Full suspension van rond 2500 (Neuron CF8.0/Trek Fuel Ex7?)

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Fitske
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 11 maart 2020, 16:44

owwwwk schreef: vr 15 mei 2020, 08:57 Daarom een 28t :-)
Tja die 28t houd ik dan reserve voor Ardennen en de echte bergen ... om daar ook fietsend ipv. lopend naar boven te komen :winkie: .

28-42 gaan je niet redden in vergelijking tot 30-51 ;-)
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

Sorry voor het (evt.) off topic.
Ik rijdt met mijn (ovalen) 34-42 routes in heel Nederland en ben ook in Zuid Limburg soepel boven gekomen... Routes als Valkenburg, Margraten, Epen, Gulpen ed.. Misschien dat de enorm steile hellingen niet in die routes zitten?
OK, 1 helling in die Epen route moest ik van de fiets af, maar dat was niet bij gebrek aan een nog kleiner verzet, maar aan gebrek aan techniek

Toch heb ik nou niet het idee dat ik zulke enorm sterke benen zou hebben...
Fitske
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 11 maart 2020, 16:44

pimmedoris schreef: vr 15 mei 2020, 09:18 Sorry voor het (evt.) off topic.
Ik rijdt met mijn (ovalen) 34-42 routes in heel Nederland en ben ook in Zuid Limburg soepel boven gekomen... Routes als Valkenburg, Margraten, Epen, Gulpen ed.. Misschien dat de enorm steile hellingen niet in die routes zitten?
OK, 1 helling in die Epen route moest ik van de fiets af, maar dat was niet bij gebrek aan een nog kleiner verzet, maar aan gebrek aan techniek

Toch heb ik nou niet het idee dat ik zulke enorm sterke benen zou hebben...
Je hebt idd. dan nog niet de enorm steile hellingen gehad.
Andersom mag je ook bedenken wat beter voor je knieën is ;-)

En had je gemist dat de topic starter ook naar de Ardennen wil!


Maar on topic ... waarom zou je bij een nieuwe fiets al meteen er een willen kopen die op de grens van zijn verzetten bereik zit. En wil je dan echt steile klimmen pakken of de grens over richting Ardennen en Oostenrijk, dan mag je eerst beginnen met volledige modificatie van de driveline :roll: en dus gesleutel. Tenzij je net ook nieuwe atb schoenen hebt en deel van de hobby wandelen is :winkie: .
Dus mbt. advies voor de keuze van een nieuwe fiets is dat echt iets om over na te denken en een beslissende factor.

Dat je persoonlijk dus met wat je hebt wellicht ergens boven bent gekomen ... wel of niet voor jou gevoel soepel ... is heel wat anders dan advies wat zinnig is voor een nieuwe fiets.

Met wat de topic starter vraagt zou ik dus zeker de xt 10-51 (slx doet het ook) kiezen. Dan kun je met voor een 30t ook nog richting 28t of wellicht kleiner zodat je mocht het nodig zijn met een simpele uitwisseling van het crank tandwiel overal goed weg komt.
Uiteindelijk kost namelijk veel aanpassen ook snel veel geld.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Velox schreef: vr 15 mei 2020, 08:26
RuudRuud schreef: wo 13 mei 2020, 20:46 Bij Mantel (en 12GO ook nog?) staan ze standaard al met -15% in de Winkel.
Mijn ervaring met 12GO is dat er geen ruimte in de prijs zit.
Dan zou ik 12GO lekker links laten liggen. Mantel, de Trekstores en de lokale dealers doen het dus beter.
ddeftones
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 210
Lid geworden op: di 3 november 2015, 22:45
Mijn mountainbike: Ripmo

Fitske schreef: vr 15 mei 2020, 08:52
owwwwk schreef: ma 11 mei 2020, 19:34 Voor gebruik in NL is 1x11 prima en is 1x12 wat mij betreft nergens voor nodig. Met 1x11, zeker met voor een 30t of 28t en achter 42, kom je overal in NL boven. Een 12-speed cassette is ook nog eens flink duurder dan 11-speed (en/of veel zwaarder)


Ik weet niet wat jij voor benen hebt, maar met 30-42 kom je in Nederland zeker niet overal boven ... tenzij je Zuid Limburg uitsluit ;-)
Eea is natuurlijk ook afhankelijk van je fitheid. De een komt met 32t boven, de ander heeft 30t of 28t nodig of kan überhaupt niet klimmen. Zuid Limburg kom ik zeker niet overal fietsend boven met 1x12, maar dat zou met 3x10 ook niet lukken :lol:
be quiet and drive
ddeftones
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 210
Lid geworden op: di 3 november 2015, 22:45
Mijn mountainbike: Ripmo

RuudRuud schreef: vr 15 mei 2020, 10:06
Velox schreef: vr 15 mei 2020, 08:26
Mijn ervaring met 12GO is dat er geen ruimte in de prijs zit.
Dan zou ik 12GO lekker links laten liggen. Mantel, de Trekstores en de lokale dealers doen het dus beter.
Ik heb een andere ervaring met 12go. Viel wel degelijk over de prijs te praten. Dit zal overigens ook afhangen van wanneer je de fiets koopt. Als je rond de zomer een fiets uit de nieuwe collectie wilt kopen zal er weinig ruimte zijn. Doe je dit in het voorjaar als de modellen eruit moeten, dan is een korting veel vanzelfsprekender. Zal voor menig fietsenzaak gelden.
be quiet and drive
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

ddeftones schreef: ma 18 mei 2020, 15:48
RuudRuud schreef: vr 15 mei 2020, 10:06

Dan zou ik 12GO lekker links laten liggen. Mantel, de Trekstores en de lokale dealers doen het dus beter.
Ik heb een andere ervaring met 12go. Viel wel degelijk over de prijs te praten.
Ja, hoor. De enige en laatste keer dat ik daar een fiets heb gekocht heb ik met een beetje moeilijk kijken 12,5% (van 2K) eraf kunnen krijgen.
_jouke_
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: di 5 mei 2015, 23:03
Mijn mountainbike: KTM Scarp Elite, Trek X-Caliber 9

Ik weet niet wat jij voor benen hebt, maar met 30-42 kom je in Nederland zeker niet overal boven ... tenzij je Zuid Limburg uitsluit ;-)
Met mijn huidige 2x10 heb ik als grootste en kleinste verzet 36/11 = 3.3 en 22/34 = 0.65. Dan lijkt het me dat ik voor 1x12 een 32-tands voorblad wil, want dan krijg ik 32/10 = 3.2 en 32/51=0.63, dus ongeveer dezelfde range. Ik heb nu al dat ik regelmatig het zwaarste verzet gebruik, zeker als je bergaf gaat. Ik ben overigens bepaald geen snelle fietser! Toch lijken de meeste fietsen standaard afgemonteerd met een 30-tands voorblad met als zwaarste verzet 30/10 = 3.0, dat scheelt toch 10% t.o.v. 2x10.

Ik zit toch ook nog steeds te kijken naar een Neuron AL 6.0 omdat die Shimano XT 1x12 heeft. Alleen zitten daar wat goedkope remmen op(MT200, voor "beginners" volgens de Shimano website) en houdt de voorvork denk ik ook niet over (RockShox Judy Silver). De volgende Neuron met Shimano is de CF 9.0 maar die is toch wel weer een stuk duurder. Qua vering zal ik er toch wel op vooruit gaan aangezien ik nu een RockShox Recon TK Gold heb op mijn Trek.
maxuitutrecht
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 15:32

Ik heb gefietst op de trek fuel ex 8 en de cube stereo 120hpc. Beide goedr fietsen, maar de cube vond ik veel speelser en de trek was niks voor mij. Je leest overal dat veel mensen enthousiast zijn over van allerlei fietsen, ga gewoon testen/huren. Dan weet je wat je fijn vind. Canyon is wat lastiger natuurlijk, maar kan je qua geometrie passen of je dat wat vind.
Zo heb ik het ook gedaan. Trek remedy heeft vergelijkbare geometrie met de canyon spectral dus toen die besteld.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2494
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Velox schreef: vr 15 mei 2020, 08:26
RuudRuud schreef: wo 13 mei 2020, 20:46 Bij Mantel (en 12GO ook nog?) staan ze standaard al met -15% in de Winkel.
Mijn ervaring met 12GO is dat er geen ruimte in de prijs zit.
Dan heb je andere ervaringen dan ik , ruimte op de prijs is altijd , alleen niet iedereen gaat voor een kleinere winstmarge tov een tevreden klant . :-D

Voor de rest :

Ligt er aan wat waar je ook een beetje van houdt , de Trek Fuel is een fiets die wat meer "met je neus op het stuur"is , zit en dit dus ook verwacht van de berijder, dan heb je een wereld fiets , ga je meer voor relax en af en toe beetje wild , zou ik hem niet nemen , dan meer gaan voor een "rechtere zit "op de fiets , ik heb jaren op een Trek Fuel EX 9 , 9.8 gereden, veel plezier gehad , maar toen ik naar een YT ging , vond , vindt ik dat veel lekker trappen dan de Trek , dus meer rechter op . Ook ik ben van gejaagd naar relaxer gegaan met mn 50+ :D , de veerweg nam ook iets toe van Trek naar YT .

Blijft moeilijk op papier , beste vindt ik om te "ruiken en proeven "aan de fiets , die je voor ogen hebt , op paier kan het allemaal zo mooi zijn, kan ik de praktijk toch tegen vallen ......
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
ddeftones
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 210
Lid geworden op: di 3 november 2015, 22:45
Mijn mountainbike: Ripmo

Inderdaad. Weet nog goed dat ik me, puur op basis van veerweg, verkeek op een Transition Sentinel. Had maar iets van 140mm, maar voelde op de trail als een tankwagen met 170mm. Specificaties, veerweg, geometrie: op papier kun je niet aflezen hoe een fiets in het echt aanvoelt. Het komt allemaal aan op persoonlijke voorkeur.
be quiet and drive
Plaats reactie