Eigenaar Radon Skeen Trail/Canyon Neuron/Cube Stero 120 (maat L) gezocht voor proefritje

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Velox
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: za 3 januari 2015, 20:45

Ola,

Ik ben me aan het oriënteren op een volgende fiets. Ik rijd momenteel met een geüpgrade Canyon Grand Canyon rond, een HT dus met 100mm travel, XT afgemonteerd. Ik ben voornamelijk te vinden in Zoetermeer/Bergschenhoek/Vlaardingen. Ik zoek een (instap) fully ivm de wat meer relaxte zit, meer controle/vertrouwen en om wat meer te kloten met sprongetjes en wat lomper te kunnen rijden :winkie: De dingen die ik nu af en toe met mijn HT uithaal vindt 'ie nl. niet zo leuk... Recent zelfs de zadelpen moeten vervangen want die was krom. :-{ Daarbij ga ik de volgende fiets ook gebruiken voor incidentele tripjes richting de zuider- en oosterburen.

Ik twijfel of carbon voor mij iets toe gaat voegen (ik neig naar 'niet') dus voor wat betreft onderstaande modellen ben ik er nog niet over uit of ik een AL of CF variant ga kiezen. Aangezien ik toch zoek in de instap-hoek denk ik dat ik het geld wat ik evt. 'overhoud' bij een AL variant beter aan een upgrade van bijv. remmen kan besteden. Budget is ronde de €2500,-

Op basis van het beschikbare budget en op basis van wat ik zoek qua geometrie en eigenschappen kom ik uit op deze drie fietsen:
  • Cube Stereo 120 Race (of HPC TM 29)
  • Canyon Neuron AL 7.0 (of CF 8.0)
  • Radon Skeen Trail AL 8.0 (of CF 9.0)
Maar zoals de titel al verraadt, ik ben dus op zoek naar een mede-forummer die mij even zijn fiets zou willen lenen om eens een rondje te proberen. Op basis van wat ik zoek en de ervaring die ik inmiddels heb denk ik nl. uit te komen bij een van de bovenstaande fietsen maar ja, een proefritje zegt meer dan al die maten, verhoudingen en reviews bij elkaar. En proefrijden, daar zit 'm nou net de venijn in onze sport! :(( Het gaat mij er overigens niet om om rond te raggen op de fiets waar je zo zuinig op bent maar puur om even de houding te ervaren en aan te voelen hoe de fiets voelt.

Dus wie o wie zou mij daarbij kunnen en willen helpen?
Assumption is the mother of all fuckups.
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

"Ik twijfel of carbon voor mij iets toe gaat voegen (ik neig naar 'niet') dus voor wat betreft onderstaande modellen ben ik er nog niet over uit of ik een AL of CF variant ga kiezen. Aangezien ik toch zoek in de instap-hoek denk ik dat ik het geld wat ik evt. 'overhoud' bij een AL variant beter aan een upgrade van bijv. remmen kan besteden. Budget is ronde de €2500,-"

Dit stukje heb je opzich goed bekeken!
Het is ook zo dat je voor dezelfde prijs in alu vaak gewoon al betere spullen hebt dus mis niet eens hoeft te upgraden.

De neuron heb ik gehad in 2018 model en vond die al heerlijk biken, de 130 versies gaan alleen nog maar beter zijn.
Hopelijk vind je nog iemand op het forum en anders kun je canyon nog altijd test rijden in koblenz geloof ik

Cube zou je wellicht bij de dealer kunnen testen in nl maar op de trail natuurlijk altijd fijner om iets te testen.

Succes
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ik bevind mij in dezelfde omgeving en ik rij op een Skeen van vorig jaar, toen ze nog geen carbon hadden, de 9.0 (edit, is de 10.0. Whatever, zie speclist in sys) versie met wat lichtere wielen enzo. Is wel maatje XL. Je mag wel een keertje proberen als je wilt. Ik ben er in ieder geval super blij mee.

viewtopic.php?f=14&t=141881

Stuur maar PB als je geinteresseerd bent dan spreken we een keer wat af.
Give me little bits of / more than I can take
Velox
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: za 3 januari 2015, 20:45

ak-77 schreef: zo 24 mei 2020, 22:47 Ik bevind mij in dezelfde omgeving en ik rij op een Skeen van vorig jaar, toen ze nog geen carbon hadden, de 9.0 (edit, is de 10.0. Whatever, zie speclist in sys) versie met wat lichtere wielen enzo. Is wel maatje XL. Je mag wel een keertje proberen als je wilt. Ik ben er in ieder geval super blij mee.

viewtopic.php?f=14&t=141881

Stuur maar PB als je geinteresseerd bent dan spreken we een keer wat af.
Bedankt voor je reactie! Ik zal je binnenkort eens een PB sturen.
Assumption is the mother of all fuckups.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ik zie 'm wel komen :-q
Puntje van aandacht is misschien dat de alu Skeen uitverkocht is momenteel. Maar dat geldt voor meer fietsen geloof ik. Er schijnt iets aan de hand te zijn in de wereld ofzo :wink:
Give me little bits of / more than I can take
Velox
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: za 3 januari 2015, 20:45

ak-77 schreef: wo 3 juni 2020, 09:49 Ik zie 'm wel komen :-q
Puntje van aandacht is misschien dat de alu Skeen uitverkocht is momenteel. Maar dat geldt voor meer fietsen geloof ik. Er schijnt iets aan de hand te zijn in de wereld ofzo :wink:
Ja ik heb ook zoiets gehoord ja :tong Maar het is ook ter oriëntatie op een fiets voor volgend seizoen dus np!
Assumption is the mother of all fuckups.
Gebruikersavatar
Hayoowat
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 27 oktober 2019, 12:25
Mijn mountainbike: megamo track frame, afgemonteerd trek parts, shimano xt

deze is er ook, staat misschien ook nog een tipje aan het einde

viewtopic.php?f=3&t=146313

(edit, ak77 heeft al gereageerd, snelle jongen :-) )

skeen is er nog wel btw, maar maten en kleuren gaan er hard uit...lachen

de twijfel tussen alu en carbon sloeg bij mij ook toe...
ik weet hoe het gaat, over een tijdje wil ik natuurlijk toch carbon.....
freedom is a bike
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ik denk dat frame materiaal niet heel belangrijk is. Natuurlijk kan je iets lichter en toch stijf en sterk met carbon maar er zijn wel enkele zaken die belangrijker zijn in hoe de fiets rijdt. In deze budget klasse denk ik zelf dat een alu frame met iets hogere klasse vering en wielen een betere afweging is. Ga je naar de 3500 a 4000 toe dan niet meer.

Maar als eerste geldt: past de geometrie bij jouw lichaam en stijl van rijden?
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
Hayoowat
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 27 oktober 2019, 12:25
Mijn mountainbike: megamo track frame, afgemonteerd trek parts, shimano xt

Inmiddels begin ik die laatste post ook te snappen...daarom blij dat ik de orbea kon proberen. En waag ik een totaal 5 uur auto om bij een forumlid te testen...rijstijl, zithouding en krachtsoverdracht kan ik ondanks intensief speuren niet vergelijken met: try and ride.

Dat maakt de skeen try&ride ook lastig...
Uitrusting/prijs nobrainer...
Je zou bijna de "nl-moubtainbikeforum duitse merken testdagen" introduceren

Eerst de forumaanbieding maar testen.

Btw, waarom zitten al die fietsers in zo'n uithoek van nl.;-)
freedom is a bike
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Haha, Breda is juist het centrum van 'lage-landen-fietsgebied' : binnen 1.5u van Heuvelrug, Z-Limburg, Vlaamse Ardennen en een hele hoop kms gravel 😜.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Velox
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: za 3 januari 2015, 20:45

ak-77 schreef: vr 5 juni 2020, 13:02 Ik denk dat frame materiaal niet heel belangrijk is. Natuurlijk kan je iets lichter en toch stijf en sterk met carbon maar er zijn wel enkele zaken die belangrijker zijn in hoe de fiets rijdt. In deze budget klasse denk ik zelf dat een alu frame met iets hogere klasse vering en wielen een betere afweging is. Ga je naar de 3500 a 4000 toe dan niet meer.

Maar als eerste geldt: past de geometrie bij jouw lichaam en stijl van rijden?
Eens. Ik neig juist eerder naar alu ivm betere afmontage. En daarbij vind ik het gewicht niet (heel) relevant. Het moet uiteraard geen tank zijn maar ik koop liever een goed afgemonteerde alu en dat ik dan zelf een kilootje afslank dan dat ik met een minder afgemonteerd carbon frame zit. En ik blijf ook netjes met beide benen op de grond vwb stijfheid van frame etc. Ik ben maar een hobbycoureur en waarschijnlijk voel ik het verschil niet eens omdat ik niet de skills heb om de grenzen van de fiets te verkennen. :lol:

Maar dat gezegd hebbende is er nog wel een alu kandidaat bij gekomen afgelopen week: de Rose Ground Control 2. Mooie looks que frame en ik vind de kleur mud grey icm de blauwe decals erg fraai. Verder goed afgemonteerd, kabels netjes weggewerkt, geometrie die bij de eigenschappen past die ik zoek in een fiets. Kanshebber!! En wat mij zeeeeeeer aanstaat bij Rose is dat je de afmontage naar wens kunt configureren en dat de dichtstbijzijnde winkel in Bochelt staat, op 1,5 uur rijden voor mij. STEL dat het de Rose wordt dan zou ik wel het volgende aanpassen tav de standaard configuratie:
- wielset M1700 ipv M1900
- derailleur XT ipv SLX
- remmen XT ipv MT501/500

Prijs zou dan uitkomen op (ex verzenden): € 2434,60 wat heel netjes is voor hetgeen je ervoor hebt!
Assumption is the mother of all fuckups.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ik denk dat ik dan bij Rose eerder voor de ground control 3 zou gaan vanwege de vork. Charger demper is toch wel een upgrade tov motion control, al heb ik er zelf geen ervaring mee is dat toch wel aardig de consensus. En een vork is wel ongeveer het prijzigste om te upgraden. Die wielen en derailleur krijg je er dan ook bij, alleen zit je met Formula remmen. Geen ervaring mee maar wat ik hoor heel goeie kracht en modulatie, wat gevoelig qua afstelling en onderhoud.
ZIe ook opmerkingen in mijn SYS over zitbuishoek. Ik weet niet niet hoe lang je bent en wat je binnenbeenlengte is maar voor mij (186/92 cm) zou dat een no go zijn.

edit: ik haal twee fietsen door elkaar. Als ik het zo zie zijn de alu Skeen en de Ground Control vergelijkbaar. Het is de Thrill Hill die vlakker is. Carbon Skeen is wel steiler.
Give me little bits of / more than I can take
Velox
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: za 3 januari 2015, 20:45

ak-77 schreef: ma 8 juni 2020, 11:22 Ik denk dat ik dan bij Rose eerder voor de ground control 3 zou gaan vanwege de vork. Charger demper is toch wel een upgrade tov motion control, al heb ik er zelf geen ervaring mee is dat toch wel aardig de consensus. En een vork is wel ongeveer het prijzigste om te upgraden. Die wielen en derailleur krijg je er dan ook bij, alleen zit je met Formula remmen. Geen ervaring mee maar wat ik hoor heel goeie kracht en modulatie, wat gevoelig qua afstelling en onderhoud.
ZIe ook opmerkingen in mijn SYS over zitbuishoek. Ik weet niet niet hoe lang je bent en wat je binnenbeenlengte is maar voor mij (186/92 cm) zou dat een no go zijn.

edit: ik haal twee fietsen door elkaar. Als ik het zo zie zijn de alu Skeen en de Ground Control vergelijkbaar. Het is de Thrill Hill die vlakker is. Carbon Skeen is wel steiler.
De Revelation is in de basis een uitgeklede Pike. En zoals ik al zei denk ik dat mijn skills te beperkt zijn om tegen de grenzen van de Revelation aan te lopen. Maar charger tov motion control, wat zou jouw argument zijn? Instelbaarheid, demping, duurzaamheid?

