downcountry/trail-light/trail fully

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

RuudRuud schreef: zo 5 april 2020, 15:14 Het wordt denk ik een XL Jeffsy, wel een iets kortere bovenbuik door de steilere zadelbuis. Hoe denken de geleerden daar over?

Hightower is 650mm, Jeffsy is 638.

I know, theoretisch geneuzel. Maar dat is op dit moment het enige niveau dat mogelijk is :)
Uiteindelijk is dan de vraag wat het beste bij je past. Nu begint de XL SC HT wel naar de grote kant te neigen, hoewel het 'maar' een centimetertje verschil is. Maar het zou ook precies 'spot-on' voor je kunnen zijn, lastig te zeggen. Ze zitten beide in het bereik van 'passend', hooguit zou ik zeggen dat in beide gevallen de achtervork te kort is en dat daar een kortere bovenbuis voor betere balans zorgt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Een YT en Trek zit nog wel wat verschil, naar mijn mening , nu heb ik een jaar of 5 een Fuel EX 9 en later de 9.8 gereden , en daarna een YT .

Zeg er wel bij dat ik wat kleiner ben dan de TSér , 1,75cm en zal waarschijnlijk ook mee spelen in de geometrie in de frames , maar goed.
Waarbij de Trek fuel, een agressievere rijstijl heeft , mijn bewoording , je zit wat meer met je neus op je stuur omdat de geo je daar een beetje na toe dwingt , op zich leuk, ik kan er behoorlijk mee scherp sturen en strakke lijnen rijden , ook met de Trek "'getunde"achterdemper . De 9.8 is alleen maar meer carbon dan aluminium , dus wat voor mij resulteerde in wat voorspelbaarder rijgedrag .

Toen kwam de YT , weliswaar in volledig aluminium ,maar daar zit je wat rechter op , en meer een fiets is die een wat minder skills vraag van de berijder hij is wat gemoedelijker bij foutjes en laat zich toch op zijn tijd scherp sturen al hoewel dat iets meer moeite kost als de Trek , de YT is meer speels en "lomp" en de Trek wat scherper en minder gemoedelijker .

Let wel mijn mening in mijn jip en janneke taal , ongetwijfeld kunnen de cracks dit weerleggen of onderbouwen met geo's , en balhoofdhoeken ect ... :D

Ik vindt de kleuren van Trek wel veul meer aantrekkelijker dan van YT , dus qwa kleur neig ik naar de Trek ... :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Snelle Buffer schreef: ma 6 april 2020, 10:33 Een YT en Trek zit nog wel wat verschil, naar mijn mening , nu heb ik een jaar of 5 een Fuel EX 9 en later de 9.8 gereden , en daarna een YT .

Zeg er wel bij dat ik wat kleiner ben dan de TSér , 1,75cm en zal waarschijnlijk ook mee spelen in de geometrie in de frames , maar goed.
Waarbij de Trek fuel, een agressievere rijstijl heeft , mijn bewoording , je zit wat meer met je neus op je stuur omdat de geo je daar een beetje na toe dwingt , op zich leuk, ik kan er behoorlijk mee scherp sturen en strakke lijnen rijden , ook met de Trek "'getunde"achterdemper . De 9.8 is alleen maar meer carbon dan aluminium , dus wat voor mij resulteerde in wat voorspelbaarder rijgedrag .

Toen kwam de YT , weliswaar in volledig aluminium ,maar daar zit je wat rechter op , en meer een fiets is die een wat minder skills vraag van de berijder hij is wat gemoedelijker bij foutjes en laat zich toch op zijn tijd scherp sturen al hoewel dat iets meer moeite kost als de Trek , de YT is meer speels en "lomp" en de Trek wat scherper en minder gemoedelijker .

