Advies HT trailbike

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

...en dat wat mij betreft iedere niet specifiek XC-race georiënteerde HT een trailbike kan zijn, ook met 'maar' 100mm veerweg. Vandaar het advies om niet alleen naar LTHT's te kijken. De Kona Kahuna van de laatste jaren is ook nog een leuke optie bijvoorbeeld. Die is net even wat slacker dat de meeste XC HT's en Kona bouwt sowieso wel speelse fietsen. Een Trek Roscoe heeft overigens hetzelfde frame als een Xcaliber maar dan met 27,5+ wielen en een 120mm vork en je kunt je echt afvragen welke het meeste lol opleverd op de vaderlandse rondjes.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

George schreef: ma 11 mei 2020, 14:17 Ik zeg alleen nog even dat het een bahco moet zijn :tong
Heel scherp.
Wij keken niet meer zou nauw na een paar baco's :bier:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

maverick76 schreef: ma 11 mei 2020, 12:40
I_do schreef: ma 11 mei 2020, 12:29

Ik vind dat je een beetje kinderachtig reageert. Jij geeft je mening, ik geef mijn mening en dan kan de topic starter beide meenemen in zijn overweging toch?

Jij zegt zaken als "hij wil langzaam fietsen" alsof een XC fiets zoveel sneller is in Nijmegen en op de UHR. Is gewoon niet zo, en naar beneden als het net leuk wordt ben je langzamer op de XC.

En dan nog een opmerking over een baco voor een spijker. Toevallig is TS voor zijn recreatieve rondjes op de trails op zoek naar een trail-MTB. Lijkt me een duidelijk voorbeeld van een hamer voor een spijker.
Ja, als hij op zoek is naar een trail hardtail voor z'n rondjes dan moet hij een trail hardtail kopen.

Iedereen kent mijn standpunt in dit overkill debat. Ik hou mijn mond weer.
Dat hoeft voor mij helemaal niet, een XC fiets is voor dit gebied en gebruik zeker een valide keuze! Ik respecteer jouw voorkeur, ik vraag dan alleen om niet zo flauw te doen over mensen met een andere voorkeur.

En overkill is ook zoiets. Is een lichte fiets, gebouwd om zo hard mogelijk te gaan in een raceomgeving ook geen overkill om recreatief mee te rijden?

Het is beide mogelijk, en beide zijn geschikt, afhankelijk van wat je voorkeuren zijn.

Ik ben pas ook een keer met mijn vriendin van fiets geruild op Rhenen, zij op mijn stereo 120 fully, ik op haar hardtail met ouderwetse geo. Komt met allebei prima een rondje rond. Ik vind op allebei mountainbiken leuk. Als je graag zo hard mogelijk naar boven knalt voelt de hardtail sneller. naar beneden vind ik juist de extra controle van de fully veel leuker. hierdaar kan je veel harder, op de hardtail haakt de fiets af als het net leuk begint te worden.

Een ander vind weer een fully saai omdat die een deel gladstrijkt. Met een meer trailhardtail of meer XC is het hetzelfde.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

I_do schreef: ma 11 mei 2020, 15:19 En overkill is ook zoiets. Is een lichte fiets, gebouwd om zo hard mogelijk te gaan in een raceomgeving ook geen overkill om recreatief mee te rijden?
Maar daar heeft dus niemand het over, niet alle XC HT's zijn XC race HT's en de geo van (bijvoorbeeld weer een Xcaliber) is net zo 'modern' als die van een HT trailbike als een Honzo. Wel anders en allebei goed overigens want ook met een Honzo kun je prima uit de voeten in NL (ik heb er eentje) maar als je vrijwel alleen in NL rijd is het misschien niet de beste keus.

By the way, afdalen op mijn fully vind ik inderdaad een beetje saai op de Nederlandse trails, op mijn starre XC fiets is dat echt een stuk spannender. Had ik al gezegd dat die echt speels is? Iedereen aan de starre singlespeed! Sorry, ik draaf een beetje door nu :winkie:
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

De Honzo is inderdaad best speels, en als je er een set lichte wielen met XC bandjes in zet ook best snel is mijn ervaring. Dan zou ik wel de "normale" Honzo nemen en niet de "big Honzo",

Ik twijfelde over de maat (L / XL) en ben 1,89. Op een XL gereden en die was gewoon te groot, dus voor de lengte van TS wel geschikt.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

George schreef: ma 11 mei 2020, 15:33 Sorry, ik draaf een beetje door nu :winkie:
Tijd voor een bahco :bier:
Plaats reactie