Help! Wat nu?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
MtbJoost
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 13 november 2019, 15:04
Mijn mountainbike: Dartmoor primal 27.5, Scott scale 970, Raleigh m50

Hallo,

Ik fietste vanmiddag op mijn mountainbike vanaf mijn werk terug naar huis. Opeens schokte mijn trappers, dus stopte ik om te kijken wat er gebeurde. Is dus mijn frame gebroken :(( ! De achtervork is aan beide kanten doormidden gebroken :-{ . Ik fietste gewoon over het asfalt :(( :~

Ik heb deze mountainbike begin december gekocht via marktplaats, en heb er tot nu toe ongeveer 1750km mee gefietst. Het gaat om de Bulls wild mojo 2. Nu vraag ik me dus af wat ik hier mee moet doen. Voor zover ik weet heb ik nu 3 opties:
1. Een nieuwe mtb kopen.
2. Een nieuw frame kopen en mijn huidige onderdelen overzetten.
3. Deze mtb laten repareren.
Ik vroeg me alleen dus af of dit wel gerapereerd kan worden. En wat gaat het dan kosten?

Ik hoop dat jullie me misschien kunnen hulpen met de keuze maken.
Hier wat foto's: ( het is de eerste keer dat ik foto's upload dus ik hoop dat het goed gaat : Suprised : )

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Veni vidi mountainbikie :)
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Ik zou het niet laten repareren al zou het mogelijk zien. Alles is natuurlijk wel afhankelijk van je budget. Een frame zoeken en alles overzetten is waarschijnlijk het goedkoopst. Bij deze optie kan je ook meteen hier en daar wat dingen upgraden mocht je dat willen. Als het alsnog te duur wordt dan kan je ook kijken voor een tweedehands compleet kopen natuurlijk maar misschien ben je daar nu een beetje huiverig voor.
MtbJoost
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 13 november 2019, 15:04
Mijn mountainbike: Dartmoor primal 27.5, Scott scale 970, Raleigh m50

Oké. Voor het kopen van een frame en overzetten krijg ik weer een heleboel vragen🙃. In heb geen ervaring met het zelf opbouwen van fietsen.
Een echt budget heb ik niet. Ik wil weer lekker kunnen biken en dus een goede mtb hebben. Wel het liefst zo goedkoop mogelijk want erg rijk ben ik niet😬
Veni vidi mountainbikie :)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

https://www.schlierseer-bikeparts.de/fully

Hier staat nog wat voor redelijke prijzen, maar volgens mij heb je zelfs nog een 26"... .

Je zou wel een hardtail kunnen kopen, bijvoorbeeld een Dartmoor frame. Kost iets van 250 euro en in de 27,5" versie passen ook prima 26" wielen. Dan kun je het meeste over (laten) zetten. Wie weet wil een forumlid daar wel bij helpen!


En anders inderdaad een gebruikte fiets, maar die zijn schaars op het moment... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Is overigens wel een heel lullige breuk. Geen idee hoe je dat voor elkaar kunt krijgen :~
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Je kunt contact zoeken met Bulls (al dan niet via een dealer maar direct is misschien beter) met de vraag of ze nog onderdelen op de plank hebben liggen,. Nee heb je...

Anders inderdaad de onderdelen overzetten op een ander frame, zo gebeurt met een beetje hulp en daarna kun je het gewoon :-q
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Lars TB schreef: vr 15 mei 2020, 15:53 Is overigens wel een heel lullige breuk. Geen idee hoe je dat voor elkaar kunt krijgen :~
Mijn inschatting zou zijn dat chainsuck schade de driveside heeft doen scheuren tot die brak waarna de andere kant sneuvelde als gevolg van de eerste breuk.
MtbJoost
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 13 november 2019, 15:04
Mijn mountainbike: Dartmoor primal 27.5, Scott scale 970, Raleigh m50

Het is inderdaad een 26".
Ik heb nog wel mijn oude ht staan. Ik kan daar de onderdelen wel op over zetten. Is ook een 27.5" maar dat maakt dus niet uit.
Een beetje hulp zou dan wel handig zijn ja😅

Ik ga nu even kijken of ik contact op kan nemen met bulls.
Veni vidi mountainbikie :)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

George schreef: vr 15 mei 2020, 16:04
Lars TB schreef: vr 15 mei 2020, 15:53 Is overigens wel een heel lullige breuk. Geen idee hoe je dat voor elkaar kunt krijgen :~
Mijn inschatting zou zijn dat chainsuck schade de driveside heeft doen scheuren tot die brak waarna de andere kant sneuvelde als gevolg van de eerste breuk.
Of een hoofddraaipunt dat geheel vast zit, zat ik nog te bedenken... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
tkmp
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 18 januari 2015, 15:20

Shit zeg dan sta je wel even te kijken.

1) bulls benaderen
2)a goedkoop frame aanschaffen (hardtail)
2)b leer alles over zetten, YouTube, forum alles en iedereen kan en wil wel assisteren, lastig is het niet.

Als je een pot appelmoes open krijgt, kan je ook astronaut worden.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

tkmp schreef: vr 15 mei 2020, 16:41 Shit zeg dan sta je wel even te kijken.

1) bulls benaderen
2)a goedkoop frame aanschaffen (hardtail)
2)b leer alles over zetten, YouTube, forum alles en iedereen kan en wil wel assisteren, lastig is het niet.

Als je een pot appelmoes open krijgt, kan je ook astronaut worden.
haha die laatste zin van je is een leuke, ook beetje mijn moto. Ik ga hem onthouden :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gelukkig is het makkelijker fietsenmaker te worden dan astronaut...

1e optie is denk ik contact zoeken met Bulls over een vervangende achtervork.
Als die er is en je weet wat die gaat kosten kan ke verder bealissen.
Een leuke hardtail is vrij goedkoop op te bouwen. Kies dan een 27.5 frame.
Dartmoor (Primal) is al gezegd.
Kijk voor een overjarig model. Als je 135mm QR hebt is het wel handig als je achterwiel zo past. Nieuwe modellen hebben een 142 of 148 achterkant
Of een Ragly Piglet, OnOne 456, dat soort.
Als je dikke banden om je 26" wielen legt heb je ongeveer dezelfde omtrek, dus daar kom je wel mee weg. Miss hien een pedalstrike hier en daar.
Je hebt een 26" RS voorvork. Daar past helaas geen echte 27.5 in, maar wel een 26x2.35. Das al bijna hetzelfde ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je de spullen ombouwd op een HT frame, dan is dit wel iets:
https://www.wiggle.es/cuadro-rigido-de- ... ht-01-275/
(Zal ook wel op de nl en uk site staan)

Of dit?
OO Inbred maat M.
https://www.ebay.co.uk/itm/ON-ONE-INBRE ... 4727900025

Welke maat heb je nu?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MtbJoost
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 13 november 2019, 15:04
Mijn mountainbike: Dartmoor primal 27.5, Scott scale 970, Raleigh m50

Als ik onderdelen overzet op een hardtail doe ik het (als het kan) het liefst op mijn oude hardtail. Die staat toch maar wat te staan in de garage. Dat scheelt weer kosten voor een nieuw frame😁
Veni vidi mountainbikie :)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat kan natuurlijk ook, beste spul combineren tot een fijne fiets.
Was ook maar bedoeld om aan te geven dat er wel wat mogelijk is met je onderdelen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie