Keuze gemaakt: Rockrider XC 100s

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Shredwithcare schreef: ma 25 mei 2020, 20:14 Geef zoveel uit als je hebt en de kans dat je er spijt van krijgt is klein.
Dat klinkt als een mooi onderschrift 8)

Maar goed, dat is in deze categorie fulliies absoluut waar.
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

TenZNL schreef: ma 25 mei 2020, 20:42
Shredwithcare schreef: ma 25 mei 2020, 20:14 Geef zoveel uit als je hebt en de kans dat je er spijt van krijgt is klein.
Dat klinkt als een mooi onderschrift 8)

Maar goed, dat is in deze categorie fulliies absoluut waar.
Bedankt voor de inspiratie :wink:
FJP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:28

Bedankt weer. De Bossnut of Triple B zijn verkrijgbaar bij Go outdoor (Engeland). Ik las dat er ook vaak kortingscodes zijn. Ivm met Corona en/of Brexit zijn er nu geen leveringen naar buitenland. Ik heb gevraagd wat de verwachting is voor Q3 van dit jaar.

Bossnut heeft achter een 12mm steekas zonder Boost. Dat werd als een klein nadeel gemeld ivm minder keuze in wiel upgrades. Beetje zelfde categorie als de QR bij de Stance.

De banden waren volgens mij ook wat lekgevoelig omdat ze niet heel geschikt zijn voor de tubeless ready velgen.

Die Vitus Mythique is zeker een mooie bike. Is 1x10 speed voldoende verzet? En wat is het verschil tussen een Vitus Mythique voor mannen en voor vrouwen? Stel dat die voor dames afgeprijsd is, kan dan niet zo goed die doen?
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Volgens mij is het verschil tussen de mannen en vrouwen variant alleen het zadel. Maar ik vond het lastig om te vinden dus heb maar foto's vergeleken... Dit weet ik dus ook niet zeker.
10 versnellingen is zeker genoeg, je hebt alleen iets grotere stapjes tussen de versnellingen in, en je mist de allerlaagste versnelling tov 12 speed. In Nederland is die niet nodig, in het buitenland misschien. Kortom: goed zat. Je kan er altijd nog een cassette op zetten met een lichter bereik.
FJP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:28

Shredwithcare schreef: ma 25 mei 2020, 22:50 Volgens mij is het verschil tussen de mannen en vrouwen variant alleen het zadel. Maar ik vond het lastig om te vinden dus heb maar foto's vergeleken... Dit weet ik dus ook niet zeker.
10 versnellingen is zeker genoeg, je hebt alleen iets grotere stapjes tussen de versnellingen in, en je mist de allerlaagste versnelling tov 12 speed. In Nederland is die niet nodig, in het buitenland misschien. Kortom: goed zat. Je kan er altijd nog een cassette op zetten met een lichter bereik.
Dank. Duidelijk. Mijn shortlist obv prijs kwaliteit is nu als volgt:

  • Calibre Bossnut - Toekomstige upgrade: Dropper Post, Tubeless
  • Vitus Mythique VR - Toekomstige upgrade: Dropper Post (mits mogelijk*)
  • Cube Stereo 120 Pro 20
  • Calibre Triple B
  • Giant Stance 2 - Toekomstige upgrade: Dropper Post

* Ik lees dat er wat moeilijkheden kunnen zijn in het vinden van een geschikte dropper post voor de Vitus ivm vorm van het frame.

Nu hopen dat de productie/voorraden tegen die tijd weer een beetje zijn aangevuld.
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Een dropper in de vitus zou geen moeilijkheden kunnen geven want op duurdere modellen met hetzelfde frame doen ze een dropper.
OllyNL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: di 23 oktober 2018, 16:09
Mijn mountainbike: Canyon Strive 2023

Ja daar ben ik! De Bosnutt is een top fiets! Ik had mij geen beter starters fiets kunnen wensen. Solide, robuust, goed formaat, en een echte trail bike. Ik heb er 2 jaar lang onwijs van genoten en heb 'm nu aan m'n maatje verkocht die er heerlijk van aan het genieten is. Meer heb je niet nodig de eerste jaren.

Maar idd, een dropper moet je wel echt hebben. Eventueel setje xc bandjes erop en gaan. Beste bang for buck mtb durf ik te zeggen. Is m'n nieuwe carbon propain Hugene beter? Ja. Is die ook 3 a 4x zo goed (prijs)? Hell no.

Gewoon te bestellen bij go outdoors. Zoek even een kortingcode en je bent good to go. Succes met overwegen!

