downcountry/trail-light/trail fully

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

aurelius schreef: wo 1 april 2020, 13:04 Leuke trailfully groeptest in de Dts Bike, nr maart ‘20. Allemaal 120-140mm voor, idem achter.
Met Canyon Neuron CF 9.0 SL, Cube Stereo 120 HPC SLT 29, Spark 920, Giant Trance Advanced Pro, Whyte T-130c RS V2, Speci Stumpjumper ST comp carb, Merida One Twenty 9.7000, Trek Top Fuel 9.7 (in volgorde van testuitslag).
Even los van de commentaren over hoe wel/niet 'betrouwbaar' eea is: het is en blijft een vergelijkende test die zeer informatief is, als je een beetje tussen de regels door kunt lezen :wink: .
De 'winnende' bike kan zomaar de fiets zijn die jou juist voor geen meter aanspreekt, omdat je waarde hecht aan andere dingen die voor jou zwaarwegender zijn dan voor de testpiloten. Dus hoe goed 'ie wel/niet eventueel zijn mag, voor jou blijft het dan nog steeds een minder goede keus.
Het gaat er slechts om dat je op een simpele manier achter eventuele sterke en zwakke punten kunt komen van een fiets, in vergelijk tot andere fietsen uit dezelfde categorie. Je komt er op een makkelijke manier hoe ze zich verhouden tot elkaar, waar de verschillen 'm in zitten.
Neemt de hierboven genoemde Top Fuel bv. Waarom komt deze fiets in dit test-rijtje 'toch' als laatste uit de bus? Kan voor jou nog steeds de beste bike zijn (al denk ik dat laatste overigens niet, afgaande op wat je beschrijft wat je zoekt, icm je lengte en gewicht).

Je kunt het blad in de kiosk krijgen, of het artikel downloaden.
Waarom niet? Nu je toch binnen moet blijven, wat extra vergelijkend leesvoer?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

(En als het toch een AM/enduro-achtige zou gaan worden (lijkt me inderdaad wel heel veel van het goeie), ipv een down-country/trail light/trail bike, dan is er nu toevallig ook een hele mooie carbonnen Spectral 8,0 CF (oa Fox 36 Performance Elite, Shimano 1x12 XT) in de flash sale, dwz met 10% extra korting, https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... e=20200407). (Van 3500,- voor 3150,-)
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

De test in de Bike stond al in de app inderdaad :) Tijdje terug al meegenomen in de keuze :)

Gisteren een beste teaser van YT online. Lijkt me sterk als het een andere fiets is dan de teaser uit de video van laatst.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

RuudRuud schreef: wo 8 april 2020, 09:19 De test in de Bike stond al in de app inderdaad :) Tijdje terug al meegenomen in de keuze :)

Gisteren een beste teaser van YT online. Lijkt me sterk als het een andere fiets is dan de teaser uit de video van laatst.
Welke app bedoel je?
Bicycle, bicycle, bicycle
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Nordin schreef: di 7 april 2020, 11:50 Voor downcountry en trail-light is de Fuel EX behoorlijk overkill. Sterker nog, speciaal voor dit inzetbereik heeft Trek de Top Fuel voor 2020 in de markt gezet. Minder veerweg, balhoofdhoek anderhalve graad minder slack. Simpelweg beter geschikt voor de routes in NL en nog steeds erg geschikt voor gebruik in het buitenland.

