Welke hardcore hardtail, XC fully of trailbike voor €3000?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
StijnVDS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: di 5 mei 2020, 11:03
Mijn mountainbike: Orbea Occam

Dag allen,

Ik lees al een tijdje mee, maar heb me nu ook geregistreerd.
Momenteel kijk ik uit naar een opvolger van mijn eerste mountainbike (een Cube LTD Race modeljaar 2016).
Ik rij voornamelijk in (Belgisch) Limburg rond Dilsen-Stokkem en Genk.
In principe is dat zo goed als allemaal berijdbaar met mijn huidige XC hardtail. 
Enkel merk ik in steile afdalingen dat ik nogal erg naar achter moet gaan hangen en soms het gevoel heb naar voor te gaan worden gekatapulteerd -> een dropper post en luiere balhoofdhoek (nu 70 graden) zou hier misschien leuk zijn?
Over wortels rijden met het (smalle) achterwiel is ook niet altijd even fijn -> gaan voor een fully of bredere velg/band met lagere druk?

Mijn budget zit tussen de €2000 en €3000 (ik ben nog wat aan het sparen om aan die €3000 of meer te komen, dus de aankoop is mogelijk nog niet onmiddellijk).

Zelf was ik al met onderstaand wenslijstje gekomen:
  • dropper post
  • Shimano SLX/XT of SRAM NX/GX
  • Balhoofdhoek 65-67 graden
  • Ratchet hubs (mogelijk niet haalbaar met dit budget)
Qua vork dacht ik aan een Fox 34/Marzocchi Bomber Z2/Rockshox Pike/nieuwe Rockshox SID met 35mm poten, maar dat is niet in steen gebeiteld.

Zo kom ik bijvoorbeeld terecht bij de Orbea Laufey H10 met opties (stuur, remmen, wielen, voornaaf) aan €1900.
Orbea publiceert geen gewicht, maar dit zou rond de 14-15kg liggen. 
In combinatie met de 2.6” 29” wielen/banden lijkt me dit alleen een “lompe” fiets om op gang te krijgen.

Bij Cube kom ik al snel bij de Stereo 140 HPC SL uit omwille van de afmontage, de Stereo 120 vind ik een beetje vlees noch vis en de AMS 100 of Stereo 150 zijn nogal duur. Maar dan zit ik weer met 27,5” wielen (wat denken jullie daar van?).

Eigenlijk zie ik door de bomen het bos niet meer en weet ik niet eens of ik voor een “trail/hardcore” hardtail moet gaan, een “beefed-up” XC fully (met dropper/eventueel stevigere vork), trailbike, enduro, noem maar op…
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Als je niet weet wat je wilt gaat hier een open vraag stellen je misschien niet helpen :winkie:

Hardtail of fully is wel een dingetje, met het budget 2 of 3K erbij zeker. Een 2K fully is echt een heel andere bike als een 3K hardtail. Met die laatste heb je bijna geen belemmeringen alleen keuzes, ik doe je er een aan de hand:

Kingdom Vendetta X2 titanium frame in de lockdown special voor 945 EUR.
Heb je nog 2K over om hem aan te kleden. Nieuwe Pike, SRAM GX Eagle
Met stevige aluminium afmontage en een dropper naturlijk.
Heb je nog wat budget voor een leuke wieset ook, met een Hope ratel

https://kingdombike.com/collections/har ... etta-x2-le

Er staan er een paar op het forum, waaronder een van mijzelf. De perfecte hardtail voor de Ardennen, Limburg en steviger mag ook, maar met andere banden is hij ook prima op tammere trails te rijden.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Heckler40 op di 5 mei 2020, 13:27, 2 keer totaal gewijzigd.
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Die was ik dus net aan het opschrijven.... Iets goedkoper alternatief de on one scandal. Dit is wel allemaal 130 mm+ veerweg. Als je alles nu red met je xc is dit misschien overkill (en overgewicht).

Fietsen als de vendetta en Laufey zullen langzamer zijn dan je Cube op de "normale" rondjes maar als het wat ruiger/technischer/steiler wordt ben je er erg blij mee :D
StijnVDS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: di 5 mei 2020, 11:03
Mijn mountainbike: Orbea Occam

Dat zijn alvast 2 gave bikes, thanks :-q .
Misschien moet ik er wel bij vermelden dat ik niet in staat ben een fiets zelf op te bouwen... (geen idee wat dat kost, valt misschien wel mee)
Bestellen bij Canyon lukt nog net :wink: .
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Die Scandal kun je ook als compete beike kopen, is niet zonder werk maar veel minder.
En met een Scandal blijf je ook nog (ruim) binnen de 2K budget,

dat is het dus, keuzes maken 8)

En er komen vast nog adviezen voor een leuke fully ook :roll:
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik denk dat je in dat gebied prima met ‘minder’ uitkomt :winkie: .
Ik rijd in Zuid L, Voerstreek, richting Banneux. En Dilsen Stokkem Genk doen we ook regelmatig aan, technisch gezien eenvoudig gebied. Wel leuk, maar dat vereist weinig ‘extra’s’.
Als je bredere volumineuze banden zou kiezen en een dropper monteert ben je er al, bij wijze van spreken :wink: .

Elke fully, van 100 tot 120-130mm volstaat daar meer dan ruimschoots. Dropper altijd een goed idee. Afhankelijk van lengte, gewicht, kun je gaan voor iets lichters en minder veerweg tot iets stevigers met wat meer veerweg, ‘de vlees nog vis’ Stereo 120 die je noemt zou er ook prima tot zijn recht komen. Maar een 100mm fully zou ook al kunnen.

Lengte, gewicht?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
StijnVDS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: di 5 mei 2020, 11:03
Mijn mountainbike: Orbea Occam

aurelius schreef: di 5 mei 2020, 12:51 Lengte, gewicht?
Ik ben 1.88m en weeg 80kg (mijn Cube is een 21" / Large).

Ik heb ook met het idee gespeeld om mijn huidige hardtail te upgraden met een dropper post en bredere, lichtere wielen.
Maar door de afmetingen van de zitbuis (smal) en naven (geen boost) zijn mijn opties beperkt en waarschijnlijk niet overzetbaar naar een nieuwe fiets.
Dan vind ik het een beetje jammer om nog veel te investeren.

Plus ik heb het ook wel een beetje gehad met de Manitou Marvel vork (weinig demping bij kleine oneffenheden en wanneer ie dan begint te zakken is de 100mm snel op).

Om maar te zeggen: het kan allemaal op de lokale trails, ondanks dat enkele van mijn "buddies" in Genk op zware enduro's rijden (waar ik mee mag testrijden, maar heb niet het budget voor hun Santa Cruz en Rocky Mountain).
Maar wat zou leuker zijn dan mijn huidige fiets? Quasi alles? Ik wil natuurlijk nog wel redelijk vlot naar boven kunnen blijven klimmen.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Kijk eens naar iets als een giant trance 29”, denk dat je daar wel lol van gaat hebben.
Avandea
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 30 maart 2020, 09:50

Kijk eens naar de trek top fuel ex daar heb je dan 3 keuzes in de ex5 ex7 of ex8
Waar bij de ex8 een fox 34 fork heeft en sram gx
En ze hebben allemaal een dropper

Heb zelf de ex8 (2020) en vind het een hele fijne fietst en voor mij zit er alles op en aan
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

StijnVDS schreef: di 5 mei 2020, 11:09 Bij Cube kom ik al snel bij de Stereo 140 HPC SL uit omwille van de afmontage, de Stereo 120 vind ik een beetje vlees noch vis en de AMS 100 of Stereo 150 zijn nogal duur. Maar dan zit ik weer met 27,5” wielen (wat denken jullie daar van?).
Die Stereo 120 is juist een heel leuke alleskunner! En als je daar dan later nog eens een 140 mm voorvork in zet, dan kun je daar behoorlijk ruig mee rijden!


Met 27,5" is niets mis, het is meer dat fabrikanten die maat laten vallen omdat ze een soort van dubbele voorraad moeten houden. Maar bij jouw lengte zijn de meeste 29" fietsen beter in verhouding.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

... en verder 100mm Oiz of 120mm Orbea Oiz TR, 130 mm Canyon Neuron, 110mm Canyon Lux, 100mm Spark RC, 120mm Spark... kan daar allemaal prima, en wat zuidelijker ook.
Race-/marathon-/trailfully, wat je aanspreekt.
En de Stereo 120 met 29” en 130mm dus. Zou daar zeker geen 27,5” gaan rijden.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: di 5 mei 2020, 14:47 ... en verder 100mm Oiz of 120mm Orbea Oiz TR, 130 mm Canyon Neuron, 110mm Canyon Lux, 100mm Spark RC, 120mm Spark... kan daar allemaal prima, en wat zuidelijker ook.
Race-/marathon-/trailfully, wat je aanspreekt.
Geen enkele fiets van dat lijstje:
StijnVDS schreef: di 5 mei 2020, 11:09
  • Balhoofdhoek 65-67 graden
Dat het kan betekent niet dat het ook de juiste fiets is!

aurelius schreef: di 5 mei 2020, 14:47 En de Stereo 120 met 29” en 130mm dus. Zou daar zeker geen 27,5” gaan rijden.
Want? Het verschil zit nauwelijks in de wielmaat, het verschil zit voor 100% in de geometrie. En die heeft maar beperkt te maken met de wielmaat.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

@Lars, het betreft bosrijk gebied, vrij rechttoe rechtaan paden, niet-technische singletrails, modder id winter, nergens echt hoog en steil.
Vlotte 29”-ers voldoen er uitstekend. Als je er rijdt zie je er vooral 29” HT’s. Die ook al prima zijn voor daar.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Misschien voldoen ze maar TS heeft het toch over balhoofdhoek van 65-67 graden?

En een fijne trail bike kan met wat keuzes een prima “vlotte 29er” imitatie doen, ik spreek uit ervaring. En dan kun je als je daar zin in hebt al die andere mooie trails rijden.

Demper technieken en banden zijn zover gekomen dat je op een stevige, capable fiets niet langer hopeloos weggereden wordt op de tammere paden.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: di 5 mei 2020, 17:09 @Lars, het betreft bosrijk gebied, vrij rechttoe rechtaan paden, niet-technische singletrails, modder id winter, nergens echt hoog en steil.
Vlotte 29”-ers voldoen er uitstekend. Als je er rijdt zie je er vooral 29” HT’s. Die ook al prima zijn voor daar.
Het gaat er niet om waar je rijdt, maar hoe je rijdt. Als je xc-rijder bent en in Zuid-Frankrijk woont, dan pak je nog steeds een Lux. Als je toerder bent en saaie paden pakt, dan rijd je nog steeds een toer-georiënteerde bike.

Zijn maten rijden zeer dikke bakken, dan moet je hem niet op een XC-HT zetten. Ook al kan het.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie