Racefully topic no. zoveel

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

Net even contact gehad met de winkel en helaas niet meer beschikbaar. Ik kon hem via de website ook niet vinden, maar de pagina bestaat nog wel, dus in google popte deze op...
Ik vind het 2019 model nu wel voor 3999 in een Oosterijkse webshop www.sportokay.com. nooit van gehoord, dus ik weet niet of ik dat zomaar aandurf...
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

(Of ipv een Lux 8,0 een 7,0, https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... quantity=1.
Direkt leverbaar in M in rood, geheel 1x12 XT (net zo goed als XTR, grootste verschil in gewicht zit 'm in de cassette tov XT), met 110mm Fox34 vork, a 3399,-.
Zelfde DT 1700 wielset als die Spark RC Pro 2019. Die Spark RC is deels XTR, maar heeft een in mijn ogen net iets mindere 100mm Sid, en nog geen dropper.
Die Lux a 3399,- kun je evt nog upgraden met een lichter wielsetje. Dan zal 'ie ongeveer hetzelfde wegen als die Spark RC, als je die ook nog zou moeten uitrusten met dropper. De Lux heeft dan de betere wielset, en de mooiere vork voor het net wat stevigere werk).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

Bedoel je dat je de Fox 34 sowieso hoger inschat dan de SID? Of alleen dit type dat in die fiets zit? Ik ben bij RS nog niet helemaal bekend met alle type specificaties.
Ik zou dan eerder weer richting de Oiz neigen. Wel die Fox en Sram x01. Dat vind ik toch net iets fijner dan XT. De Oiz heeft wel weer de iets zwaardere X1900 wielen, maar dat zie ik me ook wel weer vervangen voor een handgespaakte set binnen een paar jaar.

Overigens heb ik het 2020 RC pro model voor 4400 gevonden. Maar toch weer een stukje boven de 4000...
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ja, de Fox 34 is stijver en veert wat beter, soepeler, en heeft iets meer veerweg.
Shimano vs Sram 1x12 is grotendeels smaak, al heeft Shimano een tik meer bereik, iets fijnere stapjes, en het schakelt iets beter onder veel kracht. Maar beiden top.
De Oiz, gewone en TR, zijn ook top, relatief ‘goedkoop’, de Canyons hebben meestal een net wat lichtere wielset, verder gelijkwaardige afmontages.
Zelf houd ik van een race/marathonfully ‘met dropper en iets meer vork’, maakt ‘m net wat comfortabeler en breedbandiger.
Spark RC, Oiz of Oiz TR, Lux... allemaal fraai. De Spark iets flauwere stuurhoek, de Oiz er tussen in, de Lux iets scherper.
Nou ja, ik daal ermee alsof het een klein trailbikeje is, loop nergens tegen grenzen aan op XC gebied. Dropper, dat doet veel!
Waar je inmiddels ook een beetje op moet letten, als je snel een nieuwe fiets wilt hebben: beschikbaarheid... wat is er nog?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

De zoektocht (en het getwijfel) is nog in volle gang.

Vorige week bij Mantel in de winkel een rondje gereden op de Spark RC 900 Team. Nee daar leer je heel weinig van, maar ik wilde even weten wat ik van de GX Eagle groep vind. In die paar rondjes merkte ik toch wel duidelijk dat het een stuk minder is dan mijn XX1. Ja het schakelt, maar voelt toch allemaal wat minder "precies" aan dan mijn huidige groep. Die zou ik dus willen vervangen, na aankoop. Plus er zou nog een dropper bij moeten. Nu staat de fiets in de winkel wel voor 400 euro minder dan op de site, dus dat maakt het mogelijk toch interessant.... blijft wel "maar" 100mm

De Oiz is helaas niet meer leverbaar. Ik ben bij een winkel geweest en de verkoper heeft me op de site laten zien wat er nog wel is, en dat is bedroevend weinig. Halverwege juli komt Orbea met de presentatie van de 2021 modellen, dus dan zou ik daar op moeten wachten. Maar helaas zie ik vaak bij veel merken: Nieuw modeljaar, hogere prijzen, mindere afmontage... Ik weet niet of dit bij Orbea ook zo is.

De Canyon Lux is volgens de site nog steeds leverbaar, maar ik lees de laatste tijd toch wel veel negatieve verhalen over Canyon hier. Die overigens wel allemaal goed afgehandeld worden door de service afdeling, dat moet gezegd worden.

Ik heb toch maar eens een winkel gemaild voor de Mondraker F-Podium DC R. Onder het motto wie niet waagt die niet wint. Aan de prijs van de fiets kon niks gedaan worden, maar ik kreeg wel een aanbod om de groep (derri, shifter en ketting) te upgraden naar X01 (van derri GX, shifter NX). Toch wel een mooi aanbod.
Blijft nog steeds de Mavix Crossmax wielen, en de Shimano MT501 remmen. De wielen zou ik op den duur toch wel vervangen door een mooie handgespaakte carbon set (buiten de Canyon), dus dat vind ik misschien nog niet zo'n probleem. Maar heeft iemand ervaring met de remmen? Nou zou ik die natuurlijk ook op den duur kunnen vervangen door iets van eigen keus (Shimano XT? Hope X2?)
Maar eigenlijk blijft het zeuren dat een fiets van 4700 gewoon al goed zou moeten zijn...
Anders zou ik ook bij Mondraker moeten wachten op de 2021 modellen die eind juli gepresenteerd zouden worden.

Twijfel twijfel... :-{
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Pas wel op met het verschil in presentatie en beschikbaarheid.
Je kunt al de informatie vinden over de 2021 merida modellen maar zijn pas vanaf oktober beschikbaar.
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 356
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

Specialized komt binnenkort met de nieuwe Epic en de Epic Evo met 120mm vering zonder brain. Nog geen prijzen kunnen vinden maar onderstaande voldoet denk ik aardig aan je wensen:

Afbeelding

Verder zou je nog kunnen kijken naar de nieuwe Scalpel, Scalpel SE of de nieuwe Kona Hei Hei.
Tim.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 21 mei 2006, 11:06
Mijn mountainbike: Trek 8500, Ridley Excalibur, Titanium CB

pimmedoris schreef: di 16 juni 2020, 23:06 De zoektocht (en het getwijfel) is nog in volle gang.

Vorige week bij Mantel in de winkel een rondje gereden op de Spark RC 900 Team. Nee daar leer je heel weinig van, maar ik wilde even weten wat ik van de GX Eagle groep vind. In die paar rondjes merkte ik toch wel duidelijk dat het een stuk minder is dan mijn XX1. Ja het schakelt, maar voelt toch allemaal wat minder "precies" aan dan mijn huidige groep. Die zou ik dus willen vervangen, na aankoop. Plus er zou nog een dropper bij moeten. Nu staat de fiets in de winkel wel voor 400 euro minder dan op de site, dus dat maakt het mogelijk toch interessant.... blijft wel "maar" 100mm

De Oiz is helaas niet meer leverbaar. Ik ben bij een winkel geweest en de verkoper heeft me op de site laten zien wat er nog wel is, en dat is bedroevend weinig. Halverwege juli komt Orbea met de presentatie van de 2021 modellen, dus dan zou ik daar op moeten wachten. Maar helaas zie ik vaak bij veel merken: Nieuw modeljaar, hogere prijzen, mindere afmontage... Ik weet niet of dit bij Orbea ook zo is.

De Canyon Lux is volgens de site nog steeds leverbaar, maar ik lees de laatste tijd toch wel veel negatieve verhalen over Canyon hier. Die overigens wel allemaal goed afgehandeld worden door de service afdeling, dat moet gezegd worden.

Ik heb toch maar eens een winkel gemaild voor de Mondraker F-Podium DC R. Onder het motto wie niet waagt die niet wint. Aan de prijs van de fiets kon niks gedaan worden, maar ik kreeg wel een aanbod om de groep (derri, shifter en ketting) te upgraden naar X01 (van derri GX, shifter NX). Toch wel een mooi aanbod.
Blijft nog steeds de Mavix Crossmax wielen, en de Shimano MT501 remmen. De wielen zou ik op den duur toch wel vervangen door een mooie handgespaakte carbon set (buiten de Canyon), dus dat vind ik misschien nog niet zo'n probleem. Maar heeft iemand ervaring met de remmen? Nou zou ik die natuurlijk ook op den duur kunnen vervangen door iets van eigen keus (Shimano XT? Hope X2?)
Maar eigenlijk blijft het zeuren dat een fiets van 4700 gewoon al goed zou moeten zijn...
Anders zou ik ook bij Mondraker moeten wachten op de 2021 modellen die eind juli gepresenteerd zouden worden.

