XC of iets wat tussen XC en Trail in zit?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Svebby
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: ma 9 maart 2020, 18:20
Mijn mountainbike: Cube LTD Race '16 - Canyon Neuron CF 9.0 '20

Lars TB schreef: wo 18 maart 2020, 10:49
Svebby schreef: di 17 maart 2020, 23:56 Neuron wordt getest :-q Ik ben erg benieuwd hoe ik "mijn" parcours nu ga ervaren.
Mooi! Daar waren we het hier in ieder geval min of meer over eens :wink:


Veel plezier er mee en houd ons op de hoogte :-q
Dat zal ik doen :-q
Repetition is the mother of all skill
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

He, nou, ik dacht dat je net terug was, maar je moet nog :lol: !
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Svebby schreef: wo 18 maart 2020, 00:21
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 16 maart 2020, 18:40
Totdat de rijder zich aansluit bij een clubje xc-rijders die Strava hoog in het vaandel hebben.
En die zijn er veel, dus die kans is groot.
Want dan wordt hij afgeremd door zn fiets.

Het is ook altijd wat.
Nu heb ik niet de indruk dat ik mij snel bij een groepje aansluit omdat ik niet van de "vaste zaterdagochtend" ben. Dat neemt niet weg dat ik best eens aan zou kunnen sluiten of bij gelegenheid met een eigen groepje op pad kunnen gaan.

En als dat in onze regio gebeurt dat zal het grotendeels PWN gebied en zelfs een flink stuk verhard zijn. Laat ik nu daarom gekozen hebben mij Cube HT te houden :wink:

En dat staat nog los van mijn ervaring op de nieuwe Neuron. Voor hetzelfde geld gaat het prima...we shall see :bier:
Goed plan.
Twee verschillende mtb's in de schuur is zoveel beter dan 1 all round (compromis) fiets.
Niet iedereen heeft die mogelijkheid, maar als je plek hebt en centjes, dan altijd 2 of 3 verschillende fietsen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Nee, ik ben het een beetje zat dat mensen me wel betichten van onzin te posten, maar nalaten te vertellen hoe het wel zit.


Dus ik wacht (en waarschijnlijk een heleboel anderen ook) op een uitleg die je absoluut moet hebben gezien dat je wel weet wat fout is en dus ook moet weten wat goed is.
Nergens geef ik aan dat wat je zegt niet klopt, ik bedoel het ook niet negatief, maar ik zal aangeven zoals ik het zie.

In 2004 ben ik begonnen met mtb'en en mtb's in elkaar bouwen, onderstaande is op mijn eigen ervaringen gebaseerd.

- Tot circa 2010 was het enige waarin zo'n beetje het ene mtb frame afweek van het andere de zadelpenmaat (en natuurlijk de veerweg).
- Vanaf circa 2010 is mtb'en ontzettend populair geworden en dus commercieel interessant.
- Grootste groep mtb'ers in Europa is tussen de 36 en 45, oftewel mensen die over het algemeen wel wat te besteden hebben.
- Er kan dus opeens goed geld verdiend worden met mtb's.
- Nieuw/ander spul verkoopt beter, het wordt dus belangrijker om snel en vaak met nieuw spul te komen dan met een goed ontwerp.
- Dit houdt in dat de marketingafdeling leading wordt ipv de ontwerpafdeling.

Gevolg: Vanaf circa 2010 zie ik een enorme toename van onderdelen die opnieuw uitgevonden worden in een heleboel nieuwe maten en afmetingen.
Gevolg op dit forum: Discussies en adviezen over verschillen in onderdelen op mierenneuknivo zijn vertienvoudigd op het forum, deels ook natuurlijk door de globalisatie en digitalisatie op deze planeet.

Nu zie je 16 pagina's over de vraag of een 2mm bredere velg beter is. Is ook wel zo maar gaat nergens over, hooguit over tienden van procenten... :roll: Geen hond die dit merkt op zijn fiets.

Kom ik weer terug op wat ik al eerder aangaf, de dingen die je zegt zijn niet fout, je geeft aan dat iets beter is dan iets anders, dat is ook wel zo alleen gaat het vaak, niet altijd dus, om minieme verschillen die een gemiddelde biker die éénmaal in de week z'n rondje fiets nauwelijks merkt. Jij brengt het alsof het een enorme wereld van verschil is en je voor elk parcours een andere fiets nodig hebt. En dat is exact zoals de bikebranche het graag wil.....met een SID kan je ook gewoon downhillen je moet het alleen allemaal wat voorzichtiger en rustiger aan doen...

Laatste keer dat ik je topic misbruik Svebby... :bier:
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dat zeg ik: het maakt volgens jou dus niet uit wat je koopt, je moet hooguit wat rustiger aan doen met bepaald materiaal. Hmmm, in de basis kan ik het daar wel mee eens zijn.

Hooguit probeer ik dus materiaal aan te bevelen waarmee je niet rustig aan hoeft te doen: het juiste materiaal op de juiste plaats :bier:




Voor wie het interesseert nog een leuke anekdote over een Rockshox SID voorvork:
Whistler 2004, Marzocchi modeljaar 2005 introductie voor de pers. We stonden onder aan de lift 's ochtends Kona's uit te zoeken met de nieuwste vorken. Een Canadees komt in lycra op een xc-hardtail aanfietsen en kijkt even wat er allemaal gaande is. De lui van Marzocchi en de lokale Canadezen van Kona lachen hem een beetje uit dat hij met die fiets het bikepark in wil: levensgevaarlijk! Maar dat zou prima gaan volgens die xc-rijder, waarna hij omhoog fietste (waar de rest van de aanwezigen dus allemaal alleen maar de lift namen). Een goed uur en 2-3 runs later stond ik weer bij de Kona stand wat te ouwehoeren over de fietsen en de vorken en daar komt mister xc weer aanlopen. Met onder zijn arm een frame met achterwiel. En in zijn andere hand het voorwiel met de restanten van een gebroken SID er aan vast... . De lui van Marocchi ontkennen tot de dag van vandaag dat ze die man ingehuurd hebben om een voorbeeld te stellen (hij zag er ook te gehavend uit om niet op zijn bek te zijn gegaan...). :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

mtfuji schreef: wo 18 maart 2020, 21:32
Nee, ik ben het een beetje zat dat mensen me wel betichten van onzin te posten, maar nalaten te vertellen hoe het wel zit.


Dus ik wacht (en waarschijnlijk een heleboel anderen ook) op een uitleg die je absoluut moet hebben gezien dat je wel weet wat fout is en dus ook moet weten wat goed is.
Nergens geef ik aan dat wat je zegt niet klopt, ik bedoel het ook niet negatief, maar ik zal aangeven zoals ik het zie.

In 2004 ben ik begonnen met mtb'en en mtb's in elkaar bouwen, onderstaande is op mijn eigen ervaringen gebaseerd.

- Tot circa 2010 was het enige waarin zo'n beetje het ene mtb frame afweek van het andere de zadelpenmaat (en natuurlijk de veerweg).
- Vanaf circa 2010 is mtb'en ontzettend populair geworden en dus commercieel interessant.
- Grootste groep mtb'ers in Europa is tussen de 36 en 45, oftewel mensen die over het algemeen wel wat te besteden hebben.
- Er kan dus opeens goed geld verdiend worden met mtb's.
- Nieuw/ander spul verkoopt beter, het wordt dus belangrijker om snel en vaak met nieuw spul te komen dan met een goed ontwerp.
- Dit houdt in dat de marketingafdeling leading wordt ipv de ontwerpafdeling.

Gevolg: Vanaf circa 2010 zie ik een enorme toename van onderdelen die opnieuw uitgevonden worden in een heleboel nieuwe maten en afmetingen.
Gevolg op dit forum: Discussies en adviezen over verschillen in onderdelen op mierenneuknivo zijn vertienvoudigd op het forum, deels ook natuurlijk door de globalisatie en digitalisatie op deze planeet.

Nu zie je 16 pagina's over de vraag of een 2mm bredere velg beter is. Is ook wel zo maar gaat nergens over, hooguit over tienden van procenten... :roll: Geen hond die dit merkt op zijn fiets.

Kom ik weer terug op wat ik al eerder aangaf, de dingen die je zegt zijn niet fout, je geeft aan dat iets beter is dan iets anders, dat is ook wel zo alleen gaat het vaak, niet altijd dus, om minieme verschillen die een gemiddelde biker die éénmaal in de week z'n rondje fiets nauwelijks merkt. Jij brengt het alsof het een enorme wereld van verschil is en je voor elk parcours een andere fiets nodig hebt. En dat is exact zoals de bikebranche het graag wil.....met een SID kan je ook gewoon downhillen je moet het alleen allemaal wat voorzichtiger en rustiger aan doen...

Laatste keer dat ik je topic misbruik Svebby... :bier:
Ik durf wel te beweren dat al die kleine veranderingen de afgelopen 10 jaar nu minstens een zelfde stap hebben gemaakt voor mountainbikes als de overstap van 26" naar 29" (die stap deed er ook wel 5 jaar over om redelijke exemplaren op te leveren).


Maar als je een verandering in zadelpendiameter schokkender vindt dan de introductie van 29ers, dan betwijfel ik of je het met me eens bent :bier: :kiss: :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Nou moet je wel je huiswerk doen en niet weer meepraten met de bikebranche...wat ik al steeds zeg!

29ers bestonden al lang als singlespeedbikes. (grote wielen blijven beter doorrollen ideaal met één versnelling)

Pas richting 2010 ontdekte de bikebranche, doordat mtb'en populair werd dat er met alles wat nieuw en anders is geld te verdienen viel en werden 29ers gepresenteerd als "nieuw", "beter" en sneller.... :-q
Voor die tijd was geen hond in 29ers geinteresseerd, behalve dan de singlespeeders.
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Svebby
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: ma 9 maart 2020, 18:20
Mijn mountainbike: Cube LTD Race '16 - Canyon Neuron CF 9.0 '20

aurelius schreef: wo 18 maart 2020, 12:55 He, nou, ik dacht dat je net terug was, maar je moet nog :lol: !
Yep, was er nog niet aan toe gekomen. Ondanks het hele Corona gebeuren moet er toch ook nog gewoon gewerkt worden :wink:
Repetition is the mother of all skill
Svebby
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: ma 9 maart 2020, 18:20
Mijn mountainbike: Cube LTD Race '16 - Canyon Neuron CF 9.0 '20

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 18 maart 2020, 20:33
Goed plan.
Twee verschillende mtb's in de schuur is zoveel beter dan 1 all round (compromis) fiets.
Niet iedereen heeft die mogelijkheid, maar als je plek hebt en centjes, dan altijd 2 of 3 verschillende fietsen.
Gelukkig kan het en een hobby mag geld kosten...zullen we maar zeggen :o :lol:

Vanmiddag gereden en echt serieus, wat een verschil. Heerlijk! Dat na 1 rit, had ik niet verwacht. Nu nog zoeken naar de zgn. sweet spot m.b.t. de demper en vorkafstelling maar dat zal zeker iets meer tijd in beslag nemen. Geeft niet...ik ben van plan voorlopig nog wel van een poosje rond te rijden :bier:
Laatst gewijzigd door Svebby op do 19 maart 2020, 00:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Repetition is the mother of all skill
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Doe je goed!

Was je sneller op de Canyon dan op je oude Cube hardtail?
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Svebby
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: ma 9 maart 2020, 18:20
Mijn mountainbike: Cube LTD Race '16 - Canyon Neuron CF 9.0 '20

mtfuji schreef: do 19 maart 2020, 00:17 Doe je goed!

Was je sneller op de Canyon dan op je oude Cube hardtail?
Grappig dat je dat vraagt: ik heb oponthoud gehad door drukte op de track, ben een beetje meer met de fiets bezig geweest dat ik normaal doe (lees: normaal denk ik niet aan de fiets maar ga ik gewoon, nu is het nog wennen, voelen, kijken) maar heb mijn 3e snelste tijd gereden. En het mooiste, behalve dat het leuker rijden is, is dat ik gevoelsmatig een stuk meer energie over leek te hebben.
Nu weet ik dat de ene dag de andere niet is maar toch...

Als ik vandaag alleen met de rit bezig was geweest en geen oponthoud zou hebben gehad dan weet ik zeker dat ik sneller was geweest. En dan ook nog meer fun en comfort!!!

Had ik niet verwacht tijdens een eerste rit, had verwacht dat er nog wel iets meer 'ervaring' nodig zou zijn om al zo redelijk ontspannen door te kunnen rijden. :-q
Repetition is the mother of all skill
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Svebby schreef: do 19 maart 2020, 00:32
mtfuji schreef: do 19 maart 2020, 00:17 Doe je goed!