Grt Olly
Mtb: Canyon Strive Underdog 2023

Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
FJP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:28

OllyNL schreef: di 26 mei 2020, 21:10 Ja daar ben ik! De Bosnutt is een top fiets! Ik had mij geen beter starters fiets kunnen wensen. Solide, robuust, goed formaat, en een echte trail bike.
....
Gewoon te bestellen bij go outdoors. Zoek even een kortingcode en je bent good to go. Succes met overwegen!

Grt Olly
Top! Helaas lijkt het erop dat er
geen international shipping.meer beschikbaar is. Ik heb go outdoor gemaild wat ze verwachten eind dit jaar. Maar dat bij een YouTube video een comment van 6mnd geleden dat dit ook al het geval was. Ik houd het het in de gaten, maar heb er een hard hoofd in.
FJP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:28

Go Outdoors heeft gereageerd en men zegt dat men bezig is om international shipping weer beschikbaar te maken voor de belangrijkste landen om hen heen. Ik heb nog even dus fingers crossed.

Wellicht dat ik tzt indien nodig nog ga kijken of ik via via iemand kan vinden in Engeland die de bike kan versturen naar NL of ik val terug op mijn tweede keuzr

Ik heb mijn shortlist nu in ieder geval beperkt tot:
- Calibre Bossnut 2020
- Vitus Mythique 29 of 27. (VR, en misschien wel de VRS) Al verwacht ik met mijn relatief klein postuur 27 de beste optie is.
FJP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:28

Ik kwam toevallig tegen dat de Bossnut ook te koop is bij Blacks. Hier is international shipping wel mogelijk. Totaalprijs daar in Euro's incl. verzenden €1363,00. Dat biedt perspectief.

Ik vroeg me nog wel af of de hudige SRAM SX groep niet een slag te laag is op de Bossnut. En dat dus op papier de Vitus Mythique VR voor totaal €1427,00.met Shimano Deore de betere keuze is in de categorie tot €1500,00.

Als ik besluit voor 29inch te gaan, is de keuze makkelijk en wordt het de Vitus.

Ook had ik in de categorie tot €1700,00 nog gekeken naar de Vitus Mythique VRS. Maar ook die komt met SRAM SX. Dan is voor €35,00 euro meer de Cube Stereo toch de betere keuze.

Het zal de komende tijd nog wel even wikken en wegen worden denk ik :-D
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Keuzes keuzes keuzes.
Qua looks vind ik de Vitus het meest geslaagd. De fietsen ontlopen elkaar weinig over het algemeen. Maar beschikbaarheid kan nog wel eens de meeste problemen geven.
FJP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:28

Dice Oldskool schreef: vr 29 mei 2020, 21:14 Keuzes keuzes keuzes.
Qua looks vind ik de Vitus het meest geslaagd. De fietsen ontlopen elkaar weinig over het algemeen. Maar beschikbaarheid kan nog wel eens de meeste problemen geven.
Qua looks heeft de Vitus toch ook wel mijn voorkeur inderdaad. Al zag ik bij dezelfde webshop nu de bossnut in matzwart ook heel erg gaaf.
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

ALs je je budget iets kan oprekken:
https://www.bikester.nl/1053344.html?gc ... v_chn=shop
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
FJP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:28

CC-Rider schreef: za 30 mei 2020, 10:59 ALs je je budget iets kan oprekken:
https://www.bikester.nl/1053344.html?gc ... v_chn=shop
Dank! Mooie bike Al heb ik besloten dat als ik het budget op rek het max 1700 EUR gaat zijn.

Ik vraag me nu nog het volgende af:

- ga ik spijt krijgen van het kiezen van een 27.5 bike t.o.v. 29 (komend van 26). Bij 27.5 heeft de Bossnut met SRAM SX de voorkeur: vooral de SX derailleur heeft wel mijn twijfel. Is het mogelijk om tzt alleen de derailleur te upgraden naar bijv. NX of GX?

- Als 29 inch dan is mits leverbaar de Vitus Mitique VR mijn budgetkeuze: is het dan (mocht ik het nodig vinden) 10 speed nog te upgraden naar 11 of 12 speed zonder een ander wiel nodig te hebben. Dus alleen cassette/shifter.

- In de tot 1700,00 categorie is Cube Stereo 120 Pro 29 de eerste keus. Ook gewoon in NL verkrijgbaar. Of online de Vitus Mythique VRS 27 als ik toch voor 27.5 ga

Keuze keuzes :D
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Je kan alles upgraden. Ik zou dan beginnen met de shifter. Gaat je meer brengen dan een derailleur. 11 speed kan zonder meer op een 10 speed Shimano body. Je hebt uiteraard ook een andere ketting nodig. Er zijn in diverse shops upgrade kits beschikbaar om van 10 speed 11 of 12 speed te maken. Van al mijn fietsen bevalt de 2 x 10 het best........ Zou daar dus goed over nadenken.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Plaats reactie