Orienteren op een Full Suspension

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Ik ben mij aan het orienteren op een andere fiets. Een full suspension omdat ik af en toe wat last heb van mijn rug en wat meer comfort zoek.

Daarnaast merk ik ook dat ik snelheid steeds minder belangrijk vind, maar dat ik het vooral leuk vind om ergens overheen te springen (nog niet te hoog) of vooral ook die boomwortel niet te ontwijken maar te gebruiken als mini schans. Ook alles wat naar beneden gaat vind ik interessant. Omhoog fietsen is daarbij noodzakelijk kwaad, ik doe het dan ook liever niet. :winkie:
En ja, ik ben mij er van bewust dat al dat springen ook niet best zal zijn voor mijn rug, maar ik weiger om een racefiets te kopen. :lol:

Ik moet dus op zoek naar een fiets met een hoge fun-factor en meer comfort. Snelheid is daarbij niet erg belangrijk.
Ik fiets voornamelijk Nederlandse routes maar een tripje naar het buitenland wordt dus ook gepland zodra de situatie het weer toelaat.

Voordat ik helemaal los ga en me 2 maanden opsluit om alles op internet aan fietsen te vergelijken komen er twee vragen bovendrijven:
1. Hoeveel veerweg met het oog op comfort en funfactor? 130/140mm lijkt mij ideaal, of is in dit geval meer alleen maar beter (mits het niet veel zwaarder wordt)? Of juist liever minder?
2. 27.5 of 29? Ik neig naar 27.5 omdat snelheid minder belangrijk is en ik verwacht dat 27.5 een hogere funfactor heeft.

Handig om te weten dat ik wat kort ben voor mijn gewicht. 183cm, 95kg.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Hoe lang en zwaar ben je?
Welke Nl'se routes rijd je meestal?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5581
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

aurelius schreef: wo 29 april 2020, 11:40 Hoe lang en zwaar ben je?

Klitse schreef: wo 29 april 2020, 10:06

Handig om te weten dat ik wat kort ben voor mijn gewicht. 183cm, 95kg.
:bier:
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5581
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

En dan komt de vraag natuurlijk wat je budget is.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3836
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Klinkt als een kandidaat voor mijn fiets. De Canyon Neuron: 130 mm veerweg tegenwoordig. Uitstekend voor NL en ook voor zwaardere buitenlandse trips. Je kan er zelfs bikeparks mee rijden, al kom je daar wel iets te kort mijn inziens (met het 120 mm model dat ik heb dan in ieder geval).

Een fiets met een hoge funfactor.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Maar weet je zeker dat een fully de oplossing voor je rugprobleem is?

Daarvoor zou ik er eerst eentje huren. Op een fully blijf je meestal meer statisch zitten en dat in samenwerking met een hoger gewicht geeft bij mij juist inspannings (rug)klachten.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

aurelius schreef: wo 29 april 2020, 11:40 Hoe lang en zwaar ben je?
Welke Nl'se routes rijd je meestal?
Gewicht en lengte staan al in de startpost.
Ik woon in Overijssel vlak bij de routes Rijssen, Holten, Hellendoorn, Wierden, Markelo, Sibculo en Lemele. Dat zijn dan ook de meest gefietste routes. Maar ik heb een auto en een fietsendrager dus wil er nog wel eens ergens anders een doen.
Dice Oldskool schreef: wo 29 april 2020, 11:44 En dan komt de vraag natuurlijk wat je budget is.
Dat is nog niet bepaald. Mijn vrouw kennende wordt het budget 1000 euro, en mijzelf kennende 4000. De waarheid zal ergens in het midden liggen en hoe hoger het is, hoe moeilijker mijn vrouw gaat kijken :winkie: . Overigens sta ik ook open voor een gebruikte goed onderhouden fiets. Daarnaast kan mijn huidige 2018 Giant Fathom 1 GE dan de deur uit (ja ik weet het N+1, maar de garage wordt te vol).
Real Epic '89 schreef: wo 29 april 2020, 12:53 Maar weet je zeker dat een fully de oplossing voor je rugprobleem is?

Daarvoor zou ik er eerst eentje huren. Op een fully blijf je meestal meer statisch zitten en dat in samenwerking met een hoger gewicht geeft bij mij juist inspannings (rug)klachten.
Ik was vooral benieuwd naar de antwoorden op de 2 vragen die ik had. Volgens mij maakt budget daar qua antwoord niet zo veel uit.
MVMVML schreef: wo 29 april 2020, 12:16 Klinkt als een kandidaat voor mijn fiets. De Canyon Neuron: 130 mm veerweg tegenwoordig. Uitstekend voor NL en ook voor zwaardere buitenlandse trips. Je kan er zelfs bikeparks mee rijden, al kom je daar wel iets te kort mijn inziens (met het 120 mm model dat ik heb dan in ieder geval).

Een fiets met een hoge funfactor.
Ja, die heb ik gezien, is inderdaad een van de kandidaten waar ik naar zou kunnen kijken. Net als bijvoorbeeld een Trek Fuel EX.
Real Epic '89 schreef: wo 29 april 2020, 12:53 Maar weet je zeker dat een fully de oplossing voor je rugprobleem is?

Daarvoor zou ik er eerst eentje huren. Op een fully blijf je meestal meer statisch zitten en dat in samenwerking met een hoger gewicht geeft bij mij juist inspannings (rug)klachten.
Zeker weten natuurlijk niet. Ik ben wel erg actief op mijn fiets dus kom regelmatig uit het zadel. Ik verwacht van een Full suspension dat ie net die oneffenheden waar ik last van heb als ik blijf zitten op mijn hardtail er uit kan filteren. De echte kuilen en dikke wortels zal ik alsnog wel uit mijn zadel komen.
Maar huren/lenen is natuurlijk geen slecht idee. Ga ik even over nadenken.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4832
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Real Epic '89 schreef: wo 29 april 2020, 12:53 Maar weet je zeker dat een fully de oplossing voor je rugprobleem is?

Daarvoor zou ik er eerst eentje huren. Op een fully blijf je meestal meer statisch zitten en dat in samenwerking met een hoger gewicht geeft bij mij juist inspannings (rug)klachten.
Meer statisch rijden klopt wel, maar met mijn bijna 90 kg zijn, sinds ik FS rijdt, de rugproblemen wel degelijk verdwenen.
Waar ik op een HT na 40 km UHR vierkant van m'n fiets kwam voel ik nu amper meer wat.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3836
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Ik reed laatst een stukje op een hardtail na 2 jaar of zo en man wat had ik een pijn in m'n reet daarna. En de onderrug vond het ook minder fijn ja. Nee het helpt wel degelijk de boel wat minder pijnlijk te maken voor oude mannen :winkie:
Gebruikersavatar
Baron Tankhe
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 6 november 2016, 11:01
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 6

Klitse schreef: wo 29 april 2020, 10:06 Ik ben mij aan het orienteren op een andere fiets. Een full suspension omdat ik af en toe wat last heb van mijn rug en wat meer comfort zoek.

Daarnaast merk ik ook dat ik snelheid steeds minder belangrijk vind, maar dat ik het vooral leuk vind om ergens overheen te springen (nog niet te hoog) of vooral ook die boomwortel niet te ontwijken maar te gebruiken als mini schans. Ook alles wat naar beneden gaat vind ik interessant. Omhoog fietsen is daarbij noodzakelijk kwaad, ik doe het dan ook liever niet. :winkie:
En ja, ik ben mij er van bewust dat al dat springen ook niet best zal zijn voor mijn rug, maar ik weiger om een racefiets te kopen. :lol:

Ik moet dus op zoek naar een fiets met een hoge fun-factor en meer comfort. Snelheid is daarbij niet erg belangrijk.
Ik fiets voornamelijk Nederlandse routes maar een tripje naar het buitenland wordt dus ook gepland zodra de situatie het weer toelaat.

Voordat ik helemaal los ga en me 2 maanden opsluit om alles op internet aan fietsen te vergelijken komen er twee vragen bovendrijven:
1. Hoeveel veerweg met het oog op comfort en funfactor? 130/140mm lijkt mij ideaal, of is in dit geval meer alleen maar beter (mits het niet veel zwaarder wordt)? Of juist liever minder?
2. 27.5 of 29? Ik neig naar 27.5 omdat snelheid minder belangrijk is en ik verwacht dat 27.5 een hogere funfactor heeft.

Handig om te weten dat ik wat kort ben voor mijn gewicht. 183cm, 95kg.
Als ik jouw omschrijving zie is ie bijna exact als die van mij. Ik kijk alleen naar fietsen met net iets meer veerweg. Dus een Canyon Spectral of een Radon Slide Trail. Ik ben afgelopen jaar een keer naar winterberg geweest en ik hoop vaker te kunnen gaan dus wat meer veerweg is niet erg, en ook ik hoef zeker niet als eerste boven te zijn.
Maar ik ben er ook nog niet uit wat betreft de 27.5/29 keus? Bijna alle nieuwe fietsen zijn 29. Dus die keus word al bijna voor je gemaakt.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Ja, als bijna alle nieuwe fietsen 29" zijn dan is het misschien verstandiger om daar bij te blijven. Weet ik niet of je veel verschil merkt met 27.5". Maar ik wil zeker geen goeie deal uit de weg gaan omdat het een 27.5" is.
Jij kijkt naar een Spectral? Die is wel een stukkie zwaarder met nog meer veerweg toch? Gaat je dat niet tegenwerken op de NL routes? Het moet wel een beetje te verplaatsen zijn om een leuk sprongetje te kunnen maken op die vlakke routes hier.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7396
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Voor springen heb je niet veel veerweg nodig, zeker niet via een boomwortel op genoemde routes.
Veel veerweg zit je dan eigenlijk alleen maar in de weg omdat die veerweg zelf toch zal proberen die wortel gewoon plat te walsen.

Voor 'dirt jump' stijl sprongen zou ik een 27.5 pakken (of 26), als je op iedere noemenswaardige hindenris whips oid wilt doen ook, voor gewoon rechtdoor springen op een bospad boeit het niet echt.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

cheeta schreef: wo 29 april 2020, 19:04 Voor springen heb je niet veel veerweg nodig, zeker niet via een boomwortel op genoemde routes.
Veel veerweg zit je dan eigenlijk alleen maar in de weg omdat die veerweg zelf toch zal proberen die wortel gewoon plat te walsen.

Voor 'dirt jump' stijl sprongen zou ik een 27.5 pakken (of 26), als je op iedere noemenswaardige hindenris whips oid wilt doen ook, voor gewoon rechtdoor springen op een bospad boeit het niet echt.
Voor t springen niet, maar voor t neerkomen dan?
Overigens heb ik al een Dirtjumper :D
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Rogier13
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: do 9 mei 2019, 19:45

Santa Cruz 5010 of iets dergelijks, veel leuker en speelser dan een 29er trail-bike. :wink:
Canyon Lux Trail - Swett Smockelaer - Kona Honzo ST
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Perfecte klant voor een E-bike als ik het zo lees.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Plaats reactie