Als ik me goed herinner heb ik in een topic van jou gelezen dat je verhoudingsgewijs een kort bovenlichaam en lange benen/armen hebt. Ik ben gezegend met dezelfde proporties :winkie: Ben 1.84 lang met een bbl van 92 cm. Op basis van de size calculator op de site van Radon kom ik nl. met 92 cm uit op 21 inch, tussen L en XL in dus. Bij een bbl van 90 cm is het advies 20" en bij 96 cm wordt het 22". Een bandbreedt van 6 cm dus. Met 92 cm zit je dus dichterbij een L dan een XL. Wat heeft jou doen kiezen voor een XL?
Assumption is the mother of all fuckups.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Velox schreef: ma 8 juni 2020, 12:06 De Revelation is in de basis een uitgeklede Pike. En zoals ik al zei denk ik dat mijn skills te beperkt zijn om tegen de grenzen van de Revelation aan te lopen. Maar charger tov motion control, wat zou jouw argument zijn? Instelbaarheid, demping, duurzaamheid?
Tegen de grenzen van een vork aanlopen is een relatief begrip. Met een betere vork liggen de grenzen van welke trails je nog prettig en in controle kan doen iets verder. Ik heb zelf nooit een charger vork gehad maar toen ie uitkwam was het veel soepeler aanspreken ervan zonder verlies van afdoende demping bij grote klappen (tov wat er toen op de markt was, zoals motion control) vrij consistent in reviews te lezen. Iemand die back-to-back ervaring heeft met deze uitvoeringen kan er misschien meer over zeggen maar de motion control vorken die ik heb gehad zijn echt niet te vergelijken met mijn huidige fox 34 fit4. Mijn huidige vork heeft natuurlijk ook wat meer travel en bredere poten maar het is iets in de gecontroleerdheid van de demping die het doet. En de charger en fit4 worden dan weer regelmatig als ongeveer gelijkwaardig gezien. Allebei zijn ze al weer vervangen door vernieuwde versies (charger 2.1, Grip2), maar nog altijd wel een klasse boven motion control.
Velox schreef: ma 8 juni 2020, 12:06 Als ik me goed herinner heb ik in een topic van jou gelezen dat je verhoudingsgewijs een kort bovenlichaam en lange benen/armen hebt. Ik ben gezegend met dezelfde proporties :winkie: Ben 1.84 lang met een bbl van 92 cm. Op basis van de size calculator op de site van Radon kom ik nl. met 92 cm uit op 21 inch, tussen L en XL in dus. Bij een bbl van 90 cm is het advies 20" en bij 96 cm wordt het 22". Een bandbreedt van 6 cm dus. Met 92 cm zit je dus dichterbij een L dan een XL. Wat heeft jou doen kiezen voor een XL?
Ik was er al snel achter dat size calculators voor geen meter werken voor mij, als ik die uitkomsten vergelijk met wat ik voelde bij proefritten was het duidelijk dat ik anders uitkwam.
Ik heb ten eerste mijn oude fiets opgemeten om te weten hoe ik zat qua afstand zadel-stuur, hoogte zadel, dat soort dingen. En bedacht wat ik daar eventueel aan zou veranderen (iets steilere zitbuis, iets meer reach om uiteindelijk op vergelijkbare zadel-stuur afstand te komen). Toen alle fietsen die ik overwoog in een excel sheet gegooid met alle relevante geometrie, om te kijken hoe dicht ze daarbij in de buurt kwamen. Echte zitbuishoek moest ik daarbij vaak gokken want fabrikanten geven die zelden op. De fietsen die te ver afweken van mijn ideale maten heb ik af laten vallen. Ik heb ook een paar proefgereden. Geen Radon, maar wel een Canyon Neuron en die komt qua geo erg dicht in de buurt. Daardoor wist ik dat ik op de Radon ook goed zou zitten. Verder vond ik de specs en looks van de Radon het mooist voor de prijs, dus toen was de keus wel gemaakt.
Let wel, de huidige carbon versies van de Skeen hebben een andere geometrie, de L in carbon is vrijwel even groot als de XL alu.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Velox schreef: di 9 juni 2020, 10:01 Dank voor de toelichting! Komt erop neer dat de huidige moderne geometrie lastig aan te passen is voor mensen met 'afwijkende' maten.
Dit zijn overigens mijn maten in mm, opgenomen bij een bikefitting. De gemiddelde maten van iemand van mijn lengte heb ik tussen haakjes er achter gezet.
- lengte 1843
- bbl 936 (899)
- romplengte 554 (602)
- armen 747 (709)
Komt er globaal gezien op neer dat ik een afwijking heb van 4 cm tov het gemiddelde. Benen 4 cm langer, romp 4 cm korter en armen weer 4 cm langer.
Maar als ik mijn probleem (lange benen, kort bovenlijf en lange armen) op wil heffen, waar moet ik dan specifiek op letten? Want zowel in zittende als staande positie verandert je houding drastisch. In beide posities komt mijn zwaartepunt namelijk verder naar achteren te liggen tov een gemiddeld persoon. Met een kortere romp zak je namelijk iets in hoogte en door de langere armen verplaats je je zwaartepunt meer naar achteren.

