Mountainbike of stadsfiets voor afstanden?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Dorianvh
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 5 mei 2020, 11:48

Dag iedereen!

Ik heb een vraag over een verschil van snelheid tussen een mountainbike en stadsfiets. Ik hou van rijden op de wegen in het platteland en ik doe ook mijn best om een goede tijd te behalen, maar soms kunnen de wegen slecht aangelegd zijn en neemt mijn stadsfiets veel schokken op. Van mijn ouders mag ik binnenkort een nieuwe fiets kiezen, en hierdoor wilde ik gaan voor een mountainbike, sinds die schokken kan opvangen. Maar is een mountainbike wel beter om snellere tijden dan een stadsfiets te behalen? Door de dikkere banden zou hij mij trager lijken, maar hij zou mijn fiets wel niet laten kletteren. Welke van de 2 zou algemeen beter zijn voor snellere tijden af te leggen?
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Als je alleen op die paden wilt blijven rijden zou ik voor de tussenweg kiezen en voor een gravelracer gaan.
Die heeft een relaxtere zit dan een racefiets en dikkere banden voor het comfort dat je zoekt.
De gemiddelde gravelracer kan 40-42mm banden aan, en er zijn die tot 60mm gaan.

Afbeelding

Je zou ook naar zoiets kunnen kijken:

Afbeelding

Lijkt meer op een tourfiets door het rechte stuur, maar met minder brede banden dan een gravelracer.
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

Een gravelbike lijkt me de beste keus, alhoewel een mountainbike met banden zonder/ of weinig profiel ook prima zal voldoen. Sneller dan met je stadsfiets ga je sowieso met één van deze fietsen. Met een gravel of mountainbike kun je dan ook nog zandpaden fietsen als je dat leuk vindt.
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Gewoon een mountainbike met dikke slicks.
Super Moto's of G ONE's ofzo.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Bredere banden rollen vaak lichter! En dan zijn de mountainbike banden vaak ook nog eens lichter dan stadfietsbanden (omdat ze geen lekbescherming hebben) en hebben ze een rubbersamenstelling die gemaakt is op minder rolweerstand, waar stadsfietsbanden op levensduur gemaakt worden.

Dan kun je voor mountainbikes inderdaad banden krijgen met heel weinig, heel kleine of geen noppen.

En het voordeel van een mountainbike is dat je daar ook echt smalle paadjes mee kunt pakken en wie weet ga je dat wel leuk vinden!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Dorianvh
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 5 mei 2020, 11:48

Super hard bedankt voor alle antwoorden!
Plaats reactie