My first fully

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Shapeshifter is in mijn ogen meer een gadget wat je stuurhoek en bb drop iets veranderd. Misschien net fijn voor stijle klimmen maar ik zou die extra halve kilo het niet waard vinden. En nog meer wat kan slijten/stuk. Als je gewoon wil rijden zonder gelul, niet doen.

De meeste knakkers hier zijn wat aan de oudere kant en vinden bijna alles al link en edgy dus vooral alles met een korreltje zout nemen. :roll:

Ik ben benieuwd waar je voor gaat kiezen.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Extreal schreef: do 14 mei 2020, 20:27 Ik moet zeggen dat het idee van de Strive CF 7.0 me ook wel aanspreekt, heeft iemand ervaring met hoe goed de Shapeshifter werkt? En wat zou dit betekenen voor het onderhoud van de fiets?
Een vriend van mij stond een jaar geleden voor dezelfde keuze.
Hij had een tijdje op een 26" harttail gereden, toen 10 jaar niks en nu dus een nieuwe fiets.
Hij wilde in NL op zondag met een groepje mee en later met mij mee naar bikeparks.
Ik had hem een 140mm fiets aangeraden, maar heeft uiteindwlijk toch een Strive gekocht.
En daar heeft ie nu spijt van.
De fiets is behoorlijk zwaar, en hij vindt hem te log rijden voor de zondagse rondjes, ook met de shapeshifter in de "XC" stand.
Daarvoor heeft hij nu een gravelracer gekocht.
In een bikepark doet ie het prima, maar wat hij rijdt kan prima op een 140mm.
Mijn advies is; ls je net begint, en zolang je niet weet hoe je het gaat vinden, neem een 130-140mm fiets.
Mocht je over een jaar tegen de grens aan lopen, dan koop je iets met meer veerweg.
Als je nu een Strive koopt en in het begin vooral Nederlandse rondjes gaat rijden, dan ben je er wellicht snel klaar mee.
Extreal
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: do 14 mei 2020, 11:26

Dice Oldskool schreef: do 14 mei 2020, 20:51 Heb je überhaupt al eens op een mountainbike een route in Nederland gereden? Ik probeer jouw denkwijze te begrijpen om gelijk hoog op de ladder te beginnen.

Misschien eerst eens een Enduro huren bij een bikepark?
Ja, ik heb vaker in Nederland op een mountainbike gereden (voornamelijk bij de Utrechtse Heuvelrug) en een aantal keer in de Ardennen. Hier heb ik ook twee keer een full suspension gehuurd wat mij erg beviel. Wat ik ook merkte is dat ik al snel wat agressiever ging rijden en de limieten ging opzoeken, zoals laat remmen voor bochten en jumps meepakken. Dit vond ik altijd super leuk, maar omdat ik door mijn andere hobby's/sporten gelimiteerd was in tijd en toen financieel meer beperkt was (want damn, het is wel een dure hobby haha) heb ik nooit de stap genomen om ook echt een fiets aan te schaffen. Nu heb ik deze ruimte wel, vandaar dat ik ook direct op zoek ben naar een fiets waar ik lang plezier van kan hebben en als het ware met mij mee "groeit".
Extreal
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: do 14 mei 2020, 11:26

Ok, de Strive is wat dat betreft nu meteen afgeschreven. Bedankt voor de tips maverick76 en Jamis Diablo. Mijn vermoeden was inderdaad al dat dit je hiermee mogelijk alleen maar meer onderhoud op de hals haalt, wat sowieso ook nog een skillset is die ik mezelf moet gaan aanleren.

