Mountainbike verstandig om voor instapmodel te gaan?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Elimbatido
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: za 28 maart 2020, 15:24

Goedemiddag,

Ik weet het weeeeeer een vraag van een beginner. Maar ben tevreden over Canyon, en een specifieke vraag over Canyon over de 7.0-9.0 modellen kon ik niet vinden.

Ik ben al jaren op de weg aan het fietsen. Laatste jaren triatlons aan het doen, daar ook een fiets voor aangeschaft.
Nu merk ik dat in de winter op de tacx klimmen niet mijn favoriete bezigheid is.
Nu is de winter bijna over, maar hardlopen in de bossen is ontspannend en vandaar dat ik een mountainbike wil aanschaffen.
In eerste instantie is dat niet om in het buitenland te gaan fietsen (hooguit op gravel paden ipv single tracks).

Nu geldt natuurlijk voor alle prijscategoriën, zorg eerst dat je een goede conditie hebt, dan komt de waarde van de fiets vanzelf bovendrijven.

Mijn vraag is, als ik 1x per week een rondje wil hier in Brabant door de bossen. Of ik met deze fiets dan plezier ga krijgen.
Grand Canyon AL 7.0
https://www.canyon.com/nl-nl/grand-cany ... /2034.html

Ik vind hem namelijk nog al zwaar 13,5 kilo. wel 120mm vering.

Wat is het grootste verschil tussen de 7.0 -8.0 en 9.0?
Tuurlijk de prijs en bij de 9.0 is 1,5 kilo lichter, betere materialen.

Het belangrijkste voor mij is dat ik snelheid kan maken, en enige comfort heb. Rijdt maximaal 45km in de Drunense Duinen is de bedoeling. Marathon op de mountainbike, zal ik in een andere prijscategorie moeten zoeken. Het is voor een fiets ''erbij'' maar ik wil niet al snel tegen de limiteiten aanlopen.

Iemand ervaring met de modellen. Benieuwd of iemand de 7.0 heeft aangeschaft en hoe het gaat op Nederlands ''mountainbike terrein''

https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... groesse=XS

https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... groesse=XS
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Nix mis mee, voor €1000,- heb je een beginnersfiets, geen instapper :wink:

Hooguit een paar andere bandjes (voor de snelheid) maar voor de rest kan je voor je beoogde gebruik voorlopig prima vooruit.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4831
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Ik heb als beginner 2 Grand Canyons gehad. Eerst een basicmodel, later een AL SL 7.0. (Vergelijkbaar met de 8.0 nu)
Erg tevreden over beide fietsen. Vooral die laatste is een fiets waar je lang mee vooruit kan, ondanks dat ie wat zwaarder is dan de 9.0.
Laatst gewijzigd door Giant-E op za 28 maart 2020, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De SL 8.0 is 100 euro duurder en al wat beter. En ietsjes lichter.
Gewicht is niet alles en bedenk dat sommige fabrikanten liegen over het gewicht.
Anyway, in deze prijsjkasse ga je geen lichtgewicht vinden.
Gewichtbesparing voor een scherpe prijs gaat altijd ten kosten van rijeigenschappen en degelijkheid.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Elimbatido
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: za 28 maart 2020, 15:24

En de 300 euro die het nu scheelt tussen de 7.0 en 8.0.
Wat vinden jullie daarvan?
Als ik het meer ga doen, kan ik er meer geld in investeren.
Maar zit er kwaliteit technisch veel verschil in. Of ga ik er weinig van merken?

Bedankt voor jullie antwoorden :D
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nu is de Grand Canyon eerder een trail mountainbike, om te toeren. Stuurt iets gemoedelijker, is goed te controleren. Een verstandige keuze als je begint met mountainbiken.

Maar de Exceed is de sportievere versie, meer racy. Past misschien beter bij wat jij wilt.


Het is niet zo dat de GC niet sportief is (de zithouding kun je aanpassen), maar de Exceed zal meteen al sportiever aanvoelen. Moet je dan wel iets meer de aandacht bij houden om snel door de bochten te gaan.

De 5.0 Exceed is nu in de aanbieding.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Elimbatido
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: za 28 maart 2020, 15:24

Dankje Lars voor je reactie.
Hmm dat is inderdaad een interessante optie.
Alleen is de veerweg voor 100mm?
Dat betekent dus iets minder comfort dan 120mm en dus is die ook daarin sneller omdat de fiets iets ''stijver'' is.


Hoe bedoel je, dat je in de bochten meer de aandacht erbij moet houden?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

@Lars pikte waarschijnlijk ‘Triatlons’, ‘Het belangrijkste voor mij is dat ik snelheid kan maken, en enige comfort heb’ op uit jouw verhaal.
Daar past de sportievere meer op snelheid gerichte racy Exceed bij. Snel, en enig comfort. Scherper sturend.
De Grand Canyon is als trailgerichte hardtail wat zwaarder, want degelijker uitgevoerd, heeft een slackere stuurhoek, wat meer veerweg, bergaf wat potenter, gemoedelijker sturend.
Wat weeg je, hoe lang ben je? Als je een grote zware triatleet zou zijn heeft een Grand Canyon wat meer reserves. Lichte rijder? Exceed prima. Da’s trouwens het model waarop MvdPoel zijn wedstrijden rijdt (die rijdt wel de high end uitvoering natuurlijk).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Elimbatido
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: za 28 maart 2020, 15:24

Dan is de exceed denk ik een goede optie.
Ben 1.85 en weeg nu 72 in vorm 69 ;)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Elimbatido schreef: za 28 maart 2020, 17:46 Ben 1.85 en weeg nu 72 in vorm 69 ;)
Ik zou de goedkoopst mogelijke fiets kopen en de rest aan eten uitgeven :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Elimbatido
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: za 28 maart 2020, 15:24

Haha ik doe mijn best Lars :lol:
Plaats reactie