Was je sneller op de Canyon dan op je oude Cube hardtail?
Grappig dat je dat vraagt: ik heb oponthoud gehad door drukte op de track, ben een beetje meer met de fiets bezig geweest dat ik normaal doe (lees: normaal denk ik niet aan de fiets maar ga ik gewoon, nu is het nog wennen, voelen, kijken) maar heb mijn 3e snelste tijd gereden. En het mooiste, behalve dat het leuker rijden is, is dat ik gevoelsmatig een stuk meer energie over leek te hebben.
Nu weet ik dat de ene dag de andere niet is maar toch...

Als ik vandaag alleen met de rit bezig was geweest en geen oponthoud zou hebben gehad dan weet ik zeker dat ik sneller was geweest. En dan ook nog meer fun en comfort!!!

Had ik niet verwacht tijdens een eerste rit, had verwacht dat er nog wel iets meer 'ervaring' nodig zou zijn om al zo redelijk ontspannen door te kunnen rijden. :-q
Vraagje, gezien jouw lengte, ben je voor de Neuron in maat L gegaan?
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2465
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Svebby schreef: do 19 maart 2020, 00:32 behalve dat het leuker rijden is, is dat ik gevoelsmatig een stuk meer energie over leek te hebben.
Dat dus,

Vrij precies mijn woorden na de maiden rit op mijn eerste full suspension bike (in 1995)

En met die energie komt extra snelheid, de strava bekers vliegen je zo om de oren.
Extra snelheid geeft meer belasting maar je hebt veel vertrouwen want een trail bike.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

mtfuji schreef: wo 18 maart 2020, 23:50 Nou moet je wel je huiswerk doen en niet weer meepraten met de bikebranche...wat ik al steeds zeg!

29ers bestonden al lang als singlespeedbikes. (grote wielen blijven beter doorrollen ideaal met één versnelling)

Pas richting 2010 ontdekte de bikebranche, doordat mtb'en populair werd dat er met alles wat nieuw en anders is geld te verdienen viel en werden 29ers gepresenteerd als "nieuw", "beter" en sneller.... :-q
Voor die tijd was geen hond in 29ers geinteresseerd, behalve dan de singlespeeders.
Zolang jouw waarheid anders is dan de realiteit zal ik dus wel verwijten naar mijn hoofd geslingerd krijgen... . 2007 was het jaar dat bijna alle grote merken met 29ers kwamen. Maar goed, ik wil je het voordeel van de twijfel geven over de definitieve doorbraak, laat dat 2010 zijn.

Je bent echter waarschijnlijk wel de enige die dan geen verschil tussen 26" en 29" heeft gevoeld. Want in dit geval ging "nieuw", "beter" en "sneller...." absoluut op. Gezien de reacties van de gebruikers in ieder geval. Lees er nog even 10 jaar forum op na.

En dan blijf ik bij mijn uitspraak dat we nu ook binnen 29" zo een stap vooruit hebben gemaakt. Lees vooral de reacties van kopers van nieuw materiaal er op na.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Svebby schreef: do 19 maart 2020, 00:32 Grappig dat je dat vraagt: ik heb oponthoud gehad door drukte op de track, ben een beetje meer met de fiets bezig geweest dat ik normaal doe (lees: normaal denk ik niet aan de fiets maar ga ik gewoon, nu is het nog wennen, voelen, kijken) maar heb mijn 3e snelste tijd gereden. En het mooiste, behalve dat het leuker rijden is, is dat ik gevoelsmatig een stuk meer energie over leek te hebben.
Nu weet ik dat de ene dag de andere niet is maar toch...

Als ik vandaag alleen met de rit bezig was geweest en geen oponthoud zou hebben gehad dan weet ik zeker dat ik sneller was geweest. En dan ook nog meer fun en comfort!!!

Had ik niet verwacht tijdens een eerste rit, had verwacht dat er nog wel iets meer 'ervaring' nodig zou zijn om al zo redelijk ontspannen door te kunnen rijden. :-q
We proberen hier goed advies te geven :wink:


Mooi dat het in jouw geval helemaal geslaagd is :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie