Advies wedstrijd MTB

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
niklosz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 9 maart 2020, 12:12

Na het lezen van de "Wedstrijden rijden (XC)" post van Shiverer (goed werk! :-q ) is mijn enthousiasme nog maar eens aangewakkerd. De afgelopen jaren heb ik alleen wedstrijden op de weg gereden, maar het kriebelt om ook de MTB ter hand te nemen. Wellicht in combinatie met wat regioveldwedstrijden in Zuid-Holland in de winter en mogelijk eens een marathon oid.

Het aanbod qua fietsen is groot, vandaar dat ik er een beetje in vast loop. HT-modellen die ik potentieel interessant vind zijn:
- Specialized Chisel Comp
- Canyon Grand Canyon AL SL 8.0
- Scott Bike Scale 940
- Orbea Alma M50 (al dan niet Eagle)

Ik heb geen idee in hoeverre de geometrie van deze vier überhaupt enigszins koerswaardig zijn. En dan zijn er vast ook een aantal merken die ik nog over het hoofd zie / niet op mijn netvlies heb.

Alvast dank voor jullie collectieve denkkracht!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

In principe is alles "koerswaardig". Het meeste hangt af van de zithouding. En dan komt een Kona Honzo (-achtige) niet helemaal uit de verf als wedstrijdbak.

En bij Canyon is de Grand Canyon gemoedelijker dan de Exceed. Maar dan kan het zo zijn dat het gemoedelijke je juist meer vertrouwen en controle geeft waardoor je er sneller mee bent dan met de (volgens bizarre normen) 'snellere' Exceed!

Dus eigenlijk voldoet iedere sportieve hardtail. Kun je beter gaan knutselen aan de zithouding, het gewicht en even sparen voor een strak setje wielen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

De eerste twee in je lijstje zijn alu en de laatste 2 zijn carbon.
Het maakt je niets uit welke van de twee?
@Lars :-q
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

En hoe groot ben je, wat weeg je? Wat is je maximale budget?
Ga je je MTB vooral gebruiken voor het hele snelle werk? Welke thuisparcoursen ga je rijden?

Als je niet al te groot en zwaar bent kiezen de meeste wedstrijdrijders voor licht afgemonteerd, snelle banden, etc.
De Scale (in duurdere afmontage) is er een klassiek voorbeeld van.
De Chisel is dan weer een voorbeeld van een heel mooi lichtgewicht alu frame als basis.

Gezien de fietsen die je noemt is je budget niet erg hoog? Instap-HT's zullen dan wat zwaarder uitvallen wat wielset betreft, framemateriaal, etc. Ben je zelf groot en zwaar dan is dat soms juist niet erg, dan mag/moet het juist wat steviger zijn.

Als je iets meer info geeft kunnen we wat preciezer antwoorden.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
niklosz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 9 maart 2020, 12:12

Dank beide. Ik ben 1.77 en weeg 77 kilo.

Qua budget wil ik max. 1700 uitgeven. Qua parcoursen zal het verschillen: Vlaardingen en Bergschenhoek zijn dichtbij. En Loonse en Drunense is ook goed aan te rijden. Belangrijkste is dat ik zowel op dit soort parcoursen als veldritten uit de voeten moet kunnen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Gezien je wedstrijdambities en budget: ook de Rose Psychopath overwegen! 1799,-, 11kg.
Die is racy, en licht, en heeft voor deze prijscategorie zowaar een goede Reba voorvork, frame carbon:
https://www.rosebikes.de/rose-psycho-path-1-2687334

(Ps @Lars, anderen: laatst vroeg een kleine rijder om een kleine 27,5" race-HT, ik weet niet meer wie/waar precies: deze fiets is er in maat S 'wel' als 27,5" race-HT!)
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
niklosz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 9 maart 2020, 12:12

Dank! Die Rose is zeker een interessante optie. Qua frame heb ik geen sterke voorkeur voor carbon of alu. Ik neem aan dat de verschillen in stijfheid tussen carbon en alu vergelijkbaar zijn met wegfietsen. Daar zie je dat er ook hele strakke aluminium frames zijn. En dat beetje gewicht kan ik in de fysiek nog wel goed maken. Wat dat betreft vind ik afmontage belangrijker.
niklosz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 9 maart 2020, 12:12

Kleine update. Vooralsnog steven ik af op de Alma M50. Nu wordt die Voor dezelfde prijs geleverd met SLX of NX Eagle. Ik begrijp dat de uitvoering met SLX een groter bereik heeft. Wat zouden jullie aanraden?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Slx!
Groter bereik, maar ook wat fijnere stapjes en nog wat feillozer schakelen onder kracht zetten.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

aurelius schreef: wo 20 mei 2020, 23:20 Slx!
Groter bereik, maar ook wat fijnere stapjes en nog wat feillozer schakelen onder kracht zetten.
+1
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

niklosz schreef: ma 4 mei 2020, 12:15 Na het lezen van de "Wedstrijden rijden (XC)" post van Shiverer (goed werk! :-q ) is mijn enthousiasme nog maar eens aangewakkerd. De afgelopen jaren heb ik alleen wedstrijden op de weg gereden, maar het kriebelt om ook de MTB ter hand te nemen. Wellicht in combinatie met wat regioveldwedstrijden in Zuid-Holland in de winter en mogelijk eens een marathon oid.

Het aanbod qua fietsen is groot, vandaar dat ik er een beetje in vast loop. HT-modellen die ik potentieel interessant vind zijn:
- Specialized Chisel Comp
- Canyon Grand Canyon AL SL 8.0
- Scott Bike Scale 940
- Orbea Alma M50 (al dan niet Eagle)

Ik heb geen idee in hoeverre de geometrie van deze vier überhaupt enigszins koerswaardig zijn. En dan zijn er vast ook een aantal merken die ik nog over het hoofd zie / niet op mijn netvlies heb.

Alvast dank voor jullie collectieve denkkracht!
De chisel vind ik erg mooi! Maar persoonlijk zou ik op bergschenhoek en vlaardingen ( ook zoetermeer, col du kragge en vergelijkbaar ) meer hebben aan de grand canyon. Pak dan wel gelijk de 9.0. Mocht je geen interesse hebben in een dropper ( vanwege gewicht ) dan haal je daar zo weer minimaal 400 gram af.

Ik fiets al sinds jaar en dag met dezelfde maat en we kennen elkaars rijden goed. Hij is van een carbon cube reaction naar een grand canyon SL gegaan ( alu dus ) en hij is stukken vlugger dan met de carbon XC bak. Meer vertrouwen = meer snelheid. Met een marathon ga je ook meer plezier hebben aan de rechtere houding van de Canyon.
Omdraaien kan altijd nog!
niklosz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 9 maart 2020, 12:12

Dank JMA1992! Na even wikken en wegen is het dus toch de Alma M50 (SLX) geworden. De fiets is nu onderweg en wordt hopelijk volgend weekend geleverd. Zal tzt even een fotootje delen hier. Dank voor de hulp allen!
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

:-q
We horen graag van je hoe de fiets bevalt en of je denkt dat de shimano 12sp de juiste keuze was.
niklosz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 9 maart 2020, 12:12

Tadaa! Dit is 'm geworden. Na enige tijd wachten door leveringsproblemen bij de onderdelenleveranciers, afgelopen weekend dan eindelijk op kunnen halen. :D

Afbeelding
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Prachtig!
Omdraaien kan altijd nog!
Plaats reactie