Orbea Oiz m of l

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Minessi
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: za 20 juli 2019, 17:36

Even een onderwerp en vraag die al vele malen voorbij zijn gekomen op dit forum, maar ondanks er veel over gelezen te hebben twijfel ik en ben ik benieuwd naar jullie mening in mijn persoonlijke situatie.

Zojuist heb ik de Orbea oiz getest in zowel M als L.
Met mijn houding op de fiets en 1.74m en 86 cm binnenbeenlengte zouden volgens de adviseur beide maten geschikt zijn. Met de M zou ik wat scherper kunnen sturen en de L zou wat meer vertrouwen kunnen geven bij het afdalen en minder ‘zenuwachtig’ sturen. Ik kon ook goed merken dat het stuur bij de M behoorlijk dichterbij stond.

Ik weet dat het een kwestie is van gevoel en dat ik hierin moet kiezen wat voor mij goed voelt maar ik blijf twijfelen.

Kunnen jullie je mening hierover eens loslaten? Alvast bedankt :-)
Maarten1978
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: di 17 december 2019, 11:28

Minessi schreef: di 28 april 2020, 11:04 Even een onderwerp en vraag die al vele malen voorbij zijn gekomen op dit forum, maar ondanks er veel over gelezen te hebben twijfel ik en ben ik benieuwd naar jullie mening in mijn persoonlijke situatie.

Zojuist heb ik de Orbea oiz getest in zowel M als L.
Met mijn houding op de fiets en 1.74m en 86 cm binnenbeenlengte zouden volgens de adviseur beide maten geschikt zijn. Met de M zou ik wat scherper kunnen sturen en de L zou wat meer vertrouwen kunnen geven bij het afdalen en minder ‘zenuwachtig’ sturen. Ik kon ook goed merken dat het stuur bij de M behoorlijk dichterbij stond.

Ik weet dat het een kwestie is van gevoel en dat ik hierin moet kiezen wat voor mij goed voelt maar ik blijf twijfelen.

Kunnen jullie je mening hierover eens loslaten? Alvast bedankt :-)
Ik weet uiteraard niet waar je vandaan komt, maar in Utrecht zit een Orbea dealer waar ik erg over te spreken ben. Dupree cycles op de Croeselaan. Hij meet je volledig op en zet je volledig op je bike, elke cm wordt nauwkeurig uitgemeten door hem, volledig kosteloos. Ik heb dit gedaan en de fiets zit perfect, eigenwijze kerel, maar hij weet serieus wat hij doet. Jean Paul Dupree heeft aardig wat Olympische sporters op fietsen gezet.
Minessi
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: za 20 juli 2019, 17:36

Maarten1978 schreef: di 28 april 2020, 12:21
Minessi schreef: di 28 april 2020, 11:04 Even een onderwerp en vraag die al vele malen voorbij zijn gekomen op dit forum, maar ondanks er veel over gelezen te hebben twijfel ik en ben ik benieuwd naar jullie mening in mijn persoonlijke situatie.

Zojuist heb ik de Orbea oiz getest in zowel M als L.
Met mijn houding op de fiets en 1.74m en 86 cm binnenbeenlengte zouden volgens de adviseur beide maten geschikt zijn. Met de M zou ik wat scherper kunnen sturen en de L zou wat meer vertrouwen kunnen geven bij het afdalen en minder ‘zenuwachtig’ sturen. Ik kon ook goed merken dat het stuur bij de M behoorlijk dichterbij stond.

Ik weet dat het een kwestie is van gevoel en dat ik hierin moet kiezen wat voor mij goed voelt maar ik blijf twijfelen.

