Hoeveel is mijn mountainbike waard? V2

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Hoi,

Ik heb nog een mountainbike die ik wil verkopen, maar eigenlijk geen idee wat deze waard is. Op marktplaats heb ik het idee dat men maar iets vraagt. Ik zag hier op het forum een vraag van Casper die die wilde weten wat zijn fiets waard was. Casper heeft mij op een idee gebracht en ik dacht: "Laat het ook maar eens via deze weg proberen"

Het betreft een Cube Reaction HPA Pro 2015 (destijds het topmodel van de alu XC hardtails bij Cube volgens mij.). Deze heeft door diverse omstandigheden een slechts een kleine 5000 km op de teller.
T.o.v. van de originele specs zijn de magura remmen vervangen voor Shimano XT. De bottom bracket is recent vervangen.
Achterband heeft de beste tijd gehad, maar is nog niet op.
Kleinste kransjes van de cassette zijn op. Ik ben bereid om cassette en ketting nog eventueel te vervangen (of een korting en niet vervangen)
Het frame heeft hier en daar wat krasjes in de lak.
Voor de rest is deze helemaal in orde.
Nieuwprijs was 5 jaar geleden (bruto) €1500.

Als jullie tips hebben voor een reële verkoopprijs dan hoor ik het graag. Alvast bedankt.

Specs:
Frame: HPA (High Performance Aluminum) Superlite, Advanced hydroforming, Triple butted, ARG, Tapered Headtube, Internal cable routing, PressFit BB
Voorvork: Rock Shox Reba RL 29 Fast Black, PushLoc, 15QR Maxle, 100mm veerweg
Balhoofd: CUBE Z-t-R ECO, top zero-stack 1 1/8" (OD 44mm), bottom integrated 1 1/2"
Achterderailleur: Shimano XT, RD-M781-SGSL, Shadow, 10-Speed
Voorderailleur: Shimano XT, FD-M781-A, direct mount, 3x10-Speed
Shifters: Shimano XT, SL-M780
Remmen: Shimano XT, Discbrake (180/160)
Crank: Shimano XT, FC-M782
Kettingbladen: Shimano 40x30x22T
Trapas: Shimano PressFit BB92
Stuurpen: CUBE Performance Pro, 6°
Wielen: Fulcrum Red66 15QR/X12, 622x19C
Banden: Voor: Schwalbe Rocket Ron Kevlar Lightskin, 29x2.25", Achter: Schwalbe Racing Ralph Kevlar Lightskin, 29x2.25"
Stuur: CUBE Flat Race Bar Pro, 720mm, 8°
Zadel: Selle Italia SC1
Zadelpen: CUBE Performance Post, 27.2mm
Zadelpenklem: RFR Varioclose 31.8mm


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door FranX78 op zo 5 april 2020, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2213
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Dit is eigenlijk een van de beste bikes die een beginner kan kopen. Veel beginners hebben een budget van 700 euro. Ik zou zeggen rond de 600-700 met een nieuwe cassette. Je kan de fiets eigenlijk niet verkopen met versleten cassette, ook al zeg je dat erbij. Mensen willen toch meteen fietsen.
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1068
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Als alles goed is (vork heeft service gehad, balhoofd draait nog soepel, nieuwe ketting en cassette, wielen zijn recht) zou ik op marktplaats beginnen op 800 euro. Zou 'm niet voor minder dan 600 wegdoen uiteindelijk.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4713
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ook mijn gedachte. Begin op €850 met nieuwe cassette, ketting en achterband. Dan heb je een goede kans de fiets snel kwijt te raken. Een beginner wil niet beginnen met het vervangen van onderdelen. Zeker niet als hij daarvoor naar de LBS moet en gelijk weer €150 kwijt is.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik sluit me aan bij mijn voorgangers.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

Top model xc hardtail :D ja in aluminium. :winkie:
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2495
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Marktplaats ...

Ik zou er geen 850 euro voor geven , gezien de mogelijke delen die vervangen moeten worden , eerlijk is eerlijk netjes aangegeven :-q

2015 en 2020 is 5 jaar , andere geo, voorvork mogelijk service , maar misschien achterhaald, 2x setup , ipv 1x setup,

ect , maar das mijn mening , ik zou rond de 600 euro er voor willen geven...'

