downcountry/trail-light/trail fully

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Gewicht rijder: 100KG
Lengte: 192cm
Zadelhoogte: 82cm

Rijstijl: speels, drops (kleintjes), jumps (kleintjes), geen perfecte lijnen, genoeg foutjes waarvoor de fiets moet compenseren. De huidige fiets, ze verderop, doet het eigenlijk allemaal goed. Geen manual-held dus de fiets moet dit niet extra moeilijk maken.

Budget: 3000 tot 4000 euro. Minder mag 😊 Complete fiets of frame only? Complete fiets heeft de voorkeur, want goedkoper in the end. Maar ik zal het meeste overzetten van mijn oude fiets.

Op dit moment rijd ik een Hightower 1 in de maat XL met 50mm stuurpen en 800mm stuur. Goede fiets, ik zit een tikje ver achterop dus het voorwiel wordt soms wat licht in een klim. Een modernere geo kan hier natuurlijk iets in helpen. Maar dat is niet echt de reden dat ik iets nieuws zou willen. Maar als ik dan iets nieuws wil, dan steekt het om een ‘ouderwetse’ geo te kopen.

Waarom iets nieuws? De kleur, de verveling, de wisseldrang.
Gave kleuren:
Evil My Boy Blue
Trek Fuel EX 9.7

Ik zoek niet naar een fiets met meer veerweg (nu 135mm achter, 140mm voor) maar een maatje meer zou geen issue zijn als het niet in de weg zit. Een maatje minder zou me denk ik eerder passen, de keren in het buitenland vallen reuze mee. De meeste KM’s maak ik op flow-baantjes in NL :) Van mijn BSA-eis ben ik ook wel afgestapt door de goede verhalen over de huidige schroefbare press fit-brackets. Carbon of alu? Tsjah, dan toch carbon..

Wat nu? Een Jeffsy/SB130/Ripmo V1/Occam? Stuk voor stuk fietsen die net een iets meer veerweg hebben. Qua geo iets/flink moderner maar vooral de wielbasis is een stuk langer dan dat ik nu heb. (1215mm vs 1250/60) De Hightower is leuk te sturen op Mickey Mouse-baantjes als Dorst, Stadsbos013 en Zeist. Lever ik daar niet flink op in? Een dergelijke langere fiets is in de buurt niet te testen dus ik moet het met theoretisch gezwets doen. Maar daar zijn we hier best goed in.. ;)

Of een vergelijkbare veerweg in een Fuel EX uit 2020? De 9.7 vind ik erg gaaf. Iets luiere zadelbuis, iets scherpere stuurhoek en een wielbasis van ~1240mm. Maar die fiets heeft schijnbaar een wat lager percentage anti-squat. (rond de 90%) Wat gebeurt er als ik de Fox-demper met Trek-brain-tegenhanger (Re:Aktiv) vervang door een demper als een DVO Topaz?

Leunt de veerkarakteristiek niet teveel op de Re:Aktiv-schokdemper? Dit is te testen op een Fuel EX 5/7. Die hebben een ‘normale’ demper. Maar dat zal beperkt zijn tot het indoorbaantje bij 12GO. Hier in de buurt is geen Fuel EX 2020 te vinden. Dus wederom, beperkt tot theoretisch gezwets.

Of een Ibis Ripley V4. Gaaf frame, goede kleur. Maar ik heb een hekel aan de adviesprijs betalen, frame only kom ik nog niet echt een leuke prijs tegen online en bij een dealer ga ik pas om een prijs vragen op het moment dat ik iets wil kopen. En nu weet ik het nog niet.

TLDR:
hoeveel issues ga ik ondervinden van een wielbasis van 1255mm vs 1215mm nu op Mickey Mouse-baantjes? (Zeist, Dorst en Stadsbos013)

Hoe gedraagt een Trek Fuel EX uit 2020 zich zonder de Re:Aktiv-demper maar met DVO Topaz?

Doei Hightower, what’s next in een niet-oranje-toch-knallende kleur?
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Geen Lux! :bier:
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

RuudRuud schreef: di 31 maart 2020, 16:25 Geen Lux! :bier:
Je haalt alle lol van te voren al uit de discussie... :evil:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Lars TB schreef: di 31 maart 2020, 16:56
RuudRuud schreef: di 31 maart 2020, 16:25 Geen Lux! :bier:
Je haalt alle lol van te voren al uit de discussie... :evil:
:D

Orbea Oiz misschien? ;)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

RuudRuud schreef: di 31 maart 2020, 16:21 Of een vergelijkbare veerweg in een Fuel EX uit 2020? De 9.7 vind ik erg gaaf. Iets luiere zadelbuis, iets scherpere stuurhoek en een wielbasis van ~1240mm. Maar die fiets heeft schijnbaar een wat lager percentage anti-squat. (rond de 90%) Wat gebeurt er als ik de Fox-demper met Trek-brain-tegenhanger (Re:Aktiv) vervang door een demper als een DVO Topaz?

Leunt de veerkarakteristiek niet teveel op de Re:Aktiv-schokdemper? Dit is te testen op een Fuel EX 5/7. Die hebben een ‘normale’ demper. Maar dat zal beperkt zijn tot het indoorbaantje bij 12GO. Hier in de buurt is geen Fuel EX 2020 te vinden. Dus wederom, beperkt tot theoretisch gezwets.

TLDR:
Hoe gedraagt een Trek Fuel EX uit 2020 zich zonder de Re:Aktiv-demper maar met DVO Topaz?
Tja, die waardes die ze tegenwoordig overal op plakken... Lastig daar echt iets uit te halen. Maar nu is de Fuel EX wel een wat actievere fiets. Hoewel de Re:activ dempert volgens mij niet meer het platform heeft wat die bij de eerste generatie had. Maar het kan dus wel zijn dat die met een DVO wel aan de actieve kant gaat zitten. Hoewel de drie standen van de DVO dan wel weer zeer efficiënt werken, dus dat de Trek met een Topaz in middelste stand waarschijnlijk wel weer strak zal blijven. Goed, ik ken de huidige Fuel EX niet goed en heb 'm ook niet in combi met een andere demper geprobeerd.

RuudRuud schreef: di 31 maart 2020, 16:21 TLDR:
hoeveel issues ga ik ondervinden van een wielbasis van 1255mm vs 1215mm nu op Mickey Mouse-baantjes? (Zeist, Dorst en Stadsbos013)
Niet. Ene Bouwpakket is met zijn nieuwe Ripley, komend van de oude, alleen maar sneller geworden. Misschien een lichte aanpassing van je lichaamstaal, maar hele volksstammen gaan onbehoorlijk hard door de bochten op bijvoorbeeld Zeist met zo een soort 'luie' fiets.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

En ik kan wel gaan roepen Banshee Phantom, maar die is alleen in zeer saaie kleuren te koop... . Dan kun je net zo goed voor een Lux gaan :-{

Overspuiten is dan altijd een mogelijkheid 8)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

En iets van Mondraker? grote fiets voor grote mannen.

Keuze genoeg, FWD geometry ook ouder model in de opruiming is modern, en ook in kekke kleurtjes

En je zegt Yeti SB130, maar het gebruik wat jij beschrijft past op de reviews van de SB100
Die stond bij mij op 1 tot ik werdt verleid door custom staal http://projectxii.nl/nl/vertigo/

Enjoy!!

edit: SB100 ex aequo met de Ripley V4 dan, maar voor de SB100 zijn wel 2019 aanbiedingen
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

NS Bikes heeft ook mooie fietsen. Mooiste is wel de Synonym maar dat is wel een trail-light met 120 mm voor en achter en 66 gr balhoofd hoek.

Afbeelding

https://www.pinkbike.com/news/ns-bikes- ... eview.html

Of de Define.
Afbeelding
"This species has amused itself to death"
Daniel L.
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1215
Lid geworden op: wo 29 december 2004, 23:16
Mijn mountainbike: Rose Pikes Peak AM

Qua value for money kan je bijna niet om de postorder merken heen. Ik ben natuurlijk licht bevooroordeeld, maar ik vind de nieuwe Rose Thrill Hill Trail een interessante bike, zeker in het groen:

Afbeelding

Full carbon en top uitrusting voor €4K.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Nicolai Saturn 14 ST natuurlijk. :-q
En in vele kleuren leverbaar.

https://www.nicolai-bicycles.com/frames/saturn-14-st/

Afbeelding
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Daniel L. schreef: di 31 maart 2020, 19:49 Qua value for money kan je bijna niet om de postorder merken heen. Ik ben natuurlijk licht bevooroordeeld, maar ik vind de nieuwe Rose Thrill Hill Trail een interessante bike, zeker in het groen:

Afbeelding

Full carbon en top uitrusting voor €4K.
Radon hoeft dan ook niet te ontbreken. Ga ik altijd wel van uit trouwens terwijl je echt wel wat meer waar voor je geld hebt. (3299,-)
Afbeelding

Fox 34 Float Factory Kashima FIT4 verende voorvork

SRAM XO1 Eagle achterderailleur

SRAM G2 RSC-rem

Newmen Evolution SL XA 25 wielset
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Heeft Whyte nix in het gamma (bv de S-120 RS v2)?
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Lars TB schreef: di 31 maart 2020, 17:08 En ik kan wel gaan roepen Banshee Phantom, maar die is alleen in zeer saaie kleuren te koop... . Dan kun je net zo goed voor een Lux gaan :-{

Overspuiten is dan altijd een mogelijkheid 8)
Dat was mijn eerste gedachte. Maar dan reduceer ik het beetje waarde wat een SC Hightower toch heeft tot 0. Dus wordt de spuitbeurt een veelvoud van de initiele kosten.

Een Banshee heeft idd ook de revue gepasseerd. Zeker toen ik een tijd geleden las wat een nieuw poedercoating-jasje kost. Dan kun je elk jaar nog eens wisselen van kleur. Als ik toch voor alu ga kan het heel goed een Phantom worden.

De opties van Rose en Radon heb ik inderdaad nog niet bekeken. Gek genoeg zijn die merken niet top of mind bij me. Terwijl Canyon en YT dat bijvoorbeeld wel zijn.

De Nicolai is nog een slag langer. (theoretisch geneuzel) En hoewel ik vakmanschap heel erg kan waarderen vind ik dit er te in elkaar geschroefd uitzien. Daar mag wel eens een industrieel ontwerper naar kijken...

De beide NS-bikes zijn leuk! Misschien iets te iel voor mijn smaak (ik ben zelf ook geen lichtgewicht zeg maar) maar ik ga zoeken naar informatie over deze fietsen. Klein nadeeltje is dat ik graag mijn DVO Diamond wil blijven gebruiken. En die is tot 130mm om te bouwen zegt men. Nou kan een 130 vork in een 120 trail-achtige-fiets natuurlijk best.

De Propain Hugene zou ook nog een leuke zijn maar de kleur is het niet voor mij. De blauw/groene kleur van de Tyee zou een stuk beter bij me passen op dit moment.

Whyte is een goede optie maar doet me te weinig. Net zoals Norco, buiten dat die boven budget is.

Voor nu neig ik meer naar een Fuel EX 9.7 in XL of een Jeffsy in Ghost Ship Green in XL.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Leuke trailfully groeptest in de Dts Bike, nr maart ‘20. Allemaal 120-140mm voor, idem achter.
Met Canyon Neuron CF 9.0 SL, Cube Stereo 120 HPC SLT 29, Spark 920, Giant Trance Advanced Pro, Whyte T-130c RS V2, Speci Stumpjumper ST comp carb, Merida One Twenty 9.7000, Trek Top Fuel 9.7 (in volgorde van testuitslag).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie