Mountainbike voor beginner

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
yep2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 1 mei 2020, 18:59

beste Forumleden,

Ik ben geheel onbekend met fenomeen Mountainbiken, door de Corona crisis zoek ik toch een alternatief om goed te bewegen en mijn plan is om te gaan Mountainbiken.

Ik heb in het geheel geen verstand van Mountainbiken maar ik weet wel dat ik beter een goede tweedehands fiets kan kopen ipv van een fiets van de Aldi e.d. Ik heb al gezocht op marktplaats maar daar staan zoveel soorten fietsen te koop, ik zie door de bomen het bos niet meer. Mijn budget is ongeveer 250 euro.

Ik ben niet van plan om aan het echte "hardcore" werk te beginnen, het zal voornamelijk verharde weg zijn, een bospad enz.

Ik ben 186 cm lang (dus welke maat fets?) en heb een normaal postuur (weet niet of dat van belang is). Ik zoek de fiets in de regio van Enschede.

Iemand een goede tip cq advies?? Waar moet ik op letten??
Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5570
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Vooropgesteld dat €250 een budget is waarmee je eigenlijk geen fatsoenlijke bike kunt kopen zal je toch echt iemand mee moeten nemen die er een beetje verstand van heeft als je er 1 vind op marktplaats. Maar misschien kun je beter eerst goed nadenken of je wel een mountainbike nodig hebt als je vooral verharde weg en bospaden gaat fietsen.

Elke "sportieve" fiets is daar wel geschikt voor.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

yep2 schreef: vr 1 mei 2020, 19:15 beste Forumleden,

Ik ben geheel onbekend met fenomeen Mountainbiken, door de Corona crisis zoek ik toch een alternatief om goed te bewegen en mijn plan is om te gaan Mountainbiken.

Ik heb in het geheel geen verstand van Mountainbiken maar ik weet wel dat ik beter een goede tweedehands fiets kan kopen ipv van een fiets van de Aldi e.d. Ik heb al gezocht op marktplaats maar daar staan zoveel soorten fietsen te koop, ik zie door de bomen het bos niet meer. Mijn budget is ongeveer 250 euro.
Het is wel duidelijk dat je er helemaal naast zit. Gelukkig zijn wij hier kenners!

Als beginner moet je een fiets van minstens €4.500,- (vijfenveertighonderd, geen typefout!) kopen! Alleen op die manier weet je zeker dat het niet aan de fiets ligt als het niet zo lekker gaat!

:bier: :kiss: :winkie:



Maar het advies van Dice is ook zo gek nog niet :wink:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yep2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 1 mei 2020, 18:59

Ik heb maar eens goed nagedacht en denk dat een MTB idd voor mij niet van toepassing is.
Na wat studie op het internet denk ik dat ik met een zogenaamde Cross Hybride goed uit de voeten zou kunnen.
Budget van 250 euro is wel wat te karig, ik schroef het op naar 500 euro.

Nu heb ik de volgende fietsen gespot:
https://chezvelo.nl/product/centurion-crossspeed-slx/
Ik ken dit merk niet, misschien kan iemand hier wat zinnigs over zeggen.

Fiets nr 2:
https://www.tweedehandsfietsen.nl/ghost ... cross.html

Fiets nr 3:
Cross Hybride Aluminium-Frame 24-Versnelling
€ 369,00
http://link.marktplaats.nl/m1497037188? ... ialbuttons

Voor mijn gevoel zit ik nu wel in de goede richting
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

yep2 schreef: di 5 mei 2020, 22:12 Ik heb maar eens goed nagedacht en denk dat een MTB idd voor mij niet van toepassing is.
Na wat studie op het internet denk ik dat ik met een zogenaamde Cross Hybride goed uit de voeten zou kunnen.

Voor mijn gevoel zit ik nu wel in de goede richting
Nu is zo een cross-hybride inderdaad wel leuk, maar ook heel beperkt. Terwijl je een mountainbike heel makkelijk aan kunt passen met eventueel smallere banden of zelfs banden zonder noppen. En dan is die mountainbike even goed als die cross-hybride om de gewone paden te bestormen.

Maar met de mountainbike kun je hier en daar nog wat gekker doen mocht dat een keer voor komen. En wie weet vind je het mountainbiken dan opeens toch leuker!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

yep2 schreef: di 5 mei 2020, 22:12 https://chezvelo.nl/product/centurion-crossspeed-slx/
Ik ken dit merk niet, misschien kan iemand hier wat zinnigs over zeggen.

Fiets nr 2:
https://www.tweedehandsfietsen.nl/ghost ... cross.html

Fiets nr 3:
Cross Hybride Aluminium-Frame 24-Versnelling
€ 369,00
http://link.marktplaats.nl/m1497037188? ... ialbuttons
Het zijn alle drie bruikbare fietsen, de staat van de gebruikte lijkt goed zo vanaf het beeldscherm. Centurion is een gerenommeerd merk. Die fiets heeft geen voorvering, dat kan op paadjes nog wel aangenaam zijn.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yep2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 1 mei 2020, 18:59

Smallere banden op een MTB zou ook een idee zijn voor het betere cruisen op de weg.
Ik heb zelf het idee dat ik op een cross hybride wat meer rechtop zit en dat geeft wel mijn voorkeur
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Als je dan besluit toch meer het bos in te gaan vergeet dan niet om een helm te kopen.

Op dit moment zie ik hier in de regio heel veel nieuwe fietsers (spijkerbroek/gympen/niet passende fiets) wat op zich geen probleem is natuurlijk. Maar een groot deel fiets zonder helm over de MTB routes.

Mijn ervaring met een cross hybride: heb er eentje een paar maanden gehad, en was het net niet: geen MTB en geen Racefiets.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Het budget is al behoorlijk omhoog gegaan.
Voor dat geld is er ook een leuke tweede hands MTB te vinden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

yep2 schreef: wo 6 mei 2020, 12:58 Smallere banden op een MTB zou ook een idee zijn voor het betere cruisen op de weg.
Ik heb zelf het idee dat ik op een cross hybride wat meer rechtop zit en dat geeft wel mijn voorkeur
Je kunt met een andere stuurpen en een ander stuur ook een rechtop zithouding op een mountainbike creëren!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yep2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 1 mei 2020, 18:59

Hallo

Na een tijdje zoeken een mooie fiets gevonden, een trek Dual Sport 8.5 DS. De fiets is in zeer goede staat, stond netjes gepoetst voor mij klaar. Het is een 21 inch fiets. Er zitten nu wat smallere banden op, een setje breede banden heb ik erbij gekregen.
Natuurlijk een helm e.d. gekocht.
I
Plaats reactie