Welke hardcore hardtail, XC fully of trailbike voor €3000?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

I_do schreef: do 14 mei 2020, 16:54
Honzo schreef: do 14 mei 2020, 11:22 Een merk als Santa Cruz, of Kona ook voor dat part, moet je niet kopen als je zoveel mogelijk fiets voor je geld wilt. Een deel van de extra kosten zitten in de iets meer door ontwikkelde suspensie-platformen, maar je betaalt uiteindelijk ook wel echt een premie voor het merk en een stukje exclusiviteit. Lekker zweverig gesteld: zo'n fiets koop je niet, die gun je jezelf.

En daarmee is het ook eigenlijk wel een beetje onzinnig om van zo'n merk het instapmodel te kopen. Alsof je een lekker broodje koopt, en dan geen geld over hebt voor het beleg. Zolang de belangrijkste onderdelen frame/vork/demper in elk geval goed zijn, dan kan het nog wel interessant zijn om gaandeweg de rest langzaam te upgraden, maar als je alles gewoon gelijk helemaal up to par wilt hebben, dan moet je toch gewoon of de beurs trekken, of besluiten dat je vooral gewoon wel veel fiets voor je geld wilt en bij Cube, Canyon, YT en dat soort merken gaan kijken.
Maar ik zou dan wel eerder mezelf een Kona met fox performance en XT gunnen dan een cube met fox factory en xtr!
Ik ook eerder de Kona. Daarbij komt dat XT ruimschoots genoeg is ( en ik gooi er toch Sram op :D ) maar ook goedkoper te onderhouden. Voor de prijs van een XTR cassette heb je drie XT cassettes. Cube is daarbij zo gewoontjes.. Goed, maar gewoontjes.
Omdraaien kan altijd nog!
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Honzo schreef: do 14 mei 2020, 17:39 Ik ook, maar als het gaat tussen een build met SX Eagle, een Recon en Monarch vs XT, een Pike en een DeLuxe voor je maximale budget, dan moet je jezelf toch wel even achter je oren gaan krabben wat je belangrijker vindt.

Maar goed ik heb twee Kona's in de schuur staan, dus mij moet je niks vragen verder :D
Nee de afmontage moet wel goed zijn, anders kun je inderdaad beter doorsparen. Ik rijd nu ook een cube, want ik had het geld niet over voor iets bijzonders. Mijn volgende fiets maak ik dat wel goed :tong .
MichaelBolton
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 27 april 2020, 10:51

Waar in Genk rij je en wat doe je vooral?
Ik neem aan dat je niet van het terril in winterslag stijl naar beneden rijdt want dat zou je Cube niet trekken (maar verklaart wel je buddies met Santa Cruz).

Als je achterwiel door spint op hardtail komt dat 90% omdat je rechtstaat en/of te fel naar voor leunt tijdens het klimmen.

Ik ben zelf afkomstig uit Genk maar woon en fiets nu vooral door het heuvelland in Nederland waar heel wat meer hoogtemeters zijn dan in de limburgse routes die jij aanhaalt. Tot nu toe doe ik alles met een bulls copperhead 3 en die red het eigenlijk prima. Omdat ik met rugproblemen kamp ben ik echter op zoek naar iets lichters.

Zelf kijk ik dan naar de Rose Thrill Hill 2 (full) en Psycho Path 2 (hardtail) of Orbea Alma. Maar bij mij is dat ook omdat ik nog steeds gebrainwashed ben dat 27.5 beter bij mijn klein postuur past. In ieder geval zijn die 2 merken het bekijken waard.
Eens gaan testen in duitsland is ook niet gek ver van Genk, zeker niet naar de crisis.
StijnVDS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: di 5 mei 2020, 11:03
Mijn mountainbike: Orbea Occam

De terril in Winterslag rij ik wel naar beneden, maar de steilere lijnen wel met de bibber op mijn lijf en soms een valpartijtje dus probeer ik te vermijden. (Wat er gebeurt is dat ik mijn zadel naar beneden zet, dat vergeet als ik beneden ben, wil gaan zitten en dan uit balans geraak)

