Hoeveel is mijn mountainbike waard?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
CaspervanVoorst
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 1 april 2020, 19:00

Goedenavond!

Ik ben momenteel aan het overwegen om een nieuwe MTB aan te schaffen. Omdat mijn budget beperkt is, overweeg ik ook om mijn oude fiets te verkopen. Doordat ik enkele upgrades heb gedaan, vind ik het lastig om de waarde van mijn fiets vast te stellen.
Zouden jullie mij hierbij kunnen helpen?

Mijn fiets is als volgt:

Model: Bulls Sharptail 3 Disc 29 (2019)
Leeftijd: Ongeveer 1 jaar
Voorvork: Rockshox Recon RL (2019) (Stock: SR Suntour XCM-DS HLO)
Voorderailleur: Shimano Altus M2000
Achterderailleur: Shimano Deore M592 (Stock: Shimano Acera M3000)
Shifters: Shimano Alivio M4000 (3x9) (Stock: Shimano Altus (3x8))
Cassette: Shimano HG400 (11-36) (Stock: Shimano H200 (12-32))
Ketting: Shimano Deore HG53
Naven: Formula DC20/DC22
Banden: Maxxis Ardent EXO TLR/Supero Edge Antipuncture
Remmen: Shimano MT400 (Stock: Tektro M275)

Afbeelding

Ik heb de fiets bijna wekelijks gebruikt. Aan beide kanten van het crankstel is een deel van de verf afgesleten. Ook zit er een kleine slag in het voorwiel (ik gok zo'n 2mm). Ik ben van plan de Crankbrothers pedalen zelf te houden om op de nieuwe MTB te monteren. De foto is net na een rit op de VAM-Berg genomen, vandaar de zandvlekken op de wielen :D.

Bij voorbaat dank voor jullie hulp!
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Nieuw 600,-
Ik zou zeggen ergens tussen 400 en 300 of nog beter: nog honderden kilometers plezier als je hem zelf houdt. :wink:
Wat is de reden dat je wat anders zoekt?
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik vermoed ook dat de fiets niet veel meer dan 350 euro opbrengt. Mensen zoeken toch de fiets even op en zien de nieuwprijs waarop ze hun bod gaan baseren. De gedane upgrades zie je meestal amper meer terug in opbrengst.

Mijn vraag is ook, waarom denk je aan een nieuwe fiets?
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

En de upgrades blijven in de budget-categorie dus zijn helaas niet waarde-verhogend. Wat wel kan is dat je fiets er door de upgrades positief uitspringt tov de rest en meer opvalt in positieve zin!
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik vermoed ook zo'n maximaal €350,- om bovenvermelde redenen. En dan zou ik ook eerst even die slag uit dat wiel (laten) halen. Dat schrikt kopers af denk ik.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik dacht 200.
Maar ik ben niet op zoek, misschien scheelt dat nog.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Gezien de nette omschrijving en gebreken , merk ect , max €200 ,- suc6
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Welke maat is het? Collega van me zoekt nog iets om mee te beginnen.. mag me anders pb doen :)
Ik ben mij er eentje...
CaspervanVoorst
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 1 april 2020, 19:00

Bedankt voor alle reacties!

Gezien jullie antwoorden, heb ik besloten om de fiets nog iets langer te houden. Ook zodat ik uiteindelijk een iets grotere stap kan maken.

Voor de geïnteresseerden: ik overwoog de fiets te verkopen vanwege de slag in het wiel. Dit is de laatste maanden namelijk een wederkerend probleem, ondanks dat ik geen rare valpartijen heb gehad. Ik vermoed dat de constructie dusdanig in sterkte is afgenomen nadat de LBS een eerdere slag uit de wielen had gehaald (ongeveer anderhalve maand geleden), al blijft dit echt bij een vermoeden. Dit geeft mij ook geen vertrouwen dat de fiets in zijn huidige staat een week Winterberg overleeft zou hebben, die voor de zomer op de planning staat.

De opties waren daarom een nieuw set wielen, of een geheel nieuwe fiets. Gezien een nieuwe set wielen al snel tussen de 200-300€ zit, was mijn idee dat het verkopen van mijn fiets het gat tussen een nieuwe set wielen en een nieuwe trail/all mountain ht met moderne geo (iets als de Vitus Sentier, Nukeproof Scout of Radon Cragger) tot zoverre zou kunnen overbruggen dat er een relatief klein verschil in prijs tussen beide opties ontstaat. Doordat ik vermoedde dat de waarde van de fiets in ieder geval iets verhoogd zou zijn door de upgrades, rekende ik met onrealistisch hoge bedragen. Door de bedragen die ik nu van jullie heb gehoord moest ik dus mijn rekensom bijstellen waardoor het prijsverschil mij nu te groot word. Voor nu hou ik het dus op een set wielen. Nogmaals bedankt voor jullie hulp!
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Kan je de wielset niet na laten kijken door iemand die wel kan spaken? Als is het leed vaak al geschied, maar je kan dat proberen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Maar was je van plan om het bikepark te gaan rijden of meer xc in de omgeving van Winterberg? Want als je het bikepark overweegt zou ik misschien het geld besparen en een dikke fiets huren voor dat weekje. Je fiets is ook met betere wielen niet echt gemaakt voor het bikepark geweld.

