Welke hardcore hardtail, XC fully of trailbike voor €3000?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
StijnVDS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: di 5 mei 2020, 11:03
Mijn mountainbike: Orbea Occam

OK, als ik de focus leg op steile singletracks met wortels, losse zand en stenen kunnen beklimmen en afdalen (snelheid speelt geen rol).
Naar wat voor fiets moet ik dan kijken?
Gisteren ben ik hier in de buurt zo'n stukje gaan rijden, en met mijn huidige XC hardtail rammel ik dan helemaal door elkaar / kan mijn achterwiel toch niet altijd grip houden tijdens het klimmen.

Misschien ga ik uitzonderlijk wel eens naar een bikepark of de Ardennen.
Maar een echte fietsvakantie in de Alpen staat niet op de planning.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Lastige klimmen komt toch sterk aan op techniek. Een langere achtervork, de juiste achterband, eventueel achtervering gaan daarbij zeker helpen.

Daarnaast dus voor het afdalen dus een trailbike, hardtail of volgeveerd.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Of een Trek Fuel EX? Zelfs de 9.7 komt in de buurt als je een beetje een goede deal kunt maken en met 20% korting rekent.
Mathijs_7
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

In geval van hardtail is mijn ervaring dat bredere banden (in mijn geval 27,5 x 2.6) veel verschil maken qua "uit elkaar rammelen". Grip nog geen probleem geweest maar dat was het in mijn geval al niet (rij ruim binnen de capaciteiten van mijn materiaal...)
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Als je een HT zoekt, en naar een Scandal kijkt, houd er dan rekening mee dat dit compleet anders fietst en manier van fietsen van je verlangt dan wat je nu gewend bent. Met zo'n luie balhoofdhoek en relatief lange achterkant is hij erg lang. Klimmen gaat goed en recht naar beneden nog beter (ik rijd hem met een 140mm vork). Bochten gaat ook leuk, maar vergt veel meer inzet dan mijn fietsen met minder luie hoek.

Even niet opletten in een snelle kombocht en je vliegt er uit. Wel een heel leuke en veelzijdige fiets. Ik rijd hem nu in de woestijn van Ede met 27,5 3.0 banden op 45mm velgen. In het najaar komen daar 29" 2.6 banden in op 29mm velgen (past ruimschoots).

Als je het iets minder radicaal aan wil pakken en een fiets zoekt om leuk mee te spelen, maar ook nog lekker op door kan trappen, is een Kona Honzo misschien een optie.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10373
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

StijnVDS schreef: do 7 mei 2020, 08:56 OK, als ik de focus leg op steile singletracks met wortels, losse zand en stenen kunnen beklimmen en afdalen (snelheid speelt geen rol).
Naar wat voor fiets moet ik dan kijken?
Gisteren ben ik hier in de buurt zo'n stukje gaan rijden, en met mijn huidige XC hardtail rammel ik dan helemaal door elkaar / kan mijn achterwiel toch niet altijd grip houden tijdens het klimmen.

Misschien ga ik uitzonderlijk wel eens naar een bikepark of de Ardennen.
Maar een echte fietsvakantie in de Alpen staat niet op de planning.
En dit dus rond rond Dilsen-Stokkem en Genk. Bikeparkje Kattevennen al gedaan met je maten, inclusief de rockgardens?
Als je af wil van het 'gerammel' aan de achterkant gaat in dat relatief eenvoudige gebied, maar ook er net buiten richting rest Zuid Limburg, Voerstreek, Luik, etc. echt elke 100-130mm 29" fully voldoen. Daar je ook geen Alpenvakanties in het vooruitzicht hebt zou ik niets 'zwaarders' kiezen, al rijden je maten er wel op 'zwaarder geschut'.
Ben je racy ingesteld, dat kan een 100mm fully al, maar wil je wat allrounder en vergevingsgezinder en iets wat al meer lijkt op de fietsen van je maatjes, dan ga je richting een 120-130mm fully max.
En dan een wat lichtere vlotte bike. Bv: 120mm OIZ TR, Trek Top Fuel, 120mm Spark, 130mm Neuron, 130mm Cube Stereo 120, zoiets. Radon heeft een mooie Skeen Trail, YT de nieuwe Izzo. Trek en Scott behoren tot de relatief wat duurdere merken, de overige merken bieden veel waar voor hun geld.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: do 7 mei 2020, 14:37 Ben je racy ingesteld, ...

En dan een wat lichtere vlotte bike. Bv: 120mm OIZ TR, Trek Top Fuel, 120mm Spark, 130mm Neuron, 130mm Cube Stereo 120, zoiets. Radon heeft een mooie Skeen Trail, YT de nieuwe Izzo.
Deze
120mm OIZ TR, Trek Top Fuel, 120mm Spark
vallen ook gewoon onder 'racy'.

Hooguit niet hardcore race zoals de meeste 100 mm uitvoeringen (die dus stuggere vering hebben en nerveus sturen, gemaakt zijn voor wedstrijdrijders).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Simpel, Commencal meta HT am :D
Omdraaien kan altijd nog!
StijnVDS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: di 5 mei 2020, 11:03
Mijn mountainbike: Orbea Occam

Vanaf maandag mogen we weer in groep gaan fietsen, misschien kan ik daarna al wat testen (als ik de desinfectiespray meeneem :wink: ).
StijnVDS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: di 5 mei 2020, 11:03
Mijn mountainbike: Orbea Occam

Op een gegeven moment stond ik op het punt om een enduro te kopen (Cube Stereo 170 Race).
Ik had mijn hoofd gek laten maken door bikepark filmpjes…

Rationeel gezien is een 120mm fully echter prima voor een lokaal rondje.
Maar ik wil toch graag een beetje meer ingebouwde “reserve” zonder meteen full bikepark / enduro te gaan.