Suc6 met de verkoop , en je kan , zoals gezegd hoger beginnen , om zo toch op je vraagprijs terecht te komen ..
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4713
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Triple setup zelfs :winkie:

Dus zeker achterhaald voor deze tijd. Ik had de cube reaction uit 2013 en die heb ik 2 jaar geleden verkocht voor rond de €650.

Voorvork (Fox) had ik net een servicebeurt gegeven. Cassette en ketting waren zgan. Wielset was geüpgrade met hope naven. Single setup met E-thirteen crank. Dus tja dan zit jij precies in dezelfde categorie.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2495
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

hanjovdberg schreef: zo 5 april 2020, 19:24 Triple setup zelfs :winkie:
:oops: -- €50 voor de triple setup
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Je zal maar een leuke beginnersfiets zoeken en dan komt ineens tussen al die oude meuk waar men nog honderden euros voor vraagt zo een leuke cube voorbij. Ik zou er best zo een 700 euro voor geven mits er nieuwe cassette op zit en ik zou een beginner zijn die voor een leuke prijs iets zoekt. Onder de 600 zou ik nooit doen tenzij je hem snel kwijt wilt.
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Dank voor jullie reacties allemaal. Dan weet ik een beetje wat ik kan vragen/verwachten.

Die prijzen vallen me niet tegen. Daarvoor kan er wel een nieuwe cassette en ketting vanaf. Lijkt me bij nader inzien inderdaad beter om cassette en ketting te vervangen. De doelgroep voor deze fiets zit wellicht niet te wachten op zelf-reparatie voor een iets betere prijs. Tevens zal ik de lagers van het balhoofd nog even checken en servicen.

Ik ben het met jullie eens dat een triple setup niet meer van deze tijd is. Maar dat zat er nu éénmaal op en ga ik niet meer ombouwen.
naze1975 schreef: zo 5 april 2020, 17:34 Top model xc hardtail :D ja in aluminium. :winkie:
Je hebt helemaal gelijk natuurlijk. Ik heb het aangepast.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Deze zou mij (mocht ik in de markt zijn) 500 euro waard zijn, met versleten cassette en ketting.
Dan deed ik er gelijk een 1x11 of 1x12 upgrade setje op.


Je kunt ook zelf de ketting en cassette vervangen, bijv. met een SLX setje dat op de Duitse webshops als slijtageset verkocht wordt.
Maar mogelijk is ook de voorkant aan vervanging toe, kijk daar goed naar. Vervang voor ook het meest gebruikte blad om ellende te voorkomen.
Ik denk dat je dan zeker 100 euro meer kunt krijgen, laten we zeggen 700 euro.
Als je zelf de upgrade maakt naar 1x11 of 1x12 kan je de prijs zelfs afspiegelen aan het nieuwe model.
Maar dan moet je ook meer investeren.
Uiteindelijk zal het na aftrek van de kosten toch ongeveer hetzelfde opbrengen.
Ik denk wel dat het sneller verkoopt.

Het is maar net wat je insteek is.
Nieuwe aandrijving is een sterk verkoop argument.
Versleten aandrijving is voor de koper een reden om flink af te dingen.

Nog een punt dat de prijs kan drukken, er past geen fatsoenlijke dropper in.
Als de koper buitenlandse plannen heeft, zal dit misschien zelfs een dealbreaker zijn.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2213
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Er zijn zat 'fatsoenlijke' droppers in 27.2mm te krijgen. Ik denk niet dat dit bij deze fiets een nadeel is. Beginner, XC bak.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4713
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Precies dat vind ik geen punt. We kunnen wel overal een dropper inzetten maar reel gezien gaat een beginner op de xc parcoursen die niet gebruiken.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

zonoskar schreef: ma 6 april 2020, 09:35 Er zijn zat 'fatsoenlijke' droppers in 27.2mm te krijgen. Ik denk niet dat dit bij deze fiets een nadeel is. Beginner, XC bak.
Ja, natuurlijk.
Maar niet voor een prijs die bij een 2e hands fiets van dit caliber passen.
(En heel blijven)
Je gaat er geen 27.2 Thomson van 369 euro in een 500 (600 700p euro fiets bouwen.

Het andere argument, XC klopt natuurlijk wel, maar daarom schreef ik ook expliciet 'dat de prijs kan drukken' en 'buitenlandseplannen'.
Nog een punt dat de prijs kan drukken, er past geen fatsoenlijke dropper in.
Als de koper buitenlandse plannen heeft, zal dit misschien zelfs een dealbreaker zijn.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie