Nieuwe fully...

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Hallo allemaal,

Ist

Na bijna twintig jaar op mijn Gary Fisher Sugar wordt het toch echt tijd voor iets anders:) Ik kan steeds slechter aan nieuwe onderdelen komen en nu de speling op het hoofdlager van de achterbrug toeneemt denk ik dat het een beetje klaar gaat zijn. De Fisher had voor toen een heerlijke geometrie; Genesis. Zeer korte liggende achtervork (415 mm) met een wielbasis van 1098 mm en een naar de maatstaven van toen relatief korte stuurpen (10 cm). Naar huidige maatstaven een steile balhoofdhoek (71,5 graden) en minder steile zitbuis dan nu gebruikelijk (73,5 gr). Maar wel flex in de chainstays ipv een draaipunt en dat zie je nu zelfs bij Specialized terug na jarenlang Horst - link met Brain (en dat laatste is meteen de reden dat ik geen zin heb in dat merk, hoe mooi die fietsen ook zijn). Trek is inmiddels de ‘spirituele erfgenaam’ van Gary Fisher. Dat merk heeft nog steeds een warm plekje in mijn wezen; ik heb een retro stalen Trek met top mount Deore Shifters en die blijft tot in lengte van dagen hier:-) Ik heb mijn zadel op 94 cm hoogte staan gemeten vanaf crank onderste stand, bovenkant pedaal - bovenkant zadel. Mijn stuur staat nu op 75 cm afstand van midden zadel en de effectieve bovenbuislengte 628 mm. Reach en Stack weet ik niet, maar vind ik niet zo interessant omdat ik denk dat dat belangrijker is bij een nieuwe fiets. Laatste puntje wat ik wilde noemen: ik had een 50 cm breed stuur.... heb nu een 60 cm gemonteerd en dat is al veel prettiger merk ik. De longen krijgen letterlijk meer ademruimte. Met een breder stuur heb kan je stuur dichterbij voor ‘dezelfde hoek’ qua zitpositie.

Wat wil ik?

De Sugar is een supertoffe fiets en voor Nederland is 80 mm veerweg voor en achter op zich genoeg. Zeker als je niet verder komt dan de LDD of wat uitstapjes. Ik merk wel dat ik, nu ik de veertig voorbij ben, wat minder voorover wil zitten (voordeel van voorover zitten is wel druk op je voorwiel dus lekker door bochtjes harken). Ook iets meer veerweg; dat geeft meteen de mogelijkheid uitstapjes naar het buitenland te maken. Als laatste een dropper, maar die kan ook later gemonteerd worden. Ik heb nu geen lockout en die hoef ik ook niet. Als die erop zit is het geen no - go.

Soll

Ik ben 1,72 m en weeg 72 kg vrij constant. Ik kijk naar fully’s tussen het XC en Trail - segment in; Giant Anthem, Scalpel, Spark, Top Fuel maar ook Canyon vind ik zeer interessant. Bij die laatste zou ik dan tussen een Lux en een Neuron twijfelen. Budget tot 3000 euro ongeveer. Als ik lees wat hier op het forum langskomt zijn Sparks en Scalpels wat ‘racy’ gericht. Die vallen voor mij dan als eerste af. De Anthem heeft een heel mooi veersysteem met het Maestro (VPP) systeem maar Trek is eigenlijk een vrij onopvallend systeem wat ook erg goed werkt hoor ik om me heen. De re:aktiv demper lijkt me op zich prima maar ik vraag me af of dat tegenwoordig nog nodig is met de ontwikkelingen in de demping van de laatste jaren. En Canyon heeft op de Neuron een Horst - Link (iets meer onderhoud) ; op de Lux een op mijn Sugar lijkend systeem met flex in de achterbrug. De Lux is ook vrij racy apparaat, maar ik vind die wel doordacht.

Wat zijn dan mijn vragen als je dit allemaal al opgelijnd hebt?

Met 72 kg is een Neuron misschien overkill; 130 mm veerweg is in NL niet nodig en voor de af - en - toe tochtjes over de grens kan de 110 mm van een Lux ook. De Trek zit er een beetje tussenin.
- zijn de verschillen zo klein dat ze niet relevant zijn of lijkt jullie de Trek een aanrader wegens meer allround?

- Een Trek kun je af - winkel met de dealer wellicht wat laten aanpassen. Bandjes, zadel, handvatten... en je bent verzekerd van een punt waar je naartoe kunt.

- Trek kan ik testrijden, ook al gedaan en dat is een heel prettige zit.

- Giant Anthem.... ik lees heel goede berichten over het veersysteem en de prijs/kwaliteit, maar het merk spreekt me niet zo aan op de een of andere manier.

- Neuron... heel goede prijs / kwaliteit, veel veerweg, de zitpositie lijkt me prima, alleen directe levering. Op zich is het servicepunt Eindhoven wel bereikbaar voor mij, ongeveer een uur rijden.

Kunnen jullie je bespiegelingen eens delen over het hiervoor geschreven stuk? Alvast hartelijk dank!
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Voor wat betreft de Spark, deze heeft 2 uitvoeringen, een RC variant en een “standaard” variant en die laatste (vind ik) niet echt racy.

Heb destijds daarvoor gekozen (had een cube ams 110) juist omdat ik niet racy wilde maar meer voor comfort/gemak met als doel 75(+)km ritten vol te kunnen houden.

Heb ik tot nu toe nog geen moment spijt van.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2208
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Proefrijden, proefrijden, proefrijden. Nog meer dan voor een hardtail geldt voor een fully dat je moet proefrijden. We kunnen hier hele epistels schrijven over elk veersysteem, maar als jij bijv (net als ik) allergisch bent voor een veersysteem wat teveel op de kettingspanning reageert, dan vallen al heel veel systemen af.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Pfft, wat een verhaal :winkie: (normaal ben ik van de lappen tekst :wink: )

Hoewel ik denk dat je met zelfs de meest racy fully (Canyon Lux...) er nog flink op vooruit zult gaan, wil ik toch even melden dat je wat dingen door elkaar haalt.

Jouw gewicht heeft niets met de keuze van een fiets te maken. Hooguit als je aan de zware kant bent is het minder verstandig voor lichtgewicht materiaal te gaan.

Dan is 100 mm inderdaad meer dan genoeg veerweg, maar de vraag is ook wat je er van verwacht. Vanwege de afstelling van de vering heb je minder comfort en minder controle. Het gaat wedstrijdrijders meer om het gevoel dan dat de vering werkelijk optimaal is. Maar ook met die stuggere vering ga je er flink op vooruit, alleen kun je misschien nog betere keuzes maken. Om die reden kom je bijna automatisch in de marathon- of zelfs trail-categorie: anders afgestelde vering. Vooral een ander gevoel, niet per definitie langzamer, vaak gewoon sneller voor de normale mountainbiker.

De Lux, de Top Fuel en de Neuron zijn 3 verschillende fietsen. Aan de ene kant zijn de verschillen niet schokkend, maar ieder biedt bepaalde voordelen en nadelen die je op je eigen rijstijl zou kunnen afstemmen. Ze gaan van extreem naar zeer naar aardig sportief.

Als je vraagt naar een allrounder met jouw gebruik (NL met een beetje buitenland), dan lijkt de Trek daar aardig aan te voldoen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik rijd zelf een Lux, 1,68m, nu ff 70kg (winterspek), en doe alleen maar tripjes net over en net binnen de grens, ik woon op de grens Zuid L/Blg.
Met jouw lengte, gewicht en inzetbereik kom je prima uit met een marathon/trail light achtige.
Ik koos mijn type Lux wel uit vooral vanwege de voorvork, een 110mm Fox 34. Die is net wat meer gericht op het steviger rijden van uitdagendere trails. Stijver en wat plusher dan de 100-110mm Sid’s en Fox32-en.
Maar dat model Lux zit net boven jouw budget. Maar op makkelijke parcoursen en met jouw gewicht gaan die Sid’s en Fox-32 en natuurlijk ook nog prima.