In mijn hoofd kom ik dan al snel uit op de volgende kandidaten:
- Orbea Occam
- Santa Cruz Hightower
- Kona Process 134
- Cube Stereo 140

Graag zou ik eens willen ervaren hoe de Santa Cruz en Kona (met goedkope onderdelen o.w.v. mijn budget) zich verhouden tot de Cube (of een ander “prijs/kwaliteit” merk) met duurdere componenten.
Ik vrees echter dat de demo-fietsen veelal topmodellen zijn (voor zover ik ze uberhaupt kan testen).

Bovenstaand lijstje kan gemakkelijk uitgebreid worden, maar het zal nu vooral afhangen van wat ik kan uitproberen in deze categorie. En misschien ook wel of de dealer dan niet te beroerd is bv. de remmen of wielen te upgraden tegen een redelijke prijs.
Gebruikersavatar
Honzo
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 24 juni 2018, 22:23
Mijn mountainbike: Kona Honzo ST // Proces 153 29

Een merk als Santa Cruz, of Kona ook voor dat part, moet je niet kopen als je zoveel mogelijk fiets voor je geld wilt. Een deel van de extra kosten zitten in de iets meer door ontwikkelde suspensie-platformen, maar je betaalt uiteindelijk ook wel echt een premie voor het merk en een stukje exclusiviteit. Lekker zweverig gesteld: zo'n fiets koop je niet, die gun je jezelf.

En daarmee is het ook eigenlijk wel een beetje onzinnig om van zo'n merk het instapmodel te kopen. Alsof je een lekker broodje koopt, en dan geen geld over hebt voor het beleg. Zolang de belangrijkste onderdelen frame/vork/demper in elk geval goed zijn, dan kan het nog wel interessant zijn om gaandeweg de rest langzaam te upgraden, maar als je alles gewoon gelijk helemaal up to par wilt hebben, dan moet je toch gewoon of de beurs trekken, of besluiten dat je vooral gewoon wel veel fiets voor je geld wilt en bij Cube, Canyon, YT en dat soort merken gaan kijken.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Honzo schreef: do 14 mei 2020, 11:22 Een merk als Santa Cruz, of Kona ook voor dat part, moet je niet kopen als je zoveel mogelijk fiets voor je geld wilt. Een deel van de extra kosten zitten in de iets meer door ontwikkelde suspensie-platformen, maar je betaalt uiteindelijk ook wel echt een premie voor het merk en een stukje exclusiviteit. Lekker zweverig gesteld: zo'n fiets koop je niet, die gun je jezelf.

En daarmee is het ook eigenlijk wel een beetje onzinnig om van zo'n merk het instapmodel te kopen. Alsof je een lekker broodje koopt, en dan geen geld over hebt voor het beleg. Zolang de belangrijkste onderdelen frame/vork/demper in elk geval goed zijn, dan kan het nog wel interessant zijn om gaandeweg de rest langzaam te upgraden, maar als je alles gewoon gelijk helemaal up to par wilt hebben, dan moet je toch gewoon of de beurs trekken, of besluiten dat je vooral gewoon wel veel fiets voor je geld wilt en bij Cube, Canyon, YT en dat soort merken gaan kijken.
Dat heb je heel mooi verwoord! :-q Hard moeten lachen om je broodje beleg verhaal. :lol:
Omdraaien kan altijd nog!
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Honzo schreef: do 14 mei 2020, 11:22 Een merk als Santa Cruz, of Kona ook voor dat part, moet je niet kopen als je zoveel mogelijk fiets voor je geld wilt. Een deel van de extra kosten zitten in de iets meer door ontwikkelde suspensie-platformen, maar je betaalt uiteindelijk ook wel echt een premie voor het merk en een stukje exclusiviteit. Lekker zweverig gesteld: zo'n fiets koop je niet, die gun je jezelf.

En daarmee is het ook eigenlijk wel een beetje onzinnig om van zo'n merk het instapmodel te kopen. Alsof je een lekker broodje koopt, en dan geen geld over hebt voor het beleg. Zolang de belangrijkste onderdelen frame/vork/demper in elk geval goed zijn, dan kan het nog wel interessant zijn om gaandeweg de rest langzaam te upgraden, maar als je alles gewoon gelijk helemaal up to par wilt hebben, dan moet je toch gewoon of de beurs trekken, of besluiten dat je vooral gewoon wel veel fiets voor je geld wilt en bij Cube, Canyon, YT en dat soort merken gaan kijken.
Maar ik zou dan wel eerder mezelf een Kona met fox performance en XT gunnen dan een cube met fox factory en xtr!
Gebruikersavatar
Honzo
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 24 juni 2018, 22:23
Mijn mountainbike: Kona Honzo ST // Proces 153 29

Ik ook, maar als het gaat tussen een build met SX Eagle, een Recon en Monarch vs XT, een Pike en een DeLuxe voor je maximale budget, dan moet je jezelf toch wel even achter je oren gaan krabben wat je belangrijker vindt.

Maar goed ik heb twee Kona's in de schuur staan, dus mij moet je niks vragen verder :D
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

I_do schreef: do 14 mei 2020, 16:54 Maar ik zou dan wel eerder mezelf een Kona met fox performance en XT gunnen dan een cube met fox factory en xtr!
Dat mag altijd als je er maar niet van uit gaat dat een 66 graden balhoofdhoek van Kona beter is dan een 66 graden hoek van Cube of Radon. :-D (Ik noem maar wat) Die Fox factory en xtr daarentegen..... En dat voor vaak minder centjes. Ik begin dan toch wel te twijfelen.
"This species has amused itself to death"
Plaats reactie