XC of iets wat tussen XC en Trail in zit?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

En dan blijf ik bij mijn uitspraak dat we nu ook binnen 29" zo een stap vooruit hebben gemaakt. Lees vooral de reacties van kopers van nieuw materiaal er op na.
pfff, weer zo'n bike-branche-marketing uitspraak!
Wat is die stap dan, nu maak je me wel heel nieuwsgierig waarin de huidige 29ers een stap vooruit hebben gemaakt tov enkele jaren geleden.... :roll:
Wordt voor mij misschien ook een leermoment.... :)
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

mtfuji schreef: do 19 maart 2020, 16:01
En dan blijf ik bij mijn uitspraak dat we nu ook binnen 29" zo een stap vooruit hebben gemaakt. Lees vooral de reacties van kopers van nieuw materiaal er op na.
pfff, weer zo'n bike-branche-marketing uitspraak!
Wat is die stap dan, nu maak je me wel heel nieuwsgierig waarin de huidige 29ers een stap vooruit hebben gemaakt tov enkele jaren geleden.... :roll:
Wordt voor mij misschien ook een leermoment.... :)
Voor mij iig brede velgen, betrouwbare droppers, en schakelmateriaal. En dan heb ik nog niet eens een fiets met moderne geo. Dat de marketing je ieder jaar een nieuwe fiets probeert aan te smeren zegt niet dat er in 10 jaar geen wezenlijke verschillen zijn.
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1742
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

In 2005 raakte ik regelmatig het 29” voorwiel met mijn schoenen, in 2009 ook nog, nu niet meer. Om maar een van de vele verbeteringen te noemen. Het rijdt ook een stuk prettiger nu.
Het is hier geen ponykamp!
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

In 2005
Dat was dan vast een ongeveerde singlespeeder, in 2005 was er nog nauwelijks 29er materiaal verkrijgbaar...
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Svebby
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: ma 9 maart 2020, 18:20
Mijn mountainbike: Cube LTD Race '16 - Canyon Neuron CF 9.0 '20

Torsten schreef: do 19 maart 2020, 08:58
Vraagje, gezien jouw lengte, ben je voor de Neuron in maat L gegaan?
Yep. Volgens Canyon ga je pas vanaf 1,94m naar een XL, bij de Neuron in ieder geval.
Repetition is the mother of all skill
Svebby
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: ma 9 maart 2020, 18:20
Mijn mountainbike: Cube LTD Race '16 - Canyon Neuron CF 9.0 '20

Heckler40 schreef: do 19 maart 2020, 14:36
Svebby schreef: do 19 maart 2020, 00:32 behalve dat het leuker rijden is, is dat ik gevoelsmatig een stuk meer energie over leek te hebben.
Dat dus,

Vrij precies mijn woorden na de maiden rit op mijn eerste full suspension bike (in 1995)

En met die energie komt extra snelheid, de strava bekers vliegen je zo om de oren.
Extra snelheid geeft meer belasting maar je hebt veel vertrouwen want een trail bike.

Enjoy!!
Nu zijn de strava bekers geen doel op zichzelf (wel leuk 8) ) maar gaat het mij er ook om het idee en gevoel te hebben mij te verbeteren. Dat is niet doorlopend aan de orde maar gedurende periodes in het jaar, vooral na een 'rustiger' periode (lees: iets teveel feestjes en teveel drinken waardoor minder fietsen :winkie: ). Er zijn ook hele perioden dan ben ik echt alleen maar met lekker rijden en genieten bezig. En nu kan ik die twee nog beter combineren ook...het moet niet gekker worden :lol:
Laatst gewijzigd door Svebby op do 19 maart 2020, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Repetition is the mother of all skill
Svebby
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: ma 9 maart 2020, 18:20
Mijn mountainbike: Cube LTD Race '16 - Canyon Neuron CF 9.0 '20

Lars TB schreef: do 19 maart 2020, 14:46
We proberen hier goed advies te geven :wink:


Mooi dat het in jouw geval helemaal geslaagd is :-q
Ondanks (of dankzij?) de wat diepere "discussies" ben ik flink wat wijzer geworden en heeft uitleg, toelichting en advies mij geholpen tot deze keuze te komen. Vooralsnog erg blij mee!

Dank zover aan allen. Ik ga er steeds vanuit dat iedereen met de beste intentie probeert een goede visie te geven. Dat dat vrijwel altijd met enige subjectiviteit gepaard gaat is niet vreemd omdat gevoelsbeleving en voorkeur onderdeel uitmaken van keuzes.

De kunst is om zo feitelijk mogelijk antwoord te geven op een (deels) subjectief geformuleerde vraag. En om je dan ook nog te verplaatsen in de TS is vast niet altijd makkelijk.