Met jouw lengte zal je bij een Lux op een ‘S’ uitkomen. Die zit voor mij zeker niet diep, lekker horizontaal, voor mij ‘sportief rechtop’ genoeg (heb zelfs een stuurpen aangeschaft met negatieve rise om uberhaupt niet te rechtop te komen zitten).
Tov je oude fully zul je merken dat alle 29”-ers sowieso rechterop aanvoelen.

Aardig wat keien, geulen, worteldrops, trappen, omgevallen bomen, krappe bochtige trailtjes hier, in het wild... kan mijn Lux met Fox 34mm meer dan prima. Op een relatief sportieve efficiente manier.

Neuron kan ook, maar nog wat meer veerweg, zwaarder/degelijker, plusher, geen remote lock... Nog potentere daler. ‘t is maar wat je smaak is. Zeker binnen jouw budget een mooie te vinden.

De Top Fuel zit er wat tussenin. Maar relatief weer wat prijziger, wat kariger afgemonteerd.

Ook mooi geprijsd, goed afgemonteerd, lekker licht: Cube AMS, Cube Stereo 120. Orbea Oiz, ook in 100 en 120mm ‘TR’ versie.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Wow... binnen het uur zoveel reacties :D Top!

LarsTB heeft natuurlijk gelijk. Veerweg en gewicht hebben weinig met elkaar te maken :tong Ik had er trouwens een lapje tekst van gemaakt omdat ik wel een beetje beslagen ten ijs wil komen hier :-q

Ik zal eens naar die Orbea gaan kijken. Ook dank voor de tip van de Spark, die is idd in de ‘normale’ versie minder racy. Eens kijken wat er nog aan proefrijderij mogelijk is komende maanden.

Wat me wel opvalt is dat ik nog niemand zie met een reactie over de Anthem. Afschrijven dan maar?
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Majoorkees schreef: wo 18 maart 2020, 15:07 Wow... binnen het uur zoveel reacties :D Top!

LarsTB heeft natuurlijk gelijk. Veerweg en gewicht hebben weinig met elkaar te maken :tong Ik had er trouwens een lapje tekst van gemaakt omdat ik wel een beetje beslagen ten ijs wil komen hier :-q

Ik zal eens naar die Orbea gaan kijken. Ook dank voor de tip van de Spark, die is idd in de ‘normale’ versie minder racy. Eens kijken wat er nog aan proefrijderij mogelijk is komende maanden.

Wat me wel opvalt is dat ik nog niemand zie met een reactie over de Anthem. Afschrijven dan maar?
Ben bang dat proefrijden op een maatje S erg lastig wordt.
Vaak hebben de handelaren de kleine maten niet op voorraad en ook bij verschillende testevenementen zijn ze erg schaars.

Mijn dochter is het ook nooit gelukt en zowel de Top Fuel als de Procaliber die ze had, hebben we "uit de folder" gekocht.

Wel heb ik in een spreadsheet een overzicht staan van de geometrie van bijna alle fietsen die ze gehad heeft, zodat we bij de keuze van een volgend exemplaar in ieder geval wat vergelijkingsmateriaal hebben.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
tiny
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 695
Lid geworden op: ma 3 september 2007, 18:41
Mijn mountainbike: een fiets

Majoorkees schreef: wo 18 maart 2020, 15:07 Wow... binnen het uur zoveel reacties :D Top!

LarsTB heeft natuurlijk gelijk. Veerweg en gewicht hebben weinig met elkaar te maken :tong Ik had er trouwens een lapje tekst van gemaakt omdat ik wel een beetje beslagen ten ijs wil komen hier :-q

Ik zal eens naar die Orbea gaan kijken. Ook dank voor de tip van de Spark, die is idd in de ‘normale’ versie minder racy. Eens kijken wat er nog aan proefrijderij mogelijk is komende maanden.

Wat me wel opvalt is dat ik nog niemand zie met een reactie over de Anthem. Afschrijven dan maar?
ik lees ook mee interessante topic maar ben ook nieuwegierig naar de ervaringen van anthem :wink:
blijf je zelf er zijn al anderen genoeg :-D
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Majoorkees schreef: wo 18 maart 2020, 15:07 Wat me wel opvalt is dat ik nog niemand zie met een reactie over de Anthem. Afschrijven dan maar?
Anthem heeft een super veersysteem, maar is net als bij de Lux van Canyon stugger afgesteld. Daarnaast is het gewoon een op echt racen gerichte fiets. Bruikbaar, maar er zijn betere keuzes.

Ik zou het toch meer zoeken in de 120 mm categorie.


Net als Canyon heeft Giant niet zo een sportieve trail-uitvoering, waarschijnlijk nog een jaartje wachten. Komt nu weer sterk naar voren, nadat 2-3 jaar terug de meeste fabrikanten dat soort fietsen 'opschaalden' naar 'echte' trailbikes (Specialized Camber was er ook zo 1 die ten onder ging aan 'longer-slacker-lower')

Rockshox heeft net de 'perfecte' vork dat segment geïntroduceerd. FOX heeft daar de 34 SC voor. Fabrikanten gaan daar nu weer fietsen omheen bouwen. Scott zat al even in dat segment, Trek en Orbea hebben het ook weer tijdig herkend.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
tiny
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 695
Lid geworden op: ma 3 september 2007, 18:41
Mijn mountainbike: een fiets

Lars TB schreef: wo 18 maart 2020, 15:38
Majoorkees schreef: wo 18 maart 2020, 15:07 Wat me wel opvalt is dat ik nog niemand zie met een reactie over de Anthem. Afschrijven dan maar?
Anthem heeft een super veersysteem, maar is net als bij de Lux van Canyon stugger afgesteld. Daarnaast is het gewoon een op echt racen gerichte fiets. Bruikbaar, maar er zijn betere keuzes.

Ik zou het toch meer zoeken in de 120 mm categorie.


Net als Canyon heeft Giant niet zo een sportieve trail-uitvoering, waarschijnlijk nog een jaartje wachten. Komt nu weer sterk naar voren, nadat 2-3 jaar terug de meeste fabrikanten dat soort fietsen 'opschaalden' naar 'echte' trailbikes (Specialized Camber was er ook zo 1 die ten onder ging aan 'longer-slacker-lower')

Rockshox heeft net de 'perfecte' vork dat segment geïntroduceerd. FOX heeft daar de 34 SC voor. Fabrikanten gaan daar nu weer fietsen omheen bouwen. Scott zat al even in dat segment, Trek en Orbea hebben het ook weer tijdig herkend.
thnx voor de reactie ik ben ook aan het oriënteren voor over een jaar een fiets te kopen dat scheelt
blijf je zelf er zijn al anderen genoeg :-D
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik gooi hem er ook nog maar eens in: https://www.konaworld.com/hei_hei.cfm

Zit volgens mij precies op jouw sweetspot, en maakt het bos ook nog eens leuker dan zo'n saaie Canyon. ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

En de Neuron is NIET uitgerust met een Horst-link.
De huidige Epic brain ook niet.
Horst-link is wat achterhaald.
Brain is onbetrouwbaar (en duur in aanschaf en onderhoud).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 18 maart 2020, 18:05 En de Neuron is NIET uitgerust met een Horst-link.
Uh, ga je nou mierenneuken?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nee, maar TS noemde het in zn post (2x meen ik).
Dus wellicht hecht hij er (onterecht) waarde aan, en baseert hij zijn keuze mogelijk daarop.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik denk dat je het moet lezen zoals 90% van de wereld het ziet: draaipunt op de liggende achtervork. Werkt nog steeds prima.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie