Nieuwe MTB small frame - Bandenmaat.

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
MichaelBolton
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 27 april 2020, 10:51

Hoi Iederen,

Ik rij momenteel op een bulls copperhead 3 (2014) framemaat 41 met 27.5 banden (ik ben zelf 168cm).
Ik zou graag een nieuwe fiets willen kopen (met de nadruk op lichter omdat ik rugklachten heb) maar ik merk dat nagenoeg alle merken 29'' gooien op de kleine frames. Zelf blijf ik koppig doorkijken naar de enkele leveranciers die 27.5 aanbieden, maar met koppigheid kom je niet ver.

Wat is jullie visie/ervaring hiermee?
Mijn budget is trouwens rond de 2500 euro. Ik hoop daarmee van 12.5 kg naar onder of tegen de 10 te gaan en zo mijn rugklachten te verminderen. Ik rij zelf voornamelijk XD, dus een hardtail zou voldoende moeten zijn.

Fietsen waar ik zelf naar kijk:
- Rose Psycho Path II
- Orbea Alma m25/30
- Stevens Sonora RX (Maar daar is het kiezen tussen 16 inch voor 27.5 of 18 inch voor 29 terwijl 17 inch het best zou zijn denk ik.)

In ieder geval, kijk ik uit naar jullie feedback
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2210
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Rugklachten = fully.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Rugklachten = beter op je fiets zitten. (zowel qua maat en houding, maar ook actief uit het zadel komen tijdens het rijden) Lichtere fietsen helpen volgens mij in ieder geval niet tegen rugklachten....
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
MichaelBolton
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 27 april 2020, 10:51

zonoskar schreef: ma 27 april 2020, 11:15 Rugklachten = fully.
Dat zou je inderdaad denken, maar ik merk dat mijn klachten vooral komen als ik een stijle berg niet opgeraak, moet afstappen en de fiets omhoog moet duwen. Ik heb het dan niet over een heuveltje maar een echt stijl stuk.
Het gaat om artrose, dus een fully zou de afdaling wel beter maken (waar ik nu geen last van heb), maar door zijn zwaarder gewicht de rest wel erger maken. :wink:

INB4 'Meer kracht oefenen zodat je niet moet afstappen', ik woon en rij in de nedervlaamse ardennen.
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

MichaelBolton schreef: ma 27 april 2020, 11:30
zonoskar schreef: ma 27 april 2020, 11:15 Rugklachten = fully.
Dat zou je inderdaad denken, maar ik merk dat mijn klachten vooral komen als ik een stijle berg niet opgeraak, moet afstappen en de fiets omhoog moet duwen. Ik heb het dan niet over een heuveltje maar een echt stijl stuk.
Het gaat om artrose, dus een fully zou de afdaling wel beter maken (waar ik nu geen last van heb), maar door zijn zwaarder gewicht de rest wel erger maken. :wink:

INB4 'Meer kracht oefenen zodat je niet moet afstappen', ik woon en rij in de nedervlaamse ardennen.
Dat je die steile berg niet opkomt ligt echt niet aan die 2,5 kg maar zal eerder liggen aan:
- niet juiste berg verzet
- niet voldoende kracht/conditie van de rijder
- of combi van beiden
MichaelBolton
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 27 april 2020, 10:51

Helemaal prima, maar kunnen we nu terug on topic over welke formaat wielen op een small frame?
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

MichaelBolton schreef: ma 27 april 2020, 13:12 Helemaal prima, maar kunnen we nu terug on topic over welke formaat wielen op een small frame?
Met jouw lengte zal je normaal gesproken op een 16 inch uitkomen. Heel misschien een 17 inch, afhankelijk van lengte bovenbuis maar een 18 inch frame lijkt me normaal gesproken te groot.

Zoek dus eerst een frame wat bij je past en laat dat dan de wielmaat (27,5 of 29) bepalen.
Dus als voorbeeld: Stevens Sonora RX => hier zou je dan dus op een 16 inch met 27,5 wielen uitkomen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik ben ook 1,68m, race/marathonfully, rond de 11-11,5kg? Maatje S.

Dat je die steilste berg niet opkomt komt niet door pak en beet een 1 a 1,5 kg gewichtsverschil. Heb je een fully van 14-15kg (zonder lockouts op makkelijke verharde klimmen) dan wordt een klim wat zwaarder ja, maar dan nog.
Gewicht speelt een rol, maar er speelt meer . 29” wielen hebben het voordeel van meer tractie bergop, wat een klim vergemakkelijkt. Als je dan een lichte fiets/wielset hebt, en een passende geometrie, dan is er met 29” niets mis. Wordt de klim heel technisch, dan klimt het met achtervering aan juist weer makkelijker.

Een diepere zit voor helpt ook met klimmen. Als kleine rijder is dus een frame met korte stuurbuis een pre, evt een stuurpen met negatieve rise, een vork met niet teveel veerweg. Helpt allemaal bij dieper kunnen zitten, wat klimmen vergemakkelijkt.

En inderdaad, er is niets wat de rug meer ontziet dan een fully. 2nd best is een flexende zadelpen, maar dan kun je weer geen dropper rijden.
De basis, geometrie en pasvorm, moeten natuurlijk ook in orde zijn, daar begint het mee.
Laatst gewijzigd door aurelius op ma 27 april 2020, 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dat zegt 'ie: als hij moet afstappen is een lichtere fiets gewoon lekkerder. Wie weet rijdt hij iedereen hier er uit op een steile helling. Maar er is altijd een punt waarop het niet meer gaat.