Maar goed: ik ben blij met de hulp en aanvullende adviezen :-q
Repetition is the mother of all skill
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

mtfuji schreef: do 19 maart 2020, 16:01
En dan blijf ik bij mijn uitspraak dat we nu ook binnen 29" zo een stap vooruit hebben gemaakt. Lees vooral de reacties van kopers van nieuw materiaal er op na.
pfff, weer zo'n bike-branche-marketing uitspraak!
Wat is die stap dan, nu maak je me wel heel nieuwsgierig waarin de huidige 29ers een stap vooruit hebben gemaakt tov enkele jaren geleden.... :roll:
Wordt voor mij misschien ook een leermoment.... :)
Nee nee, jij bent aan de beurt om uit te leggen dat er helemaal niets verandert is. Mijn verhaal (en dat van de fietsbranche) is al lang bekent.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

haha, nou draai je de zaken om, jij schrijft hier overal dat je voor elk parcours, rijstijl en lichaamsgewicht een ander fiets moet hebben! :o
Dus dan ben jij in mijn beleving uitleg verschuldigd! :wink:
Wat mij betreft hoeft dat allemaal niet.

Maar goed ik zal je matsen, vorig jaar toevallig weer eens een 26 inch fietsje in elkaar gebouwd, en mee op Schoorl gereden, toen dacht ik tsja, wat is er nu beter aan de hedendaagse bikes, rij m'n rondjes op deze net zo snel. Nou oké, voor mezelf even op een rijtje gezet:

Tov de tegenwoordige bikes met "moderne geometrie", dus een wielbasis van een tandem, een headangle waar vroeger een downhillbike jaloers op zou zijn geweest en een seatangle waarmee een wheelie onmogelijk is :lol: , rijdt het een stuk relaxter. Ja, en dat is toch wel prettig. 8)
Met een 26 inch bike moet je overal net even wat scherper zijn. En oh ja, een semi-fat-front, bijvoorbeeld 2.8, vind ik echt een verbetering, hiermee kan je meer met je fiets in bochten en afdalingen. Ja, en eerlijk is eerlijk, 28 inch wielen geeft in het bochtenwerk duidelijk meer vertrouwen tov 26 inch.

Nou, oke ik zie toch wel meer verbeteringen dan ik in eerste instantie dacht, moet ik tot mijn verbazing eerlijk toegeven.... :oops:
Je hebt toch wel (deels) gelijk Lars!
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

mtfuji schreef: do 19 maart 2020, 23:23 Nou, oke ik zie toch wel meer verbeteringen dan ik in eerste instantie dacht, moet ik tot mijn verbazing eerlijk toegeven.... :oops:
Je hebt toch wel (deels) gelijk Lars!
Mooi, blij dat we er uit zijn. Kunnen we weer een biertje gaan drinken als we ooit nog samen mogen komen.


En kan ik mijn 'radicale' standpunten blijven verkondigen en kun jij daar een heel kleine nuance aan toevoegen en houden we het forum levend! (En levendig.)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Svebby
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: ma 9 maart 2020, 18:20
Mijn mountainbike: Cube LTD Race '16 - Canyon Neuron CF 9.0 '20

Lars TB schreef: vr 20 maart 2020, 11:32
mtfuji schreef: do 19 maart 2020, 23:23 Nou, oke ik zie toch wel meer verbeteringen dan ik in eerste instantie dacht, moet ik tot mijn verbazing eerlijk toegeven.... :oops:
Je hebt toch wel (deels) gelijk Lars!
Mooi, blij dat we er uit zijn. Kunnen we weer een biertje gaan drinken als we ooit nog samen mogen komen.
pfieuw...gelukkig! Eindelijk is de vrede getekend in mijn (vanuit onschuldig oogpunt gestarte) topic :cry:

Nu kan het eindelijk achter mij laten en weer verder met mijn leven. Is er nog iets nieuws gebeurd de laatste weken? Ik ben het namelijk even kwijt, zat zo vast in de discussies hier :bier: :winkie:
Repetition is the mother of all skill
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1742
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Ho, wacht ff, mtfuji moet eerst nog even “Nishiki Bigfoot” googlen! :D

Het was een ontzettende ***fiets, loodzwaar en superlog, en als je naar een fietswinkel ging hadden ze er geen (brede) banden voor, maar het was een 29er met versnellingen. Even later kocht ik mijn 1e nieuwe MTB: een instapmodel Cube 26er, en die beviel zoveel beter dat ik pas sinds vorig jaar geen 26er meer heb 😄
Het is hier geen ponykamp!
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4698
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Tis pas vrede als Lars en Aurelius elkaar de spreekwoordelijke hand willen drukken .. :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

hanjovdberg schreef: vr 20 maart 2020, 15:53 Tis pas vrede als Lars en Aurelius elkaar de spreekwoordelijke hand willen drukken .. :winkie:
Schop ze dan eerst maar in quarantaine, na 6 april zien we wel weer :winkie:
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

TenZNL schreef: vr 20 maart 2020, 16:47
hanjovdberg schreef: vr 20 maart 2020, 15:53 Tis pas vrede als Lars en Aurelius elkaar de spreekwoordelijke hand willen drukken .. :winkie:
Schop ze dan eerst maar in quarantaine, na 6 april zien we wel weer :winkie:
Dan is er vast maar 1 die naar buiten loopt :D
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
Plaats reactie