Beoordelinkje gevraagd.

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
Interceptor101
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 28 april 2013, 12:07
Mijn mountainbike: Specialized Rockhopper Comp 29"

Beste mensen,

Eindelijk had ik een leuke, goede fiets (Merida Big Nine TFS300) maar.....gejat.

Het ging toen al niet van het beste budget, nu hond geopereerd voor een astronomisch bedrag, auto op en dus wordt het niet beter.
Om toch maar wat te fietsen, heb ik 60 euro geboden op het volgende: https://link.marktplaats.nl/m1527667700

Nu lijkt mij dat ik daar weinig deuk aan kan vallen.......er zal wel wat mankeren, maar ach.
Die sticker op de bovenste buis ga ik wel even goed bevoelen want die vertrouw ik niet; zit daar niet voor niets lijkt mij.

Maar voor 6 tientjes, misschien een jaartje rijden (rij niet erg veel helaas) kan het -naar mijn idee- geen kwaad.
Klein frame, maar ik was diegene hier met een hele discussie dat ik niet op een 16 inch frame zou passen; ik paste wel.......dus dit, zal toch ook wel goed gaan.

Maar lijkt het wat, is het een beetje redelijk merk? Wat zijn jullie gedachtes?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

26" junior frame.
Dat zal toch wel kleiner zijn dan 16"?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Interceptor101
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 28 april 2013, 12:07
Mijn mountainbike: Specialized Rockhopper Comp 29"

Ergens wel, maar als dat achterwiel inderdaad 26 inch is; hij lijkt niet zo klein daarmee vergeleken.
Even op de houtje-touwtje manier gedaan vanaf de foto; maat trapas/bovenkant zadelbuis delen door maat wiel maal inchmaat wiel; kom ik toch op 17 inch uit........
Dat zal het niet zijn; zo van een foto af heb je natuurlijk behoorlijk wat afwijkingen, maar dat het dan 14 inch is, lijkt mij nou ook weer niet.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik zie rare verkleuringen op de vorkpoten, zou er niet aan beginnen.
Balen dat de fiets gejat is, en van de hond en auto...
Gebruikersavatar
Interceptor101
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 28 april 2013, 12:07
Mijn mountainbike: Specialized Rockhopper Comp 29"

Dankje.

Jij bedoelt de roest op dat chroom?
Was mij nog niet opgevallen, toch weer een dingetje; ik ga erop letten, kijken hoe erg het in het echt is inderdaad!
Mocht dat het enige zijn, kan ik hem ook nog vast zetten, tot het wat beter gaat en dan een tweedehands vorkje erin.
Gebruikersavatar
Interceptor101
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 28 april 2013, 12:07
Mijn mountainbike: Specialized Rockhopper Comp 29"

Hmm, krijg net de maten door; 15 inch........
Dat zou nog gaan, maar van zadelpin naar balhoofd is 52 centimeter; dat lijkt mij nou weer vrij kort, klopt dat?
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Dat is inderdaad heel erg kort, vandaar waarschijnlijk ook het Junior in de advertentie.
Hoe lang ben je en wat is het max budget?
Gebruikersavatar
Interceptor101
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 28 april 2013, 12:07
Mijn mountainbike: Specialized Rockhopper Comp 29"

Mijn maten zijn blijkbaar een beetje off; ik ben geen freak met raar korte pootjes oid, maar men zei dat ik op een 16 inch niet zou passen.......
Zadel stond laag en nog kwam ik niet met mijn benen bij de grond (al was dat wel een 29 inch wielmaat).
Ik ben 1m83

Budget is ehh, noun, dit zo'n beetje ;)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

1,83m / 16" / zadel laag
en dan nog niet met je voeten aan de grond?
Tiepvout of houd je ons voor de gek?

Anyway, voor < €100 wordt het heel lastig.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Interceptor101
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 28 april 2013, 12:07
Mijn mountainbike: Specialized Rockhopper Comp 29"

Nee echt; I shit you not!
Maar ik zal het wel even relativeren; volgens mij was het zelfs 16,5 inch en het zadel stond natuurlijk niet helemaal tot op het frame.
Ik zie hier altijd die fietsen met het zadel er vrij ver uit, zeker als het frame een beetje afloopt, maar bij mij stak hij er maar iets van 20 cm uit; nog niet eens boven het stuur uit.
En dan echt; toppie van mijn tenen op de grond!

Tja, dat budget is het voor nu even; andere prioriteiten. Mijn vrouw werkt in een hotel en zit dus thuis (totaal geen gasten) en mijn werkgever begint ook al te klagen over de lonen uitbetalen; misschien verstandig om het nu ook even niet te rekken.
Maar dan deze fiets; wel schijfremmen enzo. Valt wel wat van te maken ook als het weer wat beter gaat.
Gebruikersavatar
Honzo
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 24 juni 2018, 22:23
Mijn mountainbike: Kona Honzo ST // Proces 153 29

Maar even... wat is dit voor bijzondere manier een fiets te passen? Het is geen stadsfiets. Als je op het zadel zit hoef je überhaupt niet met je tenen bij de grond te kunnen. Zolang de stand-over height (toptube tot grond) maar kleiner is dan je binnenbeenlengte, dan kun je vóór je zadel staan als nodig.
Gebruikersavatar
Interceptor101
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 28 april 2013, 12:07
Mijn mountainbike: Specialized Rockhopper Comp 29"

Eigenlijk; dat wist ik niet......
Daarbij komt; het is geen "passen" maar ik gaf een indicatie.
En; ik vind het wel lekker als ik met mijn teentjes bij de grond kan ;)

Maar dat is dus niet "normaal" zeg jij? De echte rijders kunnen dat normaal gesproken niet?
(Is geen draak steken, is een echte vraag!)
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Als je met je tenen bij de grond kan dan heb je of hele lange cranks of je zit echt niet goed op je fiets.

Een vaak gebruikte methode is dat je met je bal van je voet op het laagste punt van je trapper zit met dan heel licht gebogen benen.
Het is allemaal niet wetenschappelijk en slechts een grove richtlijn, daarna aanpassen aan wat je fijn vindt.
Gebruikersavatar
Honzo
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 24 juni 2018, 22:23
Mijn mountainbike: Kona Honzo ST // Proces 153 29

Het is geen relevante maat, in de zin dat mountainbikeframes niet worden ontworpen met die gedachte als uitgangspunt. Zie de afbeelding hieronder voor de terminologie. Simpel gesteld: op moderne frames is reach eigenlijk het belangrijkste, daarna stack en tenslotte de hoogte van de zadelbuis. Idealiter zoek je een frame waarvan de reach het beste aansluit bij jouw lichaamslengte. De andere maten volgen de reach.

Afbeelding

Als je persé met je voeten aan de grond wilt als je op je zadel zit, negeer je in feite eigenlijk alle aspecten van de geometrie die er echt toe doen ten gunste van een maat die alle andere andere maten van je frame negatief zal beïnvloeden. Een 16" frame is echt te klein als je langer bent dan 1.80m, ik bedoel zelfs een 18" frame is al aan de kleine kant bij een traditionele geometrie.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Je moet rond de 18" 19" kijken.
60 euro wordt heel erg lastig, je ziet het al aan dat voorbeeld met de verotte vork.
Is het geen optie om een MTB met vaste voorvork te zoeken?
Dan sluit je dat slijtage deel al uit.
Plaats reactie