Maar ik vrees dat je je moet schikken naar de fabrikanten. Die zijn grotendeels gestopt met 27,5". De belangrijkste reden is gewoon voorraadbeheer.
Een 27,5" zou stukken beter in verhouding zijn. Aan de andere kant: die te lange achterkant helpt je juist wel weer met klimmen!

Maar er zijn wat merken die een S en M in 27,5" aanbieden. Uit mijn hoofd zo even snel in ieder geval Trek, Canyon en Santa Cruz. En hoewel je wat maatvoering betreft ergens op 16", misschien 17" zit, is een 15" in de regel nauwelijks korter. Gaat soms maar om 5 mm. Gewoon omdat een kleinere fiets niet korter te bouwen is omdat je anders met je voet tegen het voorwiel komt! (En dat dus al helemaal bij 29ers!).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

29" is eigenlijk de standaard geworden voor race-hardtails, de categorie waarin jij rondkijkt, vanwege het ongeveer 10kg licht-gewicht.

Trailhardtails (of instappers die meer gericht zijn op touren) vind je soms nog wel in 27,5", zeker in de kleinste maten, maar die zijn ook altijd wat zwaarder/degelijker uitgevoerd. Zwaarder frame, zwaardere wielen, zwaardere overige afmontage. Die ga je rond de 10kg niet snel vinden in maatje S.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
MichaelBolton
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 27 april 2020, 10:51

Lars TB schreef: ma 27 april 2020, 16:27


Maar ik vrees dat je je moet schikken naar de fabrikanten. Die zijn grotendeels gestopt met 27,5". De belangrijkste reden is gewoon voorraadbeheer.
Een 27,5" zou stukken beter in verhouding zijn. Aan de andere kant: die te lange achterkant helpt je juist wel weer met klimmen!


Hoi Lars, over de frame maat is er geen vraag, ik rij 41 en dat is prima, 42 zou ook nog kunnen. Maar ik dacht inderdaad wel dat het over voorraadbeheer ging (of beter in volume aankopen = goedkoper) voor de grote merken. Voor de rest ben ik wel tevreden van de copperhead. Van 3x10 naar 1x11/12 gaan zal ook wel wennen zijn, maar het gaat inderdaad om dat laatste kleine stuk stijl omhoog.

Waarschijnlijk wordt het dan gewoon kijken naar een merk dat wel nog 27.5 levert op mijn maat. Het is ook jammer dat je een fiets niet ff mag testen op een trail voor je aankoop en al mijn maten zijn minstens een hoofdlengte groter ;)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Voor 2500,- krijg je veel hele lichte goed afgemonteerde 29” hardtails. Kans zeer reeel dat zo’n 29” hardtail lichter gaat zijn dan die ene met veel moeite gevonden 27,5”, als je die al gaat vinden.

Voorbeeldje:
10,2kg en sub-2500,-: Canyon Exceed 7,0, https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... quantity=1.
Ook relatief licht en erg goed afgemonteerd voor de prijs: Rose inderdaad, Radon Jealous, maar ook Cube.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

MichaelBolton schreef: ma 27 april 2020, 17:35
Lars TB schreef: ma 27 april 2020, 16:27


Maar ik vrees dat je je moet schikken naar de fabrikanten. Die zijn grotendeels gestopt met 27,5". De belangrijkste reden is gewoon voorraadbeheer.
Een 27,5" zou stukken beter in verhouding zijn. Aan de andere kant: die te lange achterkant helpt je juist wel weer met klimmen!


Hoi Lars, over de frame maat is er geen vraag, ik rij 41 en dat is prima, 42 zou ook nog kunnen. Maar ik dacht inderdaad wel dat het over voorraadbeheer ging (of beter in volume aankopen = goedkoper) voor de grote merken. Voor de rest ben ik wel tevreden van de copperhead. Van 3x10 naar 1x11/12 gaan zal ook wel wennen zijn, maar het gaat inderdaad om dat laatste kleine stuk stijl omhoog.

Waarschijnlijk wordt het dan gewoon kijken naar een merk dat wel nog 27.5 levert op mijn maat. Het is ook jammer dat je een fiets niet ff mag testen op een trail voor je aankoop en al mijn maten zijn minstens een hoofdlengte groter ;)
Voor dat laatste steile stukje omhoog heb je meer baat bij een techniektraining (andere stijl :wink: ) dan aan een fiets die 2 kilo lichter is.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Pollekes schreef: ma 27 april 2020, 21:08 Voor dat laatste steile stukje omhoog heb je meer baat bij een techniektraining (andere stijl :wink: ) dan aan een fiets die 2 kilo lichter is.
Lees nou wat hij schrijft! :roll:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

29” Radon Jealous 8,0, nog wel net boven budget, maar 300,- korting en 9,7 kg: https://www.radon-bikes.de/en/mountainb ... s-80-2020/

29” Cube reaction C62 SL, 10,4 kg (en via dealer, dus vast wat korting mogelijk): https://www.cube.eu/nl/2020/bikes/mount ... reen-2020/.

Beiden Shimano 10-51 afgemonteerd, dus net een tikkie lichter trappen bergop tov Sram 1x12.
Verder kun je natuurlijk een wat kleiner voorblad kiezen als je wat lichtere verzetten bergop wenst, afhankelijk van waar je die steile stukken fietst in Nl danwel buitenland. Hoef je pas wat later de fiets af om te gaan duwen...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie