Hoeveel is mijn mountainbike waard? V2

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 295
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 6 april 2020, 01:17 Je kunt ook zelf de ketting en cassette vervangen, bijv. met een SLX setje dat op de Duitse webshops als slijtageset verkocht wordt.
Maar mogelijk is ook de voorkant aan vervanging toe, kijk daar goed naar. Vervang voor ook het meest gebruikte blad om ellende te voorkomen.
Als ik de cassette, ketting en een blad zou moeten vervangen, zou ik toch serieus overwegen om er een NW blad voorop te zetten, en de voor derailleur eraf te halen. Dat doet wat moderner aan (zonder hier ook een voorderrie discussie te starten).
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

wamske schreef: ma 6 april 2020, 15:53
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 6 april 2020, 01:17 Je kunt ook zelf de ketting en cassette vervangen, bijv. met een SLX setje dat op de Duitse webshops als slijtageset verkocht wordt.
Maar mogelijk is ook de voorkant aan vervanging toe, kijk daar goed naar. Vervang voor ook het meest gebruikte blad om ellende te voorkomen.
Als ik de cassette, ketting en een blad zou moeten vervangen, zou ik toch serieus overwegen om er een NW blad voorop te zetten, en de voor derailleur eraf te halen. Dat doet wat moderner aan (zonder hier ook een voorderrie discussie te starten).
Ik ben in de veronderstelling dat de tandwielen aan de voorkant nog goed zijn.
Maar hoe check ik dit? Speling bij het optillen van de ketting van het tandwiel?
Als het nodig is ben ik best bereid een tandwiel te wisselen.

Ombouwen naar 1x11/2x11 of 1x12 speed ga ik niet aan beginnen.

De voorderailleur, shifter en 2 tandwielen verwijderen gaat ook nog wel lukken. Maar hoe zit het dan met de crank? Daar zitten bevestigingen op voor 3 tandwielen. Optisch klopt er dan toch ook iets niet.
En schiet ik iets op met 1x10? Dat is ook toch ook totaal niet gangbaar.
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Er worden nog steeds fietsen verkocht met 2 voorbladen. Ik zou, zeker als ze niet versleten zijn die voorderrie lekker laten zitten. Als je hem wilt verkopen niet teveel aan doen, het noodzakelijke natuurlijk wel. Post even een foto van hoe die bladen er uitzien, dan zie je snel genoeg of ze vervangen moeten.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Punt is dat er wat gesleuteld moet worden aan de fiets.
Dus ik noemde wat mogelijkheden.
Ik vermelde ook dat het allemaal weinig uitmaakt voor de werkelijke opbrengst, omdat er bij een aantal mogelijkheden ook eerst geinvesteerd moet worden.
Wel zelf doen, want zodra je de reparaties / upgrades door de fietsenmaker laat doen, dan is de winst sowieso weg.

Ik zelf hoor bij de groep die interesse heeft in de fiets zonder upgrades / reparaties, maar wel tegen een schappelijke prijs en eerlijke info.
En dan zou ik zelf upgraden / repareren naar mijn eigen smaak.

Als je daarmee kunt leven zou ik het eerst zo proberen. Raak je de fiets dan niet kwijt, dan kan je altijd nog investeren.
Maar verwacht niet dat je door 100 euro te investeren 200 euro extra krijgt voor de fiets.
Als je ergens een sweet spot raakt ben je de fiets wel eerder kwijt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

bartsince1975 schreef: wo 8 april 2020, 07:28 Er worden nog steeds fietsen verkocht met 2 voorbladen. Ik zou, zeker als ze niet versleten zijn die voorderrie lekker laten zitten. Als je hem wilt verkopen niet teveel aan doen, het noodzakelijke natuurlijk wel. Post even een foto van hoe die bladen er uitzien, dan zie je snel genoeg of ze vervangen moeten.
Er zitten zelfs 3 voorbladen op.
Zie foto (Wat niet vervangen wordt, wordt nog schoongemaakt):
Afbeelding
Kun je op basis van deze foto beoordelen of deze nog in orde is?

@TSTM:
Edit 20:50uur:
Ik ga zet de fiets te koop zoals die nu is. Daarbij geef ik aan dat ik in principe de ketting en cassette nog vervangen worden en dat men de fiets met een passende korting kan krijgen indien men zelf vervangt.
Klein onderhoud (zoals cassette, ketting en eventueel voorbladen vervangen) wil ik zelf eventueel doen. Echter het ombouwen naar een 1x of 2x (voor) wil ik eigenlijk niet aan beginnen. Ook shifters en derailleurs vervangen niet. Daar wil ik niet meer in investeren.
Dus ik laat vooralsnog de keuze bij de potentiele koper. Eens kijken of dat werkt.

En als er hier geïnteresseerden zijn (met of zonder vervanging onderdelen): De maat is 17".
:wink:
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Kijk eens naar het verschil van de tanden van het kleinste blad, met de tanden van het middelste en grootste blad. Dan weet je volgens mij genoeg :wink:
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Agamer schreef: do 9 april 2020, 08:55 Kijk eens naar het verschil van de tanden van het kleinste blad, met de tanden van het middelste en grootste blad. Dan weet je volgens mij genoeg :wink:
Heb je wel eens nieuwe bladen bekeken? Daarbij zien de tanden van het kleine tandwiel er ook heel anders uit dan van de middelste en het grootse blad.
Dit zijn foto's van de bladen in nieuwstaat:
Klein
Afbeelding

Middel
Afbeelding

Groot
Afbeelding

Zoals je ziet zijn de tanden van het kleine blad toch echt anders.

Maar op basis hiervan kan ik zelf nog steeds niet goed beoordelen of de huidige tandwielen nog redelijk zijn. Ik was serieus in de veronderstelling van wel. Maar zeker weten doen ik het ook niet.
Iemand?
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Er lijkt zo op de foto wel wat slijtage op het grootste blad, maar kan nog best een kettinkje mee met een beginner. Midden en klein lijken inderdaad niet te ver heen. Ketting & cassette vervangen lijkt mij voldoende.
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Nieuw zijn ze inderdaad niet helemaal gelijk, maar wat bartsince1975 zegt klopt denk ik aardig. Ik weet wel dat als ik je fiets zou willen overnemen ze dan allebei vernieuwd zouden moeten worden. Toen ik nog 3x10 reed ging het meeste offroad op het middenblad.
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
Plaats reactie