Daarnaast schrijf je dat je van de VAM berg afkomt? Dat is met die nieuwe features niet de gemiddelde route in NL. Je wielen krijgen wel wat klappen te verduren daar.

En dan nog wat over de maatvoering. Je zadel staat voor de fietsmaat behoorlijk laag. Het lijkt alsof je een te grote maat fiets hebt voor je lengte. Dus misschien is het toch een goede overweging te verkopen. En dan van de opbrengst een goede 2e hands die meer trailgericht is kopen.

Als tip zou ik dan een wielset van Lars adviseren. Of iemand anders van het forum. Voor €200-300 kom je wel een heel eind. Heb je handgespaakte.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
CaspervanVoorst
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 1 april 2020, 19:00

hanjovdberg schreef: vr 3 april 2020, 11:23 Maar was je van plan om het bikepark te gaan rijden of meer xc in de omgeving van Winterberg? Want als je het bikepark overweegt zou ik misschien het geld besparen en een dikke fiets huren voor dat weekje. Je fiets is ook met betere wielen niet echt gemaakt voor het bikepark geweld.

Daarnaast schrijf je dat je van de VAM berg afkomt? Dat is met die nieuwe features niet de gemiddelde route in NL. Je wielen krijgen wel wat klappen te verduren daar.

En dan nog wat over de maatvoering. Je zadel staat voor de fietsmaat behoorlijk laag. Het lijkt alsof je een te grote maat fiets hebt voor je lengte. Dus misschien is het toch een goede overweging te verkopen. En dan van de opbrengst een goede 2e hands die meer trailgericht is kopen.

Als tip zou ik dan een wielset van Lars adviseren. Of iemand anders van het forum. Voor €200-300 kom je wel een heel eind. Heb je handgespaakte.
Je geeft me weer veel om over na te denken :D .

In Winterberg komt het vermoedelijk neer op een combinatie van Trailpark en Bikepark. Waarschijnlijk zou het grootste deel van mijn tijd besteed worden in het Trailpark en dan hoop ik 1/2 dagen in het Bikepark te kunnen besteden. Ik besef me inderdaad dat deze fiets niet optimaal zou zijn voor het bikepark geweld.

Qua maatvoering heb je volkomen gelijk. Dit frame is een maat XL (56cm) en dat is inderdaad groot voor mijn 1.82. Toen ik vorig jaar deze fiets kocht vertrouwde ik volledig op het advies van de verkoper. Deze verkoper beweerde dat ik beter op deze maat zat dan op 1 kleiner. Ik wist toen simpelweg niets van fietsen af, laat staan hoe mountainbikes moeten aanvoelen (en nog minder hoe ik wil dat mountainbikes aanvoelen). Nadat ik ook andere fietsen op de trail gereden had begon het verschil mij pas op te vallen. Het is wel zo dat mijn zadel iets onder mijn optimale trappositie staat (ongeveer 2cm). Hiervoor heb ik gekozen omdat ik anders helemaal niet kan bewegen op mijn fiets (ik kom dan telkens tegen mijn zadel aan).
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Als de originele vork er nog is en het nog doet, zou je die terug kunnen zetten, de fiets wordt daardoor niet veel minder waard. Dan kun je de Recon los verkopen voor 100 euro, heb je toch meer over.

Maar met deze fiets naar Winterberg en dan echt het bikepark opzoeken, zou ik niet doen. Een beetje XC rondjes daar in de buurt rijden kan wel, maar zelfs de trailride is leuker op een fully. Ik zou er gewoon 1 huren ter plaatse.
CaspervanVoorst
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 1 april 2020, 19:00

zonoskar schreef: vr 3 april 2020, 13:07 Als de originele vork er nog is en het nog doet, zou je die terug kunnen zetten, de fiets wordt daardoor niet veel minder waard. Dan kun je de Recon los verkopen voor 100 euro, heb je toch meer over.
Bedankt voor die tip! Had daar zelf nog niet aan gedacht
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

....
Laatst gewijzigd door FranX78 op zo 5 april 2020, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie