Orbea Oiz m of l

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Koers heeft een TR staan in maat M met XT remmen. Heb hem zelf ook gereden.
Bicycle, bicycle, bicycle
Minessi
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: za 20 juli 2019, 17:36

Zojuist vandaag de Orbea Oiz M20 TR getest. Wat een fijne fiets! Super direct, licht en voelt heel vertrouwd.
Ik was vooral benieuwd naar de maat. Ik heb een M getest en dit lijkt voor mij ook goed te passen. Ondanks dat ik vooraf verwachte wel erg gedrongen te zitten was mijn houding voldoende van ruimte. Te diep is niet fijn, maar te recht/verdrongen ook niet (vooral bij langere stukken). Perfecte maat dus. De XT schakelde ook top. Wel vond ik de bediening naar lichter verzet niet zo fijn. Moest mijn duim te ver naar buiten draaien hierbij wat niet lekker voelde. Maar verder dus top!! :-)
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Welke shop heeft een TR staan in M en wat voor route heb je hem getest?
Minessi
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: za 20 juli 2019, 17:36

Marcel964 schreef: do 7 mei 2020, 20:49 Welke shop heeft een TR staan in M en wat voor route heb je hem getest?
Ik ben bij Koers cc geweest in Bergschenhoek. Daar heb je ook een mtb-route om de hoek liggen. Daar heb ik een klein stukje van gepakt. Had helaas niet zoveel tijd.
Minessi
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: za 20 juli 2019, 17:36

Waar de framemaat nu geen dilemma meer is, begint nu de volgende twijfel: carbon of aluminium. Eigenlijk zou je ze beide even moeten voelen. Ik was er eerst vrij van overtuigd voor aluminium te gaan. Buiten het feit dat ik de kleuren van de M20 en M30 een stuk minder mooi vind als de zwart/groene kleur van de H-versies (M10 met Myo heb ik even achterwege gelaten aangezien deze toch echt boven m’n budget gaat), vond ik het aluminium ook zeer mooi afgewerkt en had ik het idee niet persee carbon te hoeven. Nu begin ik toch te twijfelen over het comfort en lage gewicht van carbon. Gaat dit mij echt meer ‘plezier’ geven bij het fietsen? Met andere woorden, fietst het zoveel fijner? Iemand een idee (volgensmij scheelt het gewicht zo’n 2,5 tot 3 kg bij deze fietsen)?
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Dat lijkt me een erg groot verschil 2,5kg. Zal eerder 1 kilo zijn (500 gram frame en 500 gram afmontage) vermoed ik. Dus tis luxe, maar ja hobbies mogen geldt kosten. ;). Bij mij zit de keuze tussen een m10 of m20. Ook niet nodig m10, een m20 is helemaal prima, maar vind de kleuren niet zo mooi. Wacht daarom op het moment dat model 2021 beschikbaar komen en hoop dan, dat er een meer kleur naar mijn smaak bij zit bij m20. Mijn huidige fiets is nog prima en net voor 600 euro (Niner Jet Rdo) weer helemaal spik en span gemaakt. Dus die gaat nog wel ff mee en zeker met dit droge weer gaat er weinig kapot.
Minessi
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: za 20 juli 2019, 17:36

Marcel964 schreef: do 7 mei 2020, 21:58 Dat lijkt me een erg groot verschil 2,5kg. Zal eerder 1 kilo zijn (500 gram frame en 500 gram afmontage) vermoed ik. Dus tis luxe, maar ja hobbies mogen geldt kosten. ;). Bij mij zit de keuze tussen een m10 of m20. Ook niet nodig m10, een m20 is helemaal prima, maar vind de kleuren niet zo mooi. Wacht daarom op het moment dat model 2021 beschikbaar komen en hoop dan, dat er een meer kleur naar mijn smaak bij zit bij m20. Mijn huidige fiets is nog prima en net voor 600 euro (Niner Jet Rdo) weer helemaal spik en span gemaakt. Dus die gaat nog wel ff mee en zeker met dit droge weer gaat er weinig kapot.
Haha, ik hoop dat je gelijk hebt met 1 kg maar dacht dat de verkoper zei dat de H20 13 nog wat kg woog en de M20 10,5 a 11 kg.
De kleuren van de M20 vind ik indd ook niet zo mooi.
Wat ik me ook afvraag is waarom ze voor de 10 versies ineens overgaan naar SRAM. Verkoper sprak wel duidelijk over een stap hoger als de de 20 versies en beter materiaal, maar waarom dan geen hogere Shimano groep?
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Het is andersom een m10 heeft Shimano en een m20 sram. Maar je kan ook een m30 bestellen en dan het trail pack + dropper aanvinken heb je dezelfde Fiets als een m20 maar dan heb je ook shimano (ipv sram). Qua kosten identiek. Verschil blijft dan nog de banden. Maar dat ie een easy wissel.
Minessi
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: za 20 juli 2019, 17:36

Marcel964 schreef: do 7 mei 2020, 22:26 Het is andersom een m10 heeft Shimano en een m20 sram. Maar je kan ook een m30 bestellen en dan het trail pack + dropper aanvinken heb je dezelfde Fiets als een m20 maar dan heb je ook shimano (ipv sram). Qua kosten identiek. Verschil blijft dan nog de banden. Maar dat ie een easy wissel.
Bij de aluminium versies is H20 Shimano SLX/XT en de H10 SRAM GX. Het is ook wel bizar dat de ene shop zegt dat de H20 ook in 120 mm geleverd wordt en de ander zegt dat alleen de H10 die optie heeft.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Staat gewoon op internet, hoe moeilijk kan het zijn......

Maareh, levering razendsnel. 20-4 een 20TR besteld, morgen ophalen.
Moest gewoon van de assemblage lijn in Spanje komen.
Bicycle, bicycle, bicycle
Minessi
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: za 20 juli 2019, 17:36

daniel1975 schreef: vr 8 mei 2020, 20:31 Staat gewoon op internet, hoe moeilijk kan het zijn......

Maareh, levering razendsnel. 20-4 een 20TR besteld, morgen ophalen.
Moest gewoon van de assemblage lijn in Spanje komen.
Tja, je gaat wel twijfelen als je denkt deskundig advies te krijgen bij een shop. Het zijn tenslotte Orbea dealers ;-).

Top! Welke kleur heb je gekozen? Wat deed jou voor de TR kiezen?
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

De blauw/purple met oranje.
TR ivm de dropper en de 120mm. Iets slacker en iets meer buitenland-trail-geschikt.
Bicycle, bicycle, bicycle
Minessi
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: za 20 juli 2019, 17:36

Wat ik begreep is dat je op de site van Orbea bij elke fiets de levertijd kon zien maar zie dat zelf nergens staan. Jullie een idee of dit ergens te vinden is?
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Als je op buy/kopen klikt zie je de levertijd
Minessi
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: za 20 juli 2019, 17:36

Marcel964 schreef: vr 8 mei 2020, 23:50 Als je op buy/kopen klikt zie je de levertijd
Dankje, ik zie het staan. Nu maar puzzelen welke het wordt. Zijn m.u.v. de M10 snel leverbaar zie ik.
Plaats reactie