Ik denk dat rond de 140mm inderdaad nog steeds een goede optie blijft en ik binnenkort maar eens moet gaan testrijden (als dit mogelijk is). Wel jammer dat testrijden van Canyon fietsen alleen mogelijk is in Duitsland.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Nouja, het barst hier op het forum van de Canyons. Ik zou gewoon een oproepje in “gezocht” wagen of je iemands fiets mag komen proberen.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

maverick76 schreef: do 14 mei 2020, 20:56 De meeste knakkers hier zijn wat aan de oudere kant en vinden bijna alles al link en edgy dus vooral alles met een korreltje zout nemen. :roll:
Jij bent toch die gozer die graag de knuppel in het hoenderhok gooit maar als het er op aan komt ook voor een 'veilige' optie gaat als het op de fiets aan komt?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Extreal schreef: vr 15 mei 2020, 11:40
Dice Oldskool schreef: do 14 mei 2020, 20:51 Heb je überhaupt al eens op een mountainbike een route in Nederland gereden? Ik probeer jouw denkwijze te begrijpen om gelijk hoog op de ladder te beginnen.

Misschien eerst eens een Enduro huren bij een bikepark?
Ja, ik heb vaker in Nederland op een mountainbike gereden (voornamelijk bij de Utrechtse Heuvelrug) en een aantal keer in de Ardennen. Hier heb ik ook twee keer een full suspension gehuurd wat mij erg beviel. Wat ik ook merkte is dat ik al snel wat agressiever ging rijden en de limieten ging opzoeken, zoals laat remmen voor bochten en jumps meepakken. Dit vond ik altijd super leuk, maar omdat ik door mijn andere hobby's/sporten gelimiteerd was in tijd en toen financieel meer beperkt was (want damn, het is wel een dure hobby haha) heb ik nooit de stap genomen om ook echt een fiets aan te schaffen. Nu heb ik deze ruimte wel, vandaar dat ik ook direct op zoek ben naar een fiets waar ik lang plezier van kan hebben en als het ware met mij mee "groeit".
Ik rijd eigenlijk het meeste 'gewoon' op een 140 mm trailbike met een 160 mm vork aan de voorkant. En 'alles' is dan de UHR tot en met bikepark in Duitsland en Italië en enduro trails in Finale Ligure in Italië. Hooguit de meest ruige (echte) downhill banen in een bikepark laat ik met die fiets links liggen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1388
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Als je een beetje in winterberg gaat oefenen, kun je alles met een beetje ervaring zeeer makkelijk pakken op een 140 mm bike, ik doe het zelf gewoon met mn Pyga, 130 mm voor, 110 mm achter, misschien haal je niet de snelheid als met een volbloed downhill bak, maar al die dikke huurfietsen rijd je zo voorbij. Ook de zwarte lijnen. Vooral als je er ook veel mee in Nederland gaat rijden zou ik zeker niet te zwaar gaan.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

[/quote]

Jij bent toch die gozer die graag de knuppel in het hoenderhok gooit maar als het er op aan komt ook voor een 'veilige' optie gaat als het op de fiets aan komt?
[/quote]

Deze snap ik niet.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Lars TB schreef: vr 15 mei 2020, 11:54
maverick76 schreef: do 14 mei 2020, 20:56 De meeste knakkers hier zijn wat aan de oudere kant en vinden bijna alles al link en edgy dus vooral alles met een korreltje zout nemen. :roll:
Jij bent toch die gozer die graag de knuppel in het hoenderhok gooit maar als het er op aan komt ook voor een 'veilige' optie gaat als het op de fiets aan komt?
Dit bedoel ik :lol:
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

sama schreef: vr 15 mei 2020, 12:12 Als je een beetje in winterberg gaat oefenen, kun je alles met een beetje ervaring zeeer makkelijk pakken op een 140 mm bike, ik doe het zelf gewoon met mn Pyga, 130 mm voor, 110 mm achter, misschien haal je niet de snelheid als met een volbloed downhill bak, maar al die dikke huurfietsen rijd je zo voorbij. Ook de zwarte lijnen. Vooral als je er ook veel mee in Nederland gaat rijden zou ik zeker niet te zwaar gaan.
De techniek van de rijder beperkt de mogelijkheden van de mtb.
Plaats reactie