Merlin Malt +

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
el jardinero
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 27 maart 2020, 23:58

Beste bikers,

Ik ben op zoek naar een MTB van rond de 1000 euro. Ik ben sinds een tijdje weer een beetje aan het fietsen en mijn huidige fiets is wel zo'n beetje op zijn einde.

Ik zat de verschillende websites af te speuren en vond deze Merlin Malt +. Ik vind het zelf een erg mooie fiets (doet mij wat aan Marin fietsen denken, alleen zijn die duurder) , en ook de specs zijn, zover mijn verstand reikt :-D vrij goed. Ik kan nergens reviews over deze fiets vinden dus ben wel wat huiverig om de fiets te bestellen. Vraag mij ook af hoe de fiets zit. Hebben jullie hier een mening over?
Hierbij de link:

https://www.merlincycles.com/merlin-mal ... 14994.html


Wat vinden jullie van deze fiets? Of hebben jullie nog andere suggesties...


Bij voorbaat dank! voor alle tips!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

140mm voorvering en 70.5° headangle, dat is een vreemde geometrie :~
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Das een heel ouderwets frame, heel kort en hoog...
el jardinero
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 27 maart 2020, 23:58

Ha Paulus, dank voor je post en goed om te weten. Uit je reactie maak ik op dat dit niet echt positief is...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nee, niet positief.
Ze hebben leuk spul op een ouderwets frame geschroefd.
Dit frame is kort en steil, de moderne bikes zijn long and slack.
Die trend is al een tijdje aan de gang, dus dit frame is erg gedateerd.
Een LTHT met zo'n steile headangle komt niet goed uit de verf.

Misschien is dit iets?
https://www.planetx.co.uk/i/q/CBOOSCSX/ ... ntain-bike
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
el jardinero
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 27 maart 2020, 23:58

Hallo Genius, dank voor je post. Wat ik mij afvraag. Is het niet persoonlijk wat je prettig vind aan een frame? Ik zou niet precies weten wat ik prettig vind;) of is het dat dit frame niet goed werkt voor mountainbiken... Nog een vraag wat bedoel je met LTHT?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

el jardinero schreef: za 28 maart 2020, 21:55 Hallo Genius, dank voor je post.
Eindelijk erkenning! :bier:

(je kunt met pensioen!)
Laatst gewijzigd door Lars TB op za 28 maart 2020, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

el jardinero schreef: za 28 maart 2020, 21:55 Wat ik mij afvraag. Is het niet persoonlijk wat je prettig vind aan een frame? Ik zou niet precies weten wat ik prettig vind;) of is het dat dit frame niet goed werkt voor mountainbiken... Nog een vraag wat bedoel je met LTHT?
LTHT = Long Travel Hard Tail, dus een fiets zonder achtervering met aan de voorkant pakweg 130-150 mm vering (gebruikelijk is 100 mm, 120 mm zie je meer en meer).

Maar de grote massa vind 'long and slack' stukken beter rijden. De groep die dat niet vindt, die vindt dat eigenlijk wel, maar vindt het interessanter te doen alsof het niet zo is.

Kortom, iedereen vindt het beter rijden. Jij ook :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

el jardinero schreef: za 28 maart 2020, 21:55 Hallo Genius, dank voor je post. Wat ik mij afvraag. Is het niet persoonlijk wat je prettig vind aan een frame? Ik zou niet precies weten wat ik prettig vind;) of is het dat dit frame niet goed werkt voor mountainbiken... Nog een vraag wat bedoel je met LTHT?
LTHT is long travel hardtail, een hardtail met wat meer veerweg dus

Het frame is wat gedateerd, maar ik rij ook met zo'n set-up en kan daar prima mee uit voeten in binnen en buitenland.
De moderne geometrie is wat langer, lager, steilere zitbuis en de balhoofdbuis wat meer onderuitgezakt met kortere stuurpen en breder stuur ..... ook niet altijd ideaal. Zeker op de Nederlandse routes is die long/low/slack geometrie niet echt noodzakelijk.

Anyway, de Merlin is dus een optie, maar zonder testrit wel een lastige keuze
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Lars TB schreef: za 28 maart 2020, 22:18
Maar de grote massa vind 'long and slack' stukken beter rijden. De groep die dat niet vindt, die vindt dat eigenlijk wel, maar vindt het interessanter te doen alsof het niet zo is.
Jij spendeert teveel tijd hier "de grote massa" heeft zelfs geen idee wat long en slack is :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

el jardinero schreef: za 28 maart 2020, 21:55 Wat ik mij afvraag. Is het niet persoonlijk wat je prettig vind aan een frame? Ik zou niet precies weten wat ik prettig vind;) of is het dat dit frame niet goed werkt voor mountainbiken...
Maar goed, natuurlijk speelt persoonlijke voorkeur een rol. Dat heeft meestal te maken met vooral hoe je rijdt, minder met waar. Ga jij voor de snelste tijd op een rondje, dan moet je een sportievere fiets zoeken (tenzij dat rondje hyper-technisch is). En vind je het leuk om je fiets op ieder hobbeltje te lanceren, dan zou je een speelsere fiets kunnen kiezen.

De bouw van de fiets bepaalt waar deze het beste voor geschikt is. Maar het is niet zo dat je met een cross-country fiets helemaal niet kunt springen of met een trailbike niet snel onderweg kunt zijn.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

yo-eddy schreef: za 28 maart 2020, 22:22
Lars TB schreef: za 28 maart 2020, 22:18
Maar de grote massa vind 'long and slack' stukken beter rijden. De groep die dat niet vindt, die vindt dat eigenlijk wel, maar vindt het interessanter te doen alsof het niet zo is.
Jij spendeert teveel tijd hier "de grote massa" heeft zelfs geen idee wat long en slack is :bier:
Je refereert aan jezelf? (195 cm, 100 kg) :kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

yo-eddy schreef: za 28 maart 2020, 22:22
Lars TB schreef: za 28 maart 2020, 22:18
Maar de grote massa vind 'long and slack' stukken beter rijden. De groep die dat niet vindt, die vindt dat eigenlijk wel, maar vindt het interessanter te doen alsof het niet zo is.
Jij spendeert teveel tijd hier "de grote massa" heeft zelfs geen idee wat long en slack is :bier:
Dat is dan de volgende stap, uitleggen wat het inhoud. Of dat niet doen en wel de juiste fiets adviseren.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Lars TB schreef: za 28 maart 2020, 22:24 Dat is dan de volgende stap, uitleggen wat het inhoud. Of dat niet doen en wel de juiste fiets adviseren.
De "juiste fiets" is een heel subjectief begrip.

Ga je voor long low en slack ontkom je ook niet aan een dropper + een heel actieve rijstijl ..... niet voor iedereen is dat de "juiste fiets" ..
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

yo-eddy schreef: za 28 maart 2020, 22:36
Lars TB schreef: za 28 maart 2020, 22:24 Dat is dan de volgende stap, uitleggen wat het inhoud. Of dat niet doen en wel de juiste fiets adviseren.
De "juiste fiets" is een heel subjectief begrip.

Ga je voor long low en slack ontkom je ook niet aan een dropper + een heel actieve rijstijl ..... niet voor iedereen is dat de "juiste fiets" ..
We gaan hem niet op een Pole zetten of zo... . Centimetertje hier en daar doet al wonderen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie