XC of iets wat tussen XC en Trail in zit?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Michel.nl schreef: vr 20 maart 2020, 16:54
TenZNL schreef: vr 20 maart 2020, 16:47 Schop ze dan eerst maar in quarantaine, na 6 april zien we wel weer :winkie:
Dan is er vast maar 1 die naar buiten loopt :D
De romeinen vs de vikingen, spektakel gegarandeerd :lol:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jullie zijn een bloeddorstig stelletje hier :o


(ik ben hooguit op de vloeibare latex van Aurelius uit :winkie: )
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

:lol: :lol: :lol: .
@Lars, we gaan gewoon samen fietsend naar buiten! Zodra ‘Corona’ dat weer toelaat... er spelen nu veel belangrijkere zaken.
De stofwolken zijn wel weer nedergedaald en de TS rijdt zowaar op de fiets die we beiden tipten...
Da’s al best uniek!!
Chears :bier: !
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Afbeelding
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

:-q :-q
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Svebby
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: ma 9 maart 2020, 18:20
Mijn mountainbike: Cube LTD Race '16 - Canyon Neuron CF 9.0 '20

Het werd nog even spannend maar gelukkig wordt er toch nog geproost :bier:
Repetition is the mother of all skill
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4828
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

"The Battle of the Bitches".

To be continued... :bier:
raf77
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 26 augustus 2012, 13:14

Na deze 12 bladzijden gelezen te hebben met de nodige aandacht heb ik gezien dat hier wel wat ervaring bij elkaar zit.
Daarom wil ik ook een vraag stellen mbt tot aankoop mountainbike. Ben 43 jaar, 71kg. Fiets mtb en race sinds een jaar of 10 en woon in Belgisch Limburg aan de bosrand van het mtb routenetwerk.
Heb mijn mtb 1.5 jaar geleden weg gedaan omdat ik meer met de racefiets aan het rijden was en mijn Ghost er maar stond te staan.
Nu mijn zoon volgende maand 9 wordt en ik hem vorige week een Trek Marlin 6 heb gekocht kriebelt het toch weer om te gaan mtb-en.
Als racefiets heb ik een Canyon Endurace en ben er erg tevreden van.
Nu 2 the point. Ik heb mijn keuze weten te beperken tot de Grand Canyon AL 8.0, de Orbea Alma H20 of de Radon jeaulous 9.0.
De Canyon spreekt me het meeste aan wegens het comfort wat er waarschijnlijk meer zal zijn dan de andere 2, het gewicht van 13kg baart me echter wat zorgen. Beetje schrik dat het wat lomp zal aanvoelen en zwaar zal aanvoelen bij het klimmen.
En testen op de parking bij Canyon zal me niet veel wijzer maken vrees ik.
M'n XC Ghost zat op 10.8kg met pedalen.
Als er wat mensen zijn die eigenaar zijn van deze fietsen was het leuk hun ervaring te horen. Ik vermoed dat de Orbea als de Radon dicht tegen mijn vorige mtb aanleunen wat rijgedrag betreft.
De tracks hier zijn zowel snelle singletracks als stevige klimmetjes en een heuse marathonroute met 900hm over 90km. Alvast bedankt voor de vele reacties 😊
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Dilsen, Stokkem, Maasmechelen, Zutendaal, Lanaken, Genk eo?
Kan op elke hardtail wel.

Als je een echte racer bent is een 100mm race-HT daar prima. Boeit pure snelheid je minder en mag het wat speelser en met meer controle bergaf met name, dan voldoet een 120mm Grand Canyon met dropper natuurlijk prima. Wel wat zwaarder, ja. Maar een Exceed kan ook.
Budget? Wat is je lengte, gewicht?
De hoogteverschillen zijn daar nog niet zo groot, de ondergrond is er vriendelijk, elke wendbare HT volstaat.

Wat is je ‘smaak’?
Ga je er ook mee richting Voerstreek, Luik en verder?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Meteen een mooi setje banden die vooral licht lopen en eventueel wat lichter zijn doet wonderen. Het verschil in rolweerstand tussen 2 banden kan een grotere rol spelen dan 2 kg gewichtsverschil.

Als je inderdaad naar boven wilt knallen, dan voel je het gewicht wel. Of het daadwerkelijk heel grote verschillen in tijd op gaat leveren is twijfelachtig. Maar er zijn mensen die 10 seconden langzamer op een klim van 3 minuten heel veel vinden.


Te zijner tijd dan een lichter setje wielen maakt ook nog een groot verschil. In rijbeleving.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
raf77
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 26 augustus 2012, 13:14

Ben 1m78, 71kg, binnenbeenlengte 86cm.
Bedoeling is ook wel eens in de Voerstreek te gaan waar de Grand Canyon wel leuk is denk ik, maar vooral hier in de buurt, Maasmechelen, Dilsen, Opoeteren...
Had op m'n vorige mtb handgemaakte set en is idd wereld van verschil, zeker stijfheid id bochten viel me toen enorm op.
Budget wil ik me houden tot 1800euro.
Exceed had ik ook gezien, is goede basis voor te upgraden later.
Zag bij Salden Wilier 503x met GX en reba vork voor 1239, vond ik ook een scherpe prijs en een mooie uitrusting. Tevens de Wilier 101x aan scherpe prijs.
Het hoeft niet perse een racer te zijn, maar een vriend van me heeft een Ghost lector en sinds vorige zomer een Canyon spectral gekocht en geeft toch aan dat het veel harder duwen is. Zijn fiets weegt wel 13.9kg, is mss een slechte vergelijking?
Ga zowiezo tubeless rijden. Voor mij was de ideale fiets snel maar toch iets van comfort tov een echte racer.
Ik heb geen idee wat de wielset op de Grand Canyon weegt. Het zijn alexrims md25 met Shimano naven en nobby nics.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De vork en rest afmontage van de instap Exceed zijn het ‘net niet’.
Voor ongeveer jouw maximale budget is de Grand Canyon 9.0 dan wel erg mooi, https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... rdions=1_1. Inclusief dropper is 11,9kg niet zoveel.
Die komt met 2 NoNi’s 2,35.
Stel, achter leg je een Racing Ralph, voor een Rocket Ron, en je gaat eea tubeless rijden, dan kan er nog een ons of 2,5 a 3 af?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
raf77
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 26 augustus 2012, 13:14

aurelius schreef: ma 20 april 2020, 20:08 De vork en rest afmontage van de instap Exceed zijn het ‘net niet’.
Voor ongeveer jouw maximale budget is de Grand Canyon 9.0 dan wel erg mooi, https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... rdions=1_1. Inclusief dropper is 11,9kg niet zoveel.
Die komt met 2 NoNi’s 2,35.
Stel, achter leg je een Racing Ralph, voor een Rocket Ron, en je gaat eea tubeless rijden, dan kan er nog een ons of 2,5 a 3 af?
Idd, de afwerking van de instap exceed vind ik persoonlijk ook net te min naar mijn zin, dan gaat mijn voorkeur ook uit naar de AL9.0. Alhoewel ik het radical red van de 8.0 wel gaaf vindt ipv mat zwart. Maar das maar estethisch .
Op bicyclerollingresistance is de rolweerstand van de nn lager dan de rr, enkel het gewicht scheelt een ons per band.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik heb zelf NoNi’s 2,25”, dat is voor daar meer dan zat, zeker achter. Maar als je wat gewicht wil sparen is bv een RoRo prima. Grip zat daar, en veel lichter. Achter een RoRo. 2,35 kan, 2,25 ook.
Voor de winter of buitenlandvakanties heb je dan de NoNi’s evt. Het wordt er lekker modderig.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie