XC Fully: Orbea Oiz (M30) of Cube AMS C68 SL

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Barry Biker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:41

Crapton schreef: ma 20 april 2020, 21:24
I_do schreef: ma 20 april 2020, 09:16

Toch hilarisch dat een net nieuwe vork die jij waarschijnlijk nog niet eens ooit gezien hebt en kartonnen wielen volgens jou een "must" zijn voor snel xc en dan belangrijker dan schijnbaar zo belangrijk dat jij er de achtervering voor in zou leveren. Terwijl TS vraagt naar een snelle fully, en daar ook voldoende budget voor heeft.
Fietsmaat van mij heeft zo'n Fox en die voelt behoorlijk progressief. Veel meer dan mijn Reba. Lees ook de test op vojomag.nl.

Carbon velgen heb ik zelf (handbuilt) en ik weet dus exact hoeveel het uitmaakt. Meer dan je denkt, zeker op een 29. Stuurt veel beter en accelereert beter. Als alleen naar beneden rijdt dan maakt t allemaal geen bal uit. Maar voor XC wel.

En HT in de Alpen heb ik gedaan, en heb er ook andere (betere) rijders probleemloos mee zien rijden. Ik heb ook een fully en ken het verschil. Als je geld genoeg hebt dan carbon fully, SID, carbon wielen, carbon stuur & zadelpen. SRAM of Shimano maakt niet zoveel uit. Of je in Limland een dropper nodig hebt weet ik niet, anders zou ik die alleen voor Alpen ed monteren. Wel heel prettig en zelfs nodig als het echt steil wordt, kan je altijd naderhand inbouwen.

Wat ik hier vertel is zoals de duurdere modellen worden uitgevoerd, en dat is niet zonder reden.

Een hele mooie XC is de Trek Supercaliber, maar die Canyon Lux is ook heel gaaf. Als ik nog geen fiets had zou ik daar zeker naar gaan kijken, maar dan met bovengenoemde opties.
Over Carbon velgen en budget gesproken. Zag deze 2e handse Orbea Oiz staan. Lijkt me wel wat. Enige wat ontbreekt is een dropper.
Vraag me alleen af hoe betrouwbaar zo'n 2e handse is en hoe het zit met garantie (overnemen)?
Barry Biker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:41

Heb nog wat huiswerk gedaan inzake beoordelingen van bikes :o .
Hieronder enkele details inzake de beoogde (vergelijkbare) fietsen en testresultaten.
  • Canyon Lux CF SL 8.0 Pro Race > € 3699,- > (01/2019) > 194 / 250 punten
  • Cube AMS 100 C:68 TM > € 3999,- > (01/2019) > 196.5 / 250 punten
  • Orbea Oiz M-LTD > € 7499,- > (06/2019) > 210 / 250 punten
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Oogt als de puntentelling uit de Bike.
1 en 2 zijn het best vergelijkbaar, gelijke afmontages en prijsstelling. 3 Scoort mede zo hoog vanwege het feit dat hij in een veel hoger prijssegment zit :wink: . Lichter, sneller klimmen, betere afmontage, et voila.

Eigenlijk moet je in die tabellen kijken hoe het staat met de rij-eigenschappen etc, de test geheel lezen. Zodat je je een indruk kunt vormen van hoe de bikes zich tov elkaar verhouden, wat hun sterke en minder sterke punten zijn, hoe hun karakter is.
Uitkomst: alledrie erg goed, vergelijkbaar.
Je kunt die uitgebreidere testgegevens evt ook downloaden van de site.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Crapton schreef: ma 20 april 2020, 21:24 Carbon velgen heb ik zelf (handbuilt) en ik weet dus exact hoeveel het uitmaakt. Meer dan je denkt, zeker op een 29. Stuurt veel beter en accelereert beter. Als alleen naar beneden rijdt dan maakt t allemaal geen bal uit. Maar voor XC wel.
Een goed gebouwde high end alu set vind ik bijna net zo strak sturen als een goed gebouwde carbon set. Carbon velgen kunnen lichter gemaakt worden dan alu, maar om echt verschil te voelen (echt voelen, niet tussen de oren) moet die gewichtswinst wel significant zijn. 20-30 gram lichter ga je niet merken.

Ook is carbon wat steviger bij een impact als gevolg van te weinig lucht in de band. Een alu velg is dan snel beschadigd (platte kant), carbon kan dan wat meer hebben. Carbon velgen zijn daarentegen vaak wat hoger waardoor ze weer sneller beschadigingen oplopen van rondvliegende stenen. Ook is vervanging bij schade wat pijnlijker en zal een groter gat in je budget slaan, dus mijn motto is "race what you can replace".

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Ongeveer dezelfde maatvoering (184 en 82 kg) en zeer tevreden met mijn canyon lux. Snel genoeg op mijn lokale rondjes (Dorst, Vlaardingen) maar ook in de Ardennen prima mee te rijden.

Enige dat ik wellicht zou overwegen zijn andere banden als ik vaker in de Ardennen/Limburg zou rijden. Standaard banden zijn super voor lokale rondjes maar wat extra grip kan geen kwaad.
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Jan the Man schreef: wo 22 april 2020, 14:01
Crapton schreef: ma 20 april 2020, 21:24 Carbon velgen heb ik zelf (handbuilt) en ik weet dus exact hoeveel het uitmaakt. Meer dan je denkt, zeker op een 29. Stuurt veel beter en accelereert beter. Als alleen naar beneden rijdt dan maakt t allemaal geen bal uit. Maar voor XC wel.
Een goed gebouwde high end alu set vind ik bijna net zo strak sturen als een goed gebouwde carbon set. Carbon velgen kunnen lichter gemaakt worden dan alu, maar om echt verschil te voelen (echt voelen, niet tussen de oren) moet die gewichtswinst wel significant zijn. 20-30 gram lichter ga je niet merken.

Ook is carbon wat steviger bij een impact als gevolg van te weinig lucht in de band. Een alu velg is dan snel beschadigd (platte kant), carbon kan dan wat meer hebben. Carbon velgen zijn daarentegen vaak wat hoger waardoor ze weer sneller beschadigingen oplopen van rondvliegende stenen. Ook is vervanging bij schade wat pijnlijker en zal een groter gat in je budget slaan, dus mijn motto is "race what you can replace".

Ciao,
Jan
Helemaal met je eens Jan.
Ik heb een set met de Newmen xa25 velgen.
En een handgebouwde set met carbonnen velgen.
Beide 25 mm intern.
Ik zou liegen als ik veel verschil merk.
Die Newmen velgen zijn dikke prima.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
steelsm
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 3 januari 2021, 10:40

Hen je ondertussen al een keuze gemaakt en aankoop gedaan? Ik ben ook op zoek naar dergelijke fiets en benieuwd naar je bevindingen.
gr
Michael
Plaats reactie