Als ik eea goed begrijp moet ik dus op zoek naar een fiets met een steile zitbuishoek, lange(re) reach en hoge(re) stack? Aangezien ik altijd tussen een L en XL in zit zou je dus denken dat ik richting een XL moet met evt. een kortere stuurpen om de gewichtsverplaatsing naar achteren te compenseren. Toch? :winkie:
Steile zitbuishoek is goed inderdaad, en liefst vooral ook een steile echte zitbuishoek. Al is het wel zo dat een hele steile hoek, Pole-achtig zeg maar, op vlakke stukken die je hier in NL veel tegenkomt niet heel gunstig is, het is niet voor niks dat racefietsen rond de 73 zitten. Ga je klimmen dan verandert dat. Let ook op dat je zadelpen geen setback heeft. De meeste droppers hebben dat volgens mij niet maar het is een puntje van aandacht.
Lange chainstays zijn wel prettig voor langbenigen ook, tenzij je graag manualt en niet vaak steil klimt.
Lange reach is fijn bij dalen en werkt goed icm lange armen. Maar als je vlakke zitbuis en lange reach hebt kom je erg gestrekt te zitten. Dat was voor mij bijv. een reden om de Fuel EX af te laten vallen. Hoge stack past goed bij lange benen, tenzij je graag diep zit. Ik ben niet erg lenig maar ik heb in mijn Skeen ook geen spacers onder de buis, behalve die toeter die bij de headset hoort. Let ook op dat de effectieve zitbuishoek op stack hoogte wordt gemeten dus een fiets met lagere stack zal in geval van knik een steilere zitbuishoek lijken te hebben. Maar dat is meestal mm werk.
Anti-squat effect is kleiner, dwz je hebt voor een neutrale aandrijving meer anti-squat nodig als je zwaartepunt hoger ligt, dus wat je daarover leest in reviews moet je misschien wat aanpassen voor je eigen situatie.
Volgens mij zitten wij niet heel ver van elkaar af qua lichaamsmaten. Kom maar een keer testen!
Give me little bits of / more than I can take
Plaats reactie