Orbea Oiz m of l
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3458
- Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
- Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR
Koers heeft een TR staan in maat M met XT remmen. Heb hem zelf ook gereden.
Bicycle, bicycle, bicycle
Zojuist vandaag de Orbea Oiz M20 TR getest. Wat een fijne fiets! Super direct, licht en voelt heel vertrouwd.
Ik was vooral benieuwd naar de maat. Ik heb een M getest en dit lijkt voor mij ook goed te passen. Ondanks dat ik vooraf verwachte wel erg gedrongen te zitten was mijn houding voldoende van ruimte. Te diep is niet fijn, maar te recht/verdrongen ook niet (vooral bij langere stukken). Perfecte maat dus. De XT schakelde ook top. Wel vond ik de bediening naar lichter verzet niet zo fijn. Moest mijn duim te ver naar buiten draaien hierbij wat niet lekker voelde. Maar verder dus top!!
Ik was vooral benieuwd naar de maat. Ik heb een M getest en dit lijkt voor mij ook goed te passen. Ondanks dat ik vooraf verwachte wel erg gedrongen te zitten was mijn houding voldoende van ruimte. Te diep is niet fijn, maar te recht/verdrongen ook niet (vooral bij langere stukken). Perfecte maat dus. De XT schakelde ook top. Wel vond ik de bediening naar lichter verzet niet zo fijn. Moest mijn duim te ver naar buiten draaien hierbij wat niet lekker voelde. Maar verder dus top!!
Waar de framemaat nu geen dilemma meer is, begint nu de volgende twijfel: carbon of aluminium. Eigenlijk zou je ze beide even moeten voelen. Ik was er eerst vrij van overtuigd voor aluminium te gaan. Buiten het feit dat ik de kleuren van de M20 en M30 een stuk minder mooi vind als de zwart/groene kleur van de H-versies (M10 met Myo heb ik even achterwege gelaten aangezien deze toch echt boven m’n budget gaat), vond ik het aluminium ook zeer mooi afgewerkt en had ik het idee niet persee carbon te hoeven. Nu begin ik toch te twijfelen over het comfort en lage gewicht van carbon. Gaat dit mij echt meer ‘plezier’ geven bij het fietsen? Met andere woorden, fietst het zoveel fijner? Iemand een idee (volgensmij scheelt het gewicht zo’n 2,5 tot 3 kg bij deze fietsen)?
Dat lijkt me een erg groot verschil 2,5kg. Zal eerder 1 kilo zijn (500 gram frame en 500 gram afmontage) vermoed ik. Dus tis luxe, maar ja hobbies mogen geldt kosten. . Bij mij zit de keuze tussen een m10 of m20. Ook niet nodig m10, een m20 is helemaal prima, maar vind de kleuren niet zo mooi. Wacht daarom op het moment dat model 2021 beschikbaar komen en hoop dan, dat er een meer kleur naar mijn smaak bij zit bij m20. Mijn huidige fiets is nog prima en net voor 600 euro (Niner Jet Rdo) weer helemaal spik en span gemaakt. Dus die gaat nog wel ff mee en zeker met dit droge weer gaat er weinig kapot.
Haha, ik hoop dat je gelijk hebt met 1 kg maar dacht dat de verkoper zei dat de H20 13 nog wat kg woog en de M20 10,5 a 11 kg.Marcel964 schreef: ↑do 7 mei 2020, 21:58 Dat lijkt me een erg groot verschil 2,5kg. Zal eerder 1 kilo zijn (500 gram frame en 500 gram afmontage) vermoed ik. Dus tis luxe, maar ja hobbies mogen geldt kosten. . Bij mij zit de keuze tussen een m10 of m20. Ook niet nodig m10, een m20 is helemaal prima, maar vind de kleuren niet zo mooi. Wacht daarom op het moment dat model 2021 beschikbaar komen en hoop dan, dat er een meer kleur naar mijn smaak bij zit bij m20. Mijn huidige fiets is nog prima en net voor 600 euro (Niner Jet Rdo) weer helemaal spik en span gemaakt. Dus die gaat nog wel ff mee en zeker met dit droge weer gaat er weinig kapot.
De kleuren van de M20 vind ik indd ook niet zo mooi.
Wat ik me ook afvraag is waarom ze voor de 10 versies ineens overgaan naar SRAM. Verkoper sprak wel duidelijk over een stap hoger als de de 20 versies en beter materiaal, maar waarom dan geen hogere Shimano groep?
Het is andersom een m10 heeft Shimano en een m20 sram. Maar je kan ook een m30 bestellen en dan het trail pack + dropper aanvinken heb je dezelfde Fiets als een m20 maar dan heb je ook shimano (ipv sram). Qua kosten identiek. Verschil blijft dan nog de banden. Maar dat ie een easy wissel.
Bij de aluminium versies is H20 Shimano SLX/XT en de H10 SRAM GX. Het is ook wel bizar dat de ene shop zegt dat de H20 ook in 120 mm geleverd wordt en de ander zegt dat alleen de H10 die optie heeft.Marcel964 schreef: ↑do 7 mei 2020, 22:26 Het is andersom een m10 heeft Shimano en een m20 sram. Maar je kan ook een m30 bestellen en dan het trail pack + dropper aanvinken heb je dezelfde Fiets als een m20 maar dan heb je ook shimano (ipv sram). Qua kosten identiek. Verschil blijft dan nog de banden. Maar dat ie een easy wissel.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3458
- Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
- Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR
Staat gewoon op internet, hoe moeilijk kan het zijn......
Maareh, levering razendsnel. 20-4 een 20TR besteld, morgen ophalen.
Moest gewoon van de assemblage lijn in Spanje komen.
Maareh, levering razendsnel. 20-4 een 20TR besteld, morgen ophalen.
Moest gewoon van de assemblage lijn in Spanje komen.
Bicycle, bicycle, bicycle
Tja, je gaat wel twijfelen als je denkt deskundig advies te krijgen bij een shop. Het zijn tenslotte Orbea dealers .daniel1975 schreef: ↑vr 8 mei 2020, 20:31 Staat gewoon op internet, hoe moeilijk kan het zijn......
Maareh, levering razendsnel. 20-4 een 20TR besteld, morgen ophalen.
Moest gewoon van de assemblage lijn in Spanje komen.
Top! Welke kleur heb je gekozen? Wat deed jou voor de TR kiezen?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3458
- Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
- Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR
De blauw/purple met oranje.
TR ivm de dropper en de 120mm. Iets slacker en iets meer buitenland-trail-geschikt.
TR ivm de dropper en de 120mm. Iets slacker en iets meer buitenland-trail-geschikt.
Bicycle, bicycle, bicycle