Twijfel twijfel... :-{
Verlies je je niet een beetje in het vergelijken van fietsen en de theoretische verschillen tussen onderdelen? Ik weet niet of je wedstrijden rijdt waar elke seconde telt, maar normaal gesproken kom je niets tekort met een setje standaard Shimano remmen of een XT/GX afmontage. Is het niet belangrijker om gewoon lekker snel met je nieuwe fiets op pad te kunnen en lol te hebben? Die piepkleine verschillen tussen onderdelen gaan daarin echt het verschil niet maken en als een onderdeel echt niet bevalt kan je het altijd vervangen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Biker67 schreef: wo 17 juni 2020, 10:14 Specialized komt binnenkort met de nieuwe Epic en de Epic Evo met 120mm vering zonder brain.
Euh, een nieuwe Epic zonder Brain en dat is geen wereldnieuws?????


:-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

@Biker 67:
Qua specs ziet die Epic Evo Expert er goed uit inderdaad, maar ik verwacht dat ik van de prijs minder blij ga worden. De huidige Expert Evo staat op de site voor €5999 op de site en is met GX afgemonteerd. Ik verwacht niet dat het 2021 model goedkoper zal zijn. Wel goed dat die Brain eindelijk verdwijnt :P

@Massen:
ja daar heb je ook gelijk in. Levertijden zijn nu allemaal ruk vanwege Covid-19. Dat virus heeft lak aan modeljaren, dus het is niet gezegd dat de 2021 modellen opeens allemaal netjes geproduceerd en geleverd kunnen worden.

@Tim:
Ik snap wat je zegt, maar voor mijn gevoel was het niet een "piepklein verschil" in schakelgevoel tussen de GX en mijn eigen XX1. En ik ken mezelf, dan ga ik me daar aan ergeren, ook al schakelt het wel.Ik rijd geen wedstrijden, ik denk ook absoluut niet dat ik ook maar een milli-seconde sneller ben doordat ik X01 op de fiets heb ipv GX, dit gaat dan puur op het gevoel. Ik denk ook niet dat ik sneller wordt door een carbon stuur, maar toch wil ik het. Voor mij is dat ook deel van de hobby.
Een vriend van me rijdt ook nog steeds niet tubeless omdat hij het nut niet zo ziet. Maar ondertussen wel al 3x langs de kant gestaan omdat hij een lekker band had :-? Hij vindt het teveel gedoe.

Uiteraard zijn onderdelen altijd te vervangen, maar als ik een nieuwe fiets koop in deze categorie zou het mijns inziens al gewoon goed moeten zijn. Maar dat frame van die F-Podium :kiss:
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 356
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

pimmedoris schreef: wo 17 juni 2020, 13:12 @Biker 67:
Qua specs ziet die Epic Evo Expert er goed uit inderdaad, maar ik verwacht dat ik van de prijs minder blij ga worden. De huidige Expert Evo staat op de site voor €5999 op de site en is met GX afgemonteerd. Ik verwacht niet dat het 2021 model goedkoper zal zijn. Wel goed dat die Brain eindelijk verdwijnt :P
Dan zal 2021 expert inderdaad niet veel goedkoper zijn. De Scalpel SE 1 is dan weer een stuk goedkoper, met 4999,- ook geen koopje natuurlijk, maar ook met carbon wielen, dropper, de nieuwe SID, XT schakelwerk.
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 356
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

Lars TB schreef: wo 17 juni 2020, 12:45
Biker67 schreef: wo 17 juni 2020, 10:14 Specialized komt binnenkort met de nieuwe Epic en de Epic Evo met 120mm vering zonder brain.
Euh, een nieuwe Epic zonder Brain en dat is geen wereldnieuws?????


:-q
Verwacht dat CNN er wel wat zendtijd aan gaat besteden zodra het officieel wordt :-D
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Biker67 schreef: wo 17 juni 2020, 14:42
Lars TB schreef: wo 17 juni 2020, 12:45

Euh, een nieuwe Epic zonder Brain en dat is geen wereldnieuws?????


:-q
Verwacht dat CNN er wel wat zendtijd aan gaat besteden zodra het officieel wordt :-D
Ik denk dat zelfs Trump gaat opmerken dat ze een voorbeeld aan hem genomen hebben!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
_Chris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 480
Lid geworden op: di 30 september 2008, 12:06
Mijn mountainbike: #OpaHeeftEenIZZO

Lars TB schreef: wo 17 juni 2020, 19:18 Ik denk dat zelfs Trump gaat opmerken dat ze een voorbeeld aan hem genomen hebben!
:lol: :lol:
#OpaRijdtEenIZZO
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Morgen alle prijzen en nieuws over de Epic
Plaats reactie