Let wel mijn mening in mijn jip en janneke taal , ongetwijfeld kunnen de cracks dit weerleggen of onderbouwen met geo's , en balhoofdhoeken ect ... :D

Ik vindt de kleuren van Trek wel veul meer aantrekkelijker dan van YT , dus qwa kleur neig ik naar de Trek ... :-q
Waardevolle info juist, een Fuel EX had en heeft nu ook nog een langere reach/toptube. Gekoppeld aan een stack die gelijk is aan mijn Hightower zit je dus daadwerkelijk langer en toch nog laag. En mijn huidige fiets is wat dat betreft prima maar ik zit teveel achterop het wiel.

Iets rechterop (>stack, <toptube) zou best kunnen. Ik zal mijn zadel eens 10mm naar voren en het stuur 10mm hoger zetten als dat past.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2466
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Hmm de Jeffsy heeft een 10mm kortere reach bij een vrijwel gelijke seat angle.

Ik denk niet dat je daarmee de doelstelling van je openings post gaat halen.
Wel een prima bike,

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Heckler40 schreef: ma 6 april 2020, 16:08 Hmm de Jeffsy heeft een 10mm kortere reach bij een vrijwel gelijke seat angle.

Ik denk niet dat je daarmee de doelstelling van je openings post gaat halen.
Wel een prima bike,

Enjoy!!
Hoewel ik begrijp wat je zegt is mijn doelstelling om iets anders te kopen. ;)

Een Jeffsy is geen maatje minder, maar een maatje meer. Maar met een 140 vork en 50mm demper is het gewoon weer de 2019 versie. Dus 10mm meer of minder is zo geregeld. Maar dat zal het verschil niet maken.

Iets kortere zit, en een, in totaal, 30mm hoger stuur, dat zorgt er, denk ik, voor dat ik iets relaxter op de fiets zit met een betere gewichtsverdeling. Nu met Hightower is het misschien aan de diepe en lange kant.

Maar het blijft allemaal theoretisch geneuzel. Op dit moment is er niets anders mogelijk. Dat is in Nederland sowieso al moeilijk. Dus kan ik maar beter zoveel mogelijk zijsprongen pitchen en theorie verzamelen om de mogelijkheden en impact te begrijpen.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2466
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Het is jouw feestje dus je mag het helemaal zelf weten, :bier:

Ik dacht vooral ook aan je opmerking over moderne geometrie, dus vergeleek ik de geometrie.
En dat is natuurlijk bijna de definitie van theoretisch geneuzel. YMMV

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

A daar gaan we weer :

TS zoekt een lichte trail-bike-downcountry bike.

Gaat weg met een Jeffsy "perfect trail bike for enduro riders (volgens) Bikeradar.

Motto blijft hier : overkill for all!! 😌
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

maverick76 schreef: di 7 april 2020, 09:46 A daar gaan we weer :

TS zoekt een lichte trail-bike-downcountry bike.

Gaat weg met een Jeffsy "perfect trail bike for enduro riders (volgens) Bikeradar.

Motto blijft hier : overkill for all!! 😌
In de categorie, Do not bring a knife to a gunfight ;)
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ja als jij kleine dropjes, kleine jumpjes en flowtrails als een gunfight ervaart. Vooral doen zou ik zeggen.

Het zijn wel fraaie fietsen maar voor mijn rijstijl "te"
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Nordin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 589
Lid geworden op: do 25 juli 2002, 15:01
Mijn mountainbike: 29er only

Voor downcountry en trail-light is de Fuel EX behoorlijk overkill. Sterker nog, speciaal voor dit inzetbereik heeft Trek de Top Fuel voor 2020 in de markt gezet. Minder veerweg, balhoofdhoek anderhalve graad minder slack. Simpelweg beter geschikt voor de routes in NL en nog steeds erg geschikt voor gebruik in het buitenland.