Inmiddels heb ik een offerte gekregen voor een Orbea Occam H20 met wiel en remmen upgrades maar met de vork van de H30 (Marzocchi Bomber Z2) om de prijs onder de €3000 te houden (€2930 excl. pedalen).
Ik dacht dat ze ook een carbon versie hadden als demo, maar dat is momenteel niet mogelijk.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

StijnVDS schreef: di 19 mei 2020, 11:05 De terril in Winterslag rij ik wel naar beneden, maar de steilere lijnen wel met de bibber op mijn lijf en soms een valpartijtje dus probeer ik te vermijden. (Wat er gebeurt is dat ik mijn zadel naar beneden zet, dat vergeet als ik beneden ben, wil gaan zitten en dan uit balans geraak)
Da's voorbij met een dropper!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
MichaelBolton
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 27 april 2020, 10:51

StijnVDS schreef: di 19 mei 2020, 11:05 De terril in Winterslag rij ik wel naar beneden, maar de steilere lijnen wel met de bibber op mijn lijf en soms een valpartijtje dus probeer ik te vermijden. (Wat er gebeurt is dat ik mijn zadel naar beneden zet, dat vergeet als ik beneden ben, wil gaan zitten en dan uit balans geraak)

Inmiddels heb ik een offerte gekregen voor een Orbea Occam H20 met wiel en remmen upgrades maar met de vork van de H30 (Marzocchi Bomber Z2) om de prijs onder de €3000 te houden (€2930 excl. pedalen).
Ik dacht dat ze ook een carbon versie hadden als demo, maar dat is momenteel niet mogelijk.
De stijle lijnen naar beneden op winterslag en je denkt nog aan een hardtail? :lol:
Ik denk dat je inderdaad goed doet aan een full suspension (al zal bergop wat moeilijker zijn maar richting top is het sowieso wandelen neem ik aan) en die Orbea is al een mooi voorbeeld.
Rose Thrill Hill 2 is wel binnen jouw budget, is beschikbaar in uw maat en wel van carbon. Hopen dat de grenzen terug snel open mogen want je kan de fietsen wel gewoon testen in duitsland. Lijkt me de rit wel waard voor zo een bedrag.
StijnVDS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: di 5 mei 2020, 11:03
Mijn mountainbike: Orbea Occam

Mini update: gisteren terug in groep kunnen gaan fietsen. Blijkt dat er twee een Orbea Occam besteld hebben :D .
Door een financiële meevaller kan ik het budget optrekken naar €4000 en is dus zelfs de "full-option" H10 met Fox 36 Kashima en full Deore XT binnen bereik.

Gezien het over een maand wel tijdelijk gedaan is met spelen (eerste kindje op komst), en de levertijden aardig oplopen, wordt het wellicht een 2021 Occam (of een ander merk dat zijn/haar model op de schop gooit).
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Niet te dramatisch doen he, er rijden zat bikers in het bos die kinderen hebben.
Ik zou zelf niks extra betalen voor Kashima, leuke bling maar kost veel en doet weinig. Performance Elite is bij Fox de betere keuze in mijn optiek.
Er zijn een boel Duitse directverkaufer die geen Canyon heten en ook mooie fietsen bieden voor wat jij ongeveer zoekt. YT Izzo, Radon Skeen, Rose Ground Control bijvoorbeeld. Zijn toch altijd erg goed als het op prijs-kwaliteit aankomt.
Give me little bits of / more than I can take
StijnVDS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: di 5 mei 2020, 11:03
Mijn mountainbike: Orbea Occam

ak-77 schreef: za 30 mei 2020, 00:56 Er zijn een boel Duitse directverkaufer die geen Canyon heten en ook mooie fietsen bieden voor wat jij ongeveer zoekt. YT Izzo, Radon Skeen, Rose Ground Control bijvoorbeeld. Zijn toch altijd erg goed als het op prijs-kwaliteit aankomt.
Mede door de zeer lange levertijd van de Orbea Occam (juni 2021 voor de uitvoering die ik wil!) ben ik nu ook even naar de online competitie aan het kijken inderdaad. Bedankt voor de suggesties!