Zelf heb ik er één (9.8) sinds mei vorig jaar. Komende van een Banshee Prime met 140/135mm veerweg was het een verademing op de routes in NL. En daarmee zeg ik zeker niet dat de Banshee slecht was, verre van. Maar de Top Fuel voelt lichtvoetiger aan, waarschijnlijk omdat deze 2kg lichter is, maar zeker ook vanwege de veerweg. Ook maakt de steilere balhoofdhoek dat je de fiets makkelijker door de bochten gooit. Natuurlijk heeft dit wel een nadeel wanneer je (lang) bergaf gaat, dan is een slackere balhoofdhoek natuurlijk iets voordeliger.
Als het aan mij had gelegen had ik nog steeds op de Banshee gereden, maar een ongeval heeft mij verplicht het iets rustiger aan te gaan doen. Achteraf echter helemaal geen spijt dat ik voor de Top Fuel heb gekozen. Voor het grootste deel van mijn ritten is deze ruimschoots toereikend.
Fuel EX 2020 is voor mij een betere allrouder dan de 2020 Top Fuel. Ook in NL.
XR3 2.4 ipv de XR4 erop (die grotendeels dat gewichtsverschil veroorzaken) en je hebt een bike die net zo snel is als de TF, met meer reserve en hogere funfactor.
TF 2020 was mijn vriend absoluut niet, komende van een 2019 TopFuel met 120mm vork.
Nu veel meer lol met de Supercaliber en EX.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Martinezz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 247
Lid geworden op: za 19 juli 2014, 18:00
Mijn mountainbike: Bianchi Methanol sx 29.5

aurelius schreef: di 7 april 2020, 15:08
aurelius schreef: wo 1 april 2020, 13:04 Leuke trailfully groeptest in de Dts Bike, nr maart ‘20. Allemaal 120-140mm voor, idem achter.
Met Canyon Neuron CF 9.0 SL, Cube Stereo 120 HPC SLT 29, Spark 920, Giant Trance Advanced Pro, Whyte T-130c RS V2, Speci Stumpjumper ST comp carb, Merida One Twenty 9.7000, Trek Top Fuel 9.7 (in volgorde van testuitslag).
Even los van de commentaren over hoe wel/niet 'betrouwbaar' eea is: het is en blijft een vergelijkende test die zeer informatief is, als je een beetje tussen de regels door kunt lezen :wink: .
De 'winnende' bike kan zomaar de fiets zijn die jou juist voor geen meter aanspreekt, omdat je waarde hecht aan andere dingen die voor jou zwaarwegender zijn dan voor de testpiloten. Dus hoe goed 'ie wel/niet eventueel zijn mag, voor jou blijft het dan nog steeds een minder goede keus.
Het gaat er slechts om dat je op een simpele manier achter eventuele sterke en zwakke punten kunt komen van een fiets, in vergelijk tot andere fietsen uit dezelfde categorie. Je komt er op een makkelijke manier hoe ze zich verhouden tot elkaar, waar de verschillen 'm in zitten.
Neemt de hierboven genoemde Top Fuel bv. Waarom komt deze fiets in dit test-rijtje 'toch' als laatste uit de bus? Kan voor jou nog steeds de beste bike zijn (al denk ik dat laatste overigens niet, afgaande op wat je beschrijft wat je zoekt, icm je lengte en gewicht).

Je kunt het blad in de kiosk krijgen, of het artikel downloaden.
Waarom niet? Nu je toch binnen moet blijven, wat extra vergelijkend leesvoer?
Hoe kan het dat nummer 1 en 2 met een heel verschillende geometry nummer 1 en 2 zij. Ik kan me me alleen bedenken dat ze op nummer 1 en 2 staan dat ze prijs gewijs goedkoper zijn dan de andere merken met over het algemeen duurdere onderdelen.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

daniel1975 schreef: wo 8 april 2020, 09:54
RuudRuud schreef: wo 8 april 2020, 09:19 De test in de Bike stond al in de app inderdaad :) Tijdje terug al meegenomen in de keuze :)

Gisteren een beste teaser van YT online. Lijkt me sterk als het een andere fiets is dan de teaser uit de video van laatst.
Welke app bedoel je?
De Bike App waarin je losse nummers kunt kopen :)
Yuhan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 8 april 2020, 10:47

Ook ik ben zoekende naar een leuke light trail / xc full suspension mtb. Een tijdje procaliber 8 (Trek) gereden, heerlijke lichte fiets maar deze is mij helaas afgenomen (gestolen).

Merkte wel dat ik de korte trails erg leuk vond om te rijden, en miste daar toch wel een rear suspension. Nu ik dit topic mee lees, is de nieuwe

Canyon AL 7.0 een interessante optie? En zelfs de CF 8.0 van 2020 is nu in de aanbieding voor maar 200 euro duurder dan de aluminium versie.