Zelf heb ik er één (9.8) sinds mei vorig jaar. Komende van een Banshee Prime met 140/135mm veerweg was het een verademing op de routes in NL. En daarmee zeg ik zeker niet dat de Banshee slecht was, verre van. Maar de Top Fuel voelt lichtvoetiger aan, waarschijnlijk omdat deze 2kg lichter is, maar zeker ook vanwege de veerweg. Ook maakt de steilere balhoofdhoek dat je de fiets makkelijker door de bochten gooit. Natuurlijk heeft dit wel een nadeel wanneer je (lang) bergaf gaat, dan is een slackere balhoofdhoek natuurlijk iets voordeliger.
Als het aan mij had gelegen had ik nog steeds op de Banshee gereden, maar een ongeval heeft mij verplicht het iets rustiger aan te gaan doen. Achteraf echter helemaal geen spijt dat ik voor de Top Fuel heb gekozen. Voor het grootste deel van mijn ritten is deze ruimschoots toereikend.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Nordin schreef: di 7 april 2020, 11:50 Voor downcountry en trail-light is de Fuel EX behoorlijk overkill. Sterker nog, speciaal voor dit inzetbereik heeft Trek de Top Fuel voor 2020 in de markt gezet. Minder veerweg, balhoofdhoek anderhalve graad minder slack. Simpelweg beter geschikt voor de routes in NL en nog steeds erg geschikt voor gebruik in het buitenland.

Zelf heb ik er één (9.8) sinds mei vorig jaar. Komende van een Banshee Prime met 140/135mm veerweg was het een verademing op de routes in NL. En daarmee zeg ik zeker niet dat de Banshee slecht was, verre van. Maar de Top Fuel voelt lichtvoetiger aan, waarschijnlijk omdat deze 2kg lichter is, maar zeker ook vanwege de veerweg. Ook maakt de steilere balhoofdhoek dat je de fiets makkelijker door de bochten gooit. Natuurlijk heeft dit wel een nadeel wanneer je (lang) bergaf gaat, dan is een slackere balhoofdhoek natuurlijk iets voordeliger.
Als het aan mij had gelegen had ik nog steeds op de Banshee gereden, maar een ongeval heeft mij verplicht het iets rustiger aan te gaan doen. Achteraf echter helemaal geen spijt dat ik voor de Top Fuel heb gekozen. Voor het grootste deel van mijn ritten is deze ruimschoots toereikend.
Beste post in jaren!!! 😊
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Hoewel ik me zeker kan vinden in overkill van een Jeffsy (en huidige Hightower) voor NL-tracks ben ik het met de Top Fuel die ik kan betalen niet eens. (9.7)

Daar zit een Reba in = ongeschikt voor mijn situatie. Ook de 9.8 heeft een vork waar ik niet het vertrouwen in heb voor mijn situatie. (Fox34SC) Ik heb ergens getallen uit het lab gelezen die onderdeden voor de 32mm SID uit vorig modeljaar. Puur theoretisch maar het moet voor mij kloppen. En aangezien ik niet de kans heb om elke fiets en elk onderdeel van boven tot onder te testen vind ik dat erg belangrijk.

Ik weeg tussen de 95 en 100KG. Maak genoeg foutjes en rijd geen superstrakke lijnen. Dus de fiets moet bij tijd en wijle voldoende compenseren. En dan wil ik een fiets die dat ook echt kan. Want dat werkt het beste tussen mijn oren en dat geeft mij weer vertrouwen. En vertrouwen is voor mij een basisingredient voor grip. Ik wil kunnen vertrouwen op mijn materiaal. Dat is me tijdens de zoektocht duidelijk geworden.

Dus ondanks de startpost misschien toch geen maatje minder dan mijn Hightower.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

En wat miste er ook alweer aan de Hightower?
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

maverick76 schreef: di 7 april 2020, 13:22 En wat miste er ook alweer aan de Hightower?
New bike day, kleur, verveling, beetje licht aan de voorkant tijdens klimmetjes op de 50 achter.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Dit is ook wel interessant.

https://youtu.be/RoaXrFhhncI
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Plaats reactie