Mijn budget is inmiddels opgeschroefd tot €3500 online of €4000 in de winkel (na korting en ecocheques komt dit op hetzelfde neer).
tiggermac
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 3 augustus 2008, 19:22

Proberen lukt altijd
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

StijnVDS schreef: wo 26 augustus 2020, 15:37 Mede door de zeer lange levertijd van de Orbea Occam (juni 2021 voor de uitvoering die ik wil!) ben ik nu ook even naar de online competitie aan het kijken inderdaad. Bedankt voor de suggesties!

Mijn budget is inmiddels opgeschroefd tot €3500 online of €4000 in de winkel (na korting en ecocheques komt dit op hetzelfde neer).
Ik kan je zeer aanraden om eens te gaan kijken bij Bike-Discount in Bonn. Anderhalf uur rijden vanaf Genk. Zij hebben een eigen merk "Radon" en bieden zeer aantrekkelijk afgemonteerde fietsen tegen een scherpe prijs. Ze verkopen er ook Cube.

Voor jouw budget en wensen zou je bijvoorbeeld aan dit model kunnen denken:
https://www.radon-bikes.de/mountainbike ... 0-sl-2020/
StijnVDS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: di 5 mei 2020, 11:03
Mijn mountainbike: Orbea Occam

Omdat ik zelf graag lees wat de topicstarter uiteindelijk heeft gekocht, hierbij een update:
StijnVDS schreef: wo 26 augustus 2020, 15:37 ...
Mede door de zeer lange levertijd van de Orbea Occam (juni 2021 voor de uitvoering die ik wil!)
...
De dealer (G-Bikes Servicepunt) had reeds productieslots voor de Occam gereserveerd, waardoor ik al over een maandje (gisteren besteld) met deze vette bike aan de slag kan! 8) Ik heb nog (lang) getwijfeld over de Orbea Oiz, Canyon Lux, etc.. maar had toch minder vertrouwen in de componenten voor zwaarder (bikepark/enduro) gebruik. KOMs zal ik met de (alu) Occam wellicht niet rijden...

(edit: met de verkoop van mijn hardtail ga ik een set gravel wielen kopen voor mijn wegfiets, om langere/minder technische trails te kunnen rijden zonder een logge/zware fiets).

Specs voor de liefhebbers:
Orbea Occam H20 Shimano SLX/XT
Metallic zwart (mat/glossy)
+ Fox DPX2 Factory
+ Fox 36 Factory
+ Race Face Aeffect 35 stuur/stem
+ Shimano M6120 4-piston remmen
+ Maxxis Minions / tubeless kit
+ 170mm dropper
+ Kabolt steekas
+ Shimano Zee / Crankbrothers Stamp 3 flat pedals (afhankelijk van voorraad)

Ik heb zo'n 6% korting gekregen en mijn ecocheques (t.w.v. €250, niet zeker of er in NL een vergelijkbaar concept is) kunnen gebruiken, dus ben in combinatie met de levertijd zeer tevreden :-D .
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

StijnVDS schreef: vr 18 september 2020, 11:35 Ik heb zo'n 6% korting gekregen en mijn ecocheques (t.w.v. €250, niet zeker of er in NL een vergelijkbaar concept is) kunnen gebruiken, dus ben in combinatie met de levertijd zeer tevreden :-D .
Nee, dat concept bestaat hier niet. Sterker nog, als grens arbeider mag je gewoon belasting betalen over die dingen.

Klinkt als een hele dikke fiets, letterlijk en figuurlijk :lol:
StijnVDS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: di 5 mei 2020, 11:03
Mijn mountainbike: Orbea Occam

Ik zal’m maar niet wegen inderdaad :lol: .
Al weegt mijn huidige ‘XC’ hardtail ook al 13,6kg :roll: .
StijnVDS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: di 5 mei 2020, 11:03
Mijn mountainbike: Orbea Occam

Update: hier is ie! :lol:

Afbeelding


En tijdens een snel eerste ritje:
Afbeelding

Voor wie goed gekeken heeft: dit is inderdaad een modelletje hoger dan ik besteld had (H10 i.p.v. H20).
De winkel heeft me deze upgrade van wielen/shifter/crank nog cadeau gedaan :bier: omwille van het totaalbedrag van mijn aangevinkte upgrades op de H20.
Plaats reactie