Thoughts? Wellicht ook een interessante optie voor jou!
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Yuhan schreef: wo 8 april 2020, 10:53 Ook ik ben zoekende naar een leuke light trail / xc full suspension mtb. Een tijdje procaliber 8 (Trek) gereden, heerlijke lichte fiets maar deze is mij helaas afgenomen (gestolen).

Merkte wel dat ik de korte trails erg leuk vond om te rijden, en miste daar toch wel een rear suspension. Nu ik dit topic mee lees, is de nieuwe

Canyon AL 7.0 een interessante optie? En zelfs de CF 8.0 van 2020 is nu in de aanbieding voor maar 200 euro duurder dan de aluminium versie.

Thoughts? Wellicht ook een interessante optie voor jou!
Klopt, maar ergens heb ik het idee dat die fiets me gaat vervelen. Op de foto's wel een erg gave kleur dat blauw.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

.... en nu een AM-fully groepstest, 140-160mm, in de Dts Bike, meer leesvoer. 3800,- - 4600,- klasse.
De deelnemers, weer obv ranking:
Propain Hugene Performance (4650,-), Orbea Occam M30 (3800,-), YT Jeffsy Pro 29 (3900,-), Scott Genius 920, Bulls Wild Ronin Team, Last Glen MX, Kona Process 134 Al/Dl 29, Speci Stumpjumper comp carbon, Koma Trailtool AM.
(Grote verschillen wat betreft bergaf vs bergopkwaliteiten, wat betreft trail-AM-enduro orientatie).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Nordin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 juli 2002, 15:01
Mijn mountainbike: 29er only

Har77 schreef: wo 8 april 2020, 10:15 Fuel EX 2020 is voor mij een betere allrouder dan de 2020 Top Fuel. Ook in NL.
XR3 2.4 ipv de XR4 erop (die grotendeels dat gewichtsverschil veroorzaken) en je hebt een bike die net zo snel is als de TF, met meer reserve en hogere funfactor.
TF 2020 was mijn vriend absoluut niet, komende van een 2019 TopFuel met 120mm vork.
Nu veel meer lol met de Supercaliber en EX.
Ik heb de hogere funfactor in de specificaties van beide fietsen terug proberen te vinden, maar zonder resultaat. Alle maten terug kunnen vinden, maar geen funfactor..... Of is de funfactor een afgeleide van de veerweg? 115mm = :( 130mm = :D

Wat kun je op de Fuel EX wel wat je op de TF 2020 niet kon? En vergelijken met een 2019 TF heeft weinig zin, deze fietsen verschillen als dag en nacht.

Wat betreft de test in Bike, de uitslag ligt helemaal in de lijn der verwachting. Er zijn genoeg zeer positieve reviews over de 2020 TF te vinden, zoals bijvoorbeeld bij Pinkbike. Dit enkel om aan te geven dat je je eigen mening moet vormen.

Maar, ik denk dat TS al besloten heeft een fiets met ongeveer dezelfde veerweg te kiezen als zijn Hightower. Waar natuurlijk niets mis mee is, alleen deed zijn vraagstelling anders vermoeden.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Of de vraagstelling voldoende uitgebreid is kan iedereen voor zichzelf bepalen denk ik. Dat is de discussie niet waard.

Er komt een fiets met meer veerweg dan de HT zelfs ;) Dus, place your bets vanaf 140mm ;)
Nordin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 juli 2002, 15:01
Mijn mountainbike: 29er only

Santa Cruz v10?
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ja fun factor gaat altijd vrijwel gelijk op met veerweg, ik heb totaal geen fun op mijn Stumpy ST.

Daarin tegen heb ik wel enorme lol op mijn ST!!
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

maverick76 schreef: wo 8 april 2020, 17:51 Ja fun factor gaat altijd vrijwel gelijk op met veerweg, ik heb totaal geen fun op mijn Stumpy ST.

Daarin tegen heb ik wel enorme lol op mijn ST!!
Heel goed, dan is dat de perfecte fiets voor je :)
Plaats reactie