Keuzehulp Carbon HT

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
RikD
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 22:41

Een paar jaar geleden ben ik gestart met mountainbiken toen ik merkte dat hardlopen best zwaar is voor m'n gewrichten. Via Marktplaats een Cannondale 26" op de kop getikt en sinds die tijd fiets ik 1 à 2 keer per week. Regelmatig rijd ik de Montferland route (Zeddam), soms een tourtocht en verder wat eigen routes van 40 tot 60 kilometer door de bossen in de Achterhoek. Ik ben 1.9m en zo'n 85kg.

De oude Cannondale is echt aan vervanging toe, dus op zoek naar een nieuwe. Lang getwijfeld over alu vs carbon, maar uiteindelijk besloten dat de voorkeur gaat naar een carbon frame. Budget is rond de €2000.

Nu zit er hier in de buurt een Specialized dealer en die fietsen zien er prachtig uit, maar ik vind ze wel wat duur als je de onderdelen vergelijkt met andere soortgelijke modellen. Zit het verschil puur in "het merk" (oftewel marketing) of zit er qua frame ook nog echt kwaliteitsverschil tussen onderstaande modellen?

Specialized Epic HT
Groepset: SRAM NX/SX
Remmen: Shimano MT-501
Wielen: Specialized XC 29
Vork: Rockshox Judy Gold
Prijs: 2099

Cube Reaction C:62 Race
Groepset: SRAM GX
Remmen: Shimano BR-M8100
Wielen: Answer Atac AM
Vork: RockShox Reba RL Air
Prijs: 1999

Rose Psycho Path 1 (custom config)
Groepset: SRAM GX/NX
Remmen: SRAM Level TL
Wielen: DT SWISS X 1900
Vork: RockShox Reba RL Air
Prijs: 1950

Er zijn nog wel wat meer modellen in dezelfde prijsrange, zoals de Giant XTC Advanced 29er 2.

Waar baseer je nou je keuze op? En welk model heeft jullie voorkeur (mag ook een model zijn die ik nog niet genoemd heb)?
RikD
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 22:41

Het is uiteindelijk de Specialized Epic HT geworden. Voornaamste reden is dat ik de fiets graag bij de lokale dealer wilde kopen, wel zo makkelijk voor service en (onverhoopt) garantie. Tevens kon ik daar ook direct even een proefritje maken (was wel op een Comp versie, maar toch). Woensdag wordt ie geleverd dus nog een weekje wachten.
Gebruikersavatar
CentMan
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 15 april 2020, 07:23
Mijn mountainbike: Centurion Backfire Pro 1000

4 mei eerste eigen post, 20 mei 2e eigen post :winkie:
Ik ben benieuwd naar een foto. Alvast van harte gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst :-q
habebat vehentem
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

CentMan schreef: wo 20 mei 2020, 18:16 4 mei eerste eigen post, 20 mei 2e eigen post :winkie:
Ik ben benieuwd naar een foto. Alvast van harte gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst :-q
Ja, als hij nu naar een trailfiets gevraagd had. :-D
"This species has amused itself to death"
RikD
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 22:41

CentMan schreef: wo 20 mei 2020, 18:16 4 mei eerste eigen post, 20 mei 2e eigen post :winkie:
Ik ben benieuwd naar een foto. Alvast van harte gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst :-q
Was wel een beetje verbaasd dat er geen enkele reactie kwam, maar uiteindelijk is het kiezen ook geen exacte wetenschap; het ‘gevoel’ moet ook goed zijn.

Zal zeker een foto’tje plaatsen!
Gebruikersavatar
CentMan
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 15 april 2020, 07:23
Mijn mountainbike: Centurion Backfire Pro 1000

Om nog een antwoord te geven op de vraag waar je je keuze voor je fiets op baseert, is bij mij: het model, kleur en afmontage. Ik heb net weer een nieuwe van hetzelfde merk als mijn vorige fiets. Op een of andere manier vindt ik deze erg mooi. Ik mijn budget is de afmontage vaak hetzelfde en gewoon goed. Ik moet een beetje verliefd worden op de fiets :winkie:
habebat vehentem
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

kan niet meer schreef: wo 20 mei 2020, 21:25
CentMan schreef: wo 20 mei 2020, 18:16 4 mei eerste eigen post, 20 mei 2e eigen post :winkie:
Ik ben benieuwd naar een foto. Alvast van harte gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst :-q
Ja, als hij nu naar een trailfiets gevraagd had. :-D
:lol:
Omdraaien kan altijd nog!
RikD
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 22:41

Gisteren op mogen halen, deze foto is gemaakt tijdens eerste rit. Pedalen zijn nadien nog vervangen.

Afbeelding

Ik denk dat ik het voorblad ga vervangen. Is nu 32 tands, maar heb ongeveer de helft van de rit achter op de 11 gereden. Heb al wat zitten zoeken en het viel me op dat er bij de 34 tands bladen meer keuze is, ook goedkopere varianten, voor 36 tands moet je aardig in de buidel tasten. Of heb ik gewoon nog niet goed genoeg gezocht?
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

Mooie bike :-q
32T vind ik ook veel te klein voor de NL routes. Dan beter direct naar 36T gaan. Wel even checken of het past.
Bij mijn Epic fully past wel een 36T, maar bij de Chisel niet.
Plaats reactie