Kunnen jullie je mening hierover eens loslaten? Alvast bedankt :-)
Ik weet uiteraard niet waar je vandaan komt, maar in Utrecht zit een Orbea dealer waar ik erg over te spreken ben. Dupree cycles op de Croeselaan. Hij meet je volledig op en zet je volledig op je bike, elke cm wordt nauwkeurig uitgemeten door hem, volledig kosteloos. Ik heb dit gedaan en de fiets zit perfect, eigenwijze kerel, maar hij weet serieus wat hij doet. Jean Paul Dupree heeft aardig wat Olympische sporters op fietsen gezet.
Dat is wel een goede tip. Bedankt! Ik zal eens gaan informeren.
De adviseur die ik laatst had noemde het een voordeel dat je tussen de maten in zit omdat je een keuze hebt waarbij beide in principe goed zijn. Toch kan ik het momenteel alleen maar lastig vinden 😅.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Ik zou zeggen m.
Ik ben 179 en een testrit op een Oiz20tr M maakte heel rap duidelijk dat m net te klein is voor mij. Dus met 174 zou het wel eens perfect kunnen zijn.
Koers.cc heeft een M staan als testbike.
Bicycle, bicycle, bicycle
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik rijd een soortgelijke fully, met ongeveer dezelfde geometrie. Ik zit met 1,68 relatief aan de onderkant van een S.
Denk dat een M voor jou zo ongeveer spot on zal zijn, L wordt wel groot hoor.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Minessi
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: za 20 juli 2019, 17:36

aurelius schreef: za 2 mei 2020, 08:23 Ik rijd een soortgelijke fully, met ongeveer dezelfde geometrie. Ik zit met 1,68 relatief aan de onderkant van een S.
Denk dat een M voor jou zo ongeveer spot on zal zijn, L wordt wel groot hoor.
De L is indd misschien net wat aan de grote kant. Verhoudingsgewijs heb ik wel vrij lange armen. Hierdoor heb ik het idee dat ik op de M te recht zit. Heb je een idee of het mbt de dropper nog uitmaakt voor welke maat je gaat?
Rogier13
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: do 9 mei 2019, 19:45

Ik ben ook 174 cm, doorgaans maat M. Mijn Santa Cruz Tallboy getest in zowel m als l. Uiteindelijk voor de m gekozen omdat ik met de dropper maar net weg kwam wat betreft de hoogte van de zitbuis.
Canyon Lux Trail - Swett Smockelaer - Kona Honzo ST
Minessi
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: za 20 juli 2019, 17:36

Rogier13 schreef: za 2 mei 2020, 12:12 Ik ben ook 174 cm, doorgaans maat M. Mijn Santa Cruz Tallboy getest in zowel m als l. Uiteindelijk voor de m gekozen omdat ik met de dropper maar net weg kwam wat betreft de hoogte van de zitbuis.
Oké, dat is goed om te horen. Wat is jou binnenbeenlengte als ik vragen mag? En lijkt de tallboy qua geometrie op de oiz?

Dit zijn de afmetingen van de oiz:
https://www.orbea.com/nl-nl/fietsen/oiz-29-h20/pdf/
Rogier13
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: do 9 mei 2019, 19:45

82 cm. De Tallboy is niet echt te vergelijken met de Oiz.
Mijn Epic maat M is wel vergelijkbaar, fietsmaatje mij heeft deze in L en die is mij toch echt een maatje te groot.
Canyon Lux Trail - Swett Smockelaer - Kona Honzo ST
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Hier hetzelfde heb nu een test oiz staan in maat m. Ben 1.74 en binnen been lengte 79. Morgen ga ik de fiets proberen, vind het hem persoonlijk wel wat krap (mijn huidige fiets heeft meer reach, komt ook door de meer klassieke wat langere stuurden) maar gaan het zien morgen
Minessi
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: za 20 juli 2019, 17:36

Marcel964 schreef: za 2 mei 2020, 18:59 Hier hetzelfde heb nu een test oiz staan in maat m. Ben 1.74 en binnen been lengte 79. Morgen ga ik de fiets proberen, vind het hem persoonlijk wel wat krap (mijn huidige fiets heeft meer reach, komt ook door de meer klassieke wat langere stuurden) maar gaan het zien morgen
Leuk Marcel! Ik hoor graag je ervaring van de M. Het is misschien ook wel wat je gewend bent. Ik kan me voorstellen dat als je een echte racer oid gewend bent het snel kort aanvoelt. In verhouding heb ik zelf lange benen. Nagemeten kom ik op zo’n 83 cm (de eerder gemeten 86 is denk ik uit een verkeerde hoek). Jou bovenlichaam zal wat langer zijn.
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Hoi minessi, in 1 woord: geweldig.

Heb maat M oiz Xc getest (als ik er 1 koop wordt het de TR variant). Echt super fijne fiets was de M10 uitvoering, is met xtr derailleur en voor de rest Xt spul. Qua maatvoering is de M perfect. Rijd super strak, maar ook zeker, dus niet nerveus. Die lock voor de dempers hoeft voor mij niet en zit eigenlijk alleen maar in de weg, je raakt dat hendeltje vrij makkelijk aan en dan voordat je het weet rijd je met half gelockte demper en vork. Kortom gaat wel zo,n fiets komen.
Minessi
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: za 20 juli 2019, 17:36

Marcel964 schreef: zo 3 mei 2020, 15:01 Hoi minessi, in 1 woord: geweldig.

Heb maat M oiz Xc getest (als ik er 1 koop wordt het de TR variant). Echt super fijne fiets was de M10 uitvoering, is met xtr derailleur en voor de rest Xt spul. Qua maatvoering is de M perfect. Rijd super strak, maar ook zeker, dus niet nerveus. Die lock voor de dempers hoeft voor mij niet en zit eigenlijk alleen maar in de weg, je raakt dat hendeltje vrij makkelijk aan en dan voordat je het weet rijd je met half gelockte demper en vork. Kortom gaat wel zo,n fiets komen.
Klinkt goed! Op wat voor terrein heb je gereden? Zo te horen vond je hem niet te krap? De TR heeft wel een iets andere geometrie dan de XC. TR heeft heeft iets kortere zit en iets andere verhoudingen dacht ik. Weet niet of je dat verschil duidelijk voelt. Mag ik vragen waar je testbike hebt geleend?
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Ja klopt een TR is 1 cm korter. Geen idee of je dat merkt, ik had nu genoeg ruimte. Ik zit wat rechterop dan op eigen fiets, maar dat is eigenlijk veel fijner. Ook gewichtsverdeling was top, iets meer de voorrem gebruiken zodat achterkant wat lichter wordt en je zet hem zo een scherpe hoek om. Heb gereden op de Posbank, zowel recht toe rechtaan als op de nieuw technische trails met super korte switchbacks en stijl naar beneden meteen er achter een scherpe knik. Voelt super vertrouwd. Mijn shop is Manivelo in Arnhem, die had alleen een L staan, maar heeft via de orbea Nederland vertegenwoordiger ff een M geregeld. Dus ff je eigen shop vragen als je hier niet in de buurt woont of die ff via de vertegenwoordiger er eentje voor je in M kan regelen om te proberen.
Minessi
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: za 20 juli 2019, 17:36

Marcel964 schreef: zo 3 mei 2020, 20:08 Ja klopt een TR is 1 cm korter. Geen idee of je dat merkt, ik had nu genoeg ruimte. Ik zit wat rechterop dan op eigen fiets, maar dat is eigenlijk veel fijner. Ook gewichtsverdeling was top, iets meer de voorrem gebruiken zodat achterkant wat lichter wordt en je zet hem zo een scherpe hoek om. Heb gereden op de Posbank, zowel recht toe rechtaan als op de nieuw technische trails met super korte switchbacks en stijl naar beneden meteen er achter een scherpe knik. Voelt super vertrouwd. Mijn shop is Manivelo in Arnhem, die had alleen een L staan, maar heeft via de orbea Nederland vertegenwoordiger ff een M geregeld. Dus ff je eigen shop vragen als je hier niet in de buurt woont of die ff via de vertegenwoordiger er eentje voor je in M kan regelen om te proberen.
Zo te horen klinkt dat als een prima passende fiets! En de Posbank is heerlijk om te fietsen! Koers cc heeft er ook een staan in M begrijp ik. Zal geen TR zijn denk ik maar ik verwacht niet dat dit qua gevoel in afmeting heel anders zal zijn.
Plaats reactie