Cube 19" vs 21"

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
MattC
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: za 2 mei 2020, 07:43

Hi allemaal

Ben nieuw op het forum hier maar al een tijdje aan het inlezen ivm aankoop van nieuwe mtb.

Een korte achtergrond, ben 37, 1m84, 84cm bbl, vroeger veel gereden, de laatste jaren door omstandigheden veel minder.
Recentelijk terug opgepikt met mn 20j oude Scott 26".

Ik wil terug actiever gaan rijden, en mede door het begeven van mijn shifter aan het uitkijken naar een nieuwe mtb.

Mijn oog is gevallen op de Cube Reaction Pro, maar zit nog in dubio over de maat.

Mijn typische tripjes zijn nu meer het opzoeken van bospadjes gecombineerd met lange stukken asfalt tussen, maar wil naar de toekomst wel wat vaker leuke mtb parkoersen gaan doen.

Gezien leeftijd, ervaring en doelgebruik hoef ik niet de meest sportieve diepe setup te hebben, maar wil wel graag een correcte positie.

Ik heb de Cube gepast op aangeven van de fietswinkel in 21", vond die gelijk ook goed zitten dus zag er initieel geen probleem in. Het viel mij naderhand pas op dat enerzijds mn zadel zeer laag staat (1cm boven laagste positie en ongeveer 4cm onder stuur) en de ruimte tss bovenbuis en mn kruis zeer beperkt is waardoor ik dit toch ben beginnen herbekijken. Nu kwam ik oa hier op het forum de nodige vragen tegen, ben ik zelf eens gaan opzoeken en met mijn lengte en bbl zou ik een 19" nodig hebben.

Heb dit ook even met de fietswinkel opgenomen maar die zeggen dat mijn positie goed is en ik op een maat kleiner te diep ga zitten en te ver over mijn stuur ga hangen.

Helaas kan ik door corona (in België zijn alle winkels nog dicht) niet zomaar gaan passen.
Beide fietsen fysiek testen zou dus ook willen zeggen nog even niet fietsen en wil ik liever voorkomen :roll: . Wisselen kan ik wel doen nu. Dus graag jullie advies!

Hierbij enkele foto's: (linkje aangezien embedden niet wil werken)

https://imageshack.us/i/pmzbOhpwj
https://imageshack.us/i/pnLpZi7Wj
Laatst gewijzigd door MattC op za 2 mei 2020, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Mathijs_7
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Je foto's werken niet... je zou kunnen overwegen een TM pro te kiezen, beschikbaar in 20" en een wat minder diepe zit.
jeroen mud 7.0
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 728
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 10:58
Mijn mountainbike: Canyon Exceed 7.0 , Canyon nerve AL 29 (retired) Grand Canyon CF SL retired , Canyon Exceed 7.0 2020

Ik zou zeggen niets meer aan doen denk dat 19 net te klein word
Canyon Nerve 9.9 2014 (
Retired)


Grand Canyon 7.9 CF SL

specialized pitch comp 650B


yesterday does not matter
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

1.84 met een bbl van 84 cm en dan de zadelpen van een 21" maar een paar cm uit het frame ?
Volgens mij staat dan je zadel te laag......
Bij een Cube is het echter niet vreemd om een maatje groter te kiezen dan dat gebruikelijk is.
Dit omdat het vrij korte frame's zijn waardoor je opgesloten tussen zadel en stuur kan komen te zitten. Dus het argument van je LBS dat je te diep zou zitten met een 19" volg ik niet helemaal 🤔
Bij veel andere merken zou 19" de beste keuze zijn met jouw lengte/bbl.
Gebruikersavatar
arjanvanwoudenberg
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 562
Lid geworden op: za 11 april 2015, 15:40
Mijn mountainbike: Scott Spark 900 RC Team

Ik ben 1.83 lang en heb in 2017 een Cube Stereo 120 maat XL gekocht. In eerste instantie leek deze fiets mij te groot maar bij de proeftrit bleek deze fiets mij goed te passen. De Cube is inmiddels ingeruild voor een Scott Spark in de maat L. Hetgeen maar weer aangeeft dat het iid zo kan zijn dat je bij de aanschaf van een Cube "moet" gaan voor een maatje groter dan je gewoonlijk gewend bent.
Wat zal ik zeggen...…..
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Denk dat, omdat het een Cube is, de maat wel goed is. Lijkt me alleen dat je zadel te laag staat.
MattC
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: za 2 mei 2020, 07:43

Ik ben er ondertussen in geslaagd om een 2019 19" model te testen van Cube met dezelfde maten.

Beiden zaten eigenlijk goed en uiteindelijk beslist de 21" te houden.

Eigenlijk kan je met mijn lengte met geen van beide iets verkeerd doen vind ik, maar een Cube valt inderdaad wel "klein" uit.

Maar hier mag dus een slotje op!
RikD
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 22:41

Is een 21" Cube te klein voor iemand van 1.92m met bbl 92?
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4831
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Ik heb een 21" Cube AMS, ben 1.91m met een bbl van 88 cm. Fiets voelt als gegoten.
Met jouw bbl zou ik absoluut een 23" proberen. Liefst een wat langere testrit.
Plaats reactie