik keek teveel naar vork, demper, veerweg en zithouding maar nam eenvoudigweg niet mee dat ook de frames natuurlijk op snelheid (dus lichter/dunner) gemaakt zijn en ik daar ook de nadelen van zou ervaren.

Weer ergens bewust van geworden, thanks!
Repetition is the mother of all skill
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Samenvatting van 38x10 gaat voor het grootste deel van de fietsers wel op!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Svebby
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: ma 9 maart 2020, 18:20
Mijn mountainbike: Cube LTD Race '16 - Canyon Neuron CF 9.0 '20

aurelius schreef: wo 11 maart 2020, 10:47 +1.
Met dat gewicht zeg ik ook, als Lux-liefhebber (en die Lux 7.0 is wel de mooiste naar mijn smaak, 1x12 XT en mooie 34 Fox 110mm vork oa): de Neuron.
Cube Stereo 120 is ook een relatief lichte goed afgemonteerde sportievere optie overigens.
Dat gewicht... :lol: ja, dat is mij inmiddels wel duidelijk.
Dank voor de tip over de Stereo 120. Heb ik, als Cube-rijder ook al naar gekeken maar nog niet getest. Zal ik ook eens doen.
Een van de bijkomende redenen waarom ik naar de Lux keek is o.a. dat er plaats is voor 2 bidons omdat ik ook graag mijn rondjes groter wil maken. Mijn voorkeur ligt niet bij een camelbak maar ik wil zoiets niet tot een dealbreaker maken. Toch is dat wel iets wat ik mee probeer te nemen...met weinig suc6 overigens :lol:
Repetition is the mother of all skill
Svebby
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: ma 9 maart 2020, 18:20
Mijn mountainbike: Cube LTD Race '16 - Canyon Neuron CF 9.0 '20

38x10 schreef: wo 11 maart 2020, 11:05
Als je rij-terrein voornamelijk Nederland is, en je van doorrijden houdt, dan zou ik je wel adviseren om een beetje aan de XC kant van trail te blijven (dus niet voor een fiets te gaan met gigantische veerweg en mega luie balhoofdhoeken).
Thanks voor de opsomming, begint nu toch wel erg tot de verbeelding te spreken :-D

Toch, in reactie op de quote: heb je, naast de Neuron en Cube Stereo 120 nog suggesties die in het beeld passen van trailbikes die aan de XC kant blijven? En die vraag geldt voor een ieder die hier goede ideeën en/of ervaringen aan toe kan voegen uiteraard.

Ik blijf steeds op dezelfde varianten uitkomen of sluip steeds ongemerkt buiten budget (absoluut niet meer dan 3500,- liefst minder) waardoor ik toch vaak bij de Neuron uitkom. Nu vindt ik dat niet alleen een mooie fiets maar ook de afmontage ziet er top uit. SLX schakelaar kan, als hij tegen zou vallen, relatief eenvoudig ge-upgrade worden.
Repetition is the mother of all skill
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Ik heb van Lars TB recentelijk nog de volgende tips gekregen n.a.v. een soortgelijke vraag: Scott Spark (niet de RC versie), Trek Top Fuel en Orbea Oiz (de TR versie).
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3456
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Lars TB schreef: wo 11 maart 2020, 13:34 Samenvatting van 38x10 gaat voor het grootste deel van de fietsers wel op!
Alleen is helaas de Tallboy V3 vervangen voor de nog meer trail georienteerde (en lelijkere IMHO) V4.

Verder eens met het lijstje van rokl: die fietsen komen elke keer bovendrijven bij deze vraag. :-q
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Lars TB schreef: wo 11 maart 2020, 13:34 Samenvatting van 38x10 gaat voor het grootste deel van de fietsers wel op!
Behalve dan dat een Tallboy met 110mm eerder in de categorie marathon dan trail zit?

Een BWR-kennisje van mij en Giant-E met een beetje zelfde profiel als de TS, 187/95kg, sinds vorige herfst een HT om z`n conditie in de wintermaanden op peil te houden, heeft vorige week een nieuwe Neuron AL7 binnen gekregen. Na een maand van appen, vergelijken, grammen jagen etc, heeft ie nu 3 ritten gedaan, afgelopen zaterdag samen 2x Amerongen en 1x HG gedaan. Die jongen is helemaal lyrisch van de rijeigenschappen van dat ding en ik heb `m tot nu toe niet 1x horen klagen dat het ding traag aanvoelt (en dat wil wat zeggen)

Ook hier was het advies om wat stevigers te nemen ivm z`n gewicht. Op z`n HT had ie nl al een eens een wokkel in z`n achterwiel gereden en nu op die drop van HG reed ie ook een snakebite maar nu was z`n wiel nog wel recht.

En ook ik heb die weg bewandeld, ben van een HT naar een 115mm FS gegaan. De rit werd smoother, het snelheidsgevoel minder maar de tijden werden weldegelijk sneller (en ik rij voor de lol).

Nu rij ik met een 130/140mm trailbike (zie onderschrift) en met de juiste bandjes hier in NL gaat het even hard en nog sneller in de afdalingen. Moraal van dit verhaal? De huidige 120-130mm trailbikes zijn echt goeie allrounders, waarmee je zelfs op de vlakke NLse rondjes kan vlammen maar met meer dan genoeg reserves voor de zwaardere trails. In mijn geval is het toch meestal de piloot die de beperkende factor is. :)
Laatst gewijzigd door TenZNL op wo 11 maart 2020, 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie